Some iconographic features of the mural paintings in the churches of Vithkuq
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У цьому дослідженні розглянуто іконографічні особливості настінних розписів у церквах Віткука в Албанії з метою дослідити походження, еволюцію та значення іконографічних особливостей фресок. Дослідження зосередилося на виявленні гібридного стилю цих фресок, які поєднують візантійські, поствізантійські та місцеві традиції, а також проаналізувало конкретні іконографічні теми, такі як «Трійця Христова» та «Причастя апостолів». Дослідження також показало, як місцеві традиції та зовнішні впливи вплітаються у візуальну мову цих релігійних творів мистецтва. Аналіз показав, що ці фрески були не просто репродукціями усталених іконографічних типів, а радше адаптаціями, які відображали місцевий богословський і культурний контекст. Дослідження також підкреслило високу художню чутливість фресок, особливо з точки зору використання кольору, композиції та символіки. Дослідження виявило вплив мандрівних художників, які принесли в регіон нові стилістичні елементи, сприяючи динамічному обміну мистецькими традиціями на Балканах. Результати дослідження висвітлили проблеми збереження цих фресок, пов’язані з екологічними факторами та недостатніми реставраційними зусиллями. Дослідження запропонувало цінну інформацію про те, як місцеві та зовнішні мистецькі традиції перетиналися у створенні цих розписів, і сприяє глибшому розумінню соціальної, релігійної та мистецької динаміки поствізантійського періоду на Балканах. Зроблено висновок, що фрески у церквах Віткука є не лише важливими релігійними творами мистецтва, але й ключовими культурними артефактами, які відображають складність історичного та богословського розвитку регіону в поствізантійську епоху
This study examined the iconographic features of the wall paintings in the churches of Vithkuq in Albania with the aim to explore the origins, evolution, and significance of the iconographic features of the murals. The study focused on revealing the hybrid style of these frescoes, which combine Byzantine, post-Byzantine and local traditions, and also analysed specific iconographic themes such as the “Trinity of Christ” and the “Communion of the Apostles”. The study also revealed how local traditions and external influences are woven into the visual language of these religious artworks. The analysis showed that these frescoes were not simply reproductions of established iconographic types, but rather adaptations that reflected the local theological and cultural context. The study also highlighted the high artistic sensitivity of the frescoes, particularly in terms of their use of colour, composition and symbolism. This study identified the influence of itinerant artists who brought new stylistic elements to the region, contributing to a dynamic exchange of artistic traditions in the Balkans. The results highlighted the challenges of preserving these frescoes due to environmental factors and insufficient restoration efforts. The study offered valuable insights into how local and external artistic traditions intersected in the creation of these paintings, and contributes to a deeper understanding of the social, religious, and artistic dynamics of the post-Byzantine period in the Balkans. It was concluded that the frescoes in the Vithkuq churches are not only important religious works of art, but also key cultural artifacts that reflect the complexity of the region’s historical and theological developments in the post-Byzantine era
This study examined the iconographic features of the wall paintings in the churches of Vithkuq in Albania with the aim to explore the origins, evolution, and significance of the iconographic features of the murals. The study focused on revealing the hybrid style of these frescoes, which combine Byzantine, post-Byzantine and local traditions, and also analysed specific iconographic themes such as the “Trinity of Christ” and the “Communion of the Apostles”. The study also revealed how local traditions and external influences are woven into the visual language of these religious artworks. The analysis showed that these frescoes were not simply reproductions of established iconographic types, but rather adaptations that reflected the local theological and cultural context. The study also highlighted the high artistic sensitivity of the frescoes, particularly in terms of their use of colour, composition and symbolism. This study identified the influence of itinerant artists who brought new stylistic elements to the region, contributing to a dynamic exchange of artistic traditions in the Balkans. The results highlighted the challenges of preserving these frescoes due to environmental factors and insufficient restoration efforts. The study offered valuable insights into how local and external artistic traditions intersected in the creation of these paintings, and contributes to a deeper understanding of the social, religious, and artistic dynamics of the post-Byzantine period in the Balkans. It was concluded that the frescoes in the Vithkuq churches are not only important religious works of art, but also key cultural artifacts that reflect the complexity of the region’s historical and theological developments in the post-Byzantine era
Description
Citation
Dhimgjini R. Some iconographic features of the mural paintings in the churches of Vithkuq / Rozela Dhimgjini // Architectural Studies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2025. — Vol 11. — No 1. — P. 71–83.