Subject composition of the procedure for conciliation of the parties in the administrative judiciary of Ukraine and EU member states
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Розкрито суб'єктний склад процедури примирення сторін в адміністративному судочинстві України та держав-членів ЄС. Зазначено, що основними суб’єктами процедури примирення сторін в адміністративному судочинстві є самі сторони спору, що забажали примиритись, а законодавство повинно впливати на цих суб’єктів лише з метою сприяння досягнення ними миру. Вказано, що на сьогоднішній день суддя в процедурі примирення постає в якості: 1) «відносно активного примирителя»; 2) суб’єкта судового контролю за дотриманням законності в процедурі примирення; 3) легалізатора умов примирення. У практичній дійсності ця роль судді виявляється у тому, що умови примирення сторін публічно-правового спору, котрі вони виклали у заяві про примирення, набувають для них юридичного значення (створюють для сторін реальні юридичні обов’язки, яких вони повинні дотримуватись) лише після того, як суддя їх затвердить. Встановлено, що в Україні існує проста модель суб’єктного складу примирення сторін в адміністративному судочинстві, котра характеризується певними елементами відносно ускладненої моделі відповідного суб’єктного складу (суддя спонукає сторін спробувати примиритись, однак, не надає їм певних варіантів примирення, які повинні ними бути розглянуті). Зазначено, що на відміну від України, суддя у Французькій Республіці може не лише пропонувати сторонам спору звернутись до процедури примирення, але й зобов’язати їх спробувати примиритись, коли він вбачатиме у цьому реальну можливість. Зроблено висновок, що в окремих державах-членах ЄС (наприклад в Королівстві Іспанія), в яких публічно-правові спори можуть бути вирішені шляхом судового примирення (примирення в адміністративному судочинстві) суддя може поставати в якості «відносно активного примирителя», котрий, переконавшись в можливості примирити сторони спору, може сформувати для них варіант (варіанти) примирення, які можуть бути ними прийняті (доопрацьовані, відхилені). Крім того, в окремих державах-членах ЄС (у Французькій Республіці та Королівстві Іспанія) передбачена діяльність примирителів, якими є сертифіковані юристи (як правило, адвокати).
The article discloses the subject composition of the procedure of conciliation of the parties in the administrative proceedings of Ukraine and EU member states. It is noted that the main subjects of the procedure of conciliation of the parties in administrative proceedings are the parties to the dispute themselves, who wished to reconcile, and the legislation should influence these subjects only with the aim of facilitating their achievement of peace. It is indicated that today the judge appears in the conciliation procedure as: 1) "relatively active conciliator"; 2) the subject of judicial control over compliance with legality in the reconciliation procedure; 3) the legalizer of the terms of reconciliation. In practical reality, this role of the judge is manifested in the fact that the terms of reconciliation of the parties to a public-law dispute, which they set out in the application for reconciliation, acquire legal significance for them (create real legal obligations for the parties, which they must comply with) only after , as the judge approves them. It was established that in Ukraine there is a simple model of the subject composition of the parties' reconciliation in administrative proceedings, which is characterized by certain elements of a relatively complicated model of the corresponding subject composition (the judge encourages the parties to try to reconcile, however, does not provide them with certain options for reconciliation, which they should be considered). It is noted that, unlike in Ukraine, a judge in the French Republic can not only suggest that the parties to the dispute resort to the conciliation procedure, but also oblige them to try to reconcile when he sees this as a real possibility. It was concluded that in some EU member states (for example, in the Kingdom of Spain), in which public-law disputes can be resolved through judicial conciliation (conciliation in administrative proceedings), a judge can act as a "relatively active conciliator", who, having convinced himself of the possibility to reconcile the parties to the dispute, can form for them an option (options) of reconciliation that can be accepted (modified, rejected). In addition, in some EU member states (French Republic and Kingdom of Spain), the activity of conciliators, who are certified lawyers (as a rule, lawyers), is provided for.
The article discloses the subject composition of the procedure of conciliation of the parties in the administrative proceedings of Ukraine and EU member states. It is noted that the main subjects of the procedure of conciliation of the parties in administrative proceedings are the parties to the dispute themselves, who wished to reconcile, and the legislation should influence these subjects only with the aim of facilitating their achievement of peace. It is indicated that today the judge appears in the conciliation procedure as: 1) "relatively active conciliator"; 2) the subject of judicial control over compliance with legality in the reconciliation procedure; 3) the legalizer of the terms of reconciliation. In practical reality, this role of the judge is manifested in the fact that the terms of reconciliation of the parties to a public-law dispute, which they set out in the application for reconciliation, acquire legal significance for them (create real legal obligations for the parties, which they must comply with) only after , as the judge approves them. It was established that in Ukraine there is a simple model of the subject composition of the parties' reconciliation in administrative proceedings, which is characterized by certain elements of a relatively complicated model of the corresponding subject composition (the judge encourages the parties to try to reconcile, however, does not provide them with certain options for reconciliation, which they should be considered). It is noted that, unlike in Ukraine, a judge in the French Republic can not only suggest that the parties to the dispute resort to the conciliation procedure, but also oblige them to try to reconcile when he sees this as a real possibility. It was concluded that in some EU member states (for example, in the Kingdom of Spain), in which public-law disputes can be resolved through judicial conciliation (conciliation in administrative proceedings), a judge can act as a "relatively active conciliator", who, having convinced himself of the possibility to reconcile the parties to the dispute, can form for them an option (options) of reconciliation that can be accepted (modified, rejected). In addition, in some EU member states (French Republic and Kingdom of Spain), the activity of conciliators, who are certified lawyers (as a rule, lawyers), is provided for.
Description
Citation
Slyvka M. Subject composition of the procedure for conciliation of the parties in the administrative judiciary of Ukraine and EU member states / Slyvka Mariia, Slyvka Vasyl // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2023. — No 1(37). — P. 195–201.