Адміністративне законодавство як один із різновидів правового захисту безпеки населення України
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Проблема безпеки була і залишається актуальною у всі історичні епохи розвитку людства та держав. Філософи у різні часи стверджували, що закріплені у законах права людини є одним із надійних інструментів, за допомогою яких забезпечується безпека людини. Для України захист прав, свобод і законних інтересів людини є основою діяльності держави. Так, відповідно до положень, закріплених в Конституції України, наша країна є суверенною, незалежною, демократичною, соціальною і правовою державою. Законодавство України про адміністративні правопорушення, незважаючи на чисельну критику окремих його правових норм, передбачає і гарантує зі сторони держави захист адміністративно-правових відносин, що передбачають безпечну життєдіяльність людини, суспільства і держави. Важливим, на думку автора, є аналіз норм адміністративного права, що висвітлюють питання безпеки суб’єктів адміністративно-правових відносин. До них належать загальні положення адміністративного законодавства, що характеризують завдання, повноваження суб’єктів, уповноважених здійснювати заходи безпеки адміністративно-правового змісту, з дотриманням законності та інших вимог суспільного життя. Важливим елементом забезпечення безпеки є інститут адміністративної відповідальності, який застосовується за порушення прав, свобод і законних інтересів людини, суспільства і держави, передбачених нормами Конституції України. Водночас, розгляд безпеки, як певного стану захищеності від загроз і небезпек, окремими науковцями, є дещо спрощеним та утилітарним [1], що вимагає всебічного аналізу правової категорії «безпека» у різних вимірах. Зроблено авторський висновок про те, що зміцнення безпеки людини, суспільства і держави в адміністративно-правовому вимірі залежить від забезпечення верховенства прав, свобод і законних інтересів фізичних і юридичних осіб, закріплених і врегульованих нормами адміністративного права, безпекової діяльності суб’єктів адміністративно-правових відносин, яка повинна відповідати встановленим в адміністративному законодавстві нормам, правилам поведінки, порядку діяльності органів публічного управління, їх посадових осіб тощо.
The problem of security was and remains relevant in all historical eras of the development of mankind and states. Philosophers at different times have argued that human rights enshrined in laws are one of the reliable tools by which human security is ensured. For Ukraine, the protection of human rights, freedoms and legitimate interests is the basis of state activity. Thus, according to the provisions enshrined in the Constitution of Ukraine, our country is a sovereign, independent, democratic, social and legal state. The legislation of Ukraine on administrative offenses, despite numerous criticisms of its individual legal norms, provides for and guarantees on the part of the state the protection of administrative and legal relations that provide for the safe life of a person, society and the state. In the opinion of the author, it is important to analyze the norms of administrative law, which highlight the issue of security of subjects of administrative-legal relations. They include the general provisions of administrative legislation characterizing the tasks and powers of subjects authorized to implement security measures of an administrative and legal nature, in compliance with the law and other requirements of public life. An important element of ensuring security is the institution of administrative responsibility, which is applied for violations of the rights, freedoms and legitimate interests of a person, society and the state, provided for by the norms of the Constitution of Ukraine. At the same time, the consideration of security as a certain state of protection from threats and dangers by some scientists is somewhat simplified and utilitarian [1], which requires a comprehensive analysis of the legal category «security» in various dimensions. The author’s conclusion was made that strengthening the security of man, society and the state in the administrative-legal dimension depends on ensuring the supremacy of the rights, freedoms and legitimate interests of individuals and legal entities, established and regulated by the norms of administrative law, security activities of subjects of administrative-legal relations , which must comply with the norms established in the administrative legislation, the rules of conduct, the procedure for the activities of public administration bodies, their officials, etc.
The problem of security was and remains relevant in all historical eras of the development of mankind and states. Philosophers at different times have argued that human rights enshrined in laws are one of the reliable tools by which human security is ensured. For Ukraine, the protection of human rights, freedoms and legitimate interests is the basis of state activity. Thus, according to the provisions enshrined in the Constitution of Ukraine, our country is a sovereign, independent, democratic, social and legal state. The legislation of Ukraine on administrative offenses, despite numerous criticisms of its individual legal norms, provides for and guarantees on the part of the state the protection of administrative and legal relations that provide for the safe life of a person, society and the state. In the opinion of the author, it is important to analyze the norms of administrative law, which highlight the issue of security of subjects of administrative-legal relations. They include the general provisions of administrative legislation characterizing the tasks and powers of subjects authorized to implement security measures of an administrative and legal nature, in compliance with the law and other requirements of public life. An important element of ensuring security is the institution of administrative responsibility, which is applied for violations of the rights, freedoms and legitimate interests of a person, society and the state, provided for by the norms of the Constitution of Ukraine. At the same time, the consideration of security as a certain state of protection from threats and dangers by some scientists is somewhat simplified and utilitarian [1], which requires a comprehensive analysis of the legal category «security» in various dimensions. The author’s conclusion was made that strengthening the security of man, society and the state in the administrative-legal dimension depends on ensuring the supremacy of the rights, freedoms and legitimate interests of individuals and legal entities, established and regulated by the norms of administrative law, security activities of subjects of administrative-legal relations , which must comply with the norms established in the administrative legislation, the rules of conduct, the procedure for the activities of public administration bodies, their officials, etc.
Description
Citation
Остапенко О. Адміністративне законодавство як один із різновидів правового захисту безпеки населення України / Олексій Остапенко // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — № 4 (36). — С. 106–114.