Threats to the use of artificial intelligence and its legislative
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Ми все частіше вживаємо термін штучний інтелект. У повсякденному житті ми майже не усвідомлюємо, що контактуємо з ним і використовуємо його. Він трапляється в різних сферах життя людини. На сьогодні штучний інтелект не має вичерпного законодавства. У цій сфері діє низка держав зі своїми лідерами. До них належать Сполучені Штати Америки, Велика Британія та Європейський Союз. У сфері використання штучного інтелекту є низка підписаних декларацій, регламентів і процедур, але повної нормативної бази ще немає або вона перебуває лише на початковому етапі і потребує впровадження в суспільстві. У цій роботі ми зосереджуємо увагу на основних поняттях та аналізі штучного інтелекту, які ми визначаємо в теоретичній частині. Характеризуємо ризики, які може становити штучний інтелект. Окрім відносно великого внеску в різні сфери розвитку, освіти чи оптимізації адміністративних справ, штучний інтелект створює ризики, які люди можуть використати для власного збагачення, для отримання інформації чи політичного впливу. Штучний інтелект може ефективно та відносно швидко працювати з великими обсягами даних. Він може аналізувати дані та вчитися на цьому. Отже, його можна використовувати, наприклад, у контексті цензури, створення неправдивого вмісту та дезінформації, фішингу, кібератак на різні компанії чи установи, діпфейкових відео тощо. На завершення цього дослідження ми проаналізували діяльність Європейського Союзу у сфері створення законодавчої бази для штучного інтелекту з 2020 року по теперішній час. Ця регулятивна діяльність може сприяти позитивним зрушенням у викоріненні зловживання штучним інтелектом для різних видів діяльності, небезпечних для суспільства. Швидкість впровадження та якість регулювання будуть важливими факторами для майбутнього напрямку штучного інтелекту.
We are encountering the term artificial intelligence more and more often. In everyday life, we are almost completely unaware that we come into contact with it and use it. It is found in various areas of human life. Artificial intelligence does not have comprehensive legislation to date. There are a number of states active in this area, with their own leaders. These include the United States of America, the United Kingdom and the European Union. There are a number of signed declarations, regulations and procedures in this area, but a complete regulatory framework is still lacking or is only at the beginning and needs to be implemented in society. In this paper, we pay attention to the basic concepts and breakdown of artificial intelligence, which we define in the theoretical part. We then characterize the risks that artificial intelligence may pose. In addition to its relatively large contribution in various fields of development, education, or streamlining administrative affairs, artificial intelligence poses risks that humans can exploit for their own enrichment, information acquisition, or political influence. AI can work efficiently and relatively quickly with large volumes of data. It can analyse it and learn from it. It can therefore be exploited, for example, in the context of censorship, the creation of false content and disinformation, phishing, Ramsomware, cyber- attacks on various companies or institutions, deepfake videos and so on. In the conclusion of the present study, we will analyse the activities of the European Union in the field of laying the legislative framework for artificial intelligence from 2020 to the present. These regulatory activities can contribute to positive developments in eliminating the misuse of artificial intelligence for various activities dangerous to society. The speed of implementation and the quality of regulation will be an important factor for the future direction of AI.
We are encountering the term artificial intelligence more and more often. In everyday life, we are almost completely unaware that we come into contact with it and use it. It is found in various areas of human life. Artificial intelligence does not have comprehensive legislation to date. There are a number of states active in this area, with their own leaders. These include the United States of America, the United Kingdom and the European Union. There are a number of signed declarations, regulations and procedures in this area, but a complete regulatory framework is still lacking or is only at the beginning and needs to be implemented in society. In this paper, we pay attention to the basic concepts and breakdown of artificial intelligence, which we define in the theoretical part. We then characterize the risks that artificial intelligence may pose. In addition to its relatively large contribution in various fields of development, education, or streamlining administrative affairs, artificial intelligence poses risks that humans can exploit for their own enrichment, information acquisition, or political influence. AI can work efficiently and relatively quickly with large volumes of data. It can analyse it and learn from it. It can therefore be exploited, for example, in the context of censorship, the creation of false content and disinformation, phishing, Ramsomware, cyber- attacks on various companies or institutions, deepfake videos and so on. In the conclusion of the present study, we will analyse the activities of the European Union in the field of laying the legislative framework for artificial intelligence from 2020 to the present. These regulatory activities can contribute to positive developments in eliminating the misuse of artificial intelligence for various activities dangerous to society. The speed of implementation and the quality of regulation will be an important factor for the future direction of AI.
Description
Citation
Gracová S. Threats to the use of artificial intelligence and its legislative / Sláva Gracová, Martin Graca // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: журналістика. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. — No 1 (7). — P. 72–78.