Інформаційна система надання послуг в ресторанному бізнесі
Loading...
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
У наш час ресторанний бізнес є однією з перспективних галузей, які на даний час розвиваються. Більшість людей приходять до ресторану не тільки для того щоб посмакувати витонченими стравами, а й розслабитися, отримати задоволення від спілкування і просто відчути себе частиною суспільства [2]. Досягнення успіху у розвитку будь-якого бізнесу, у тому числі і ресторанного, залежить від безлічі факторів, одним з яких, в наш час, є використання інформаційних технологій.
Сьогоднішній ресторан – це, насамперед, веселий і зручний спосіб провести час, один з головних елементів проведення дозвілля. Проведення даного процесу досить складна та вимагає: дотримання санітарних і технологічних норм, контролю за тоном і поведінкою персоналу, за обліковими процесом, аналізу транзакцій, обліку надходження продуктів, формування вартості страв і напівфабрикатів, процедур списання продуктів. Бажання автоматизації всіх цих процесів випливає, перш за все, з необхідності врахування великої кількості деталей.
Зручність автоматизації процесів в закладах громадського харчування очевидна не тільки з точки зору «ведення справ», але і з позицій клієнтів, так як інформаційні системи дозволяють виконувати розрахунки з відвідувачами більш оперативно, забезпечити систему знижок для зареєстрованих клієнтів, здійснювати обслуговування на основі черг, забезпечити запропоноване меню усіма необхідними інгредієнтами та заощадити час.
Також, намагаючись скоротити рівень затрат, ресторатори скорочували персонал: IT-фахівців, маркетологів, замдиректорів, кухарів і офіціантів. Були також значно сокрочені витрати на рекламу, що підштовхнуло ресторанний бізнес до більш активного використання соцмереж та спеціалізованих програм, зокрема, бронювання столиків через додатки [1]. Тому, з’являється потреба у розробці системи управління рестораном.
В першому розділі було описано основні етапи розвитку наукової думки щодо даної предметної області, було здійснено аналітичний огляд літературних джерел, які стосуються інформаційних систем застосованих у сферах надання послуг, а особливо у закладах харчування таких як ресторани, здійснено оцінку впливу інформаційних технологій на сферу послуг, виконано аналіз та оцінка використання інформаційних технологій автоматизації в ресторанному бізнесі, а також аналіз останніх досліджень та публікацій.
В другому розділі роботи проведено системний аналіз системи. Було визначено головні цілі розробки інформаційної системи шляхом здійснення побудови дерева цілей, визначено основні сутності даної предметної області, виконано UML моделювання системи за допомогою таких діаграм як: USE CASE, SEQUENCE, STATECHART, DEPLOYMENT, та структурне моделювання за допомогою стандарту IDEF1X, також було здійснено постановку та обґрунтування проблеми.
У третьому розділі було здійснено вибір та обґрунтування методів та засобів розв’язання завдання. Було обрано такі методи і засоби, які були б найбільш зручними для реалізації інформаційної системи надання послуг в ресторанному бізнесі. Серед методів було обрано: системи масового обслуговування, архітектура клієнт-сервер, сховища даних; серед засобів було обрано: Microsoft SQL Server та Microsoft Access, мови програмування С++ та С#, платформа .NET, ADO.NET.
В четвертому розділі було спроектовано базу даних визначено всі таблиці, атрибути їх обмеження, ключові поля та атрибути в яких дозволено нульові значення. Створено програмний продукт на основі проведеного системного аналізу предметної області. При створенні даного програмного продукту проведено верифікацію та валідацію, проведено аналіз помилок при застосуванні алгоритмів та їх виправлення, виявлення та усунення дефектів.
Об’єкт дослідження – процеси аналізу діяльності та напрямів розвитку ресторану.
Предмет дослідження – методи та засоби проектування і розробки інформаційної системи надання послуг в ресторанному бізнесі.
Мета дослідження – розробка та подальше створення інформаційної системи надання послуг в ресторанному бізнесі, яка спрямована на скорочення затрат часу, заощадження людських та грошових ресурсів, а також для підвищення ефективності управління закладом харчування, прискорення швидкості і якості обслуговування гостей, мінімізація зловживань персоналу.
Результати досліджень полягають у розробленні та апробації системи аналізу діяльності та напрямів розвитку ресторанного бізнесу для скорочення затрат часу, заощадження людських та грошових ресурсів, а також для підвищення ефективності управління закладом харчування, прискорення швидкості і якості обслуговування гостей, мінімізація зловживань персоналу.
In our time, the restaurant business is one of the promising industries that is currently developing. Most people come to a restaurant not only to taste exquisite dishes, but also to relax, enjoy communication and simply feel part of society [2]. The success of any business development, including the restaurant business, depends on numerous factors, one of which, in our time, is the use of information technology. Today's restaurant is primarily a fun and convenient way to spend time, one of the main elements of leisure activities. Conducting this process is quite complex and requires compliance with sanitary and technological norms, control over the tone and behavior of the staff, accounting processes, transaction analysis, accounting for the receipt of products, forming the cost of dishes and semi-finished products, and procedures for writing off products. The desire to automate all of these processes arises primarily from the need to take into account a large number of details. The convenience of automating processes in public catering establishments is obvious not only from the point of view of "business management", but also from the perspective of customers, since information systems allow for more efficient settlement with visitors, provide a discount system for registered customers, provide service based on queues, ensure that the proposed menu has all the necessary ingredients, and save time. In an attempt to reduce costs, restaurant owners have also been reducing their staff, including IT specialists, marketers, assistant managers, chefs, and waiters. Advertising costs have also been significantly cut, which has pushed the restaurant industry towards more active use of social media and specialized applications, such as table reservation apps [1]. Therefore, there is a need for the development of a restaurant management system. The first chapter described the main stages of the development of scientific thought regarding the subject area, an analytical review of literary sources related to information systems used in the service industry, especially in the food service industry such as restaurants, an assessment of the impact of information technologies on the service industry, an analysis and evaluation of the use of information technologies for automation in the restaurant business, and an analysis of recent research and publications. The second chapter of the work includes a systematic analysis of the system. The main goals of developing an information system were identified by building a tree of objectives. The key entities of this subject area were identified. UML modeling of the system was performed using diagrams such as USE CASE, SEQUENCE, STATECHART, DEPLOYMENT, as well as structural modeling using the IDEF1X standard. Additionally, the problem was formulated and justified. In the third chapter, the selection and justification of methods and means for solving the task were carried out. The methods and means that would be most convenient for implementing an information service system in the restaurant business were chosen. Among the methods, the following were selected: queuing systems, client-server architecture, and data storage; among the means, Microsoft SQL Server and Microsoft Access, programming languages C++ and C#, .NET platform, and ADO.NET were chosen. In the fourth chapter, the database was designed, and all tables, attributes, constraints, key fields, and attributes with allowed null values were identified. A software product was created based on the conducted systemic analysis of the subject area. During the creation of this software product, verification and validation were carried out, errors in the application of algorithms were analyzed, and their correction, detection, and elimination of defects were performed. The object of research is the processes of analyzing the activity and directions of development of a restaurant. The subject of research is the methods and tools for designing and developing an information system for providing services in the restaurant business. The goal of the research is to develop and further create an information system for providing services in the restaurant business, aimed at reducing time costs, saving human and financial resources, as well as improving the efficiency of managing the food establishment, speeding up the speed and quality of customer service, and minimizing staff abuses. The results of the research consist of the development and testing of a system for analyzing the activity and directions of development of the restaurant business to reduce time costs, save human and financial resources, as well as improve the efficiency of managing the food establishment, speeding up the speed and quality of customer service, and minimizing staff abuses.
In our time, the restaurant business is one of the promising industries that is currently developing. Most people come to a restaurant not only to taste exquisite dishes, but also to relax, enjoy communication and simply feel part of society [2]. The success of any business development, including the restaurant business, depends on numerous factors, one of which, in our time, is the use of information technology. Today's restaurant is primarily a fun and convenient way to spend time, one of the main elements of leisure activities. Conducting this process is quite complex and requires compliance with sanitary and technological norms, control over the tone and behavior of the staff, accounting processes, transaction analysis, accounting for the receipt of products, forming the cost of dishes and semi-finished products, and procedures for writing off products. The desire to automate all of these processes arises primarily from the need to take into account a large number of details. The convenience of automating processes in public catering establishments is obvious not only from the point of view of "business management", but also from the perspective of customers, since information systems allow for more efficient settlement with visitors, provide a discount system for registered customers, provide service based on queues, ensure that the proposed menu has all the necessary ingredients, and save time. In an attempt to reduce costs, restaurant owners have also been reducing their staff, including IT specialists, marketers, assistant managers, chefs, and waiters. Advertising costs have also been significantly cut, which has pushed the restaurant industry towards more active use of social media and specialized applications, such as table reservation apps [1]. Therefore, there is a need for the development of a restaurant management system. The first chapter described the main stages of the development of scientific thought regarding the subject area, an analytical review of literary sources related to information systems used in the service industry, especially in the food service industry such as restaurants, an assessment of the impact of information technologies on the service industry, an analysis and evaluation of the use of information technologies for automation in the restaurant business, and an analysis of recent research and publications. The second chapter of the work includes a systematic analysis of the system. The main goals of developing an information system were identified by building a tree of objectives. The key entities of this subject area were identified. UML modeling of the system was performed using diagrams such as USE CASE, SEQUENCE, STATECHART, DEPLOYMENT, as well as structural modeling using the IDEF1X standard. Additionally, the problem was formulated and justified. In the third chapter, the selection and justification of methods and means for solving the task were carried out. The methods and means that would be most convenient for implementing an information service system in the restaurant business were chosen. Among the methods, the following were selected: queuing systems, client-server architecture, and data storage; among the means, Microsoft SQL Server and Microsoft Access, programming languages C++ and C#, .NET platform, and ADO.NET were chosen. In the fourth chapter, the database was designed, and all tables, attributes, constraints, key fields, and attributes with allowed null values were identified. A software product was created based on the conducted systemic analysis of the subject area. During the creation of this software product, verification and validation were carried out, errors in the application of algorithms were analyzed, and their correction, detection, and elimination of defects were performed. The object of research is the processes of analyzing the activity and directions of development of a restaurant. The subject of research is the methods and tools for designing and developing an information system for providing services in the restaurant business. The goal of the research is to develop and further create an information system for providing services in the restaurant business, aimed at reducing time costs, saving human and financial resources, as well as improving the efficiency of managing the food establishment, speeding up the speed and quality of customer service, and minimizing staff abuses. The results of the research consist of the development and testing of a system for analyzing the activity and directions of development of the restaurant business to reduce time costs, save human and financial resources, as well as improve the efficiency of managing the food establishment, speeding up the speed and quality of customer service, and minimizing staff abuses.
Description
Keywords
3.126.00.00, ресторан, управління, обслуговування, надання послуг, інформаційні системи, інформаційні технології, restaurant, management, service, service delivery, information systems, information technologies.
List of used literature sources.
1. The boom of conceptual restaurants is coming to an end. What's next? - a review of the restaurant market [Online]. - Available:
https://delo.ua/lifestyle/sytnyj-god-obzor-restorannogo-rynka-329410/
2. Stepova. S. V. The appropriateness of using information technology in the restaurant business./ Stepova. S. V., Kogut A. L. [Online]. – Available: http://www.rusnauka.com/3_ANR_2014/Informatica/3_153623.doc.htm
Citation
Гасій В. Ю. Інформаційна система надання послуг в ресторанному бізнесі : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „3.126.00.00 — Інформаційні системи та технології (освітньо-наукова програма)“ / Віталій Юрійович Гасій. — Львів, 2022. — 117 с.