Правова соціалізація і сугестивні методи впливу на правосвідомість: користь і небезпека
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У статті досліджуємо сугестію як ефективний спосіб навіювання певних поглядів,
стереотипів і наративів, який діє через провокацію емоції, впливає на характер поведінки
особи, визначає форму її соціально-правової взаємодії.
З’ясовано, що некласичні способи впливу можуть бути ефективним інструментом
правової соціалізації. Їхня дія виявляється в можливості формувати у громадян певні по-
гляди і переконання, не викликаючи будь-якого супротиву. В цьому водночас прояв-
ляється небезпека досліджуваних методик, яка прихована у пригніченні критичного
мислення людини, що збільшує ризик маніпуляцій зі свідомістю і потребує обережності у
їх застосуванні.
Толерантність молоді до інформаційного впливу дає змогу ефективно використову-
вати сугестивні методи з метою формування стійких позитивних соціально-правових
установок. На наш погляд, емоційно насичені способи комунікації допомагають змен-
шити ризик вчинення правопорушень і сприяють формуванню у молодих людей навичок
правомірної поведінки. Використання навіювання доцільне лише у поєднанні з раціо-
нальними класичними підходами до правового виховання, позаяк будь-який інформа-
ційний вплив на людину має поєднуватися з освітніми практиками, завданням яких
розвивати мислення людини, вміння самостійно аналізувати інформацію, у тому числі й
правову.
Наукою доведено, що сугестивні методи впливу є дієвими, особливо у кризових
ситуаціях, – в умовах війни, природних катаклізмів, соціальних конфліктів тощо. У
стресових умовах люди стають більш вразливими до навіювання. Тривога обмежує їхню
здатність аналізувати інформацію. Повідомлення, подані у простій, чіткій формі, легко
сприймаються, дають змогу швидко доносити до людей важливі ідеї і переконувати їх у
потребі певної поведінки.
Сугестія допомагає зменшити паніку і страх, дає можливість створити враження
контролю над ситуацією. Водночас надмірне емоційне навантаження може дати проти-
лежний результат (викликати переляк чи спровокувати неочікувану поведінку), що
свідчить про потребу контролю та обережного застосування методики.
This article explores suggestion as an effective means of instilling specific views, stereotypes, and narratives by provoking emotions, influencing individual behavior, and shaping socio-legal interactions. It has been established that non-classical methods of influence can serve as an effective tool for legal socialization. Their impact lies in the ability to shape specific views and beliefs in citizens without triggering resistance. However, this also reveals an inherent risk, as these methods suppress critical thinking, increasing the likelihood of manipulation and necessitating caution in their application. The susceptibility of young people to informational influence allows for the effective use of suggestive methods to cultivate stable, positive socio-legal attitudes. In our view, emotionally charged communication techniques help reduce the risk of offenses and promote lawful behavior among young people. However, the use of suggestion should only be combined with rational, classical approaches to legal education. Any informational influence on individuals must be integrated with educational practices that foster critical thinking and independent information analysis, including legal information. Scientific research has proven that suggestive methods are particularly effective in crisis situations, such as war, natural disasters, and social conflicts. Under stressful conditions, people become more susceptible to suggestion, as anxiety limits their ability to analyze information. Messages delivered in a simple and clear manner are easily perceived, facilitating the rapid transmission of important ideas and convincing individuals of the necessity of certain behaviors. Suggestion helps reduce panic and fear, creating a sense of control over the situation. However, excessive emotional pressure can produce the opposite effect–causing panic or triggering unexpected reactions–highlighting the need for controlled and cautious application of this method.
This article explores suggestion as an effective means of instilling specific views, stereotypes, and narratives by provoking emotions, influencing individual behavior, and shaping socio-legal interactions. It has been established that non-classical methods of influence can serve as an effective tool for legal socialization. Their impact lies in the ability to shape specific views and beliefs in citizens without triggering resistance. However, this also reveals an inherent risk, as these methods suppress critical thinking, increasing the likelihood of manipulation and necessitating caution in their application. The susceptibility of young people to informational influence allows for the effective use of suggestive methods to cultivate stable, positive socio-legal attitudes. In our view, emotionally charged communication techniques help reduce the risk of offenses and promote lawful behavior among young people. However, the use of suggestion should only be combined with rational, classical approaches to legal education. Any informational influence on individuals must be integrated with educational practices that foster critical thinking and independent information analysis, including legal information. Scientific research has proven that suggestive methods are particularly effective in crisis situations, such as war, natural disasters, and social conflicts. Under stressful conditions, people become more susceptible to suggestion, as anxiety limits their ability to analyze information. Messages delivered in a simple and clear manner are easily perceived, facilitating the rapid transmission of important ideas and convincing individuals of the necessity of certain behaviors. Suggestion helps reduce panic and fear, creating a sense of control over the situation. However, excessive emotional pressure can produce the opposite effect–causing panic or triggering unexpected reactions–highlighting the need for controlled and cautious application of this method.
Description
Citation
Парута О. Правова соціалізація і сугестивні методи впливу на правосвідомість: користь і небезпека / Олена Парута // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2025. — № 1 (45). — С. 195–201.