Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів у галузі права в університетах Канади
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Столярчук, Леся Богданівна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Огієнко, Олена Іванівна; Лавриш, Юліана Едуардівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади (реалізація принципів гуманізації, фундаменталізації освітнього процесу; автономність університетів; акцентуація на практичній складовій освітнього процесу; гнучкість змісту освітньо-професійних програм; диверсифікація та міждисциплінарний характер освітньо-професійних програм; широке застосування методів активного навчання; забезпечення академічної мобільності здобувачів вищої освіти; орієнтація на академічну результативність; співпраця між університетами та професійними громадськими організаціями; моніторинг якості юридичної освіти; інтегрованість системи професійної підготовки бакалаврів у галузі права у міжнародний освітній та науковий простір). Охарактеризовано організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади на основі розробленої моделі професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади, що охоплює нормативний, теоретико-методологічний, змістовий, операційний компоненти. У результаті проведеного порівняльно-педагогічного аналізу виокремлено спільне та відмінне у досвіді Канади й України щодо професійної підготовки майбутніх фахівців з права. Розроблено науково-методичні рекомендації щодо використання конструктивних ідей канадського досвіду професійної підготовки бакалаврів у галузі права в умовах університетської освіти України. Уточнено зміст понять «бакалавр права», «фахівець з права». Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців з права на основі комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання, застосування різноманітних моделей практичної підготовки, тісної співпраці університетів з громадськими організаціями та потенційними роботодавцями. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады (реализация принципов гуманизации и фундаментализации образовательного процесса; автономность университетов; акцентуация на практической составляющей образовательного процесса; гибкость содержания образовательно-профессиональных программ; диверсификация и междисциплинарный характер образовательно профессиональных программ; широкое применение методов активного обучения, обеспечение академической мобильности соискателей высшего образования, ориентация на академическую результативность; сотрудничество между университетами и профессиональными общественными организациями, мониторинг качества юридического образования; интегрированность системы профессиональной подготовки бакалавров в области права в международное образовательное и научное пространство). Охарактеризованы организационно- педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады на базе разработанной модели профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады, охватывает нормативный, теоретико-методологический, содержательный, операционный компоненты. В результате проведения сравнительно-педагогического анализа выделены общее и отличное в опыте Канады и Украины по профессиональной подготовке специалистов по праву. Разработаны научно-методические рекомендации по использованию конструктивных идей канадского опыта профессиональной подготовки бакалавров в области права в условиях университетского образования Украины. Уточнено содержание понятий «бакалавр права», «специалист по праву». Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов по праву на основе комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения, применения различных моделей практической подготовки, тесного сотрудничества университетов с общественными организациями и потенциальными работодателями. The thesis presents the solution to the research problem of identifying the specificity of the professional training of Bachelors in the field of law at the universities of Canada (realization of humanization and fundamentalization principles of educational process; autonomy of universities; focus on experiential learning in educational process; flexibility of educational programmes; diversification and interdisciplinary nature of educational programmes; extensive use of active learning techniques; ensuring students’ academic mobility; result-oriented training; cooperation between universities and professional public organizations; legal education quality monitoring; integration of the system of Bachelor’s legal training into the international educational and research space). In the course of the research, it has been discovered that the professional training of Bachelors in the field of law in Canada is realized through university education and is based on a complex of modern philosophical, pedagogical, political, psychological, sociological, economic theories and concepts (systems theory, cognitivism, constructivism, progressivism, pragmatism, the concepts of active, student-centered teaching and learning through community service), principles (general – humanization, fundamentalization, systematicism and consistency, scientism, continuity, linking theory to practice; specific – variability, interdisciplinary integration, professional and practical orientation, non-interference) and approaches (competence-based, interdisciplinary, acmeological, axiological, person-oriented, activity-oriented, systematic). The research contains the general overview of the main types of undergraduate educational programmes in law at Canadian universities, namely Juris Doctor, Bachelor of Laws, Bachelor of Civil Law, Bachelor of Laws (Honours). It has been identified that a wide variety of interdisciplinary educational programmes in law are realized at the universities of Canada in terms of combined and dual options providing students with the opportunity to combine their degree in the field of law with a second degree in another discipline which complements their legal education. The organizational and pedagogical fundamentals of the professional training of Bachelors in the field of law at the universities of Canada have been outlined. The issue of quality assurance of higher legal education at the universities of Canada has been discussed following the study of legal documents, scientific and methodological literature. It has been identified that the professional training of Bachelors in the field of law is predominantly implemented on a full-time basis while part-time studying is eligible in limited circumstances. The content analysis of undergraduate law programmes at the universities of Canada has witnessed the exceptional availability of professionally-oriented disciplines divided into the cycles of professional theoretical training and practical training. The structural model of the professional training of Bachelors in the field of law including legal framework, theory and methodology, content, and operation components has been developed and justified. On the basis of comparative pedagogical analysis, common (modernization of the existing system of legal specialists’ professional training based on current international and national tendencies of higher education development; continuity of legal education; theoretical and methodological basis of the professional training of Bachelors in the field of law; division of educational programmes into compulsory and optional components; application of competency-based approach to the development and implementation of future lawyers’ educational programmes) and distinctive (specific characteristics of the Canadian system of Bachelors’ legal training are: autonomy of higher legal educational establishments; high level of integration into international educational and research space; diversification and flexibility of educational programmes; entry requirements including complete or incomplete undergraduate degree; equable distribution of academic load into all years of study; students’ freedom in forming their own educational trajectory; applied and result-oriented character of undergraduate law programmes; variety of experiential learning models; allocation of a considerable amount of law student’s academic load to independent work; effective implementation of student-centered approach; extensive application of active learning methods; developed system of externships, internships, placement and volunteer students’ activities; collaboration of universities with professional public organizations and labour market to facilitate the professional training of competitive specialists and their further employment; specific characteristics of the system of Bachelors’ legal training in Ukraine are: law students’ heavy academic load; focus on theoretical training of Bachelors in Law with considerable amount of knowledge but inadequate level of professional skills; low degree of flexibility and variability of educational programmes in terms of ratio of compulsory and optional components; initial stage of students’ possibility to form their own educational trajectory; significant amount of classes and insufficient use of the potential of law student independent work; insufficient use of student-centered approach; initial stage of exploitation of interdisciplinary approach to the development and implementation of undergraduate law programmes; realization of short-term placement learning models; limited opportunities to realize students’ academic mobility and internship models; low level of promoting graduates’ further employment) features of Canada and Ukraine have been identified and the peculiarities of the professional training of legal specialists at the universities of Canada have been outlined. Scientific and methodological recommendations on the use of advanced ideas of the Canadian experience of the professional training of Bachelors in Law in university education of Ukraine have been developed. The notions “Bachelor in Law”, “legal specialist” have been clarified. The ideas of organization of legal specialists’ professional training on the basis of the complex use of traditional and innovative teaching and learning methods, application of various models of practical training, close collaboration of universities with non-governmental organizations and prospective employers have gained further development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості навчально-методичного забезпечення професійної підготовки бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Кухтяк, Олександра Ярославівна; Швай, Роксоляна-Марія Іванівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Білавич, Галина Василівна; Мачинська, Наталія Ігорівна
    У дисертації обґрунтовано теоретичні основи розроблення навчально-методичного забезпечення професійної підготовки бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи, в основу яких покладено використання діяльнісного, компетентнісного, синергетичного, системного підходів. Виявлено особливості створення та оновлено комплект навчально-методичного забезпечення професійної підготовки бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Розроблено модель формування готовності бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи до професійної діяльності. Визначено структуру готовності бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи до професійної діяльності. Удосконалено зміст навчально-методичного забезпечення, що дозволяє підвищити рівень готовності бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи до професійної діяльності в умовах реформування спеціальності та сучасних викликів. Уточнено зміст поняття «готовність бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи до професійної діяльності». Подальшого розвитку набули положення про формування готовності до професійної діяльності бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи із застосуванням оновленого комплекту навчально-методичного забезпечення. In the thesis the theoretical framework for the development of methodological support for professional training of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs on the basis of activity, synergetic, system and competency-based approaches has been provided. The peculiarities of the creation of methodological support for the professional training of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs have been revealed. The set of methodological support for professional training of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs has been updated. The model of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs readiness formation for professional activity has been developed. The structure of readiness of Bachelors of Information, Library and Archival Affairs for professional activity has been determined. The content of methodological support has been improved, which in its turns allows to increase the level of readiness of Bachelors of Information, Library and Archival Affairs for professional activity in the conditions of specialty reform and modern challenges. The notion “readiness of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs for professional activity” is specified. The ideas of readiness formation of Bachelors of Information, Library and Archival Affairs for professional activity by using of an updated set of methodological support gained further development. В диссертации определены теоретические основы к разработке учебно-методического обеспечения профессиональной подготовки бакалавров информационного, библиотечного и архивного дела, в основу которого положено использование деятельностного, компетентностного, синергетического и системного подходов. Выявлены особенности создания и обновления комплекта учебно-методического обеспечения как компонента модели формирования готовности к профессиональной деятельности бакалавров информационного, библиотечного и архивного дела (интегративность фундаментальной и прикладной компонент содержания образования, акцентуализация специфики профессиональной деятельности, конфигурации доминант компетентности, адекватности содержания профессиональной деятельности, приоритетности развития профессиональных качеств, опережения, пригодности для использования в ИКТ). Построена модель формирования готовности бакалавров информационного, библиотечного и архивного дела к профессиональной деятельности, которая охватывает нормативно-целевой, теоретико-методологический, методологически-технологический, результативный блоки. Определена структура готовности бакалавров информационного, библиотечного и архивного дела к профессиональной деятельности. Усовершенствовано содержание учебно-методического обеспечения, позволяющего повысить уровень готовности бакалавров информационной, библиотечного и архивного дела к профессиональной деятельности в условиях реформирования специальности и современных вызовов. Уточнено содержание понятия «готовность бакалавров информационной, библиотечного и архивного дела к профессиональной деятельности». Дальнейшее развитие получили положения о формировании готовности к профессиональной деятельности бакалавров информационной, библиотечного и архивного дела с применением обновленного комплекта учебно-методического обеспечения.