Організаційна культура керівництва як регулятор управлінської діяльності в установах соціальної сфери
Loading...
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Тема організаційної культури сьогодні є дуже актуальною, оскільки від відповідних умов залежить представництво та результативність кожного працівника, розвиток моральних принципів організації та загальний процес управління. Організаційна культура є невидимою частиною організації, яка постійно змінюється, оскільки залежить від природи та ставлення людей до своєї роботи та колег.
Об’єктом дослідження є організаційна культура установи соціальної сфери.
Предмет дослідження – формування організаційної культури установи соціальної сфери.
Метою дослідження є розроблення рекомендацій та пропозицій щодо вдосконалення й зміцнення організаційної культури керівництва як регулятора управлінської діяльності в установах соціальної сфери.
Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів.
У першому розділі магістерського дослідження розглянуто теоретико-методологічні основи вивчення питання організаційної культури керівництва як регулятора управлінської діяльності в установах соціальної сфери та визначено, що формування та розвиток організаційної культури менеджера є непослідовним і не повною мірою відповідає потребам ефективної лідерської діяльності.
Другий розділ присвячено аналізу організаційної культури керівництва як регулятора управлінської діяльності в установах соціальної сфери з огляду практичного аспекту:
1. Серед найпоширеніших способів управління організаційною культурою виділяють такі: підтримка і заохочення наявності різних точок зору в групі, створення високих міжособистісних стосунків і бажання спільно вирішувати завдання, сприйняття співробітників.
2. Підвищенню рівня відповідальності за роботу, що входить до повноважень керівника, сприяє формування креативного мислення працівників, яке є джерелом нових інновацій у різних сферах.
У третьому, практичному розділі, для досягнення максимального практичного результату в якості емпіричних даних для оцінки були використані результати опитування співробітників в установі соціальної сфери –відділі обслуговування громадян №8 (сервісний центр) головного управління пенсійного фонду України в Львівській області. Проведене дослідження дало можливість сформувати наступні висновки:
1. Загальний висновок проведеного дослідження полягає в тому, що в даний час керівництво установи соціальної сфери більше стурбоване функціональною стабільністю, ніж розвитком. Проте самі працівники розуміють, що установі потрібно розвиватися.
2. Формування морально-правової, естетичної та організаційної культури закладу соціальної сфери, розвиток культури керівництва як регулятора управлінської діяльності, процес формування та розвитку культурного потенціалу в установах соціальної сфери базується на діяльності кожного співробітника.
3. Тому одним із найважливіших шляхів утвердження організаційної культури в установах соціальної сфери є формування в усіх учасників процесу чітких уявлень про бажаний імідж, місію, цілі, принципи та життєві перспективи закладу.
The topic of organizational culture is very relevant today, since the representation and effectiveness of each employee, the development of moral principles of the organization and the general management process depend on the relevant conditions. Organizational culture is an invisible part of an organization that is constantly changing because it depends on the nature and attitude of people towards their work and colleagues. The object of the study is the organizational culture of a social institution. The subject of the study is the formation of the organizational culture of the social sphere institution. The purpose of the study is to develop recommendations and proposals for improving and strengthening the organizational culture of management as a regulator of managerial activity in social institutions. The following results were achieved during the execution of the tasks of the master's research. In the first chapter of the master's study, the theoretical and methodological foundations of the study of the organizational culture of leadership as a regulator of managerial activity in social sphere institutions were considered, and it was determined that the formation and development of the organizational culture of the manager is inconsistent and does not fully meet the needs of effective leadership. The second section is devoted to the analysis of the organizational culture of management as a regulator of management activity in institutions of the social sphere from a practical aspect: among the most common methods of managing organizational culture, the following are distinguished: support and encouragement of the presence of different points of view in the group, creation of high interpersonal relations and the desire to solve tasks together, perception of employees. In the third, practical section, in order to achieve the maximum practical result, as empirical data for evaluation, the results of a survey of employees in the social sphere institution – citizen service department No. 8 (service center) of the main administration of the pension fund of Ukraine in the Lviv region were used. The conducted research made it possible to form the following conclusions: 1. The general conclusion of the conducted research is that currently the management of the social sphere institution is more concerned about functional stability than development. However, the employees themselves understand that the institution needs to develop. 2. The formation of the moral, legal, aesthetic and organizational culture of the social sphere institution, the development of leadership culture as a regulator of management activity, the process of formation and development of cultural potential in social sphere institutions is based on the activities of each employee. 3. Therefore, one of the most important ways to establish organizational culture in institutions of the social sphere is the formation in all participants of the process of clear ideas about the desired image, mission, goals, principles and life prospects of the institution.
The topic of organizational culture is very relevant today, since the representation and effectiveness of each employee, the development of moral principles of the organization and the general management process depend on the relevant conditions. Organizational culture is an invisible part of an organization that is constantly changing because it depends on the nature and attitude of people towards their work and colleagues. The object of the study is the organizational culture of a social institution. The subject of the study is the formation of the organizational culture of the social sphere institution. The purpose of the study is to develop recommendations and proposals for improving and strengthening the organizational culture of management as a regulator of managerial activity in social institutions. The following results were achieved during the execution of the tasks of the master's research. In the first chapter of the master's study, the theoretical and methodological foundations of the study of the organizational culture of leadership as a regulator of managerial activity in social sphere institutions were considered, and it was determined that the formation and development of the organizational culture of the manager is inconsistent and does not fully meet the needs of effective leadership. The second section is devoted to the analysis of the organizational culture of management as a regulator of management activity in institutions of the social sphere from a practical aspect: among the most common methods of managing organizational culture, the following are distinguished: support and encouragement of the presence of different points of view in the group, creation of high interpersonal relations and the desire to solve tasks together, perception of employees. In the third, practical section, in order to achieve the maximum practical result, as empirical data for evaluation, the results of a survey of employees in the social sphere institution – citizen service department No. 8 (service center) of the main administration of the pension fund of Ukraine in the Lviv region were used. The conducted research made it possible to form the following conclusions: 1. The general conclusion of the conducted research is that currently the management of the social sphere institution is more concerned about functional stability than development. However, the employees themselves understand that the institution needs to develop. 2. The formation of the moral, legal, aesthetic and organizational culture of the social sphere institution, the development of leadership culture as a regulator of management activity, the process of formation and development of cultural potential in social sphere institutions is based on the activities of each employee. 3. Therefore, one of the most important ways to establish organizational culture in institutions of the social sphere is the formation in all participants of the process of clear ideas about the desired image, mission, goals, principles and life prospects of the institution.
Description
Keywords
8.232.00.01, організаційна культура, установа соціальної сфери, співробітники, керівник, пенсійний фонд, organizational culture, social sphere institution, employees, manager, pension fund
Citation
Манич Б. В. Організаційна культура керівництва як регулятор управлінської діяльності в установах соціальної сфери : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.232.00.01 — Управління установами соціальної сфери“ / Богдан Володимирович Манич. — Львів, 2023. — 99 с.