Constitutional Justice as a Factor of Formation and Development of Ukrainian Constitutionalism (part 1)
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
За двадцять вісім років своєї діяльності Конституційний Суд України викликав чимало критики у влади та суспільства, багато в чому через недосконалість законодавства, яке регулює його діяльність. Тому зміни в організації роботи цієї поважної інституції сьогодні є надзвичайно актуальними і з нетерпінням очікуються експертами, політиками та громадськістю. Відповідно до статті 147 Конституції України, питання про відповідність законів вирішує Конституційний Суд України та у випадках, передбачених цією Конституцією, іншими актами з Конституцією України, надає офіційне тлумачення Конституції України, а також інші повноваження відповідно до цієї Конституції. Ст. 1 Закону України “Про Конституційний Суд України” визначено, що Конституційний Суд України є органом конституційної юрисдикції, який забезпечує верховенство Конституції України, вирішує питання про відповідність законів України та у передбачених випадках Конституцією України, іншими актами з Конституцією України, офіційно тлумачить Конституцію України та здійснює інші повноваження відповідно до Конституції України. Доведено, що стосовно України можна сказати, що за певними параметрами є. Правова свідомість громадян, населення загалом, його прошарків і, головне, конституційний лад як процес і стан реалізації конституційних норм досягли високих зразків конституціоналізму. На шляху до Стратегії розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2021–2023 роки основним планом Стратегії розвитку конституційного судочинства є визначення пріоритетів удосконалення конституційно-правового регулювання, насамперед у питаннях добору суддів Конституційного Суду України, забезпечення їх доброчесності, професійної компетент ності та політичної переваги, прозорі підстави та ефективні механізми притягнення суддів до відповідальності, забезпечення прийняття Конституційним Судом України обґрунтованих рішень і висновків, які базуються на принципах верховенства, пріоритету прав і свобод людини, цінностях і засадах, визначених Конституцією України. Основними проблемами, які визначають необхідність удосконалення діяльності Конституційного Суду України, є: – поява механізму підтвердження доброчесності суддів Конституційного Суду України, що унеможливлює несумлінну поведінку, недотримання стандартів професійної етики, толерантність до корупції; – недосконалість процедур конкурсного відбору кандидатів на посади судді Конституційного Суду України; – функціональна недосконалість системи конституційного судочинства; – недостатня комунікаційна політика Конституційного Суду України; – недостатній рівень довіри суспільства до органу конституційної юрисдикції в Україні. Трансформації конституційного регулювання після здобуття Україною незалежності змінили парадигму конституційного праворозуміння. В її основу покладено ідею про те, що конституційне регулювання має забезпечувати збільшення права над державою. Не можна ототожнювати право як об’єктивно чинну субстанцію з законом, який своєю чергою може лише відображати суб’єктивність волі державної влади.
Over the twenty-eight years of its existence, the Constitutional Court of Ukraine has attracted a lot of criticism from the authorities and society, largely due to the imperfection of the legislation governing its activities. Therefore, changes in the organization of work of this respected institution are extremely relevant today and are eagerly awaited by experts, politicians and the public. In accordance with Article 147 of the Constitution of Ukraine, the Constitutional Court of Ukraine decides on the compliance of laws. Article 1 of the Law of Ukraine “On the Constitutional Court of Ukraine” stipulates that the Constitutional Court of Ukraine is a constitutional jurisdiction body that ensures the supremacy of the Constitution of Ukraine, decides on the compliance of laws of Ukraine and, in cases provided for by the Constitution of Ukraine, other acts with the Constitution of Ukraine, officially interprets the Constitution of Ukraine, and has other powers in accordance with this Constitution. It has been proved that in the case of Ukraine, it can be said that by certain parameters it exists. However, it is unlikely that the mass of constitutional consciousness of citizens, the population as a whole, its strata and, most importantly, the constitutional order as a process and state of implementation of constitutional norms have reached high standards of constitutionalism. on the way to the Strategy for the Development of the Justice System and Constitutional Justice for 2021–2023, the main plan of the Strategy for the Development of Constitutional Justice is to identify priorities for improving constitutional and legal regulation, primarily in the selection of judges of the Constitutional Court of Ukraine, ensuring their integrity, professionalism, and Ukraine. The main problems that determine the need to improve the activities of the Constitutional Court of Ukraine are: – the emergence of a mechanism for confirming the integrity of judges of the Constitutional Court of Ukraine, which makes it impossible to behave in bad faith, not to comply with the standards of professional ethics, and to tolerate corruption; – imperfection of the procedures for competitive selection of candidates for the positions of judges of the Constitutional Court of Ukraine; – functional imperfection of the constitutional justice system; – insufficient communication policy of the Constitutional Court of Ukraine; – insufficient level of public trust in the constitutional jurisdiction body in Ukraine. The transformations of constitutional regulation after Ukraine gained independence changed the paradigm of constitutional law understanding. It is based on the idea that constitutional regulation should ensure the growth of law over the state. It is impossible to equate law as an objectively existing substance with the law, which in turn can only reflect the subjectivity of the will of the state authorities.
Over the twenty-eight years of its existence, the Constitutional Court of Ukraine has attracted a lot of criticism from the authorities and society, largely due to the imperfection of the legislation governing its activities. Therefore, changes in the organization of work of this respected institution are extremely relevant today and are eagerly awaited by experts, politicians and the public. In accordance with Article 147 of the Constitution of Ukraine, the Constitutional Court of Ukraine decides on the compliance of laws. Article 1 of the Law of Ukraine “On the Constitutional Court of Ukraine” stipulates that the Constitutional Court of Ukraine is a constitutional jurisdiction body that ensures the supremacy of the Constitution of Ukraine, decides on the compliance of laws of Ukraine and, in cases provided for by the Constitution of Ukraine, other acts with the Constitution of Ukraine, officially interprets the Constitution of Ukraine, and has other powers in accordance with this Constitution. It has been proved that in the case of Ukraine, it can be said that by certain parameters it exists. However, it is unlikely that the mass of constitutional consciousness of citizens, the population as a whole, its strata and, most importantly, the constitutional order as a process and state of implementation of constitutional norms have reached high standards of constitutionalism. on the way to the Strategy for the Development of the Justice System and Constitutional Justice for 2021–2023, the main plan of the Strategy for the Development of Constitutional Justice is to identify priorities for improving constitutional and legal regulation, primarily in the selection of judges of the Constitutional Court of Ukraine, ensuring their integrity, professionalism, and Ukraine. The main problems that determine the need to improve the activities of the Constitutional Court of Ukraine are: – the emergence of a mechanism for confirming the integrity of judges of the Constitutional Court of Ukraine, which makes it impossible to behave in bad faith, not to comply with the standards of professional ethics, and to tolerate corruption; – imperfection of the procedures for competitive selection of candidates for the positions of judges of the Constitutional Court of Ukraine; – functional imperfection of the constitutional justice system; – insufficient communication policy of the Constitutional Court of Ukraine; – insufficient level of public trust in the constitutional jurisdiction body in Ukraine. The transformations of constitutional regulation after Ukraine gained independence changed the paradigm of constitutional law understanding. It is based on the idea that constitutional regulation should ensure the growth of law over the state. It is impossible to equate law as an objectively existing substance with the law, which in turn can only reflect the subjectivity of the will of the state authorities.
Description
Keywords
Citation
Kelman M. Constitutional Justice as a Factor of Formation and Development of Ukrainian Constitutionalism (part 1) / Mykhailo Kelman // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: “Юридичні науки”. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. — No 4(44). — P. 67–73.