Перспективи розвитку транскордонного співробітництва на рівні місцевого самоврядування в Україні
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Незворотній курс вступу України до Європейського Союзу яскраво демонструють кожного дня в ЗМІ про непохитну підтримку нашої держави з боку міжнародних партнерів та організацій, а також перших осіб іноземних держав. Основним завданням є адаптація acquis communautaire в національному законодавстві України. Всі реформи відбуваються паралельно з переговорами уряду України про вступ, починаючи з ратифікованої Угоди про асоціацію між ЄС та Україною в 2014 році. Невід’ємним атрибутом вступу в ЄС є проведення децентралізаційних реформ, в тому числі розвитку транскордонного співробітництва територіальних громад. Це важливий інструмент розвитку регіонів, міст і територіальних громад, насамперед тих, що межують із сусідніми країнами або мають партнерські стосунки з територіальними партнерами в інших країнах. З моменту повномаcштабного вторгнення росії в Україну країни, провідні країни світу фактично одностайно висловили політичну підтримку нашій державі. Надання Україні статусу кандидата ЄС дало змогу створювати найкращі умови для розвитку транскордонного співробітництва. Незалежно від тривалості процесу приєднання України до ЄС, перспектива членства України в ЄС стала політичною реальністю і рано чи пізно означатиме її інтеграцію до єдиного ринку ЄС та Шенгенської зони. Транскордонне співробітництво має розглядатися як інструмент територіального розвитку регіонів і громад, який зрештою дає користь всій країні, які мають відповідати суспільним інтересам. Державну підтримку розвитку транскордонного співробітництва на регіональному та місцевому рівні треба розуміти як необхідну інвестицію, яка приносить взаємну вигоду для всіх її партнерів. Вони зможуть використовувати можливості, які пропонують програми ЄС для транскордонного співробітництва за допомогою різноманітних проєктів фінансування. Окрім того, така співпраця становить суспільний інтерес для кожної європейської країни. Держава зобов’язана бути в цьому зацікавлена та надавати можливість розвивати таку співпрацю. Тому в червні 2024 року було прийнято Закон України “Про міжнародне територіальне співробітництво України”, який розв’язує низку недоліків та проблем функціонування місцевого самоврядування в рамках міжнародної співпраці між територіальними громадами та регіонами іноземних держав.
The irreversible course of Ukraine’s accession to the European Union is vividly demonstrated every day in the media by the unwavering support of our country by international partners and organisations, as well as by the top officials of foreign states. The key task is to adapt the acquis communautaire into the national legislation of Ukraine. All reforms are taking place in parallel with the Ukrainian government’s accession negotiations, starting with the ratification of the EU-Ukraine Association Agreement in 2014. An integral attribute of EU accession is the implementation of decentralisation reforms, including the development of cross-border cooperation of territorial communities. This is an important tool for the development of regions, cities and territorial communities, especially those bordering on neighbouring countries or having partnerships with territorial partners in other countries. Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, the EU countries have virtually unanimously expressed political support for our country. The EU candidate status granted to Ukraine allows us to create the best conditions for the development of cross-border cooperation. Regardless of the duration of Ukraine’s accession process, the prospect of Ukraine’s membership in the EU has become a political reality and will sooner or later mean its integration into the EU single market and the Schengen area. Cross-border cooperation of subnational actors should be seen as a tool for territorial development of regions and communities, which ultimately benefits the whole country and should be in the public interest. State support for the development of cross-border cooperation at the regional and local level should be understood as a necessary investment that brings mutual benefits to all its partners. They will be able to use the opportunities offered by EU programmes for cross-border cooperation through various funding projects. In addition, such cooperation is of public interest to every European country. The state is obliged to be interested in this and provide opportunities to develop such cooperation. Therefore, in June 2024, the Law of Ukraine ‘On International Territorial Cooperation of Ukraine’ was recently adopted, which addresses a number of shortcomings and problems of local government functioning within the framework of international cooperation between territorial communities and regions of foreign countries.
The irreversible course of Ukraine’s accession to the European Union is vividly demonstrated every day in the media by the unwavering support of our country by international partners and organisations, as well as by the top officials of foreign states. The key task is to adapt the acquis communautaire into the national legislation of Ukraine. All reforms are taking place in parallel with the Ukrainian government’s accession negotiations, starting with the ratification of the EU-Ukraine Association Agreement in 2014. An integral attribute of EU accession is the implementation of decentralisation reforms, including the development of cross-border cooperation of territorial communities. This is an important tool for the development of regions, cities and territorial communities, especially those bordering on neighbouring countries or having partnerships with territorial partners in other countries. Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, the EU countries have virtually unanimously expressed political support for our country. The EU candidate status granted to Ukraine allows us to create the best conditions for the development of cross-border cooperation. Regardless of the duration of Ukraine’s accession process, the prospect of Ukraine’s membership in the EU has become a political reality and will sooner or later mean its integration into the EU single market and the Schengen area. Cross-border cooperation of subnational actors should be seen as a tool for territorial development of regions and communities, which ultimately benefits the whole country and should be in the public interest. State support for the development of cross-border cooperation at the regional and local level should be understood as a necessary investment that brings mutual benefits to all its partners. They will be able to use the opportunities offered by EU programmes for cross-border cooperation through various funding projects. In addition, such cooperation is of public interest to every European country. The state is obliged to be interested in this and provide opportunities to develop such cooperation. Therefore, in June 2024, the Law of Ukraine ‘On International Territorial Cooperation of Ukraine’ was recently adopted, which addresses a number of shortcomings and problems of local government functioning within the framework of international cooperation between territorial communities and regions of foreign countries.
Description
Keywords
органи місцевого самоврядування, транснаціональна співпраця, територіальна громада, міжнародне територіальне співробітництво, Європейський Союз, Європейська хартія місцевого самоврядування, єврорегіони, local government, transnational cooperation, territorial community, international territorial cooperation, European Union, European Charter of Local Self-Government, Euroregions
Citation
Пивовар М. Перспективи розвитку транскордонного співробітництва на рівні місцевого самоврядування в Україні / Майя Пивовар // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: “Юридичні науки”. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2024. — № 3(43). — С. 178–185.