Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2014. – Випуск №26
Permanent URI for this collection
Збірник наукових праць
У збірнику наукових праць розглянуто різні аспекти суспільно-політичного розвитку України, особливості вітчизняного та зарубіжного державотворчого процесу, основні тенденції розвитку міжнародних відносин і зовнішньої політики країн світу. Для державних, політичних, громадських діячів, науковців та студентів.
Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка", Національна академія наук України, Інститут народознавства, Інститут українознавства імені І. Крип’якевича. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – Випуск 26. – 174 с.
Browse
Browsing Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2014. – Випуск №26 by Title
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
Item Геронтологічна перспектива соціальної політики(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Климанська, ЛарисаДосліджено соціокультурні чинники проблеми «соціальний статус людей старшого віку». За допомогою аналізу соціокультурних ціннісних елементів соціальної геронтології виділено чинники, які визначають базис у формуванні соціальної політики старості на сучасному етапі розвитку суспільства. Зазначено основні стереотипи і поведінкові практики, які впливають на врегулювання соціальної проблеми статусу людей старшого віку. This article presents the research of the social and cultural factors of the problem of «social status of senior people». The aim of the paper is to identify the factors that determine the basis for the formation of social policy of old age in modern society by analyzing the social and cultural values of the elements of social gerontology. There are indicated the basic attitudes and behaviors that affect the regulation of the social problem of the status of senior people. The notable process of growth of the older population, which coincides with the worldwide trend of population aging, is accompanied by the emerging of social problems, which can be considered as a result of interaction of the age groups of the society and social policy courses. Competitiveness among age groups, changes in social status as a result of transformation processes give rise to the so-called social distance which indicates feeling of social differences in status positions. The need to adopt appropriate to the situation social policy courses sometimes is caused not only by economic or demographic factors, but also by the system of social and cultural values. In order to understand how the social policy courses are adopted, there is a need to distinguish the factors that affect those courses. Thus, it is necessary to consider the mechanisms that in general make it possible for the social system to aid other people, to allow them not to be left with their problems on their own, and to provide them with the real chance of solving problems with the help of other people. In modern society, the situation is such that the status of the majority of senior people has deteriorated. This can be partly explained by the fact that our society has formed a negative portrait of an elderly person which appears as being unnecessary, aggravating, and passive. It all adds up to an older person difficulty in dealing with the representatives of other social groups, and often the senior person merely is under heavy pressure of neglect, negative emotions, negative attitudes of society towards older people and old age in general. The discourse of social problems often becomes their source, in particular, it can be a source of stereotypical attitudes. Therefore, it is important to analyze the attitudes and stereotypes towards aging as one of the factors that affect the self-esteem of the elderly person, the level of social claims and, ultimately, the status of the individual as a subject or an object in a social interaction.Item Динаміка становлення соціальної політики ЄС: основні етапи(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Івасечко, ОльгаРозглянуто основні етапи еволюції соціальної політики ЄС та ключові досягнення на цих етапах. З’ясовано трактування соціального виміру в межах інтеграційного об’єднання, що передбачає створення універсальної системи соціального забезпечення, дотримання єдиних соціальних стандартів, фундаментальною основою яких є уніфіковане соціальне законодавство. The work observes the main stages of the evolution of the social policy of European Union and key achievements at these stages. It clarifies the interpretation of the social dimension within the association which envisages the creation of a universal social security system, the compliance of the common social standards with the fundamental basis of a unified social legislation. The author describes transformation of structures associated with the social dimension, analyzes the features of distinguishing the EU social policy in the direction of an independent and permanent expansion of competence in this area. The work highlights the integrated vision of social policy that is consolidated in the official declarations and practices of the states and subjects of international relations directed towards the protection and improving the quality of living standards in the member states of the EU. Also, it determines the interstate aspect of social policy that envisages economic, environmental, educational, and ethical activity of geopolitical subjects that is aimed towards changing of the trends or maintaining the status quo in the social environment in the context of international relations development. The article defines a complex mechanism of the implementation of the social policy of the Community that has been forming during several decades. Special attention is paid to separate components of the social policy of the Association such as the following: ensuring the rights of migrant workers, ensuring healthy and safe working conditions, etc. The social values such as equality and non-discrimination have been actively implemented. The current stage of the EU social policy is associated with the construction of a social Europe which foresees gradual creation of a socially homogeneous space across the EU.Item До проблеми змістового наповнення терміна «світова політика»(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Тишкун, ЮрійРозглянуто проблему змісту терміна «світова політика». Констатовано, що сучасні дослідники не прийшли до консенсусу з приводу змістовного наповнення і не сформулювали остаточного визначення терміна. Для вирішення проблеми використовують термінологічний аналіз понять «світ», «політика», «світова політика», застосовний у лінгвістиці. Підкреслено, що поняття «світ» як одне з найбільш багатозначних і широких, у рамках політичної науки можливо використовувати лише в двох значеннях: «світ» як Всесвіт і «світ» як «життєвий простір», визначений межами певної культури (національної, цивілізаційної) і сфери комунікації, що її формує. Зазначено, що світова політика як всесвітня неможлива за визначенням. Натомість світова політика як політика в межах певного «життєвого світу» по суті є політикою в межах певної цивілізації (в розумінні С. Гантінгтона) та між цивілізацями. З огляду на це, можна стверджувати, що світова політика в буквальному розумінні є явищем ідеальним, трансцедентним і тому нереальним для досягнення. Замість нього краще вживати складний термін «глобальна політика», як такий, що точніше відображає політичні процеси на глобальному рівні, оскільки «світова» і «глобальна» політики співвідносяться подібно до демократії та поліархії, за Р. Далем. The article provides the analysis of the problem of determining the content of the term «world policy». It is noted that modern researchers have not reached the consensus of «world policy» content and have not formulated its final meaning. Modern Ukrainian, Russian and Western scientists describing global policy, policy between communities, international policy and international relations use the term «world policy» in the political discourse and education courses. Therefore, we use linguistic analysis of the term for solving the problem of its meaning. The analysis of the term of «world», «policy» and «world policy» is undertaken. It is emphasized that the concept of «world» is very wide and polisemantic, e. g. world as Universe, space, Earth, living space, cultural space. So it can be used correctly in political science only in two meanings. As the universe the term means something ideal and unreal. As the space it explains the life-world defined within a particular culture (national, religious, ethnic, language an so on). This cultural space is formed by the sphere of communication. Instead, world policy, as a policy within a certain life-world, in fact is a policy within framework of certain civilization, defined by S. Huntington at al. Also we can say about world policy, as about policy between civilizations. Therefore, we can argue that world policy is an unappropriate term of describing the policy on global level. It is concluded that the political process on the global level is better described with the global policy term.Item Дослідження і теоретизування глобалізації: до історії питання(Видавницво Львівської політехніки, 2014) Кукарцев, OлегДосліджено історію виникнення та формування дискурсу глобалізації, а також проаналізовано підходи до розуміння глобалізації. Зроблено висновок про відсутність у науці якоїсь єдиної загальної теорії глобалізації та висновок про наявність багатьох концепцій глобалізації, які по-різному тлумачать її суть, генезу, історію, структуру та логіку розвитку. The article researches the history of origin and formation of globalization discourse and analyzes the approaches to understanding of globalization. On the basis of the research there is made a conclusion about the absence of some single general globalization theory in science. There is also a conclusion about the existence of many globalization conceptions that use different approaches to interpret its essence, genesis, history, structure, and logic of development. Over a period of two last decades, the term «globalization» has been used for marking the increasing world interdependency in economic, social, cultural, and political spheres. It is significant that the term is considered to be so clear, that the majority of authors do not provide its definition even in the works that directly cover the globalization theory. The representatives of different areas of science inclined to interpret the globalization on the basis of their own ideas and science interests. Hence there emerges a necessity to study the given standpoints. In general, this research shows that theorisation of globalization has evolved unevenly in spite of a numerous theoretic debates and a literature boom. Particularly, it is observed that in the analysis of the globalization the most active are the experts of the fields of social philosophy, sociology, economics, political science, cultural studies, whereas in the other spheres of knowledge the globalization remains a marginal subject: it does not appear on the forefront and does not represent a subject of particular scientific interest. Assessing the scientific state of the development of the problematic field of globalization, it seems reasonable to talk not about globalization theory, but about globalization theories, or considerably better about discourse and studies of globalization. The feature of globalization discourse consists in the fact that this discourse can not be localized on any one problem, in this connection the diversity of this issue broadens the field of scientific research and theoretical notions about globalization.Item Заходи громадської дипломатії іноземних держав як засіб впливу на масову аудиторію в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Сухорольська, ІринаОхарактеризовано засади громадської дипломатії, яка здійснюється стосовно іноземної масової аудиторії. Розглянуто спектр заходів громадської дипломатії США, Великобританії, Німеччини, Росії щодо широких верств населення в Україні, визначено особливості такої діяльності. The paper deals with the Public Diplomacy instruments such as international information programmes, international broadcasting, cultural diplomacy aimed at mass audience. Since the time when the concept of public diplomacy was developed and implemented in the United States Ukraine has become its target audience. During the period of Cold War such activity of the Western powers was aimed at breakthrough of information blockade and served as a counteraction to Soviet propaganda. The collapse of the Soviet Union and establishment of Ukrainian independence resulted in growth of foreign players influencing Ukrainian audience. Their activity is getting more complex and diverse in the information society. The activity of the USA, Great Britain, Germany, and Russia towards the Ukrainian audience is analyzed in the article. The Public Diplomacy instruments of Western countries aimed at building democracy and civil society in Ukraine are thoroughly analyzed. The author makes comparison of Western and Russian practices of Public Diplomacy which resulted in pointing out the purpose of such activities. Special attention is paid to studying the Russian foreign information policy towards Ukraine and its specific target audience in the former Soviet Union. The ideas for improving relations between two countries are presented. The sources of the research include official websites of governments, ministries of foreign affairs, foreign embassies in Ukraine, special Public Diplomacy institutions (the British Council, Rossotrudnichestvo, Goethe-Institute), international broadcasters (BBC, Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, Deutsche Welle, Russia Today), other web portals related to the government institutions.Item Зміст до збірника "Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку", випуск 26(Видавництво Львівської політехніки, 2014)Item Зовнішня політика держави в українській політичній думці Західної України націоналістичного спрямування міжвоєнного періоду ХХ ст.(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Демчишак, РусланДосліджено зовнішньополітичні пріоритети під час боротьби за національне визволення та вектори зовнішньої політики майбутньої Української держави у наукових концепціях українських мислителів та в діяльності організацій націоналістичного спрямування Західної України міжвоєнного періоду ХХ ст. Визначено місце СРСР, Польщі, країн західної Європи у зовнішньополітичних орієнтаціях українського націоналізму. This article analyzes the Ukrainian political thought of the nationalist-oriented Western Ukraine in the period between two world wars in the 20th century with the object to the problematics of state foreign policy and international relations. Political ideas of such thinkers as Yuriy Lypa, Dmytro Dontsov, Mykhaylo Kolodzinskyi, Mykola Stsiborskyi, Dmytro Andriyevskyi, Mykola Shlemkevych and Dmytro Paliyev, as well as policy documents of the political parties such as «The Organisation of Ukrainian Nationalists» (OUN) and «The Front of National Unity» (FNU) have been studied. The following scientific methods of research have been used: the method of historicism, the comparative and analytical methods, and the structural and systemic analysis. It has been ascertained that the defining factors of the state foreign policy priorities during the national leberation movement and on the stage of formation of the independent Ukrainian State in the scientific concepts of the thinkers, as well as in the policy documents of the Ukrainian nationalist organizations were the following: reaction to the wide range of international policy and the configuration of international unions; attitude toward the Ukrainian issue, and the status of the Ukrainian people in Poland and the USSR. All the representatives of the Ukrainian political thought of nationalist orientation considered Warsaw’s and Moscow’s policies towards Ukrainians as overtly assimilating, thus strongly rejected both pro-Polish and pro-Russian (pro-Soviet) foreign policies. Instead, they considered such countries of Western Europe as France, England, and Germany as possible allies. Germany was of special significance being the only large state interested in the revision of the Versailles system of international relations, and, therefore, in the actualization of the Ukrainian issue on the international level.Item Німецький нацизм: від популістських обіцянок до авторитарної диктатури(Видавницво Львівської політехніки, 2014) Кіянка, ІринаЗосереджено увагу на проблемі популістських гасел у період розквіту нацизму в Німеччині. Особливу увагу зосереджено на ілюстрації негативного досвіду популізму в німецькому суспільстві та його впливі на усі сфери життя. Певну роль відведено впливу ідеології та релігії. The article reviews the impact of populist slogans in the ideology of German Nazism. The main purpose of article is in illustration of negative experience of populism in German society and its influence on all aspects of life. Special attention is paid to the ideology and religion.Nazi ideology was based on populist slogans and a number of promises at all levels of German society and contained a violation of the rights and freedoms of the citizens. All that was characterized as systematic and eventually it resulted in a complete collapse of the Nazi ideology. Thus, an important step is a detailed study of the historical experience, theoretical and practical base of German Nazism. In the 21st century its variations became apparent as neo-Nazism and exists in the policy documents of radical parties in the Central and Eastern Europe countries, including Ukraine, which may not even be aware of its threat for the development of a free civil society. The importance of this research is in the fact that today there exist the threat of mass usage of the populist slogans of the so called «good intentions» aimed at improving living standards. However, the experience of the German politicians shows that they had also started the realization of their policy from the ideas and actions for the sake of «good intentions», but then in 1930s conducted referendum with an official 99 % turnout. Thus, an important step in the further research is in the study of the historical heritage of populism, in this case the example of Germany in 1930s, and consideration of past mistakes for building of a democratic society in Ukraine. Therefore, further research will consider the main populist slogans of neo-Nazi parties that take place in the countries of Western and Central Europe. The prospects of the given research have a rich heritage for analytical work, assessment, and reassessment of the historical phenomenon of «German Nazism». The future will give new vision, new strategies of development, and steps for positive change in society.Item Основні підходи до розкриття змісту поняття «м’яка сила» у сучасній вітчизняній науці(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Нікулішин, НаталіяРозглянуто провідні ідей вітчизняних науковців щодо визначення змісту «м’якої сили» і можливості її реалізації сучасною Україною. Виділено три тематичні підходи до визначення змісту «м’якої сили». Перший орієнтується на культурну політику, враховуючи освіту та спорт, а два інших – на демократичні цінності та публічну дипломатію у широкому її розумінні. Доведено доцільність реалізації «м’якої сили» України саме через культурну її складову. The article considers the leading ideas of domestic scientists to determine the concept of the «soft power» in the context of public and virtual diplomacy, cultural and diaspora policy, sports image, peacekeeping capacity, noopolitics, etc. Special attention is paid to the analysis of the projects by the Institute of World Policy, namely «Ukraine’s Soft Power in the Region: The tool for effective foreign policy» and «Three Scenarios of EU-Ukraine Relations After the Election», in which practical aspects of Ukrainian «soft power» and potential sources of national «soft power» such as tourist attraction, energy partnership, democratization, etc are investigated. Also recommendations to further strengthening of the capacity of the «soft power» in the Ukrainian state are given. The three thematic approaches to determining the content of «soft power» have been distinguished. The first one focuses on cultural policy, including education and sports, and the other two identify the values of democracy and public diplomacy in their broadest sense. Within the framework of the distinguished approaches expediency of realization of Ukrainian «soft power» is well-proven exactly through its cultural constituent that is predefined first of all, by existent political and economic instability, which, in recent years, became considerably sharp in connection to the vagueness of foreign-policy course of the Ukrainian state.Item Особливості дипломатичного мовлення як різновиду офіційно-ділового стилю(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Куньч, Зоряна; Куньч, Мар’янаДосліджено особливості дипломатичного підстилю, методику його застосування, правила, критерії, підходи для виявлення особливих рис дипломатичного мовлення, що виокремлюють його як особливий різновид офіційно-ділового стилю літературної української мови. З’ясовано, що дипломатичний підстиль офіційно-ділового стилю залучає для свого використання чимало засобів публіцистичного, зокрема, на противагу нейтральній тональності офіційно-ділового мовлення, дипломатія застосовує пошанну тональність, яка виявляється в етикетності дипломатичного підстилю; замість чіткості й однозначності повідомлення, в дипломатичному мовленні виявлено стратегію ухильності. The article studies the characteristics of the diplomatic sub-style, methods of its usage, rules, criteria and approaches to identify specific features of the diplomatic speech which distinguish it as a peculiar variation of formal business style of literary Ukrainian language. It is indicated that the diplomatic sub-style is used in the sphere of interstate official business relations in the areas of politics, economy, and culture, it regulates official business relations of international organizations, institutions and individuals, and it is implemented in conventions (international agreements), communiqués (messages), notes (appeals), protocols, memoranda, agreements, and ultimatum statements. As a specific variation of formal business style the diplomatic sub-style is notable for the block of its traditional genres and compositional language structures – language formula with target instructions of the diplomatic sphere: over politeness, establishing and maintaining contact, search for direct routs or workarounds, finding solutions of predictable and unpredictable situations, etc. The analysis shows that the diplomatic sub-style of formal business style of speech involves for its usage quite a few publicist means, for example, in contrast to the neutral tone of official business communication, diplomacy applies polite tone, which reveals itself in the diplomatic sub-style etiquette particularly; instead of message clarity and unambiguity the diplomatic speech avoidance is exhibited. The specificity of the diplomatic sub-style manifests itself also through predicate functional formulas, as well as through the uniqueness of the language formulation and text combination, and due to the etiquette binding.Item Особливості становлення глобального громадянського суспільства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Здоровега, Мар’янаВисвітлено сутність, особливості становлення та головні ознаки глобального громадянського суспільства в умовах сучасних міжнародно-політичних трансформацій. Виділено комплекс процесів глобалізації, під впливом яких формується глобальне громадянське суспільство, визначено його структурні елементи. Проаналізовано вплив формальних (державних) інститутів на функціонування глобального громадянського суспільства. In this work it was determined that the formation of the global civil society occurs under an impact of globalization processes such as: influence of supranational actors on the policy of different countries; formation of common interdependent financial market; decentralization of power authorities in the international system structure; expansion of the transnational corporations activity; formation of transnational relations among societies; states’ integrations; international migration of population. It was found out that global society is a relatively independent interaction sphere of the non-governmental subjects of international interaction (i. e. individuals, organizations, social movements etc.) that are uniting in order to defend their interests at the global level. The peculiarities of establishment of the global civil society include predominance of man’s interests as an individual above the interests of a man as a citizen in the international life, as well as functioning beyond the scope of the national state in the international relations sphere. The author pointed out that non-governmental organizations of national civil societies that transform themselves into international nongovernmental organizations, public movements, and summits are main structural elements of the global society. It was emphasized that compounding of the global society’s structure results in blurring of the institutional borders of the governmental and non-governmental sphere; the loss of value of the national identities occurs; the main mechanism of the global civil society formation is the global cooperation of its subjects with the governments of national and supranational structures.Item Особливості сучасних збройних конфліктів в умовах глобалізації(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Луцишин, ГалинаРозглянуто особливості сучасних збройних конфліктів, причини їх виникнення і розвитку у контексті глобальних політичних процесів. Показано, що більшість збройних конфліктів є відчутними для України, зокрема, через участь у міжнародних миротворчих операціях, міграцію населення з районів конфлікту через Україну, евакуацію українських громадян із зон конфлікту. Contemporary armed conflicts pose a significant threat to humanity as they may expand in the context of globalization, development of environmental disasters, negative humanitarian consequences associated with growing numbers of refugees. The article deals with special features of contemporary armed conflicts, identification of reasons for the emergence and evolution of armed conflict in the context of global political processes. This study is of immediate interest as, among other things, most armed conflicts have some bearing on Ukraine as well, for example, due to more active migration of people from areas of conflict through Ukraine and problems related to the evacuation of Ukrainian citizens from the area of conflict. In addition, Ukraine is involved in international peace-keeping operations. So, the study of special features of contemporary armed conflicts, the role and position of international organizations and some states is an important issue. The article applies general scientific methods such as systemic, comparative, and structural functional methods. They allow a comprehensive analysis of the evolution of contemporary armed conflicts and the development of practical approaches to conflict resolution. The article is empirically based on UN research, monitoring results of the Stockholm International Peace Research Institute, media materials which are used to analyze the contemporary state and prospects of the evolution of contemporary armed conflicts. Through the analysis of contemporary armed conflicts, the author identifies their main characteristics – a more pronounced international nature of armed conflicts; engagement ofcivilians in warfare; frequent application of asymmetric action between conflicting parties which makes conflicts difficult to predict and uncontrollable; transformation of conflict management methods which produces different transitions from conflict escalation to deescalation. The problem of armed conflict is highly relevant and holds a prominent place in the system of contemporary international relations.Item Особливості формування етнонаціональної ідентичності національних та етнічних меншин сучасної Польщі(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Шипка, НаталіяВиокремлено та проаналізовано чинники формування етнонаціональної ідентичності представників національних та етнічних меншин в Републіці Польща, а також запропоновано способи покращення етнополітичної ситуації у польському суспільстві та заходи на підтримку позитивної ідентичності меншин. Встановлено, що попри існування стійких історичних упереджень та стереотипів як нового, так і старого ґатунку, серед більшості та меншості в польському суспільстві спостерігається покращення суспільно-політичного клімату для розвитку меншин та підвищується рівень етнонаціональної ідентичності національних та етнічних меншин Польщі. The factors in forming the ethno-national identity of the representatives of national and ethnic minorities in the Republic of Poland have been outlined and analyzed. Besides, the ways to improve the ethno-political situation in the Polish society and how to maintain a positive identity of minorities have been suggested. The issue under research is based on the digital material of the National census of Poland in 2002, 2011 and all sorts of public opinion polls, that in the most accurate way reflect the state of current ethnic, national, linguistic and cultural self-determination of Polish citizens. It has been concluded that the formation of ethno-national identity of minorities in Poland is most influenced by factors such as mono-ethnic Polish environment, the negative historical experience of state control over minority activities, remote attitude of Polish society to non-Polish population, negative historical prejudices and stereotypes; the democratization of public policy in national and ethnic minorities; imperfect implementation of legislation relating to the protection of the rights and freedoms of national and ethnic minorities, low level of knowledge of Polish society about national and ethnic minorities, especially their culture andcustoms, social and economic situation of homeland minorities abroad, the social and political situation in Poland. It was established that, despite the existence of stable historical prejudices and stereotypes of both new and old brand among majority and minority in Polish society, there is improvement of social and political climate for the development of minorities as well as increase in the level of ethno-national identity of national and ethnic minorities in Poland.Item Політико-культурні чинники мобілізації до політичної участі(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ямельницький, ОлегРозглянуто значення політико-культурних чинників, які визначають спрямованість та форми дій з мобілізації політичної участі громадян. Наголошено, що особливе значення під час вивчення мобілізаційних механізмів активізації політичної участі належить джерелам активності – мотивам та мотивації. Досліджено сукупність мотиваційних сфер, щодо яких можуть бути застосовані чинники мобілізації: організаційно-практичної (утилітарної) мотивації; організаційно-інституційної мотивації; організаційного менталітету. The role of political and cultural factors that determine the direction and the forms of actions that comes from the mobilization of the political participation of citizens is observed. It is noted that the particular importance in the study of the mechanisms of activation of the mobilization of political participation belongs to sources of activity – the motives and motivations that determine its important parameters such as energy, direction and duration. The work investigates a set of motivational areas for which can be applied the mobilization factors: organizational and practical (utilitarian) motivation (a group of specific factors of mobilization that are related with benefits and the practical usage), organizational and institutional motivations (factors that are related to the creation of the sustainable social and organizational experience of a joint activity, the activation of grouped, substructural and intergroup relations and communications), the organizational mentality (the system of underlying values that pre-determines the position of the personality in a complex system of a social relations). It is argued about the need for the formation of participatory civil society that is characterized by the transition from «the cultural domination» to «the culture of coordination»; the substitution principle «knowledge is a power» to «knowledge is the possibility of action», the transition from elite to mass political communication, from elitist to participatory democracy, a combination of vertical and horizontal authority in networked democracy, the representative democracy, in lieu of mass direct participation by means of a mass communication; the departization and the decentralization of the apparatus of a state power, etc.Item Політична стабільність як політологічна категорія: основні підходи(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Яворський, МиколаПроаналізовано вибрані підходи та теорії щодо дослідження поняття «політична стабільність» як однієї із найважливих характеристик політичного життя сучасних країн глобалізованого світу. Розглянуто підходи до класифікації політичної стабільності. Виокремлено ключові акценти у визначеннях політичної стабільності в межах різних теоретико-методологічних підходів. The aim of the article is to analyse the chosen approaches and theories for research of political stability concept which belongs to one of the most important characteristics of coexistence of contemporary states in the globalized world. This work is grounded on the following research methods, namely comparative analysis and synthesis, system analysis and classification. We have distinguished two classifications. These are A. Makarychev’s typology and synthesis approach to the concept of political stability. Our choice is due to the fact that in the first case, the conducted work gives an idea of the stability concept at the level of definitions and the subject of political science research, as well as analysis of the most common interpretations of the concept of political stability in Western literature, and, in the second case, chosen approach introduces a wide scope of different theoretical and methodological perspectives in political science. The main points in definitions of political stability in the framework of different approaches and theories are distinguished in conclusion. They include the absence of threat of illegitimate violence (F. Bealey) legitimacy and support for it fundamental values (S. Lipset, J. Zaller), «order plus continuity» (S. Huntington), effective economy and institutional development (E. Duff, D. Makkamant), adaptive capabilities of the system and its ability to manage structural changes (T. Parsons; structural functionalism), contrasting conditions of political stability and instability in conflict approach, understanding the political stability as a system characteristic of the political space (system approach), as well as a set of institutions and actual indicators within the institutional approach.Item Роль сучасних суспільно-політичних рухів у розвитку української державності(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Зубар, ВолодимирРозглянуто діяльність суспільно-політичних рухів у сучасній Україні, їх типи та функції, вплив на розвиток громадянського суспільства та демократії. Особливу увагу звернено на аналіз діяльності Народного руху України, руху «Пора», Євромайдан. The article covers the activities of social and political movements in contemporary Ukraine, their types and functions, impact on the development of civil society and democracy. The subject matter of this research is of immediate interest because social and political movements play an important role in the development of the political system, are a form of expression of people’s civil and political involvement. In democratic countries, public political movements act as an important institutional channel for engaging people in politics, forming the ruling elite, developing the state policy. The article generalizes theoretical foundations of the activities of social and political movements, specifies their structural and functional features, expands on the concept of a «social and political movement». It applies general scientific methods such as historical, comparative, structural functional methods. They allow a comprehensive analysis of the evolution of contemporary social and political movements in Ukraine, the reasons of their emergence and results of their activities. A significant empirical base has been applied, including materials from the press that allow analysis of current activities of social and political movements. The following were subject to detailed examination: special features of the functioning of transformation movements (aimed at radical changes in societies); reform movements (aimed at changing only some aspects of the existing social order); rescue movements (aimed at liberating people from such path in life that is considered as sinful), and alternative movements (intended to achieve partial change). Special focus is put on the analysis of the preceding conditions of emergence and activity of the People’s Movement of Ukraine, «Pora» Movement, Euromaidan, their functions are defined and the results of their activity and prospects of further development are shown. Successful social and political movements are transformed with time into political parties or other institutions of civil society.Item Солідарність, субсидіарність та загальне благо як фундаментальні принципи взаємодії людини, громадянського суспільства та держави у соціальному вченні католицизму(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Волинець, ОксанаПроаналізовано соціальну доктрину католицизму та її фундаментальні принципи, які покладено в основу взаємовідносин між людиною, громадянським суспільством та державою в країнах Західної Європи, для яких притаманна розвинена демократія та високий ступінь розвитку громадянського суспільства. На основі використання структурно-функціонального, системного методів та контент-аналізу досліджено принципи особистості, солідарності, субсидіарності та загального блага. Закцентовано на характерному для розвинених демократичних країн феномені участі та перешкодах для її реалізації. Досліджено значення запропонованих католицьким суспільним вченням принципів людського співжиття у становленні громадянського суспільства та його адекватних взаємовідносинах з державою. This particular work provides the analysis of the basic principles of Social doctrine of the Catholic Church that are contained in the documents of the Second Vatican Council, the Catechism of the Catholic Church, the encyclicals of John Paul II and Benedict XVI, and the works of the Catholic theologians. On the basis of systematic, structural, and functional methods, and content analysis the fundamental principles of identity, solidarity, subsidiarity, and the common good, proposed by the Catholic social doctrine, are researched. These principles are universal and can serve as foundational concepts for establishing appropriate interactions in the dimension: individual – civil society – state. The article investigates the phenomenon of participation that is characteristic of the developed democratic countries and the obstacles that stand in the way of its practical implementation. Political corruption is considered from the critical point of view. It stands as the most threatening obstacle in the human ability to realize personal rights. The author concludes that the reorganization of social and political foundations of Ukrainian society on the basis of the principles of solidarity, subsidiarity, and the common good will contribute to the establishment of appropriate relationship between individuals and state, and will become a basis for the creation of qualitatively new civil society in Ukraine.Item «Східне партнерство» як вимір європейської політики сусідства та діалоговий рівень співробітництва України з ЄС(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ільницька, УлянаВивчено актуальну проблему реалізації проекту «Східне партнерство» як виміру Європейської політики сусідства. Розглянуто суспільно-політичні передумови створення проекту, проаналізовано позиції та мотиви держав-ініціаторів; всебічно охарактеризовано суть проекту «Східне партнерство», механізми його реалізації та результати втілення. Значну увагу звернено на аналіз співпраці Європейського Союзу з Україною в межах проекту «Східне партнерство»; висвітлено переваги економічної та політичної євроінтеграції України. Значну увагу звернено на саміт Східного партнерства (м. Вільнюс, 2013 р.); проаналізовано його результати, перспективи подальшої співпраці ЄС з державами-учасницями проекту та з Україною, зокрема. «The Eastern Partnership» is researched as a large-scale project and a regional initiative of the European Union, aimed at expanding and strengthening European integration, activation of the EU cooperation with Eastern European states-partners, holding negotiations between the EU and Ukraine in the economic and political dimensions. This article dwells on the strategy, purposes, and objectives of the initiative regarding both member states and specifically Ukraine. Moreover, the article highlights the evolution and results of the Eastern Partnership project which is considered as an effective political international mechanism. The Eastern Partnership is regarded as the EU aspiration for the institutionalization and liberalization of the neighborhood policy concerning Eastern European countries, as well as the support of those countries’ desire to get closer to democratic values, European standards and norms. The article points out that in the frames of realization of its goals, the project foresees the creation of a new free trade zone, establishment of visa-free regime, cooperation within economic, energy, cultural, educational, and environmental spheres. The article pays a great attention to the analysis of the social political conditions, under which the project was created, as well as to the research of goals, intentions, and positions of interested and engaged in the project subjects. It analyzes, in particular, the motivation of the countries which have initiated the project, Poland and Sweden; it also highlights the positions of France and Russia. The author of the article puts a special focus on the bilateral relations between Ukraine and the EU. In addition to that, one can find here the analysis of advantages and benefits Ukraine could achieve within the economic and political sphere in the frames of realization of the terms of the Eastern Partnership project. Moreover, the article highlights the range of unsolved problems concerning the declared differentiated approach of the EU towards the cooperation with member countries and specifically Ukraine. The position of the Russian Federation on promotion of EU regional programs is discussed as well. It is stated that Russia has a biased view toward the EU integration initiatives and is somewhat opposed to that. The article is largely focused on results and consequences of the Eastern Partnership Summit that was held in Vilnius, on November 28-29, 2013. This important event has grasped attention both of the European society and of the world community. On the basis of results of the Summit, the author analyzes the position of Ukraine concerning the fact that the Ukrainian side unilaterally refused to sign the Association Agreement. The article points out a clear position of the EU towards Ukraine, which is based on the «open-door policy».Item Титульний аркуш до збірника "Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку", випуск 26(Видавництво Львівської політехніки, 2014)Item Угода «Про асоціацію» ЄС з «третіми» державами: досвід Польщі(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Олійник, ЮліяРозглянуто відносини України та Європейського Союзу через призму відносин ЄС з «третіми» державами. Йдеться про поглиблення співробітництва через підписання угоди «Про асоціацію». Метою дослідження є розгляд досвіду держав, з якими ЄС вже підписав такі угоди та які уже є членами ЄС, а також доведення його значення для України. Особливу увагу звернено на державу-члена ЄС – Польщу. Розглянуто процес адаптації законодавства, який є необхідною умовою для входження цієї держави до Об’єднання, що може послугувати прикладом для України, оскільки йдеться про процес виконання всіх вимог ЄС, що є обов’язковим для подальшої співпраці зі Співтовариством. We consider the relations between Ukraine and European Union through the prism of EU relation with the «third» countries. It is referred to more intensive cooperation through signing the «Association agreement». The research objective is to study the experience of Member-states and the states with whom the Agreement has already been signed, as well as to research the importance of this experience for Ukraine. Particular attention was paid to the EU Member-State – Poland. It is recognized that the process of the laws adaptation to the EU requirements is a necessary condition for the entrance into the Union, and it is a necessary condition for further cooperation for association. The «Association agreement» does not include the perspectives of Ukrainian EU membership, but this, according to the researches, will facilitate the cooperation between the two parties, strengthening the political and economic integration with EU. Though, this is only the beginning of a complex work. After the Association Agreement comes into force, Ukraine will have to fulfill certain obligations, especially in the adaptation of Ukrainian law to the EU requirements within the Agreement. But it is not limited to this, as the law adaptation process is dynamic and in this situation its specific spheres of adaptation and those of the listed legal acts necessary for realization in the national legislation can not be correctly determined. The adaptation of the law of Ukraine to the EU legislation is conducted through the corresponding amendments to the acting law and in the development of new acts with regard to the Association achievements and requires complex approach. The Association achievements include not only the EU regulations (regulations, directives, decisions, resolutions, etc.), but also general principles of EU right, decisions of the European Union, strategies, actions and common positions within the common foreign policy and the security policy. In this context the experience of Poland as our neighbour and as of the state whose integration process was successful, is very important for Ukraine.