Еволюція філософсько-правового розуміння держави
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Досліджено зародження та розвиток філософсько-правових концепцій держави. Зазначається, що незважаючи на те, що сам термін “держава” з’явився у період Нового часу, філософсько-правові концепції онтології даного утворення сягають Античності, розвивалися, переосмислювалися та доповнювалися протягом тисячоліть, і продовжують модернізуватися та еволюціонувати дотепер. Для періоду Античності, з її пануючим міфологічним світоглядом та зародженням ідеї природного права, характерним було виділення моральних начал для пояснення потреби об’єднання людей в організовану спільноту, обгрунтування ідеї ідеального правителя, акцент на принципі справедливості. Проаналізовано міркування найбільш впливових мислителів Античності щодо оптимальної форми правління. Так, Платон був прихильником аристократії, водночас вважав демократію, теократію та олігархію пагубними для суспільства. Аристотель розвинув вчення про людину, як про “політичну тварину”, і вважав ідеальною формою державного управління політію. Епоха Середньовіччя ознаменувалася новими філософсько-правовими ідеями розуміння держави. На зміну морального закону прийшов теоцентричний світогляд. Бог – це єдине і абсолютне буття, і все інше існує відповідно до його волі. Відтак, земна ієрархія відображала ієрархію небесну, а всяка влада розумілася як така, що походить від Бога. Панівне становище займала християнська ідеологія. В період Відродження на зміну теоценричному світогляду приходить антропоцентричний. Центром філософсько-правових надбудов стала людина, а тому і змінилися концепції онтології держави. Зазначається, що мислителі Реформації та Просвітництва продовжили традиції Ренесансу, наповнюючи філософське-правове розуміння держави новими категоріями. Акцентовано, що для періоду Нового часу характерним є переосмислення ролі природного права. Воно очищується від богословських ідей, та займає якісно нове місце в праві позитивному.
The article examines the origin and development of the philosophical and legal concepts of the state. It is noted that despite the fact that the term "state" itself appeared in the New Age, the philosophical and legal concepts of the ontology of this entity date back to Antiquity, were developed, reinterpreted and supplemented over thousands of years, and continue to be modernized and evolved until now. The period of Antiquity, with its prevailing mythological worldview and the emergence of the idea of natural law, was characterized by the selection of moral principles to explain the need to unite people into an organized community, the justification of the idea of an ideal ruler, and an emphasis on the principle of justice. The reasoning of the most influential thinkers of Antiquity regarding the optimal form of government is analyzed. Yes, Plato was a supporter of aristocracy, while at the same time he considered democracy, theocracy and oligarchy to be harmful to society. Aristotle developed the doctrine of man as a "political animal" and considered politics to be the ideal form of government. The Middle Ages were marked by new philosophical and legal ideas of understanding the state. The moral law was replaced by a theocentric worldview. God is the only and absolute being, and everything else exists according to his will. Therefore, the earthly hierarchy reflected the heavenly hierarchy, and all power was understood as coming from God. The dominant position was occupied by Christian ideology. During the Renaissance, the theocentric worldview was replaced by an anthropocentric one. Man has become the center of philosophical and legal superstructures, and that is why the concepts of the ontology of the state have changed. It is noted that the thinkers of the Reformation and Enlightenment continued the traditions of the Renaissance, filling the philosophical and legal understanding of the state with new categories. It is emphasized that the modern period is characterized by a rethinking of the role of natural law. It is cleansed of theological ideas, and occupies a qualitatively new place in positive law.
The article examines the origin and development of the philosophical and legal concepts of the state. It is noted that despite the fact that the term "state" itself appeared in the New Age, the philosophical and legal concepts of the ontology of this entity date back to Antiquity, were developed, reinterpreted and supplemented over thousands of years, and continue to be modernized and evolved until now. The period of Antiquity, with its prevailing mythological worldview and the emergence of the idea of natural law, was characterized by the selection of moral principles to explain the need to unite people into an organized community, the justification of the idea of an ideal ruler, and an emphasis on the principle of justice. The reasoning of the most influential thinkers of Antiquity regarding the optimal form of government is analyzed. Yes, Plato was a supporter of aristocracy, while at the same time he considered democracy, theocracy and oligarchy to be harmful to society. Aristotle developed the doctrine of man as a "political animal" and considered politics to be the ideal form of government. The Middle Ages were marked by new philosophical and legal ideas of understanding the state. The moral law was replaced by a theocentric worldview. God is the only and absolute being, and everything else exists according to his will. Therefore, the earthly hierarchy reflected the heavenly hierarchy, and all power was understood as coming from God. The dominant position was occupied by Christian ideology. During the Renaissance, the theocentric worldview was replaced by an anthropocentric one. Man has become the center of philosophical and legal superstructures, and that is why the concepts of the ontology of the state have changed. It is noted that the thinkers of the Reformation and Enlightenment continued the traditions of the Renaissance, filling the philosophical and legal understanding of the state with new categories. It is emphasized that the modern period is characterized by a rethinking of the role of natural law. It is cleansed of theological ideas, and occupies a qualitatively new place in positive law.
Description
Citation
Колич О. Еволюція філософсько-правового розуміння держави / Ольга Колич, Вікторія Олійник // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: “Юридичні науки”. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — Том 9. — № 3 (35). — С. 81–88.