Формування та дослідження низьковольтних модулів акумуляторних батарей та суперконденсаторів для автономних систем електричного живленнях
Date
2022-02-22
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У сучасних автономних системах електричного живлення, зокрема для електричних
транспортних засобів, часто застосовують акумуляторні батареї (АБ) як джерела
енергії та суперконденсаторні (СК) модулі як джерела потужності. Щоб забезпечити
необхідний рівень бортової напруги, ці засоби містять велику кількість низьковольтних
комірок, роботу яких супроводжують непрості електронні системи енергетичного
менеджменту (СЕМ). Спрощення роботи таких систем, зниження їх вартості, а також
забезпечення низки інших переваг енергетично-тягових систем транспортних засобів
можна досягти, застосувавши модульний підхід як до побудови двигунів із відповідними
системами керування, так і до їх електричного живлення. У статті викладено результати
формування та дослідження низьковольтних (12–16 В) модулів Li-Ion АБ та СК-модулів
для побудови модульних систем електричного живлення транспортних засобів. Роботу
розпочато із вимірювання основних параметрів – ємності та внутрішнього опору – для
достатньо великої кількості однотипних Li-Ion та СК-комірок. У результаті подальшого
відбору (скринінгу) комірок із подібними параметрами створено відповідні низьковольтні
модулі. Їх функціонування досліджували в зарядно-розрядних циклах зі сталими
значеннями струму, порівнюючи напруги на послідовно ввімкнених елементах чи групах
паралельно увімкнених елементів як із використанням спеціальних електронних плат
СЕМ, так і без них, а також для випадків цілеспрямованого скринінгу комірок із
подібними параметрами та довільного їх вибору. Дослідження низьковольтних модулів
Li-Ion АБ показали, що у разі застосування спеціальної плати СЕМ підбирати параметри
елементів для їх паралельно-послідовного з’єднання не потрібно. Проте скринінг Li-Ion
комірок за схожими основними параметрами у низьковольтних модулях дає подібні результати
навіть без застосування СЕМ. У СК-модулях функцію пасивного балансування
зарядів СК-комірок добре виконує проста захисна електронна плата, проте лише за
повного заряджання комірок. Для активного балансування необхідні складніші й дорожчі
СЕМ. Однак у випадку низьковольтного СК-модуля із відібраними СК-комірками з
подібними параметрами відбувається самовирівнювання напруг шести послідовно
з’єднаних СК-груп із двома паралельно з’єднаними СК-комірками в кожній групі. Отже,
скринінг енергетичних комірок є дієвим підходом для створення простіших та дешевших
низьковольтних Li-Ion АБ та СК-модулів.
In modern autonomous electric power supply systems, in particular, for electric vehicles (EV), rechargeable batteries (B) are often used as energy sources and supercapacitor (SC) modules are often used as power sources. To ensure the necessary level of on-board voltage, these devices consist of a large number of low-voltage cells, the work of which is accompanied by complex electronic energy management systems (EMS). Simplifying the operation of such systems, reducing their cost, as well as providing a number of other advantages of powertrain systems for EV can be achieved by applying a modular approach to both the design of electric motors with appropriate control systems and their electrical power supply. The work presents the results of the formation and research of low-voltage (12–16 V) Li-Ion B modules and SC modules for the construction of modular electric power supply systems for EVs. The work began with the measurement of the main parameters – a capacity and an internal resistance – for a sufficiently large number of Li-Ion and SC cells of the same type. Because of further selection (screening) of cells with similar parameters, appropriate low-voltage modules were created, the operation of which was studied in charging/discharging cycles at constant current values. At the same time, the voltages on series-connected elements or groups of parallel-connected elements were compared, both with and without the use of special EMS electronic boards, as well as for the purposeful screening of cells with similar parameters and their arbitrary selection. Conducted studies of low-voltage Li-Ion B modules showed that in the case of using a special EMS board, selection of element parameters for their parallelserial connection is not required. However, screening of Li-Ion cells of similar basic parameters for lowvoltage modules gives similar results even without the use of EMS. In SC modules, the function of passive charge balancing of SC cells is well performed by a simple protective electronic board, but only when the cells are fully charged. For active balancing, more complex and expensive EMSs are required. However, in the case of a low-voltage SC-module with selected SC-cells of similar parameters, the process of selfleveling of voltages of six series-connected SC-groups with two parallel-connected SC-cells in each group was noted. Thus, energy cell screening is an effective approach to create simpler and cheaper low-voltage Li-Ion Bs and SC modules.
In modern autonomous electric power supply systems, in particular, for electric vehicles (EV), rechargeable batteries (B) are often used as energy sources and supercapacitor (SC) modules are often used as power sources. To ensure the necessary level of on-board voltage, these devices consist of a large number of low-voltage cells, the work of which is accompanied by complex electronic energy management systems (EMS). Simplifying the operation of such systems, reducing their cost, as well as providing a number of other advantages of powertrain systems for EV can be achieved by applying a modular approach to both the design of electric motors with appropriate control systems and their electrical power supply. The work presents the results of the formation and research of low-voltage (12–16 V) Li-Ion B modules and SC modules for the construction of modular electric power supply systems for EVs. The work began with the measurement of the main parameters – a capacity and an internal resistance – for a sufficiently large number of Li-Ion and SC cells of the same type. Because of further selection (screening) of cells with similar parameters, appropriate low-voltage modules were created, the operation of which was studied in charging/discharging cycles at constant current values. At the same time, the voltages on series-connected elements or groups of parallel-connected elements were compared, both with and without the use of special EMS electronic boards, as well as for the purposeful screening of cells with similar parameters and their arbitrary selection. Conducted studies of low-voltage Li-Ion B modules showed that in the case of using a special EMS board, selection of element parameters for their parallelserial connection is not required. However, screening of Li-Ion cells of similar basic parameters for lowvoltage modules gives similar results even without the use of EMS. In SC modules, the function of passive charge balancing of SC cells is well performed by a simple protective electronic board, but only when the cells are fully charged. For active balancing, more complex and expensive EMSs are required. However, in the case of a low-voltage SC-module with selected SC-cells of similar parameters, the process of selfleveling of voltages of six series-connected SC-groups with two parallel-connected SC-cells in each group was noted. Thus, energy cell screening is an effective approach to create simpler and cheaper low-voltage Li-Ion Bs and SC modules.
Description
Keywords
Li-Ion елемент, суперконденсатор, скринінг енергетичних комірок, акумуляторна батарея, суперконденсаторний модуль, балансування зарядів, система енергетичного менеджменту, Li-Ion cell, supercapacitor, energy cell screening, battery, supercapacitor module, charge balancing, energy management system
Citation
Щур І. З. Формування та дослідження низьковольтних модулів акумуляторних батарей та суперконденсаторів для автономних систем електричного живленнях / І. З. Щур, І. Є. Біляковський, Б. М. Харчишин // Електроенергетичні та електромеханічні системи. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — Том 5. — № 1. — С. 88–102.