Юридична аргументація у процесі вивчення історико-правових дисциплін: інноваційні підходи у підготовці майбутніх правників у контексті реформиюридичної (правничої) освіти
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У статті констатовано потребу глибоких змін національної судової системи в
контексті європейської та північноатлантичної інтеграції України. Реформа юридичної
(правничої) освіти відіграє ключову роль у трансформації судових інституцій та
погодження їх з вимогами Європейської комісії. Проєкт Концепції реформи юридичної
освіти вказує на невідповідність змісту та якості підготовки правників сучасним вимогам
і викликам демократичного суспільства. У документі окреслено масштаби проблеми, її
чинники, мету та стратегічні завдання реформи. Водночас авторка запропонувала
долучення до проєкту Концепції реформи юридичної (правничої) освіти історико-
правових освітніх компонентів, що базуються на цінностях демократії, верховенства
права, прав людини.
Досліджено специфіку навчання аргументації під час опанування дисциплін істо-
рико-правового напряму в закладах вищої освіти, які готують майбутніх правників, з
урахуванням реформування юридичної (правничої) освіти. Запропоновано інтеграцію
цивілізаційного підходу, сучасних методик викладання та інноваційних форм і методів
навчання для формування у здобувачів вищої освіти загальних і спеціальних компетент-
ностей та досягнення відповідних результатів навчання. Обґрунтовано важливість
історико-правових знань для формування юридичної аргументації, критичного мислен-
ня та проведення ефективного правового аналізу.
Розглянуто сучасні методи професійної підготовки майбутніх юристів, зокрема
акцент зроблено на проблемному навчанні, що містить мультимедійні та інтерактивні
лекції, практичні заняття в малих групах, лабораторні роботи, самостійну роботу сту-
дентів і консультації з викладачами. Підготовка правників здійснюється в умовах актив-
ного впровадження цифрових технологій, що зумовлює потребу використання іннова-
ційних освітніх інструментів, зокрема дистанційних курсів, відеоплатформ та інших
цифрових ресурсів для створення доступного та якісного контенту.
Особливу увагу присвячено активним методам викладання дисциплін історико-
правового напряму, серед яких аналіз конкретних правових ситуацій, мозковий штурм,кейс-метод, ситуативне моделювання та метод занурення. Зазначено важливість ситуа-
тивно-рольових та інтелектуальних ігор, які сприяють розвитку професійних компе-
тентностей студентів, таких як аргументація, критичне мислення та правовий аналіз.
Використання інтерактивних підходів забезпечує залучення студентів до активної пізна-
вальної діяльності та сприяє формуванню конкурентоспроможних фахівців у сфері
права.
The article states the need for fundamental changes in the national judicial system in the context of Ukraine’s European and North Atlantic integration. The reform of legal education plays a key role in the transformation of judicial institutions and bringing them in line with the requirements of the European Commission. The project of the Concept of Legal Education Reformpoints to the inconsistency of the content and quality of legal education with the modern requirements and challenges of a democratic society. The document outlines the scale of the problem, its factors, the purpose and strategic objectives of the reform. The author proposes to include educational components of legal history, which based on the values of democracy, the rule of law, and human rights in the project of the Concept of Legal Education Reform. The article reviews the specifics of teaching argumentation in the course of mastering the disciplines of legal history in higher education institutions which prepare future lawyers, with due regard for the reform of legal education. The author proposes to integrate the civilizational approach, modern teaching methods and innovative forms and methods of teaching to formgeneral and special competencies in higher education students and achieve the relevant learning results. The importance of historical and legal knowledge for the formation of legal argumentation, critical thinking and effective legal analysis is substantiated. The article examines modern methods of professional preparation of future lawyers, with a particular emphasis on problem-based learning, including multimedia and interactive lectures, small group workshops, laboratory work, independent work of students and consultations with teachers. The training of lawyers is carried out in the context of active implementation of digital technologies, which necessitates the use of innovative educational tools, including distance learning courses, video platforms and other digital resources to create accessible and high-quality content. A particular attention is paid to active methods of teaching disciplines of legal history, including analysis of specific legal situations, brainstorming, case method, situational simulation and immersion method. The author emphasizes the importance of situational role-playing and intellectual games that contribute to the development of students’ professional competencies, such as argumentation, critical thinking and legal analysis. The use of interactive approaches ensures the involvement of students in active cognitive activities and contributes to the formation of competitive legal specialists.
The article states the need for fundamental changes in the national judicial system in the context of Ukraine’s European and North Atlantic integration. The reform of legal education plays a key role in the transformation of judicial institutions and bringing them in line with the requirements of the European Commission. The project of the Concept of Legal Education Reformpoints to the inconsistency of the content and quality of legal education with the modern requirements and challenges of a democratic society. The document outlines the scale of the problem, its factors, the purpose and strategic objectives of the reform. The author proposes to include educational components of legal history, which based on the values of democracy, the rule of law, and human rights in the project of the Concept of Legal Education Reform. The article reviews the specifics of teaching argumentation in the course of mastering the disciplines of legal history in higher education institutions which prepare future lawyers, with due regard for the reform of legal education. The author proposes to integrate the civilizational approach, modern teaching methods and innovative forms and methods of teaching to formgeneral and special competencies in higher education students and achieve the relevant learning results. The importance of historical and legal knowledge for the formation of legal argumentation, critical thinking and effective legal analysis is substantiated. The article examines modern methods of professional preparation of future lawyers, with a particular emphasis on problem-based learning, including multimedia and interactive lectures, small group workshops, laboratory work, independent work of students and consultations with teachers. The training of lawyers is carried out in the context of active implementation of digital technologies, which necessitates the use of innovative educational tools, including distance learning courses, video platforms and other digital resources to create accessible and high-quality content. A particular attention is paid to active methods of teaching disciplines of legal history, including analysis of specific legal situations, brainstorming, case method, situational simulation and immersion method. The author emphasizes the importance of situational role-playing and intellectual games that contribute to the development of students’ professional competencies, such as argumentation, critical thinking and legal analysis. The use of interactive approaches ensures the involvement of students in active cognitive activities and contributes to the formation of competitive legal specialists.
Description
Keywords
Citation
Орел В. Юридична аргументація у процесі вивчення історико-правових дисциплін: інноваційні підходи у підготовці майбутніх правників у контексті реформиюридичної (правничої) освіти / Вікторія Орел // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2025. — № 1 (45). — С. 173–184.