Про ознаки і категорії адміністративного права
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Серед тенденцій розвитку національного адміністративного права України трива-
лий час надається увага: загальнотеоретичним питанням реформування адміністра-
тивного права, що пов’язано з Європейським вибором розвитку України; розглядам
питань, які характеризують види, форми і способи публічного управління та його
складові частини; конституційному закріпленню адміністративно-правового статусу
людини і громадянина у відносинах з державою (насамперед з публічною адміністрацією);
розвитку надання управлінських послуг фізичним і юридичним особам з метою забез-
печення їх інформованості про доступ і можливості реалізації конституційних прав і
свобод; розвитку адміністративного судочинства в Україні, що стало основою для
формування адміністративно-процесуального права.
Отже, далеко не повний перелік новацій, що розвиваються і стають об’єктом адмі-
ністративного права, мають загальну конституційну основу. Застосування конститу-
ційних положень для пояснення значення і ролі адміністративного права в регулюванні
суспільних відносин потребує аналізу ознак і категорій, які за своєю сутністю та
особливостями мають спільні теоретичні характеристики з адміністративним правом
країни Європейського Союзу (далі – ЄС), адміністративним правом адміністрації ЄС,
адміністративним правом Європейського співтовариства [1, с. 444–448].
За допомогою аналізу та порівняння встановлені позитивні тенденції розвитку адмі-
ністративного права з урахуванням властивих йому ознак і категорій, наявність яких потребує узгоджень з особливостями і закономірностями, що характеризують адміні-
стративне право країн Європи у сфері публічного управління.
Among the trends in the development of the national administrative law of Ukraine, attention has long been paid to: general theoretical issues of reforming administrative law, which is associated with the European choice of development of Ukraine; consideration of issues that characterize the types, forms, and methods of public administration and its components; constitutional consolidation of the administrative and legal status of a person and a citizen in relations with the state (primarily with public administration); development of the provision of administrative services to individuals and legal entities to ensure their awareness of access and opportunities for the implementation of constitutional rights and freedoms; development of administrative justice in Ukraine, which became the basis for the formation of administrative procedural law. Thus, this is far from a complete list of innovations that develop and become the object of administrative law and have a general constitutional basis. The application of constitutional provisions to explain the meaning and role of administrative law in the regulation of public relations requires an analysis of features and categories that, by their essence and features, have common theoretical characteristics with the administrative law of the European Union (hereinafter referred to as the EU), the administrative law of the EU administration, and the administrative law of the European Community. Positive developments in the development of administrative law have been established through analysis and comparison, taking into account the pictures and categories inh. These require coordination with the features and regularities that characterize the administrative law of European countries in the field of public administration.
Among the trends in the development of the national administrative law of Ukraine, attention has long been paid to: general theoretical issues of reforming administrative law, which is associated with the European choice of development of Ukraine; consideration of issues that characterize the types, forms, and methods of public administration and its components; constitutional consolidation of the administrative and legal status of a person and a citizen in relations with the state (primarily with public administration); development of the provision of administrative services to individuals and legal entities to ensure their awareness of access and opportunities for the implementation of constitutional rights and freedoms; development of administrative justice in Ukraine, which became the basis for the formation of administrative procedural law. Thus, this is far from a complete list of innovations that develop and become the object of administrative law and have a general constitutional basis. The application of constitutional provisions to explain the meaning and role of administrative law in the regulation of public relations requires an analysis of features and categories that, by their essence and features, have common theoretical characteristics with the administrative law of the European Union (hereinafter referred to as the EU), the administrative law of the EU administration, and the administrative law of the European Community. Positive developments in the development of administrative law have been established through analysis and comparison, taking into account the pictures and categories inh. These require coordination with the features and regularities that characterize the administrative law of European countries in the field of public administration.
Description
Citation
Остапенко О. Про ознаки і категорії адміністративного права / Олексій Остапенко, Ірина Хомишин // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2025. — № 1 (45). — С. 185–194.