Залучення спеціаліста до допиту малолітніх потерпілих від насильницьких злочинів

Abstract

У статті досліджено організацію і тактику проведення та залучення спеціаліста для проведення допиту малолітніх осіб, які потерпіли від насильницьких злочинів. Мета залучення спеціаліста це допомога слідчому отримати достовірні показання, використовуючи ігри, казки та інші поведінкові методи. Встановлено, що основна функція психолога при допиті неповнолітнього потерпілого полягає в застосуванні психологічних знань для встановлення контакту з малолітнім, правильної і коректної постановки йому запитань, забезпечення оптимального емоційного стану допитуваного, охорони його психічного здоров’я від травмуючої дії незвичайної для нього ситуації. Досліджуючи норми КПК України, констатовано недостатню регламентацію правового статусу педагога та психолога у слідчих (розшукових) діях. Визначено, що норми не містять вичерпного переліку прав та обов’язків педагога (психолога), завдання, які мають вирішувати фахівці, вимоги які пред’являються для таких учасників слідчої (розшукової) дії, відомості щодо компенсації фахівцям витрат, пов’язаних із участю у допиті, відомості щодо того, кого варто запрошувати в якості педагога (психолога) і, нарешті, закон не роз’яснює у яких конкретно випадках запрошується педагог, а в яких – психолог, і в яких – обидва.
The article examines the organization and tactics of conducting and engaging a specialist to interrogate minors who have suffered from violent crimes. The purpose of involving a specialist is to help the investigator obtain reliable testimony using games, fairy tales, and other behavioral methods. It has been established that the main function of a psychologist when interrogating a minor victim is to apply psychological knowledge to establish contact with the minor, to ask him questions correctly and correctly, to ensure the optimal emotional state of the interrogated person, to protect his mental health from the traumatic effect of an unusual situation for him. Studying the norms of the Criminal Procedure Code of Ukraine, it was found that the legal status of teachers and psychologists is insufficiently regulated in investigative (search) actions. It was determined that the norms do not contain an exhaustive list of the rights and responsibilities of a teacher (psychologist), the tasks to be solved by specialists, the requirements for such participants in the investigative (search) action, information on the compensation of specialists for the costs associated with their participation in the interrogation, information about who should be invited as a teacher (psychologist) and, finally, the law does not clarify in which specific cases a teacher is invited, and in which - a psychologist, and in which - both.

Description

Citation

Цилюрик І. Залучення спеціаліста до допиту малолітніх потерпілих від насильницьких злочинів / Інна Цилюрик, Олександра Коцюба // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — № 4 (36). — С. 249–258.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By