Прототип інформаційної системи моніторингу та контент-аналізу звернень мешканців “розумного міста”
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Однією із сучасних тенденцій комп’ютеризації є активний розвиток технологій “розумного міста” (“Smart city”), зокрема, спрямованих на супровід адміністративних е-послуг, розроблення транспортних систем, використання екологічно чистих джерел енергії, розвиток екології, модернізацію цифрового обладнання міста, поліпшення життя у місті, пришвидшення усіх процесів міської інфраструктури. Весь цей комплекс робіт стає максимально доступним за правильного використання технології “Smart city”. “Розумні міста” сприяють сталому розвитку. Розумні технології допоможуть містам підтримувати зростання, щоб забезпечити добробут громадян і ефективність управління в містах у найближчі роки. Поряд з перевагами Smart city є проблеми, спричинені широким використанням різних мобільних застосунків, великих даних та інформаційних технологій. Щоб ризики не переважували позитивні переваги, всі “розумні” міські ініціативи повинні бути орієнтовані на потреби споживачів. Доступ адміністративних даних підвищить рівень залученості громадян в громадські та міські процеси. Противники концепції “розумного міста” висловлюють заклопотаність загрозою недотримання вимог належного зберігання конфіденційних і персональних даних, забезпечення їх безпеки. Мета статті – аналіз переваг інформаційної системи підвищення швидкості реакції комунальних служб “розумного міста” на різні проблеми, що виникають в ньому. А мешканці міста зможуть повідомляти про різні екстрені ситуації відповідні служби, які вживатимуть заходів для швидкого їх усунення. Об’єктом дослідження є зменшення часу реагування комунальних служб на різноманітні надзвичайні ситуації в місті. Предметом дослідження є аналіз швидкості реагування комунальних служб на скарги мешканців. Практичне значення одержаних результатів полягає у розробленні програмного застосунку для збирання та аналізу проблем у місті.
One of the current computerization trends is the active development of “smart city” or “Smart city” technologies, in particular, the support of administrative e-services, the development of transport systems, the use of ecologically clean energy sources, the development of ecology, the modernization of the city’s digital equipment, in an improved state. life in the city, completion of all processes of the city infrastructure. All this complex of works is as accessible as possible with the correct use of “Smart city” technology. Smart cities contribute to sustainable development. Smart technologies fully support cities’ growth and increase efficiency to ensure the well-being of citizens and the efficiency of city governance in the years to come. Along with the advantages of Smart city, there are problems that are provided as a result of the wide use of various mobile applications, big data and various technologies. So that the risks do not outweigh the positive benefits, all smart city initiatives must be focused on the needs of consumers. Access to administrative data will increase the involvement of citizens in public and city processes. Opponents of the smart city express their dismay at the possibility of non-compliance with the proper storage of confidential and personal data, ensuring their security. The method of work is the development of an information system of a smart city to increase the speed of response of communal services to various problems in it. Residents of the city should be classified as other extreme situations and actions should be taken to quickly solve this problem. The object of the study is the process of reducing the response time of communal services to various emergency situations in the city. The subject of the study is the analysis of the speed of response to various tests. The practical significance of the obtained results is the development of a software addition to the information system for collecting and analyzing problems in the city.
One of the current computerization trends is the active development of “smart city” or “Smart city” technologies, in particular, the support of administrative e-services, the development of transport systems, the use of ecologically clean energy sources, the development of ecology, the modernization of the city’s digital equipment, in an improved state. life in the city, completion of all processes of the city infrastructure. All this complex of works is as accessible as possible with the correct use of “Smart city” technology. Smart cities contribute to sustainable development. Smart technologies fully support cities’ growth and increase efficiency to ensure the well-being of citizens and the efficiency of city governance in the years to come. Along with the advantages of Smart city, there are problems that are provided as a result of the wide use of various mobile applications, big data and various technologies. So that the risks do not outweigh the positive benefits, all smart city initiatives must be focused on the needs of consumers. Access to administrative data will increase the involvement of citizens in public and city processes. Opponents of the smart city express their dismay at the possibility of non-compliance with the proper storage of confidential and personal data, ensuring their security. The method of work is the development of an information system of a smart city to increase the speed of response of communal services to various problems in it. Residents of the city should be classified as other extreme situations and actions should be taken to quickly solve this problem. The object of the study is the process of reducing the response time of communal services to various emergency situations in the city. The subject of the study is the analysis of the speed of response to various tests. The practical significance of the obtained results is the development of a software addition to the information system for collecting and analyzing problems in the city.
Description
Citation
Прототип інформаційної системи моніторингу та контент-аналізу звернень мешканців “розумного міста” / Юліан Огоновський, Андрій Берко, Любомир Чирун, Софія Чирун // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Інформаційні системи та мережі. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. — № 13. — С. 24–45.