Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Припинення державної служби за порушення присяги
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2021) Кравчук, Остап Леонідович; Бортник, Надія Петрівна; Національний університет "Львівська політехніка"; Беззубов, Дмитро Олександрович; Мороз, Оксана Богданівна
    У дисертації досліджено проблему припинення державної служби за порушення присяги в сучасних умовах правового розвитку України, визначено її теоретико-методологічні та практичні засади, з’ясовано природу присяги як юридичної категорії та явища правової дійсності, виходячи з нормативноправової регламентації основних принципів державної служби і гарантій державних службовців. Поняття «присяга» охарактеризовано як юридичний факт, крізь призму загального вчення про юридичні факти в теорії права, адже складення присяги породжує правові наслідки, настає відповідальність за її порушення. Визначено основні обставини, за яких терміни «клятва», «присяга» набували саме юридичного змісту у різних правових системах. Акцентовано, що притягнення до юридичної відповідальності за «порушення присяги» є юридично значущими діяннями, тобто проступками. Наголошено, що юридична відповідальність при порушенні присяги може спиратися на морально-етичні критерії, які, формалізуючись, набувають характеру правових. Обґрунтовано доцільність законодавчого закріплення «присяжних норм» як норм права, які за своїм юридичним значенням є загальнообов’язковим правилом поведінки для суб’єктів, що складають присягу. Вказано на необхідність законодавчого визначення поняття «присяга» як тексту та «порушення присяги» як проступку, вчинюваного державним службовцем, і його конкретного юридичного складу як підстави притягнення до дисциплінарної відповідальності. Зроблено висновок, що Присяга є не лише урочистою обіцянкою додержуватись певних зобов’язань, а конкретним юридичним зобов’язанням, тобто актом, що породжує юридичні факти, оскільки правова природа обіцянки та її застосування не властиві публічному праву. В диссертации исследована проблема прекращения государственной службы за нарушение присяги в современных условиях правового развития Украины, определены ее теоретико-методологические и практические основы, выяснено природу присяге в качестве юридической категории и явления правовой действительности, исходя из нормативно-правовой регламентации основных принципов государственной службы и гарантий государственных служащих. Понятие «присяга» охарактеризованы как юридический факт, сквозь призму общего учения о юридических фактах в теории права, ведь принесения присяги порождает правовые последствия, наступает ответственность за ее нарушение. Определены основные обстоятельства, при которых термины «клятва», «присяга» приобретали именно юридического содержания в различных правовых системах. Акцентировано, что привлечение к юридической ответственности за «нарушение присяги» является юридически значимыми действиями, то есть проступками. Отмечено, что юридическая ответственность при нарушении присяги может опираться на морально-этические критерии, которые, формализируясь, приобретают характер правовых. Обоснована целесообразность законодательного закрепления «присяжных норм» как норм права, по своему юридическому значению является общеобязательным правилом поведения для субъектов, присягу. Указано на необходимость законодательного определения понятия «присяга» в виде текста и «нарушение присяги» как проступка, совершенного государственным служащим, и его конкретного юридического состава как основания привлечения к дисциплинарной ответственности. Сделан вывод, что Присяга есть не только торжественной обещанием соблюдать определенные обязательства, а конкретным юридическим обязательствам, то есть актом, порождает юридические факты, поскольку правовая природа обещания и ее применение не свойственны публичному праву. The dissertation investigates the problem of termination of civil service for violation of the oath in modern conditions of legal development of Ukraine, defines its theoretical and methodological and practical principles, and clarifies the nature of the oath as a legal category and the phenomenon of legal reality, based on regulations guarantees of civil servants. The concept of «oath» is characterized as a legal fact, through the prism of the general doctrine of legal facts in the theory of law, because the oath generates legal consequences, there is responsibility for its violation. The main circumstances under which the terms «oath», «oath» acquired a legal meaning in different legal systems are determined. It is emphasized that bringing to legal responsibility for «violation of the oath» are legally significant acts, ie misdemeanors. It is emphasized that legal liability for violating the oath may be based on moral and ethical criteria, which, when formalized, become legal. The expediency of legislative consolidation of «sworn norms» as norms of law, which by their legal significance are a universally binding rule of conduct for the subjects taking the oath, is substantiated. The necessity of legislative definition of the concept of «oath» as a text and «violation of the oath» as a misdemeanor committed by a civil servant and its specific legal structure as a basis for disciplinary action is pointed out. It is concluded that the Oath is not only a solemn promise to comply with certain obligations, but a specific legal obligation, ie an act that gives rise to legal facts, because the legal nature of the promise and its application is not inherent in public law.
  • Thumbnail Image
    Item
    Свобода вираження поглядів та проблеми юридичного забезпечення її реалізації в Україні (загальнотеоретичне дослідження)
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Ярмол, Лілія Володимирівна; Сливка, Степан Степанович; Національний університет «Львівська політехніка»; Бисага, Юрій Михайлович; Зозуля, Євген Вікторович; Турчак, Олександр Володимирович
    У дисертації здійснено монографічний комплексний аналіз загальнотеоретичних аспектів свободи вираження поглядів та проблем юридичного забезпечення її реалізації в Україні. Проаналізовано теоретико-правові основи свободи вираження поглядів як природного права людини, у зв’язку з чим феномен поглядів розглянуто як один із важливих елементів свідомості людини. Сформульовано авторське визначення поняття свободи вираження поглядів як природного права людини. Виокремлено види зазначеної свободи, розкрито її структуру та співвідношення з іншими суміжними природними правами. Розкрито значення, види форм та способів вираження поглядів людини. Охарактеризовано ЗМІ як найефективніший спосіб реалізації свободи вираження поглядів. Здійснено комплексний теоретико-правовий аналіз світових та європейських міжнародно-правових гарантій забезпечення свободи вираження поглядів та сформульовано пропозиції щодо їх удосконалення. Визначено поняття свободи вираження поглядів людини як суб’єктивного юридичного права, закріпленого в законодавстві України, та розкрито структуру зазначеної свободи. Здійснено системний аналіз проблем юридичного забезпечення реалізації свободи вираження поглядів в Україні та сформульовано пропозиції щодо їх вирішення. В диссертации осуществлен монографический комплексный анализ общетеоретических аспектов свободы выражения мнения и проблем юридического обеспечения ее реализации в Украине. Проанализированы теоретико-правовые основы свободы выражения мнения как естественного права человека, в связи с чем феномен мнения рассмотрен как один из важных элементов сознания. Сформулировано авторское определение понятия свободы выражения мнения как естественного права человека. Выделены виды указанной свободы, раскрыта ее структура и соотношение с другими смежными естественными правами. Раскрыто значение, виды форм и способов выражения мнения человека. Охарактеризованы средства массовой информации как наиболее эффективный способ реализации свободы выражения мнения. Осуществлен комплексный теоретико-правовой анализ мировых и европейских международно-правовых гарантий обеспечения свободы выражения мнения и сформулированы предложения по их усовершенствованию. Определено понятие свободы выражения мнения человека как субъективного юридического права, закрепленного в законодательстве Украины, и раскрыта структура указанной свободы. Осуществлен системный анализ проблем юридического обеспечения реализации свободы выражения мнения в Украине и сформулированы предложения по их решению. A monographic complex analysis of general theoretical aspects of freedom of expression of human views as a natural and legal phenomenon has been made in the thesis for the first time. The theoretical and legal basis of freedom of expression as a natural human right is analyzed, in connection with which the phenomenon of views is considered as one of the important elements of human consciousness. The author's definition of freedom of expression as a natural human right is formulated as an opportunity of a person to express in any form their attitudes of a probabilistic nature towards present, past and future phenomena, processes, events and facts or to make their evaluation. The types of freedom of expression as natural human rights are singled out, its structure and relations with other related natural human rights (with freedom of worldview, freedom of expression, freedom of religion etc.) are revealed. It is noted that the content and structure of the freedom of expression are most fully reflected in the main international human rights instruments which embody the main achievements of mankind of all time. It is stated that information rights (the possibility to search, receive, distribute, transmit any information and ideas) is an integral part of the structure of freedom of expression as a natural human right. They have double subordination – they relate either to the right to form their views or to the right to express them. The possibilities for searching, receiving information and ideas form the basis of freedom of view formation. Freedom of expression is ensured through the distribution, transfer of information and ideas. It is proposed in the international human rights instruments to proclaim not only the freedom of expression of one’s views, but also the freedom to form them. The meaning, types of forms and ways of expression of human views are revealed. Media has been characterized as the most effective way to exercise freedom of expression. The complex theoretical and legal analysis of universal and European international legal guarantees of the provision of freedom of expression was made and suggestions for their improvement were formulated. In order to increase the level of international legal protection of freedom of expression at the universal and European level, it is proposed that both the United Nations and European inter-governmental organizations should adopt special legislative documents on freedom of expression. These documents should be of a legally binding nature. It is stated that the subjective legal right to freedom of expression in accor-dance with the legislation of Ukraine consists of the following elements (moda-lities): adhere to one’s own views; freely express one’s opinions (which in turn em-braces the right to collect, search, receive, fix, retain, store, use, distribute any information and ideas, except in cases determined by law). It is therefore proposed: 1) to reflect the indicated possibilities as structural elements of the subjective legal right to freedom of expression in the Constitution of Ukraine; 2) to complement the structure of freedom of expression as a subjective legal human right with the following modalities: the right to change one’s beliefs, the right not to express them, and the right to renounce them. It has been proven that the constituents of the subjective legal right to freedom of expression have double subordination - they relate either to the right to form their views or to the right to express them. Based on the analysis of the structure of freedom of expression as a subjective legal right, the concept of this right is defined as the possibility of a person, enshrined in legal norms and provided safeguarded by the state, to freely express their views, to collect, to search, receive, fix, retain, store, use and distribute information and ideas orally, in written form or in any other way and in any manner not prohibited by law. The author formulates a concept of the legal mechanism of providing freedom of expression as a system of effective legal remedies for the implementation and protection of this freedom as a general right and of its individual elements (modalities), as enshrined in national legal instruments and in other sources of law. A systematic analysis of the problems of legal support for the implementation of the freedom of expression in Ukraine has been submitted and proposals for their solution have been formulated.
  • Thumbnail Image
    Item
    Філософсько-правова концепція української полемічної літератури
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2017) Колич, Ольга Іванівна
    Дисертація є першим у вітчизняній юридичній науці комплексним дослідженням філософсько-правової концепції в українському полемічному письменстві. Розкрито значення полемічної течії для подальшого державотворення, правотворення, розвитку філософії права. Визначено методологічні концепти праворозуміння в Україні у XVI–XVII ст. Охарактеризовано філософсько-правові ідеї представників братського руху, які належали до полемічної течії. Здійснено аналіз філософсько-правових концепцій полемістів Острозької академії. З'ясовано філософсько-правові ідеї полемістів Києво-Могилянської академії. Виокремлено основні філософсько-правові концепції в Україні у XVI–XVII ст. Виявлено підходи до розуміння полемістами основних онтологічних функцій позитивного права. Розкрито особливості природно-правового мислення філософів-полемістів та підходи до обґрунтування ними ідей соціальної рівності, національного визволення, демократії та патріотизму. Диссертация является первым в отечественной юридической науке комплексным исследованием философско-правовой концепции в украинской полемической литературе. Раскрыто значение полемического течения для дальнейшего государства, правотворчества, развития философии права. Определены методологические концепты правопонимания в Украине в XVI–XVII вв. Охарактеризованы философско-правовые идеи представителей братского движения, которые принадлежали к полемическому течению. Осуществлен анализ философско-правовых концепций полемистов Острожской академии. Выяснено философско-правовые идеи полемистов Киево-Могилянской академии. Выделены основные философско-правовые концепции в Украине в XVI–XVII вв. Выявлено подходы к пониманию полемистами основных онтологических функций позитивного права. Раскрыты особенности естественно-правового мышления философов-полемистов и подходы к обоснованию ими идей социального равенства, национального освобождения, демократии и патриотизма. The thesis gives complex research of philosophical and legal concepts in Ukrainian polemical writing. It also reveals the importance of further polemical flow state, law-making and the development of the philosophy of law. The methodological concepts of thinking in Ukraine in the XVI–XVII century are defined. The main determinants of methodological thinking concepts in Ukraine in XVI–XVII centuries were: natural law, metaphysics of law, legal anthropology, meta anthropology of law, canonical and legal methods of know-ledge, techniques to philosophy, philosophy of public thinking. Philosophical and legal ideas of brotherhood movement representatives who belonged to the polemical currents are characterized. Brothers developed the doctrine of natural law, anthropological and ontological and legal issues. The analysis of the philosophical and legal concepts polemicists of Ostroh Academy, including the idea of equality of all people, collective Church ruling, the epistemological problem of morality and law, anthropological approach to solving legal problems and axiological, ontological function of law. It was found philosophical and legal ideas of Kyiv-Mohyla Academy polemicists. The philosophical and legal concepts of Kyiv-Mohyla polemicists were focused mainly on the issue of anthropology and knowledge of God, and to build an ideal political system they appealed to human morality and spiritual law. State building and law-making processes were evaluated from two perspectives: 1) attraction to the old tradition of Kyiv Rus; 2) compliance to the progressive Western European ideals. It is determined basic philosophical and legal concepts in Ukraine in the XVI–XVII centuries: ideas about forms of government; views on social and legal rights; legal concept of national ideas; importance of Education for Ukrainian statehood; organization of church law relationships; canonical interpretation of legal norms; application of legal achievements brotherhood movement for Ukrainian society. There were different approaches to understanding the forms of government: some leaders supported the idea of democracy, others considered ideal enlightened monarchy in Ukraine. In the views of the right polemicist came to understanding of general social law as natural law. It is noted that the basic natural rights Ukrainian polemicist felt the right to life and full of life, the right to freedom of choice, freedom of conscience, speech, the right to peace, justice, marriage, equal rights amount for each person. In polemical treatises laid the foundation for the formation of a national idea. The prerequisite of this process is the formation of national identity and national identity. Through writing polemical works Ukrainian thinkers spoke in defense of the Ukrainian language and justified the need to form their own education system. Polemicists expressed democratic ideas on the principles of church relations. It is noted that for the philosophical and legal understanding of canonical relations in XVI–XVII centuries the main ideas were: the doctrine of incompatibility of earthly and heavenly peace and celestial world, opposing God and man; protection of religious and historical traditions of Ukrainians as a condition for preserving their national identity, and derived from this study orthodox interpretation of the Trinity dogma to protect religious independence. For the implementation of the philosophical and legal polemicists ideas a big role played the brotherhood and their representatives. These democratic organizations fulfill a number of political and social functions and embody the ideal of progressive social institution whose purpose is to work for the good of society and the state. It is determined that polemical writings reflected ontological and axiological aspect of natural law thinking of the polemicists. The ontological aspect was aimed at the concept of law, equality and social justice. Axiological aspect associated with the assessment opportunities of positive law to consolidate and to ensure natural and law norms. It is discovered polemicist approaches to understanding of fundamental ontological functions of positive law, which include: ensuring implementation of natural law norms and personal rights, the protection of language and culture. Positive legal norms must constantly evolve according to the cultural updates. The features of natural law thinking of philosophers polemicists and the approaches to substantiate their ideas of social equality, national liberation, democracy and patriotism are discovered.
  • Thumbnail Image
    Item
    Правомірність втручання держави у права людини в Україні
    (Національний університету "Львівська політехніка", 2015) Сидорець, Божена Василівна
    Дисертаційне дослідження присвячено теоретико-правовому аналізу правомірності втручання держави у права людини в Україні. У роботі проведено дослідження поняття правомірності втручання держави у права людини, яке пропонується розуміти як відповідність дій держави, які мають своїм наслідком обмеження відповідних прав людини і є необхідними у демократичному суспільстві та здійснюються у легальному та легітимному порядку задля збереження національних інтересів держави, захисту особи і суспільства та панування права. Автором визначено зміст, межі та умови правомірності втручання держави у права людини. Розкрито суть системи принципів правомірності втручання держави у права людини в Україні. Запропоновано внести зміни щодо правомірності втручання держави у права людини в сфері законодавчої, виконавчої влади, у сфері судової влади та правоохоронних органів. Диссертационное исследование посвящено теоретико-правовому анализу правомерности вмешательства государства в права человека в Украине. В работе проведено исследование понятия правомерности вмешательства государства в права человека, которое предлагается понимать как соответствие действий государства, имеющие своим следствием ограничение соответствующих прав человека, или оно необходимо в демократическом обществе и осуществляются в легальном и легитимном порядке для сохранения национальных интересов государства, защиты личности и общества и господства права. Предлагаеться рассматривать вмешательство государства в права человека как неправомерное до тех пор, пока не будет доказано обратное (презумпция неправомерности вмешательства государства в права человека). Указывается, что вмешательство государства в сферу прав и свобод человека является способом практического определения границ свободы личности в обществе и государстве. От мери свободы личности зависит ее правовое положение, место и роль в обществе. Главный вопрос во взаимоотношениях человека и государства состоит в степени определения его свободы в обществе, в основаниях и условиях правомерного вмешательства государства в эту свободу. Автором определено содержание, пределы и условия правомерности вмешательства государства в права человека. Раскрыта сущность системы принципов правомерности вмешательства государства в права человека в Украине. Предложено внести изменения относительно правомерности вмешательства государства в права человека в сфере законодательной, исполнительной, судебной власти и правоохранительных органов. Указано на необходимость толкования и применения правовых норм касательно правомерности вмешательства государства в права человека украинскими правоприменительными органами с учетом необходимости проверки правомерности такого вмешательства с точки зрения его необходимости в демократическом обществе. The thesis is devoted to theoretical analysis of the legal legitimacy of state intervention in human rights in Ukraine. The notion of legitimacy of state intervention in human rights, which is proposed to understand as state action having the effect of limiting the respective rights and are necessary in a democratic society, maden in the legal and legitimate manner to preserve national interests, protection of persons and society and the rule of law. The author defines the content, scope and conditions of legitimacy of state intervention in human rights. The essence of the principles of legality of state intervention in human rights in Ukraine. Amendments on the legality of state intervention in the sphere of human rights in the legislature, the executive, the judicial authorities and law enforcement agencies, are propose.
  • Item
    Правові форми демократичного контролю в Україні
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2012) Пришляк, Галина Ярославівна
    Дисертацію присвячено дослідженню та з’ясуванню проблем визнання демократичного контролю як окремого правового інституту в системі народовладдя і визначення його правових форм. Здійснено теоретико-методологічне обґрунтування демократичного контролю як державно-правового інституту. Проаналізовано гносеологічні та історико-правові підстави формування демократичного контролю. Розкрито сутність та специфіку демократичного контролю як соціального явища. З’ясовано значення інститутів безпосередньої та представницької демократії в реалізації демократичного контролю. Встановлено правові форми демократичного контролю та чинників їх посилення. Досліджено теоретико-правовий механізм забезпечення правових форм контролю народу. Сформульовано конкретні пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правового забезпечення дієвого демократичного контролю в Україні. Диссертация посвящена исследованию проблем признания демократического контроля как отдельного правового института в системе народовластия и определения его правовых форм. Проанализировав большое количество трудов отечественных и зарубежных исследователей, нормативно-правовых актов, можем констатировать, что в современной историографии все еще нет отдельной научной работы, посвященной комплексной разработке на монографическом уровне проблем демократического контроля как отдельного правового института и его правовых форм, чем и обусловлена необходимость исследования данного явления. Важную роль в изучении всех аспектов становления, развития и функционирования демократического контроля призвана сыграть избранная методология исследования этого политико-правового явления, которая является системой теоретико-правовых взглядов, научных подходов, принципов, методов, приемов и способов познания и объективной оценки идеологии народного контроля, соответствующего законодательства и правового механизма реализации форм демократического контроля. В работе осуществлен историко-правовой анализ становления и развития института демократического контроля, который позволяет утверждать, что понятие «демократический контроль» еще с античной эпохи сопровождается противоречивыми восприятием и толкованием мыслителей и политиков, что отражено в постоянных переоценках его значение. Даже существенно обогатившись концептуальными высказываньями видных ученых и деятелей Эпохи Реформации и Возрождения, а также учениями Новейшего времени, идеи демократического контроля не обрели абсолютно универсального и беспрекословного характера, поэтому научные исследования в разные исторические периоды, в том числе и последних лет, не уменьшают актуальности разработки общетеоретических и специальных вопросов, связанных с институтом демократического контроля и установлением его правовых форм. Раскрыта сущность и специфика демократического контроля. С учетом различных позиций ученых в определении понятия «контроль», обосновано, что демократический контроль – один из видов социального (общественного) контроля, который заключается в наблюдении народа за деятельностью органов государственной власти, их должностных лиц, анализе и проверке этой деятельности, направленный на предотвращение, выявления и пресечения действий, способных повлечь нарушение конституционных прав и законных интересов человека. Кроме того, демократический контроль является важным фактором формирования и развития гражданского общества, тем элементом, который обеспечивает взаимосвязь государственной власти и народа. Установлено значение институтов непосредственной и представительной демократии в реализации демократического контроля. Единство их различных форм обеспечивает организационные гарантии полной подконтрольности должностных лиц населению, что является важнейшим критерием современной модели самоуправления народа. Охарактеризированы правовые формы демократического контроля (всенародные голосования, общественные обсуждение проектов законов, решений органов государственной власти и управления; сборы и собрания граждан по месту жительства; реализация гражданами всего комплекса политических прав и свобод, представления петиций, гражданские инициативы, акты гражданского неповиновения и др.) и факторы их усиления. Особое внимание уделено исследованию теоретико-правового механизма обеспечения правовых форм контроля народа. Сформулированы конкретные предложения по совершенствованию нормативно-правового обеспечения действенного демократического контроля в Украине, обоснована необходимость эффективного механизма участия народа в управлении государственными делами, в реализации принципов выборности всех должностных лиц, их ротации в любое время, и подконтрольности органов государственной власти непосредственно народу и их ответственности перед ним. Сделан вывод, что демократический контроль должен получить четкое закрепление в отечественном законодательстве. Dissertation is devoted to research and clarifying the problems of democratic control recognition as a separate legal institution in the system of democracy and its legal forms determination. Theoretical and methodological reasoning of democratic control as public-legal institute was implemented . The epistemological, historical and legal grounds for the formation of democratic control were analyzed in the paper. The essence and specificity of democratic control as a social phenomenon were revealed. The importance of institutions of direct and representative democracy in the democratic control realization was clarified. Legal forms of democratic control and factors of its increasing were established. Theoretical and legal mechanism control people legal forms ensuring were studied. Specific proposals for improving the normative and legal implementations of effective democratic control in Ukraine were formulated.