Інформаційний вплив телеконтенту на психіку глядачів у висвітленні російсько-української війни (на прикладі всеукраїнських каналів)
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Метою цієї статті є дослідження інформаційного впливу телеконтенту на психіку глядача у висвітленні російсько-української війни (на прикладі всеукраїнських каналів). Методологія дослідження. Розвідка базована на таких методах: аналітикосинтетичний, узагальнення, моделювання, прогнозування, оцінювання художньої та інформаційної цінності матеріалу тощо. Новизна дослідження. У статті доводиться, що телеканали, змушуючи глядачів стати віртуальними свідками подій війни, транслюють на них стрес, який часто може викликати психічну травму чи посттравматичний стресовий розлад. Висновки. Під час воєнних дій інформаційна безпека стає особливо важливою, оскільки неправильна чи помилкова інформація може призвести до паніки, впливати на хід подій, прискорювати внутрішню міграцію населення та негативно впливати на імідж вищого військово-політичного керівництва держави. Також вона може порушити довіру до політиків, їхніх заяв і повідомлень, що впливає на ведення бойових дій і завдає шкоду очікуваним результатам військового конфлікту. В повній мірі зазначене стосується і реакції глядачів на висвітлення подій війни вітчизняними телеканалами. Українське телебачення з 24 лютого 2022 р. постійно висвітлює події на фронті та окупованих територіях, доповідає про втрати противника й успіхи українських військових, фіксує злочини російської армії, а також розповідає історії свідків війни. У перші тижні агресії українське телебачення швидко змінило свої тематичні пріоритети, віддаючи перевагу матеріалам про воєнні події над новинами про політику, життя громад, культуру та екологію. Це було викликано боротьбою проти російської пропаганди і спричинило підвищення якості українських телевізійних продуктів. У ситуації невизначеності й тривоги, коли картина дня швидко змінюється, зростає попит на якісний аналітичний продукт. Таким чином із 25 лютого 2022 року всі канали приєднались до спільного проєкту під назвою «Єдиний марафон», який координується на базі парламентського телеканалу «Рада». Серед факторів, які посилюють травматичність матеріалів вітчизняних телевізійних каналів про війну з Росією, такі: показ людини «зненацька» у момент гострого горя або розпачу; демонстрація катувань, моральних і фізичних знущань; пряме або непряме виправдання дій агресора, показ його торжества й безкарності; акцент на невизначеності, абсурдності ситуації, що відбувається, на неорганізованості, хаотичності застосовуваних заходів; смакування жорстокості, приведення «кривавих» подробиць; невіра в майбутнє, зображення ситуації як безвихідної (будь-яке можливе рішення – трагедія). Серед факторів, що послаблюють травматичність, такі: віра у майбутнє (орієнтація на подолання трагедії, ствердження можливостей кращого майбутнього); чітке моральне орієнтування глядачів, акцент на базових цінностях життя; приклади стійкості й мужності людей, що потрапили на війну, опис випадків активного опору; вираження підтримки ЗСУ; заклик до єднання всіх сил суспільства, показ солідарності людей усередині країни.
The purpose of this article is to study the informational impact of television content on the psyche of the viewer in the coverage of the Russian-Ukrainian war (on the example of all-Ukrainian channels). Research methodology. Intelligence is based on the following methods: analytical-synthetic, generalization, modeling, forecasting, evaluation of the artistic and informational value of the material, etc. The novelty of the study. The article proves that TV channels, forcing viewers to become virtual witnesses of war events, broadcast stress on them, which can often cause mental trauma or posttraumatic stress disorder. Conclusions. During hostilities, information security becomes especially important, as incorrect or erroneous information can lead to panic, influence the course of events, accelerate internal migration of the population, and negatively affect the image of the state’s top military-political leadership. It can also undermine trust in politicians, their statements and messages, which in turn can affect the conduct of hostilities and harm the expected results of a military conflict. The above fully applies to the audience’s reaction to the coverage of war events by domestic TV channels. Since February 24, 2022, Ukrainian television has been constantly covering events at the front and in the occupied territories, reporting on the enemy’s losses and the successes of the Ukrainian military, recording the crimes of the Russian army, and also telling the stories of war witnesses. In the first weeks of the aggression, Ukrainian television quickly changed its thematic priorities, preferring materials about military events to news about politics, community life, culture, and ecology. This was caused by the fight against Russian propaganda and caused an increase in the quality of Ukrainian television products. In a situation of uncertainty and anxiety, when the picture of the day changes rapidly, the demand for a high-quality analytical product is increasing. Thus, from February 25, 2022, all channels joined the joint project called «Single Marathon», which is coordinated on the basis of the parliamentary TV channel «Rada». Among the factors that increase the traumatic nature of the materials of domestic television channels about the war with Russia: showing a person «by surprise» in a moment of acute grief or despair; demonstration of torture, moral and physical abuse; direct or indirect justification of the aggressor’s actions, showing his triumph and impunity; emphasis on the uncertainty, absurdity of the situation taking place, on the disorganization, chaotic nature of the applied measures; relishing cruelty, giving «bloody» details; disbelief in the future, the image of the situation as hopeless (any possible solution is a tragedy). Among the factors that weaken trauma: faith in the future (orientation on overcoming the tragedy, affirming the possibilities of a better future); clear moral orientation of the audience, emphasis on the basic values of life; examples of resilience and courage of people who got into the war, a description of cases of active resistance; expressing support for the Armed Forces; a call for the unification of all the forces of society, a demonstration of the solidarity of people within the country, a demonstration of the support of the world community.
The purpose of this article is to study the informational impact of television content on the psyche of the viewer in the coverage of the Russian-Ukrainian war (on the example of all-Ukrainian channels). Research methodology. Intelligence is based on the following methods: analytical-synthetic, generalization, modeling, forecasting, evaluation of the artistic and informational value of the material, etc. The novelty of the study. The article proves that TV channels, forcing viewers to become virtual witnesses of war events, broadcast stress on them, which can often cause mental trauma or posttraumatic stress disorder. Conclusions. During hostilities, information security becomes especially important, as incorrect or erroneous information can lead to panic, influence the course of events, accelerate internal migration of the population, and negatively affect the image of the state’s top military-political leadership. It can also undermine trust in politicians, their statements and messages, which in turn can affect the conduct of hostilities and harm the expected results of a military conflict. The above fully applies to the audience’s reaction to the coverage of war events by domestic TV channels. Since February 24, 2022, Ukrainian television has been constantly covering events at the front and in the occupied territories, reporting on the enemy’s losses and the successes of the Ukrainian military, recording the crimes of the Russian army, and also telling the stories of war witnesses. In the first weeks of the aggression, Ukrainian television quickly changed its thematic priorities, preferring materials about military events to news about politics, community life, culture, and ecology. This was caused by the fight against Russian propaganda and caused an increase in the quality of Ukrainian television products. In a situation of uncertainty and anxiety, when the picture of the day changes rapidly, the demand for a high-quality analytical product is increasing. Thus, from February 25, 2022, all channels joined the joint project called «Single Marathon», which is coordinated on the basis of the parliamentary TV channel «Rada». Among the factors that increase the traumatic nature of the materials of domestic television channels about the war with Russia: showing a person «by surprise» in a moment of acute grief or despair; demonstration of torture, moral and physical abuse; direct or indirect justification of the aggressor’s actions, showing his triumph and impunity; emphasis on the uncertainty, absurdity of the situation taking place, on the disorganization, chaotic nature of the applied measures; relishing cruelty, giving «bloody» details; disbelief in the future, the image of the situation as hopeless (any possible solution is a tragedy). Among the factors that weaken trauma: faith in the future (orientation on overcoming the tragedy, affirming the possibilities of a better future); clear moral orientation of the audience, emphasis on the basic values of life; examples of resilience and courage of people who got into the war, a description of cases of active resistance; expressing support for the Armed Forces; a call for the unification of all the forces of society, a demonstration of the solidarity of people within the country, a demonstration of the support of the world community.
Description
Keywords
телебачення, телеконтент, психіка глядача, висвітлення війни, всеукраїнські телеканали, екстремальна журналістика, війна, бойові дії, чинники, травматичний ефект, television, television content, viewer psyche, war coverage, all-Ukrainian TV channels, extreme journalism, war, hostilities, factors, traumatic effect
Citation
Пуцята І. Інформаційний вплив телеконтенту на психіку глядачів у висвітленні російсько-української війни (на прикладі всеукраїнських каналів) / Ірина Пуцята // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: журналістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2024. — № 2 (8). — С. 24–32.