Content of ukrainian women’s online media on the social network «Instagram» («Ukrainki», «Divocze. media», «Wonder Ukraine», «4 mom», «Beauty hub» and «Lemonade»)
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Мас-медіа давно використовують соціальні платформи для поширення та популяризації свого контенту, а також це можливість залучити нових читачів та рекламодавців. Жіночі онлайн- медіа також активно використовують різні соціальні платформи, аби інформувати своїх читачок про останні новини про моду, красу, навчати доглядати за своїм тілом та ділитися важливими темами. Однією з найкращих платформ для поширення контенту для жінок є Instagram. Ця соціальна мережа є однією з наймасовіших платформ у світі. Популярність завоювала не лише серед людей молодого покоління, а й старшого. Ця соціальна платформ найкраще підходять для того, аби розповідати за допомогою світлин та коротких відео про те, що цікавить жінок. Українські жіночі онлайн-медіа поширюють свій контент у соціальній мережі Instagram за допомогою звичайних постів, reels, прямих трансляцій та stories. Результати дослідження показали, що найчастіше у 2023 році мас-медіа публікували пости зі світлинами та stories, а прямі трансляції не використовували. Для аналізу контенту було обрано сторінки в соціальній мережі Instagram таких українських жіночих онлайн-медіа, як «Українки», «Divocze. Media», «Won- derzine Україна», «4 мама», «Beauty HUB» та «Lemonade». Проаналізувавши їх контент у соціальній мережі, вдалося з’ясувати, які теми найчастіше висвітлюють на своїх сторінках, про кого пишуть та як подають інформацію для своїх читачок. Дослідження показало, що, крім суто такого «жіночого контенту» (про зачіски, макіяж, одяг тощо), медіа піднімають серйозні теми про здоров’я, домашнє та сексуальне насильство, а також часто пишуть про жінок у війську та закликають донатити на підтримку української армії. Мас-медіа «Українки», «Divocze. Media», «Wonderzine Україна», «4 мама», «Beauty HUB» активно у 2023 році вели свої сторінці в соціальній мережі Instagram, а «Lemonade» опублікувало лише два пости протягом року. Під час дослідження було проаналізовано 1709 постів.
Mass media have long used social platforms to distribute and promote their content, and it is also an opportunity to attract new readers and advertisers. Women’s online media also actively use various social platforms to inform their readers about the latest news about fashion, beauty, teach them how to take care of their bodies and share important topics. One of the best content sharing platforms for women is Instagram. This social network is one of the most popular platforms in the world. It gained popularity not only among people of the younger generation, but also among the older generation. These social platforms are best suited to tell about what interests women with the help of photos and short videos. Ukrainian women’s online media distribute their content on the social network Instagram using regular posts, reels, live broadcasts and stories. The results of the study showed that most often in 2023 mass media published posts with photos and stories, and did not use live broadcasts. For content analysis, the Instagram pages of such Ukrainian women’s online media as: ‘Ukrainky’, ‘Divocze. Media’, ‘Wonderzine Ukraine’, ‘4 Mama’, ‘Beauty HUB’ and ‘Lemonade’. After analyzing their content on the social network, it was possible to find out which topics are covered most often on their pages, who they write about and how they present information to their readers. The study showed that in addition to purely such ‘female content’ (about hairstyles, makeup, clothes, etc.), the media raise serious topics about health, domestic and sexual violence, and also often write about women in the army and call for donations to support the Ukrainian army. Mass media ‘Ukrainki’, ‘Divocze. Media’,‘Wonderzine Ukraine’, ‘4 Mom’, ‘Beauty HUB’ actively maintained their pages on the Instagram social network in 2023, and ‘Lemonade’ published only two posts during the year. During the study, 1709 posts were analyzed.
Mass media have long used social platforms to distribute and promote their content, and it is also an opportunity to attract new readers and advertisers. Women’s online media also actively use various social platforms to inform their readers about the latest news about fashion, beauty, teach them how to take care of their bodies and share important topics. One of the best content sharing platforms for women is Instagram. This social network is one of the most popular platforms in the world. It gained popularity not only among people of the younger generation, but also among the older generation. These social platforms are best suited to tell about what interests women with the help of photos and short videos. Ukrainian women’s online media distribute their content on the social network Instagram using regular posts, reels, live broadcasts and stories. The results of the study showed that most often in 2023 mass media published posts with photos and stories, and did not use live broadcasts. For content analysis, the Instagram pages of such Ukrainian women’s online media as: ‘Ukrainky’, ‘Divocze. Media’, ‘Wonderzine Ukraine’, ‘4 Mama’, ‘Beauty HUB’ and ‘Lemonade’. After analyzing their content on the social network, it was possible to find out which topics are covered most often on their pages, who they write about and how they present information to their readers. The study showed that in addition to purely such ‘female content’ (about hairstyles, makeup, clothes, etc.), the media raise serious topics about health, domestic and sexual violence, and also often write about women in the army and call for donations to support the Ukrainian army. Mass media ‘Ukrainki’, ‘Divocze. Media’,‘Wonderzine Ukraine’, ‘4 Mom’, ‘Beauty HUB’ actively maintained their pages on the Instagram social network in 2023, and ‘Lemonade’ published only two posts during the year. During the study, 1709 posts were analyzed.
Description
Citation
Mudra I. Content of ukrainian women’s online media on the social network «Instagram» («Ukrainki», «Divocze. media», «Wonder Ukraine», «4 mom», «Beauty hub» and «Lemonade») / Iryna Mudra // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: журналістика. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. — No 1 (7). — P. 90–100.