Подкасти в структурі кросмедійного пакету платформ економічної тематики
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У статті досліджено інтеграцію подкастів у кросмедійні платформи, орієнтовані на економічну тематику, з акцентом на їхній потенціал у підвищенні фінансової грамотності та залученні аудиторії. Аналіз світових практик свідчить про високу затребуваність економічних подкастів (100 % аналізованих ресурсів), тоді як в Україні лише 28 % економічних медіа використовують цей формат, що значно поступається глобальним показникам. Водночас подкасти пропонують перспективні можливості для спрощення складних економічних понять, створення захопливих наративів та задоволення потреб різноманітної аудиторії. Дослідження підкреслює потребу впровадження кращих світових практик, таких як використання інфотейнменту, спрощення технічної термінології та інтеграцію візуального й інтерактивного контенту. Подкасти можуть стати ефективним інструментом для підвищення фінансової грамотності населення, оскільки вони дають змогу подати складні економічні концепції у доступній та зрозумілій формі. Крім того, інтерактивний формат подкастів сприяє глибшому залученню аудиторії та стимулює її до активної участі в обговоренні економічних питань. Отже, інтеграція подкастів у кросмедійні платформи може сприяти розвитку економічної культури та підвищенню обізнаності громадян у фінансових питаннях. Враховуючи світовий досвід, українським медіа варто звернути увагу на успішні приклади використання подкастів у економічній журналістиці. Зокрема, такі подкасти, як «The Indicator» від Planet Money або «Freakonomics Radio», що демонструють, як складні економічні теми можна подати у цікавій та доступній формі. Адаптація подібних підходів до українського контексту може сприяти підвищенню якості економічного контенту та залученню ширшої аудиторії.
The article explores the integration of podcasts into cross-media platforms focused on economic topics, with an emphasis on their potential to increase financial literacy and engage audiences. An analysis of global practices indicates a high demand for economic podcasts (100 % of the analyzed resources), while in Ukraine only 28 % of economic media use this format, which is significantly inferior to global indicators. At the same time, podcasts offer promising opportunities for simplifying complex economic concepts, creating captivating narratives, and meeting the needs of a diverse audience. The study emphasizes the need to implement best global practices, such as the use of infotainment, simplification of technical terminology, and integration of visual and interactive content. Podcasts can become an effective tool for increasing the financial literacy of the population, as they allow complex economic concepts to be presented in an accessible and understandable form. In addition, the interactive format of podcasts contributes to deeper audience involvement and stimulates them to actively participate in discussing economic issues. Thus, the integration of podcasts into cross-media platforms can contribute to the development of economic culture and increase citizens’ awareness of financial issues. Considering global experience, Ukrainian media should pay attention to successful examples of using podcasts in economic journalism. In particular, podcasts such as «The Indicator» by Planet Money or «Freakonomics Radio», which demonstrate how complex economic topics can be presented in an interesting and accessible form. Adapting such approaches to the Ukrainian context can help improve the quality of economic content and attract a wider audience.
The article explores the integration of podcasts into cross-media platforms focused on economic topics, with an emphasis on their potential to increase financial literacy and engage audiences. An analysis of global practices indicates a high demand for economic podcasts (100 % of the analyzed resources), while in Ukraine only 28 % of economic media use this format, which is significantly inferior to global indicators. At the same time, podcasts offer promising opportunities for simplifying complex economic concepts, creating captivating narratives, and meeting the needs of a diverse audience. The study emphasizes the need to implement best global practices, such as the use of infotainment, simplification of technical terminology, and integration of visual and interactive content. Podcasts can become an effective tool for increasing the financial literacy of the population, as they allow complex economic concepts to be presented in an accessible and understandable form. In addition, the interactive format of podcasts contributes to deeper audience involvement and stimulates them to actively participate in discussing economic issues. Thus, the integration of podcasts into cross-media platforms can contribute to the development of economic culture and increase citizens’ awareness of financial issues. Considering global experience, Ukrainian media should pay attention to successful examples of using podcasts in economic journalism. In particular, podcasts such as «The Indicator» by Planet Money or «Freakonomics Radio», which demonstrate how complex economic topics can be presented in an interesting and accessible form. Adapting such approaches to the Ukrainian context can help improve the quality of economic content and attract a wider audience.
Description
Keywords
економічна журналістика, залучення аудиторії, інформаційно-розважальна система, кросмедійні платформи, медіаінновації, подкасти, стратегії контенту, українські медіа, фінансова грамотність, цифрові медіа, audience engagement, content strategies, cross-media platforms, digital media, economic journalism, financial literacy, infotainment, media innovation, podcasts, Ukrainian media
Citation
Гиріна Т. Подкасти в структурі кросмедійного пакету платформ економічної тематики / Тетяна Гиріна // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: журналістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2025. — № 1(9). — С. 36–46.