Інформаційна система державного управління та актуальність її впровадження в Україні
Date
2019-02-26
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Abstract
Доведено важливість використання сучасних програмно-технічних засобів у
житті громадянина і держави. Розглянуто питання інтеграції інформаційних
технологій і досягнень комп’ютерної техніки у процеси діяльності державних
органів у різних сферах, наведено приклади доступних громадянам України
електронних ресурсів, що допомагають вирішувати питання взаємодії громадянина
і держави, проаналізовано їхні переваги і недоліки. Визначено проблеми, які
притаманні функціонуванню державних органів в Україні, які можуть бути
повністю або частково вирішені за допомогою сучасних інформаційних технологій.
Доведено необхідність створення інформаційної системи державного управління
(ІСДУ) та обґрунтовано актуальність впровадження її в Україні, сформульовано
перелік критеріїв, які система повинна задовольняти, і питань, які вона повинна
вирішувати. Наведено загальну структуру ІСДУ, виділено її елементи та описано
їхню взаємодію. Наведено перелік модулів, які можуть бути включені у систему.
Розглянуто питання розгортання системи за вертикаллю і горизонталлю на
максимально можливу кількість ланцюгів – елементів інфраструктури; описані
приклади кінцевих ланцюгів розгорнутої системи. Досліджено питання інтеграції в
ІСДУ модуля штучного інтелекту, визначено переваги його використання у
державній сфері. Проаналізовано залежність людського фактору і прозорості
управління. Розглянуто проблему цілісності й адекватності даних систем. Як
підсистему контроля коректності роботи запропоновано додати модуль запобігання
помилкам. Описано структуру, загальний принцип дії й алгоритм роботи системи
реагування на запити громадян (СРЗГ); розглянуто питання і проблеми, які
можуть виникнути під час її реалізації, а також шляхи їх вирішення. Досліджено
питання доступу до СРЗГ. Визначено критерії до програмних інструментів, які
можна використати для реалізації системи. Запропоновано реалізувати СРЗГ як
вхідну точку для створення інформаційної системи державного управління.
he importance of using modern software and hardware in the life of a citizen and the state was described. The issue of integration of information technologies and achievements of computer technologies in activity processes of government bodies in various spheres are considered, examples of accessible electronic resources available to citizens of Ukraine, which help to solve the issues of interaction between a citizen and the state, are given, their advantages and disadvantages are analyzed. The problems that are inherent in the functioning of state bodies in Ukraine, which can be fully or partially solved with the help of modern information technologies, are identified. The necessity of creation of the information system of state administration (ISSA) is proved and the relevance of its implementation in Ukraine is substantiated, the list of criteria, which the system must satisfy, and the issues that it should solve are formulated. The general structure of ISSA is presented, its elements are highlighted, and their interaction is described. The list of modules, that can be included in the system, is given. The questions of deployment of the system vertically and horizontally on the maximum possible number of chains – elements of infrastructure – are considered; examples of finite chains of the deployed system are described. The issue of integrating the artificial intelligence module into the ISSA has been investigated, advantages of its use in the public sphere have been determined. The dependence of the human factor and the transparency of management is analyzed. The problem of integrity and adequacy of data of the system is considered. To add a module for the prevention of errors was suggested as a subsystem of control of correctness of working. The structure, the general principle of operation and the algorithm of the system of responding to the requests of citizens (SRRC) are described; issues and problems that may arise during its implementation are considered, as well as ways to solve them. The issue of access to SRRC is investigated. The criteria for software tools, which can be used to implement the system, are defined. It is proposed to implement the SRRC as an entry point for the development of the information system of state administration.
he importance of using modern software and hardware in the life of a citizen and the state was described. The issue of integration of information technologies and achievements of computer technologies in activity processes of government bodies in various spheres are considered, examples of accessible electronic resources available to citizens of Ukraine, which help to solve the issues of interaction between a citizen and the state, are given, their advantages and disadvantages are analyzed. The problems that are inherent in the functioning of state bodies in Ukraine, which can be fully or partially solved with the help of modern information technologies, are identified. The necessity of creation of the information system of state administration (ISSA) is proved and the relevance of its implementation in Ukraine is substantiated, the list of criteria, which the system must satisfy, and the issues that it should solve are formulated. The general structure of ISSA is presented, its elements are highlighted, and their interaction is described. The list of modules, that can be included in the system, is given. The questions of deployment of the system vertically and horizontally on the maximum possible number of chains – elements of infrastructure – are considered; examples of finite chains of the deployed system are described. The issue of integrating the artificial intelligence module into the ISSA has been investigated, advantages of its use in the public sphere have been determined. The dependence of the human factor and the transparency of management is analyzed. The problem of integrity and adequacy of data of the system is considered. To add a module for the prevention of errors was suggested as a subsystem of control of correctness of working. The structure, the general principle of operation and the algorithm of the system of responding to the requests of citizens (SRRC) are described; issues and problems that may arise during its implementation are considered, as well as ways to solve them. The issue of access to SRRC is investigated. The criteria for software tools, which can be used to implement the system, are defined. It is proposed to implement the SRRC as an entry point for the development of the information system of state administration.
Description
Keywords
державне управління, прозора економіка, база даних, навантаження системи, інформаційна система державного управління, система реагування на запити громадян, електронний цифровий підпис, state administration, transparent economy, database, system load, information system of state administration, system of responding to the requests of citizens, electronic digital signature
Citation
Яцюк С. В. Інформаційна система державного управління та актуальність її впровадження в Україні / С. В. Яцюк, Т. Г. Кірюшатова // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Інформаційні системи та мережі. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — № 5. — С. 116–124.