Архітектура та реалізація мобільного застосунку CALORIFY на основі рушія UNITY
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У сучасному світі в сфері програмного забезпечення все більше місця за-
ймають мобільні застосунки для різних галузей. Особливо важливі мобільні застосунки для
підтримання та моніторингу здорового способу життя. У цій статті продовжено розроблення
програмного забезпечення мобільного застосунку Calorify, зокрема серверної частини. Сервер-
на частина мобільного застосунку Calorify реалізована на основі рушія Unity мовою
програмування C#. C# – об’єктно-орієнтована строго типізована МП високого рівня, яку
розробила і підтримує корпорація Microsoft. Загалом архітектура Calorify побудована на основі
компонентно-орієнтованого підходу. Це забезпечує чітке розділення функціональності та
легкість масштабування. Всі ключові аспекти додатка, ураховуючи доповнену реальність AR,
гнучкий користувацький інтерфейс та управління даними, реалізовані через модульні ком-
поненти, які відповідають за конкретні завдання. Структуру проєкту в Unity організовано у
вигляді сцен, які містять різні частини додатка, такі як головне меню та AR-функціонал. Така
архітектура дає змогу інтегрувати технології для роботи з хмарними сервісами та локальними
базами даних, забезпечувати ефективне управління даними та оптимальну взаємодію із
користувачем. Особливістю цього мобільного застосунку Calorify є використання математич-
них, науково обґрунтованих аналітичних формул для розрахунку кількості спожитих калорій та
води протягом доби. МЗ Calorify має відповідну кількість баз даних, більшість з яких локальні й
створені за допомогою СКБД SQLite в Unity. До віддалених баз даних у проєкті можна
зарахувати БД Firebase та БД Image Target Vuforia. МЗ Calorify як основу для авторизації
використовує інструменти, надані платформою Firebase. Перевагами такого рішення є
задовільний спектр, якість послуг аутентифікації користувачів і доступ до віддалених баз
даних. Для маніпуляцій даними користувача використовується Firebase Realtime Database. Тому
після авторизації всі введені дані, окрім пароля, зберігаються на віддаленому сервері Firebase.
In today's world, mobile applications for various industries are taking up more and more space in the field of software. Mobile applications for maintaining and monitoring a healthy lifestyle are especially important. This work is devoted to the continuation of the software development of the Calorify mobile application, and in particular the server part. The server part of the Calorify mobile application is implemented on the basis of the Unity engine.in the C# programming language. C# is an object-oriented, strongly typed, high-level programming language developed and maintained by Microsoft. In general, the architecture of Calorify is built on the basis of a component-oriented approach. This ensures a clear separation of functionality and ease of scaling. All major aspects of the application, including augmented reality AR, flexible user interface and data management, are implemented through modular components that are responsible for specific tasks. The project structure in Unity is organized in the form of scenes that contain different parts of the application, such as the main menu and AR functionality. Such an architecture allows integrating technologies for working with cloud services and local databases, providing effective data management and optimal interaction with the user. The particularity of this Calorify mobile application is the use of mathematical, scientifically based analytical formulas to calculate the number of calories and water consumed during the day. Mobile applicatioon Calorify has an appropriate number of databases, most of which are local and created using the SQLite DBMS in Unity. Remote databases in the project include the Firebase database and the Image Target Vuforia database. Mobile application Calorify uses the tools provided by the Firebase platform as a basis for authorization. The advantages of such a solution are a satisfactory range and quality of user authentication services and access to remote databases. Firebase Realtime Database is used for user data manipulation. Therefore, after authorization, all entered data, except for the password, is stored on the remote Firebase server.
In today's world, mobile applications for various industries are taking up more and more space in the field of software. Mobile applications for maintaining and monitoring a healthy lifestyle are especially important. This work is devoted to the continuation of the software development of the Calorify mobile application, and in particular the server part. The server part of the Calorify mobile application is implemented on the basis of the Unity engine.in the C# programming language. C# is an object-oriented, strongly typed, high-level programming language developed and maintained by Microsoft. In general, the architecture of Calorify is built on the basis of a component-oriented approach. This ensures a clear separation of functionality and ease of scaling. All major aspects of the application, including augmented reality AR, flexible user interface and data management, are implemented through modular components that are responsible for specific tasks. The project structure in Unity is organized in the form of scenes that contain different parts of the application, such as the main menu and AR functionality. Such an architecture allows integrating technologies for working with cloud services and local databases, providing effective data management and optimal interaction with the user. The particularity of this Calorify mobile application is the use of mathematical, scientifically based analytical formulas to calculate the number of calories and water consumed during the day. Mobile applicatioon Calorify has an appropriate number of databases, most of which are local and created using the SQLite DBMS in Unity. Remote databases in the project include the Firebase database and the Image Target Vuforia database. Mobile application Calorify uses the tools provided by the Firebase platform as a basis for authorization. The advantages of such a solution are a satisfactory range and quality of user authentication services and access to remote databases. Firebase Realtime Database is used for user data manipulation. Therefore, after authorization, all entered data, except for the password, is stored on the remote Firebase server.
Description
Citation
Архітектура та реалізація мобільного застосунку CALORIFY на основі рушія UNITY / Віра Оксентюк, Ірина Юрчак, Олександр Маркелов, Максим Шурко, Богдан Рубаха, Андрій Черниш // Комп’ютерні системи проектування. Теорія і практика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2024. — Том 6. — № 2. — С. 118–129.