Математична модель магнітного стану однофазного колекторного двигуна

Date

2022-02-22

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House

Abstract

Однофазні колекторні двигуни (ОКД) із послідовним збудженням мають просту конструкцію та невелику вартість, тому перспективні щодо застосування для приводу приладів побутової техніки та електричного ручного інструменту. Це зумовлює необхідність створення математичних моделей ОКД, які дали б змогу як розробляти нові, так і модернізувати наявні зразки таких двигунів. Мета статті – створення інженерної математичної моделі магнітного стану ОКД із використанням колових методів. Вихідними параметрами для цієї моделі є розміри магнітного кола, обмоткові дані та миттєві значення струмів статора і якоря. Розроблена модель дає змогу визначити криву поля у повітряному проміжку ОКД, а також розрахувати магнітні індукції на всіх інших ділянках магнітного кола ОКД. Математичну модель магнітного стану ОКД розглянуто на прикладі найпоширенішої двополюсної конструкції. Магнітний стан ОКД подано вичерпною заступною схемою магнітопроводу із зосередженими параметрами. Окремі ділянки магнітопроводу, в межах яких магнітне поле вважається однорідним, замінені магнітними опорами. Нелінійні магнітні опори (НМО) відповідають феромагнітним ділянкам магнітопроводу та зубцевій зоні якоря, а постійні магнітні опори (ПМО) – ділянкам повітряного проміжку та ділянкам, де протікають потоки розсіяння. НМО представлені нелінійними характеристиками як залежностями намагнічувальнх сил (НС) від магнітного потоку – F [Ф]. Активний шар якоря ОКД під полюсами в площині, яка перпендикулярна до осі обертання двигуна, поділено на m рівномірних секторів. Заступна схема магнітного кола ОКД містить НМО ділянок ярма статора, полюсів статора, зубцевого шару якоря, ярма якоря, а також ПМО ділянок повітряного проміжку і можливих шляхів замикання потоків розсіяння. Для складання системи рівнянь, яка описує заступну схему, використано метод контурних потоків. Систему нелінійних алгебричних рівнянь можна розв’язати, зокрема, ітераційним методом Ньютона. Запропонована математична модель магнітного стану ОКД може бути основою для розроблення математичних моделей розрахунку перехідних режимів та статичних характеристик цього типу двигуна.
Single-phase commutator motors (SPCM) with sequential excitation have a simple design and low cost, and therefore promising for use in the drive of household appliances and electric hand tools. This necessitates the creation of mathematical models of SPCM, which would allow both the development of new and modernization of existing models of such motors. The aim of the article is to create an engineering mathematical model of the magnetic state of SPCM using circular methods. The initial parameters for this model are the size of the magnetic circuit, the winding data and the instantaneous values of the stator and armature currents. The developed model makes it possible to determine the field curve in the air gap of the SPCM, as well as to calculate the flux density in all other parts of the magnetic circuit of the SPCM. The mathematical model of the magnetic state of SPCM is considered on the example of the most common bipolar structure. The magnetic state of the SPCM is represented by an exhaustive replacement circuit of the magnetic core with concentrated parameters. Some sections of the magnetic circuit, within which the magnetic field is considered homogeneous, are replaced by magnetic resistances. Nonlinear magnetic resistance (NMR) correspond to the ferromagnetic sections of the magnetic core and the toothed zone of the armature. Permanent magnetic resistance (PMR) corresponds to the areas of the air gap and the areas of leakage flux. NMR are represented by nonlinear characteristics as dependences of magnetic forces (MF) on magnetic flux – F [Ф]. The active layer of the SPCM armature under the poles in the plane perpendicular to the axis of rotation of the motor is divided into m uniform sectors. The equivalent circuit of the SPCM magnetic circuit contains the NMR sections of the stator yoke, stator poles, armature toothed layer, armature yoke, as well as PMR sections of the air gap and areas of leakage flux. The method of contour flux is used to compile a system of equations that describes the equivalent circuit. The system of nonlinear algebraic equations can be solved, in particular, by the iterative method of Newton. The proposed mathematical model of the magnetic state of SPCM can be the basis for the development of mathematical models for calculating transient modes and static characteristics of this type of motor.

Description

Keywords

однофазний колекторний двигун, математична модель, магнітопровід, заступна схема, система нелінійних рівнянь, single-phase commutator motor, mathematical model, magnetic core, equivalent circuit, system of nonlinear equations

Citation

Гавдьо І. Р. Математична модель магнітного стану однофазного колекторного двигуна / І. Р. Гавдьо // Електроенергетичні та електромеханічні системи. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — Том 5. — № 1. — С. 48–54.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By