Study of the passengers average waiting time at public transport stops
Loading...
Date
2023-06-30
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Зазначено, що у прогнозуванні маршрутів громадського транспорту у містах важливими показниками, які необхідно враховувати, вважають тривалість перебування
на маршруті автобусів, пасажирооборот на маршруті, точки притягання та середню
тривалість очікування пасажирів на зупинках. Ці показники є основою у плануванні роботи
міського транспорту. Зокрема, прогнозування тривалості руху в дорозі методом дослідження середнього часу очікування пасажирів на зупинках є важливим інструментом планування
для транспортних компаній. Оскільки це дослідження може покращити якість запланованих
послуг зменшенням розриву між фактичним і запланованим часом у дорозі. Обговорено
зазначену актуальність і на основі експериментальних даних вказується на користь використання досліджень середньої тривалості очікування пасажирів, особливо із врахуванням
груп населення. Насправді, серед великої кількості чинників, що впливають на роботу громадського транспорту, більшість із них, як доведено попередніми дослідженнями, відповідають певній математичній методиці. Аналіз виконано з використанням натурних досліджень
пасажиропотоку на зупинках автобусних маршрутів (Львів, Україна). Дослідження пасажиропотоків на зупинках дає можливість покращити якості послуг громадського транспорту
(розрахувати точніше тривалість руху між зупинками та тривалість перебування на них).
Встановлено тривалість простоїв автобусів на обраних зупинках залежно від кількості
пасажирів. Також наведено результати дослідження тривалості очікування пасажирами
громадського транспорту на зупинках. Отримано залежності тривалості очікування автобуса від груп населення. На основі цієї інформації оператори системи можуть проєктувати
та налаштовувати графіки руху автобусів відповідно до орієнтовної тривалості подорожі.
When predicting public transport routes in cities, important indicators should be considered: the duration of stay on the bus route, passenger flow on the bus route, points of attraction and the passenger’s average waiting time at stops. These indicators are the basis for planning the operation of city transport. In particular, predicting the duration of traffic by studying the average passenger’s waiting time at stops is an important planning tool for transport companies. Therefore, this study can improve the quality of scheduled services by reducing the gap between actual and scheduled travel time. This article discusses this relevance and, based on experimental evidence, points to the benefit of using studies of average passenger waiting times, especially considering population groups. In fact, most of the factors which affect public transport operation, as had been proven by previous studies, follow a definite mathematical methodology. The analysis was performed using the data from field studies of passenger flow at bus stops (Lviv, Ukraine). The study of passengers at stopping points makes it possible to improve the quality of public transport services (calculate travel duration between stops and the duration of stay at them more accurately). The duration of stay at selected objects depending on a number of passengers was studied. Also, there are given the results of a study of the waiting time of public transport passengers at bus stops are given. A comparison of the dependence of the bus waiting time on population groups was obtained. After receiving this information, system operators can design and adjust the data according to the estimated trip duration. Nevertheless, it is necessary to carry out research at different types of stops in different parts of cities to clarify these data and for a more detailed analysis.
When predicting public transport routes in cities, important indicators should be considered: the duration of stay on the bus route, passenger flow on the bus route, points of attraction and the passenger’s average waiting time at stops. These indicators are the basis for planning the operation of city transport. In particular, predicting the duration of traffic by studying the average passenger’s waiting time at stops is an important planning tool for transport companies. Therefore, this study can improve the quality of scheduled services by reducing the gap between actual and scheduled travel time. This article discusses this relevance and, based on experimental evidence, points to the benefit of using studies of average passenger waiting times, especially considering population groups. In fact, most of the factors which affect public transport operation, as had been proven by previous studies, follow a definite mathematical methodology. The analysis was performed using the data from field studies of passenger flow at bus stops (Lviv, Ukraine). The study of passengers at stopping points makes it possible to improve the quality of public transport services (calculate travel duration between stops and the duration of stay at them more accurately). The duration of stay at selected objects depending on a number of passengers was studied. Also, there are given the results of a study of the waiting time of public transport passengers at bus stops are given. A comparison of the dependence of the bus waiting time on population groups was obtained. After receiving this information, system operators can design and adjust the data according to the estimated trip duration. Nevertheless, it is necessary to carry out research at different types of stops in different parts of cities to clarify these data and for a more detailed analysis.
Description
Keywords
тривалість руху автобуса, пасажиропотік, пасажири, час очікування, зупинка громадського транспорту, bus travel time, bus traffic, passengers, waiting time, public transport stop
Citation
Zhuk M. Study of the passengers average waiting time at public transport stops / Mykola Zhuk, Volodymyr Kovalyshyn, Vladyslav Zelemskyi // Transport Technologies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2023. — Vol 4. — No 1. — P. 21–28.