TikTok як перспективний канал популяризації ЗМІ
Date
2022-02-22
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Соціальна мережа TikTok дуже швидко завойовує популярність. Ще два роки тому
її не сприймали серйозно, вважали платформою для підлітків, де немає нічого окрім
танців та флешмобів. Але зараз ситуація кардинально змінилася. TikTok швидкими
темпами збільшує аудиторію, контент також змінюється. Нині там вже активно ведуть
та розвивають свої облікові записи не лише музиканти, а й лікарі, депутати, адвокати,
рекламісти, автомобілісти та представники інших професій. Відповідно й ставлення до
цієї соціальної мережі також змінилося. Нині це вже не лише додаток з танцями та
піснями, а платформа, де можна легко, доступно та оригінально подати інформацію,
навіть нудну і нецікаву, але таку потрібну та корисну.
Масмедіа також стежать за швидкою популярністю TikTok та змінами у контенті.
А там, де є аудиторія, є перспективи для популяризації ЗМІ. Тому все більше медіа
приходять у цей додаток. Але роблять це двома способами. Перший: підлаштовуються
під формат платформи, навіть серйозні ЗМІ публікують смішні відео, використовують
популярну музику та кривляються на камеру. Другий: публікують контент, який вже
був розміщений в інших соцмережах, ігнорують формат TikTok, також викладають
уривки із шоу, випуски новини, тому часто не отримують достатньої уваги від аудиторії.
Адже TikTok відрізняється від інших соціальних мереж, тому контент, який підходить
для Facebook, Instagram, Youtube, на цій платформі не набирає переглядів. Адже кожна
соцмережа має свій формат створення і подачі контенту, тому для кожної платформи
для спілкування повинен бути зроблений індивідуальний контент. Масмедіа не завжди
дотримуються цього правила, тому часто розчаровуються у TikTok і не розвивають у ньому свій обліковий запис.
Дослідили, які українські масмедіа і як поширюють свій контент у TikTok.
З’ясували, чи є перспективною ця соціальна мережа для популяризації ЗМІ та її продукції.
The TikTok as a social network is gaining popularity very quickly. Two years ago, it was not taken seriously, it was considered as a platform for teenagers, where there is nothing but dancing and flash mobs. But now the situation has changed vice versa. TikTok is rapidly increasing its audience and content is also changing. Nowadays, not only musicians but also doctors, deputies, lawyers, advertisers, motorists, and representatives of other professions are actively maintaining and developing their accounts there. Accordingly, the attitude to this social network has also changed. Today it is no longer just an application with dances and songs, but a platform where you can easily, and originally present information, even boring and uninteresting, but so necessary and useful. The media also follows the rapid popularity of TikTok and changes in content. And where there is an audience, there are prospects for media promotion. Therefore, more and more media are coming to this application. But they do it in two ways. First: they adapt to the format of the platform, even serious media publish funny videos, use popular music and grimace at the camera. Second: they publish content that has already been posted on other social networks, ignore the TikTok format, also post excerpts from shows, news releases, so they often do not receive enough attention from the audience. After all, TikTok differs from other social networks, so the content that is suitable for Facebook, Instagram, YouTube, on this platform is not gaining views. After all, each social network has its own format of creating and submitting content, so each platform for communication must be made individual content. The media do not always follow this rule, so they are often disappointed in TikTok and do not develop their account in it. We have examined which Ukrainian mass media and how they distribute their content in TikTok. We found out whether this social network is promising for the promotion of the media and its products.
The TikTok as a social network is gaining popularity very quickly. Two years ago, it was not taken seriously, it was considered as a platform for teenagers, where there is nothing but dancing and flash mobs. But now the situation has changed vice versa. TikTok is rapidly increasing its audience and content is also changing. Nowadays, not only musicians but also doctors, deputies, lawyers, advertisers, motorists, and representatives of other professions are actively maintaining and developing their accounts there. Accordingly, the attitude to this social network has also changed. Today it is no longer just an application with dances and songs, but a platform where you can easily, and originally present information, even boring and uninteresting, but so necessary and useful. The media also follows the rapid popularity of TikTok and changes in content. And where there is an audience, there are prospects for media promotion. Therefore, more and more media are coming to this application. But they do it in two ways. First: they adapt to the format of the platform, even serious media publish funny videos, use popular music and grimace at the camera. Second: they publish content that has already been posted on other social networks, ignore the TikTok format, also post excerpts from shows, news releases, so they often do not receive enough attention from the audience. After all, TikTok differs from other social networks, so the content that is suitable for Facebook, Instagram, YouTube, on this platform is not gaining views. After all, each social network has its own format of creating and submitting content, so each platform for communication must be made individual content. The media do not always follow this rule, so they are often disappointed in TikTok and do not develop their account in it. We have examined which Ukrainian mass media and how they distribute their content in TikTok. We found out whether this social network is promising for the promotion of the media and its products.
Description
Keywords
TikTok, масмедіа, соціальна мережа, популяризація ЗМІ, поширення публікацій, TikTok, mass media, social network, mass media promotion, distribution of publications
Citation
Мудра І. TikTok як перспективний канал популяризації ЗМІ / Ірина Мудра // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Журналістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — Том 1(3). — С. 67–73.