Деякі питання адміністративно-юрисдикційної діяльності територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки в Україні
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У статті проаналізовано адміністративно-юрисдикційні повноваження територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки щодо військового обліку в умовах воєнного стану. Розглянуто термінологію та особливості її використання при розгляді адміністративних правопорушень, відповідальність за які передбачена статтями 210, 210-1, 211 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зокрема, зауважено, що виконання громадянами правил військового обліку передбачає низку обмежень примусового характеру і містить у більшості випадках інформаційний зміст, а також обов’язок виконати припис уповноваженого на це військового органу чи посадової особи. Для ґрунтовнішого аналізу адміністративно-юрисдикційної діяльності територіальних центрів комплектування та соціальної підготовки, звернено увагу на адміністративно-правове закріплення законодавцем термінів, які характеризують правовий статус особи при проходженні військової служби в Збройних Силах України та інших військових формувань. Також проаналізовано терміни «призов», «виклик», «збірний пункт», що мають правове значення при кваліфікації адміністративних правопорушень за порушення правил військового обліку. Наголошено на актуальності розгляду адміністративної юрисдикції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки щодо додержання порядку і правил ведення військового обліку в Україні. Зауважено, що зміст статей 210, 210-1, 211 Кодексу України про адміністративні правопорушення не передбачає реалізації та особливостей порушень правил ведення військового обліку. Зроблено висновки про те, що адміністративно-юрисдикційна діяльність територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки щодо порушення правил військового обліку здійснюється відповідно до чинного законодавства України та інших нормативно-правових актів, що регламентують проходження військової служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях. Водночас спірними залишаються положення щодо: 1) опису протиправної поведінки суб’єктів, викладених у ст.ст. 210, 210-1, 211 Кодексу України про адміністративні правопорушення; 2) тлумачення термінів, що характеризують проходження військової служби і мають правове значення для кваліфікації даного виду правопорушень.
The article analyzes the administrative and jurisdictional powers of territorial recruitment and social support centers regarding military accounting under martial law. The terminology and peculiarities of its use in the consideration of administrative offenses, the responsibility for which is provided for by Articles 210, 210-1, 211 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses, are considered. In particular, it was noted that citizens’ compliance with the rules of military accounting involves a number of restrictions of a coercive nature and in most cases contains informational content, as well as the obligation to comply with the order of a military body or official authorized to do so. For a more thorough analysis of the administrative-jurisdictional activity of territorial recruitment and social training centers, attention is paid to the administrative-legal consolidation by the legislator of the terms that characterize the legal status of a person during military service in the Armed Forces of Ukraine and other military formations. The terms «draft», «call», «assembly point», which have a legal meaning in the qualification of administrative offenses for violating the rules of military accounting, are also analyzed. The urgency of considering the administrative jurisdiction of the territorial centers of recruitment and social support regarding compliance with the order and rules of military record keeping in Ukraine was emphasized. It is noted that the content of Articles 210, 210-1, 211 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses does not provide for the implementation and specifics of violations of the rules of military accounting. It was concluded that the administrative-jurisdictional activity of the territorial recruitment and social support centers regarding the violation of military accounting rules is carried out in accordance with the current legislation of Ukraine and other normative legal acts regulating military service in the Armed Forces of Ukraine and other military formations. At the same time, the following remain controversial provisions on: 1) description of the unlawful behavior of the subjects set forth in Articles 210, 210-1, 211 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses; 2) interpretation of the terms characterizing military service and having legal significance for the qualification of this type of offense.
The article analyzes the administrative and jurisdictional powers of territorial recruitment and social support centers regarding military accounting under martial law. The terminology and peculiarities of its use in the consideration of administrative offenses, the responsibility for which is provided for by Articles 210, 210-1, 211 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses, are considered. In particular, it was noted that citizens’ compliance with the rules of military accounting involves a number of restrictions of a coercive nature and in most cases contains informational content, as well as the obligation to comply with the order of a military body or official authorized to do so. For a more thorough analysis of the administrative-jurisdictional activity of territorial recruitment and social training centers, attention is paid to the administrative-legal consolidation by the legislator of the terms that characterize the legal status of a person during military service in the Armed Forces of Ukraine and other military formations. The terms «draft», «call», «assembly point», which have a legal meaning in the qualification of administrative offenses for violating the rules of military accounting, are also analyzed. The urgency of considering the administrative jurisdiction of the territorial centers of recruitment and social support regarding compliance with the order and rules of military record keeping in Ukraine was emphasized. It is noted that the content of Articles 210, 210-1, 211 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses does not provide for the implementation and specifics of violations of the rules of military accounting. It was concluded that the administrative-jurisdictional activity of the territorial recruitment and social support centers regarding the violation of military accounting rules is carried out in accordance with the current legislation of Ukraine and other normative legal acts regulating military service in the Armed Forces of Ukraine and other military formations. At the same time, the following remain controversial provisions on: 1) description of the unlawful behavior of the subjects set forth in Articles 210, 210-1, 211 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses; 2) interpretation of the terms characterizing military service and having legal significance for the qualification of this type of offense.
Description
Citation
Остапенко О. Деякі питання адміністративно-юрисдикційної діяльності територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки в Україні / Олексій Остапенко, Оксана Баїк // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: “Юридичні науки”. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. — № 2 (38). — С. 146–154.