Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Праксеологічні засади підготовки майбутніх медичних сестер до професійної діяльності
    (Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, 2021) Лісна-Міськів, Наталія Євстахіївна; Романишина, Людмила Михайлівна; Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія; Мельничук, Ірина Миколаївна; Біда, Олена Анатоліївна
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток ціннісного ставлення до власного здоров’я у майбутніх фахівців з цивільної безпеки
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2020) Корж, Галина Іванівна; Козловський, Юрій Михайлович; Національний університет "Львівська політехніка"; Біда, Олена Анатоліївна; Завидівська, Наталія Назаріївна
  • Thumbnail Image
    Item
    Педагогічні умови наступності професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія»
    (Хмельницький національний університет, 2020) Кіщук, Віталій Михайлович; Романовська, Людмила Іванівна; Хмельницький національний університет; Романишина, Людмила Михайлівна; Козак, Христина Ігорівна
    У дослідженні проаналізовано теоретичні та практичні основи професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія». Досліджено понятійно-термінологічну сутність наступності професійної підготовки, визначено компоненти, критерії, показники та рівні готовності майбутніх фармацевтів до професійної діяльності та проаналізовано потенціал акмеологічного та компетентнісного підходів. Основний акцент зроблено на впровадженні педагогічних умов. Обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено структурно-функціональну модель наступності професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія», що має блочну структуру та складається із цільового, теоретико-методологічного, змістово-процесуального і контрольно-оцінювального блоків, виконує управлінську, організаційну, навчальну, комунікативну функції та запропоновано її графічне зображення. Розроблено методику формування готовності майбутніх фармацевтів до професійної діяльності, яка базується на впровадженні педагогічних умов та передбачає практичну діяльність за такими етапами: ознайомлюючим, теоретико-базовим, практико-орієнтованим, конструктивно-результативним, охоплює аудиторну та позааудиторну діяльність з формування готовності до професійної діяльності. В исследовании проанализированы теоретические и практические основы профессиональной подготовки будущих фармацевтов в системе «колледж – медицинская академия». Исследована понятийно-терминологическая сущность преемственности профессиональной подготовки, определены компоненты, критерии, показатели и уровни готовности будущих фармацевтов к профессиональной деятельности и проанализирован потенциал акмеологического и компетентностного подходов. Основной акцент сделан на внедрении педагогических условий. Обоснована, разработана и экспериментально проверена структурно-функциональная модель преемственности профессиональной подготовки будущих фармацевтов в системе «колледж – медицинская академия», которая имеет блочную структуру и состоит из целевого, теоретико-методологического, содержательно-процессуального и контрольно-оценочного блоков и выполняет управленческую, организационную, учебную, коммуникативную функции, а также предложено ее графическое изображение. Разработана методика формирования готовности будущих фармацевтов к профессиональной деятельности, которая базируется на внедрении педагогических условий и предусматривает практическую деятельность по таким этапам: ознакомительный, теоретико-базовый, практико-ориентированный, конструктивно-результативный, охватывает аудиторную и внеаудиторную деятельность по формированию готовности к профессиональной деятельности. It is analysed in the thesis research the theoretical and practical foundations of professional training of future pharmacists studying in the system «college – medical academy». There are investigated preconditions, features and advantages of continuity. There are also investigated its pedagogical and psychological flats. There are defined the basic components. There are found out the purpose, tasks and principles of continuity of professional training of future pharmacists in system «college – academy». It is analysed the potential of acmeological and competency based approaches for improving the educational process. During the scientific search, there are determined the components (motivational-value, cognitive-training, conativeactivity, personal-reflexive), criteria (motivational, cognitive, activity and personaldevelopmental), indicators at high, sufficient, medium and low levels. The main emphasis during the training of future pharmacists is based on the introduction of pedagogical conditions. From the psychological and pedagogical point of view pedagogical conditions cover a set of methods, forms and practical ways of organizing the training process that ensure the achievement of goals. There are singled out the pedagogical conditions of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy», which are the following: increase of cognitive activity of future pharmacists; use of a set of active forms and methods of teaching aimed at deepening and systematizing knowledge in the field of pharmacy; creating a practice-oriented environment to improve practical skills and abilities; stimulating future pharmacists to personal and professional self-development. There are developed the mechanisms of their implementation in the course of the research. It is substantiated, developed and experimentally checked the structuralfunctional model of organization of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy». This model has a block structure and it consists of target (goal, task), theoretical-methodological (acmeological, competency based, system, procedural-activity approaches; general scientific and specific principles; regularities), content-procedural (pedagogical conditions; stages of formation of readiness; forms; methods; innovative pedagogical technologies) and control-evaluation (components, criteria, levels, result) blocks. The author’s model performs managerial, organizational, educational, communicative functions. It is provided the model’s graphic image in the research. It is developed a method of future pharmacists’ readiness formation for professional activity. It is based on the introduction of pedagogical conditions of professional training continuity of future pharmacists in the system «college – medical academy». It is specified the practical activities at the following stages: introductory, theoretical, practice-oriented, classroom and extracurricular activities for the readiness formation for professional activity. In the process of research there are experimentally checked the efficiency of pedagogical conditions and structural-functional organization model of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy». It is confirmed by the results of the formative stage of research.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток професійної освіти фахівців з медичної інформатики у Канаді (друга половина ХХ – початок ХХІ століття)
    (2020) Кобрин, Надія Зіновіївна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет "Львівська політехніка"; Бідюк, Наталія Михайлівна; Лавриш, Юліана Едуардівна
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів у галузі права в університетах Канади
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Столярчук, Леся Богданівна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Огієнко, Олена Іванівна; Лавриш, Юліана Едуардівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади (реалізація принципів гуманізації, фундаменталізації освітнього процесу; автономність університетів; акцентуація на практичній складовій освітнього процесу; гнучкість змісту освітньо-професійних програм; диверсифікація та міждисциплінарний характер освітньо-професійних програм; широке застосування методів активного навчання; забезпечення академічної мобільності здобувачів вищої освіти; орієнтація на академічну результативність; співпраця між університетами та професійними громадськими організаціями; моніторинг якості юридичної освіти; інтегрованість системи професійної підготовки бакалаврів у галузі права у міжнародний освітній та науковий простір). Охарактеризовано організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади на основі розробленої моделі професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади, що охоплює нормативний, теоретико-методологічний, змістовий, операційний компоненти. У результаті проведеного порівняльно-педагогічного аналізу виокремлено спільне та відмінне у досвіді Канади й України щодо професійної підготовки майбутніх фахівців з права. Розроблено науково-методичні рекомендації щодо використання конструктивних ідей канадського досвіду професійної підготовки бакалаврів у галузі права в умовах університетської освіти України. Уточнено зміст понять «бакалавр права», «фахівець з права». Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців з права на основі комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання, застосування різноманітних моделей практичної підготовки, тісної співпраці університетів з громадськими організаціями та потенційними роботодавцями. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады (реализация принципов гуманизации и фундаментализации образовательного процесса; автономность университетов; акцентуация на практической составляющей образовательного процесса; гибкость содержания образовательно-профессиональных программ; диверсификация и междисциплинарный характер образовательно профессиональных программ; широкое применение методов активного обучения, обеспечение академической мобильности соискателей высшего образования, ориентация на академическую результативность; сотрудничество между университетами и профессиональными общественными организациями, мониторинг качества юридического образования; интегрированность системы профессиональной подготовки бакалавров в области права в международное образовательное и научное пространство). Охарактеризованы организационно- педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады на базе разработанной модели профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады, охватывает нормативный, теоретико-методологический, содержательный, операционный компоненты. В результате проведения сравнительно-педагогического анализа выделены общее и отличное в опыте Канады и Украины по профессиональной подготовке специалистов по праву. Разработаны научно-методические рекомендации по использованию конструктивных идей канадского опыта профессиональной подготовки бакалавров в области права в условиях университетского образования Украины. Уточнено содержание понятий «бакалавр права», «специалист по праву». Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов по праву на основе комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения, применения различных моделей практической подготовки, тесного сотрудничества университетов с общественными организациями и потенциальными работодателями. The thesis presents the solution to the research problem of identifying the specificity of the professional training of Bachelors in the field of law at the universities of Canada (realization of humanization and fundamentalization principles of educational process; autonomy of universities; focus on experiential learning in educational process; flexibility of educational programmes; diversification and interdisciplinary nature of educational programmes; extensive use of active learning techniques; ensuring students’ academic mobility; result-oriented training; cooperation between universities and professional public organizations; legal education quality monitoring; integration of the system of Bachelor’s legal training into the international educational and research space). In the course of the research, it has been discovered that the professional training of Bachelors in the field of law in Canada is realized through university education and is based on a complex of modern philosophical, pedagogical, political, psychological, sociological, economic theories and concepts (systems theory, cognitivism, constructivism, progressivism, pragmatism, the concepts of active, student-centered teaching and learning through community service), principles (general – humanization, fundamentalization, systematicism and consistency, scientism, continuity, linking theory to practice; specific – variability, interdisciplinary integration, professional and practical orientation, non-interference) and approaches (competence-based, interdisciplinary, acmeological, axiological, person-oriented, activity-oriented, systematic). The research contains the general overview of the main types of undergraduate educational programmes in law at Canadian universities, namely Juris Doctor, Bachelor of Laws, Bachelor of Civil Law, Bachelor of Laws (Honours). It has been identified that a wide variety of interdisciplinary educational programmes in law are realized at the universities of Canada in terms of combined and dual options providing students with the opportunity to combine their degree in the field of law with a second degree in another discipline which complements their legal education. The organizational and pedagogical fundamentals of the professional training of Bachelors in the field of law at the universities of Canada have been outlined. The issue of quality assurance of higher legal education at the universities of Canada has been discussed following the study of legal documents, scientific and methodological literature. It has been identified that the professional training of Bachelors in the field of law is predominantly implemented on a full-time basis while part-time studying is eligible in limited circumstances. The content analysis of undergraduate law programmes at the universities of Canada has witnessed the exceptional availability of professionally-oriented disciplines divided into the cycles of professional theoretical training and practical training. The structural model of the professional training of Bachelors in the field of law including legal framework, theory and methodology, content, and operation components has been developed and justified. On the basis of comparative pedagogical analysis, common (modernization of the existing system of legal specialists’ professional training based on current international and national tendencies of higher education development; continuity of legal education; theoretical and methodological basis of the professional training of Bachelors in the field of law; division of educational programmes into compulsory and optional components; application of competency-based approach to the development and implementation of future lawyers’ educational programmes) and distinctive (specific characteristics of the Canadian system of Bachelors’ legal training are: autonomy of higher legal educational establishments; high level of integration into international educational and research space; diversification and flexibility of educational programmes; entry requirements including complete or incomplete undergraduate degree; equable distribution of academic load into all years of study; students’ freedom in forming their own educational trajectory; applied and result-oriented character of undergraduate law programmes; variety of experiential learning models; allocation of a considerable amount of law student’s academic load to independent work; effective implementation of student-centered approach; extensive application of active learning methods; developed system of externships, internships, placement and volunteer students’ activities; collaboration of universities with professional public organizations and labour market to facilitate the professional training of competitive specialists and their further employment; specific characteristics of the system of Bachelors’ legal training in Ukraine are: law students’ heavy academic load; focus on theoretical training of Bachelors in Law with considerable amount of knowledge but inadequate level of professional skills; low degree of flexibility and variability of educational programmes in terms of ratio of compulsory and optional components; initial stage of students’ possibility to form their own educational trajectory; significant amount of classes and insufficient use of the potential of law student independent work; insufficient use of student-centered approach; initial stage of exploitation of interdisciplinary approach to the development and implementation of undergraduate law programmes; realization of short-term placement learning models; limited opportunities to realize students’ academic mobility and internship models; low level of promoting graduates’ further employment) features of Canada and Ukraine have been identified and the peculiarities of the professional training of legal specialists at the universities of Canada have been outlined. Scientific and methodological recommendations on the use of advanced ideas of the Canadian experience of the professional training of Bachelors in Law in university education of Ukraine have been developed. The notions “Bachelor in Law”, “legal specialist” have been clarified. The ideas of organization of legal specialists’ professional training on the basis of the complex use of traditional and innovative teaching and learning methods, application of various models of practical training, close collaboration of universities with non-governmental organizations and prospective employers have gained further development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики в університетах США
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Марціхів, Христина Романівна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Литовченко, Ірина Миколаївна; Тарасова, Ольга Володимирівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики в університетах США: узгодження професійних та освітніх стандартів на федеральному та штатовому рівнях; збалансоване використання потенціалу аудиторної та самостійної роботи студентів; диверсифікація освітньо-професійних програм підготовки журналістів, ступенів та кваліфікацій; міждисциплінарний та інтегрований характер освітньо-професійних програм; широке використання методів активного навчання; активізація академічної мобільності здобувачів вищої освіти; систематичне забезпечення моніторингу якості освіти, що сформувалося під впливом міжнародного освітнього простору. Обґрунтовано професійну підготовку бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики як науково-педагогічну проблему, в основу якої покладено теорії, концепції, принципи, підходи. Розкрито організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики. Здійснено порівняльно-педагогічний аналіз професійної підготовки бакалаврів у галузі журналістики в університетах США та України, виявлено спільні та відмінні риси в обох країнах. Окреслено можливості використання конструктивних ідей американського досвіду професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики в умовах університетської освіти України. Уточнено зміст та специфіку організації професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики. Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі журналістики на основі співпраці університетів з урядовими та неурядовими організаціями, місцевої громади та потенційними роботодавцями; про комплексне використання традиційних та інноваційних методів навчання, зокрема кейсів, польового методу навчання, практичного навчання у громаді. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук в области журналистики в университетах США: согласование профессиональных и образовательных стандартов на федеральном и штатном уровнях; сбалансированное использование потенциала аудиторной и самостоятельной работы; диверсификация образовательно-профессиональных программ подготовки журналистов, ступеней и квалификаций; междисциплинарный и интегрированный характер образовательно-профессиональных программ; широкое использование методов активного обучения; активизация академической мобильности соискателей высшего образования; систематическое обеспечение мониторинга качества образования, сформировавшиеся под влиянием тенденций международного образовательного пространства. Обоснованно профессиональную подготовку бакалавров гуманитарных наук в области журналистики как научно-педагогическую проблему, в основу которой положен теории, концепции, принципы, подходы. Раскрыты организационно-педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук в области журналистики. Осуществлен сравнительно-педагогический анализ профессиональной подготовки бакалавров в области журналистики в университетах США и Украины, выявлено общие и отличительные черты в опыте обеих странах. Определены возможности использования конструктивных идей американского опыта профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук в области журналистики в условиях университетского образования Украины. Уточнено содержание и специфику организации профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук в области журналистики. Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов в области журналистики на основе сотрудничества университетов с правительственными и неправительственными организациями, местной общины и потенциальными работодателями; о комплексном использовании традиционных и инновационных методов обучения, в частности кейсов, полевого метода обучения, практического обучения в обществе. The thesis presents the solution to the research problem of identifying specificity of professional training of Bachelors of Arts in Journalism at the US universities (harmonization of professional and educational standards at the federal and state levels; balanced use of the potential of classroom and independent student work; diversification of educational and professional journalism training programs; the interdisciplinary and integrated nature of educational programs, degrees and qualifications; extensive use of active learning methods; activation of student academic mobility; systematic higher education quality assurance) that have been formed under the influence of tendencies of international educational space. Professional training of Bachelor of Arts in Journalism has been justified as a scientific and pedagogical problem, solving of which is based on theories, concepts, principles, approaches. On the basis of comparative and pedagogical analysis of professional training of Bachelor of Arts in Journalism at the universities of the USA and Ukraine common (systematic review and improvement of educational and professional programs for the training of future specialists in journalism, taking into account trends of the international and educational space, national educational traditions of the labour market and employers’ requirements; humanitarian and competence-oriented educational and professional programs covering compulsory and optional disciplines; credit-modular system; levels and degrees of higher professional education; implementation of training standards; conceptual and pedagogical fundamentals of professional training of journalists), distinctive (specific attributes of the US experience are: high level of integration into international space, autonomy of university system, flexibility of educational and professional programs; freedom of choice that allows students to form their own educational trajectory; diversification of educational and professional programs, degrees; interdisciplinary of programs; allocation of a considerable amount of student’s academic load to independent work; motivation to analytical research work, high level of academic mobility; volunteer and community activities of future media specialists; applying active methods of teaching; active use of information technologies; implementation of student-centred approach; collaboration of universities with potential employers with the aim of providing work for graduates and implementing joint projects; specific attributes of Ukraine’s experience are: low degree of integration into international educational space; theoretically oriented educational and professional programs, insufficient level of formation and development of practical skills; low level of right to choose optional disciplines and formation of an individual educational trajectory; philologically oriented curricula; allocation of a considerable amount of student’s academic load to classroom work; low level of student involvement into scientific and analytical research; the initial stage of intensification international academic mobility and the lack of internal academic mobility; the initial stage of establishing cooperation with domestic and foreign media organizations for students’ internship; setting up and improvement of media laboratories and centres for practical training of future journalists) features of the researched countries have been identified; recommendations on the use of constructive ideas of experience of professional training of Bachelors of Arts in Journalism at Ukrainian universities have been developed. The content and specifics of the professional training organization of Bachelors of Arts in Journalism have been clarified. The ideas of organization of professional training of journalists based on the collaboration of universities with governmental and non-governmental organizations, the local community and potential employers, comprehensive use of traditional and innovative teaching methods, in particular, case study, “field training method”, service learning have gained further development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості навчально-методичного забезпечення професійної підготовки бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Кухтяк, Олександра Ярославівна; Швай, Роксоляна-Марія Іванівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Білавич, Галина Василівна; Мачинська, Наталія Ігорівна
    У дисертації обґрунтовано теоретичні основи розроблення навчально-методичного забезпечення професійної підготовки бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи, в основу яких покладено використання діяльнісного, компетентнісного, синергетичного, системного підходів. Виявлено особливості створення та оновлено комплект навчально-методичного забезпечення професійної підготовки бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Розроблено модель формування готовності бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи до професійної діяльності. Визначено структуру готовності бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи до професійної діяльності. Удосконалено зміст навчально-методичного забезпечення, що дозволяє підвищити рівень готовності бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи до професійної діяльності в умовах реформування спеціальності та сучасних викликів. Уточнено зміст поняття «готовність бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи до професійної діяльності». Подальшого розвитку набули положення про формування готовності до професійної діяльності бакалаврів інформаційної, бібліотечної та архівної справи із застосуванням оновленого комплекту навчально-методичного забезпечення. In the thesis the theoretical framework for the development of methodological support for professional training of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs on the basis of activity, synergetic, system and competency-based approaches has been provided. The peculiarities of the creation of methodological support for the professional training of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs have been revealed. The set of methodological support for professional training of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs has been updated. The model of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs readiness formation for professional activity has been developed. The structure of readiness of Bachelors of Information, Library and Archival Affairs for professional activity has been determined. The content of methodological support has been improved, which in its turns allows to increase the level of readiness of Bachelors of Information, Library and Archival Affairs for professional activity in the conditions of specialty reform and modern challenges. The notion “readiness of the Bachelors of Information, Library and Archival Affairs for professional activity” is specified. The ideas of readiness formation of Bachelors of Information, Library and Archival Affairs for professional activity by using of an updated set of methodological support gained further development. В диссертации определены теоретические основы к разработке учебно-методического обеспечения профессиональной подготовки бакалавров информационного, библиотечного и архивного дела, в основу которого положено использование деятельностного, компетентностного, синергетического и системного подходов. Выявлены особенности создания и обновления комплекта учебно-методического обеспечения как компонента модели формирования готовности к профессиональной деятельности бакалавров информационного, библиотечного и архивного дела (интегративность фундаментальной и прикладной компонент содержания образования, акцентуализация специфики профессиональной деятельности, конфигурации доминант компетентности, адекватности содержания профессиональной деятельности, приоритетности развития профессиональных качеств, опережения, пригодности для использования в ИКТ). Построена модель формирования готовности бакалавров информационного, библиотечного и архивного дела к профессиональной деятельности, которая охватывает нормативно-целевой, теоретико-методологический, методологически-технологический, результативный блоки. Определена структура готовности бакалавров информационного, библиотечного и архивного дела к профессиональной деятельности. Усовершенствовано содержание учебно-методического обеспечения, позволяющего повысить уровень готовности бакалавров информационной, библиотечного и архивного дела к профессиональной деятельности в условиях реформирования специальности и современных вызовов. Уточнено содержание понятия «готовность бакалавров информационной, библиотечного и архивного дела к профессиональной деятельности». Дальнейшее развитие получили положения о формировании готовности к профессиональной деятельности бакалавров информационной, библиотечного и архивного дела с применением обновленного комплекта учебно-методического обеспечения.
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів гуманітарних наук з політології в університетах Англії та Уельсу
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Брандибура, Ірина Юріївна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Третько, Віталій Віталійович; Лавриш, Юліана Едуардівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з політології в умовах університетської освіти Англії та Уельсу (автономізація, інтернаціоналізація і персоналізації освітнього процесу; диверсифікація освітніх програм; міждисциплінарний характер освітніх програм; гнучкість змісту освітніх програм; прикладний характер освітніх програм; акцентуація на самостійній та науково-дослідній роботі в освітньому процесі; широке використання методів активного навчання та інформаційно-комунікаційних технологій; забезпечення академічної мобільності здобувачів вищої освіти; інтегрованість системи професійної підготовки бакалаврів політології у міжнародний освітньо-науковий простір; забезпечення контролю якості вищої освіти); висвітлено професійну підготовку бакалаврів гуманітарних наук з політології як науково-педагогічну проблему, в основу якої покладено теорії, концепції, принципи, підходи філософії, політології, соціології, педагогіки, психології, економіки; досліджено організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з політології в університетах Англії та Уельсу на основі розробленої структурної моделі, що охоплює нормативно-правовий, теоретико-методологічний, цільовий, стимулювально-мотиваційний, змістовий, операційний, контрольно-регулювальний та оцінно-результативний компоненти; на основі порівняльно-педагогічного аналізу виокремлено спільне та відмінне у досвіді Англії, Уельсу й України; розроблено науково-методичні рекомендації щодо використання прогресивного досвіду Англії та Уельсу у системі університетської освіти України. Уточнено зміст понять «бакалавр гуманітарних наук з політології», «фахівець з політології». Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців з політології на основі комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, тісної співпраці університетів з місцевою громадою і потенційними роботодавцями. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по политологии в условиях университетского образования Англии и Уэльса (автономизация, интернационализация и персонализации образовательного процесса; диверсификация образовательных программ; междисциплинарный характер образовательных программ; гибкость содержания образовательных программ; прикладной характер образовательных программ; акцентуация на самостоятельной и научно-исследовательской работе в образовательном процессе; широкое использование методов активного обучения и информационно-коммуникационных технологий; обеспечение академической мобильности соискателей высшего образования; интегрированность системы профессиональной подготовки бакалавров политологии в международное образовательно-научное пространство; обеспечение контроля качества высшего образования); представлено профессиональную подготовку бакалавров гуманитарных наук по политологии как научно-педагогическую проблему, в основу решения которой положены теории, концепции, принципы, подходы философии, политологии, социологии, педагогики, психологии, экономики; исследованы организационно-педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по политологии в университетах Англии и Уэльса на основе разработанной структурной модели, охватывающей нормативно-правовой, теоретико-методологический, целевой, стимулирующе-мотивационный, содержательный, операционный, контрольно-регулировочный и оценочно-результативный компоненты; на основе сравнительно-педагогического анализа выделено общее и отличное в опыте Англии, Уэльса и Украины; очерчено возможности использования прогрессивного опыта Англии и Уэльса в системе университетского образования Украины. Уточнено содержание понятий «бакалавр гуманитарных наук по политологии», «специалист по политологии». Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов по политологии на основе комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения с применением информационно-коммуникационных технологий, тесного сотрудничества университетов с местной общиной и потенциальными работодателями. The thesis presents the solution to the research problem of identifying specificity of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at the universities of England and Wales (autonomy, internationalization and personalization of educational process; diversification of educational programmes; multi- and interdisciplinary nature of educational programmes; flexibility of the content of educational programmes; applied character of educational programmes; focus on independent and research work in educational process; extensive use of active learning methods and information technologies; student academic mobility; integration of undergraduate political science education into international educational and research space; effective higher education quality assurance); professional training of Bachelors of Arts in Political Science has been presented a research problem, solving of which is based on complex integration of theories, concepts, principles, approaches of philosophy, sociology, pedagogy, psychology, economics; organizational and pedagogical principles of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at the universities of England and Wales have been analyzed based on the components of the developed structural model (legal framework, theory and methodology, aim, motivation, content, operation, control and regulation, and assessment); common (modernization of the existing system of professional training of political scientists based on current international and national tendencies and priorities of higher education development; autonomy of universities; theoretical and methodological basis of professional training of Bachelors of Arts in Political Science; standardization of professional training; division of educational programmes into compulsory and optional components; application of competency-based approach to the development and implementation of undergraduate political science programmes) and distinctive (specific attributes of the experience of England and Wales are: high level of integration into international educational and research space; diversification of educational programmes through exploitation of multi- and interdisciplinary potential of political science; effective internationalization of education in terms of joint degrees; flexibility of educational programmes and students’ freedom in forming their own educational trajectory due to the ratio of compulsory and optional components; applied and analytical-research character of undergraduate political science programmes; variety of placement learning models; variety of research training models; promotion and support of undergraduate political science research as extracurricular activities; effective implementation of models of incorporation of teachers' research work into the process of preparation of Bachelors of Arts in Political Science; allocation of a considerable amount of political science student’s academic load to independent work; effective application of student-centered approach; active use of information technologies; collaboration of universities with potential employers to implement joint projects and to facilitate graduate employment; specific attributes of Ukraine's experience are: low degree of integration into international educational and research space; initial stage of exploitation of multi- and interdisciplinary approach to the development and implementation of undergraduate political science programmes; initial stage of internationalization of professional training; lack of flexibility and personalization of educational programmes in terms of ratio of compulsory and optional components; theoretical nature of training programs for Bachelors of Arts in Political Science; realization of short-term placement learning models; insufficiently systemic and thorough formation of research competence; insufficient efficiency of implementation of models of incorporation of teachers' research into the process of training Bachelors of Arts in Political Science; significant amount of classes and insufficient use of the potential of student independent work; insufficient application of student-centered approach; insufficient use of modern technologies; large academic load of undergraduate political science students in terms of credit numbers and number of hours per one credit) features of the researched countries have been identified; recommendations on creative use of progressive ideas of the English and Welsh experience of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at Ukrainian universities have been developed. The notions "Bachelor of Arts in Political Science", "political science specialist" have been clarified. The ideas of organization of professional training of political scientists based on the comprehensive use of traditional and innovative teaching and learning methods combined with the use of information technologies, close collaboration of universities with local community and prospective employers have gained further development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів гуманітарних наук з міжнародних відносин в університетах Канади
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2017) Істоміна, Катерина Юріївна
    У дисертації на основі проведення порівняльно-педагогічного дослідження виконано аналіз професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з міжнародних відносин в університетах Канади. Відповідно до алгоритму реалізації дослідження та на основі використання системного, структурно-функціонального, андрагогічного, аксіологічного, інтеркультурного, конструктивістського, функціонального підходів обґрунтовано професійну підготовку фахівців з міжнародних відносин як сучасну педагогічну проблему, що ґрунтується на філософських, соціологічних, педагогічних, психологічних, економічних теоріях і концепціях (теорії міжнародних відносин, людського, соціального і культурного капіталу, раціонального вибору поведінки, зовнішньоекономічної діяльності, професійної діяльності, теорії кар’єрних орієнтацій, конструктивізму і когнітивізму, міжкультурної та соціальної комунікації); охарактеризовано організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з міжнародних відносин в університетах Канади (узгодження провінційних і федеральних освітніх та професійних стандартів; моніторинг якості освіти; автономність університетів; принципи інтернаціоналізації, гуманізації та демократизації освітнього процесу; академічна мобільність; гнучкість змісту освітніх програм; орієнтація на академічну результативність; інтегрований характер освітніх програм; розвиток науково-дослідного потенціалу університетів; співпраця між університетами та діловим сектором, сферою промисловості, урядовими та громадськими організаціями); проаналізовано модель підготовки бакалаврів гуманітарних наук з міжнародних відносин, що охоплює цільовий, стимулювально-мотиваційний, змістовий, операційний, контрольно-регулювальний, оцінно-результативний компоненти; окреслено можливості використання передових ідей канадського досвіду у системі вищої освіти України. Уточнено зміст понять «професійна підготовка», «бакалавр гуманітарних наук», «фахівець з міжнародних відносин». Подальшого розвитку набули ідеї організації професійної підготовки майбутніх фахівців з міжнародних відносин на основі тісної співпраці університетів та потенційних роботодавців, комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, рольових ігор, навчання в громаді. В диссертации на основе проведения сравнительно-педагогического исследования выполнен анализ профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по международным отношениям в университетах Канады. В соответствии с алгоритмом реализации исследования и на основании использования системного, структурно-функционального, андрагогического, аксиологического, интеркультурного, конструктивистского подходов обоснована профессиональная подготовка специалистов по международным отношениям как современная педагогическая проблема. В ее основу положены философские, социологические, педагогические, психологические, экономические теории и концепции (теории международных отношений, человеческого, социального и культурного капитала, рационального выбора поведения, внешнеэкономической деятельности, профессиональной деятельности, теории карьерных ориентаций, конструктивизма и когнитивизма, межкультурной и социальной коммуникации). Охарактеризованы организационно-педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по международным отношениям в университетах Канады (согласование провинциальных и федеральных образовательных и профессиональных стандартов, мониторинг качества образования; автономность университетов; принципы интернационализации, гуманизации и демократизации образовательного процесса; академическая мобильность; гибкость содержания образовательных программ; ориентация на академическую результативность; интегрированный характер образовательных программ, развитие научно-исследовательского потенциала университетов; сотрудничество между университетами и деловым сектором, сферой промышленности, правительственными и общественными организациями). Разработана и обоснована модель подготовки бакалавров гуманитарных наук по международным отношениям, которая охватывает целевой, стимулирующий и мотивационный, содержательный, операционный, контрольно-регулирующий, оценочно-результативный компоненты. Очерчены возможности использования передовых идей канадского опыта в системе высшего образования Украины. Уточнено содержание понятий «профессиональная подготовка», «бакалавр гуманитарных наук», «специалист по международным отношениям». Дальнейшее развитие получили идеи организации профессиональной подготовки будущих специалистов по международным отношениям на основе тесного сотрудничества университетов и потенциальных работодателей, комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения с применением информационно-коммуникационных технологий, ролевых игр, обучение в общине. The thesis represents thorough study of the contemporary system of professional training of the Bachelors of Arts in international relations at the universities of Canada conducted on the basis of comparative pedagogical research. The system of higher education in Canada prides itself on the quality of its learning environment. It has successfully established Canada among the leaders in outcomes-based pedagogy whilst its academic community continues to engage in a wide range of innovative initiatives in order to enhance students’ learning environment and stipulate academic achievements. Higher education institutions in Canada offer effective training programs within international relations as a field of study and academic major. The study presents an attempt to investigate the current state of international relations as a field of study in the context of the Canadian higher education. It has been highlighted that Canada has a long and successful tradition of professional training in international relations according to the well-developed system of higher education, respective standards and requirements. The universities of Canada are highly rated among the known education establishments, which offer programs in international relations. The positive reputation of the Canadian professional training in international relations is achieved due to well-structured classification of fields of studies, which helps to determine the optimal objectives of specific instructional programs with orientation on balanced process of studying, as well as on successful future professional activity. The thesis also contains a general overview of the respective field of study, focusing predominantly on the role and function of the given academic discipline. According to the study implementation algorithm and on the basis of systematic, structural, functional, andragogical, competence-based, person-oriented, constructivist, activity-oriented, humanistic, axiological, content-oriented, instrumental, intercultural approaches the professional training of international relations specialists as modern pedagogical issue has been justified with the help of philosophical, sociological, pedagogical, psychological, economic theories and concepts as well as theories of international relations, peoples’, social and cultural capital, rational behavioral choice, foreign economy activity, professional activity, theory of career orientation, constructivism and cognitivism, intercultural and social communication. In the course of the research, it has been clarified that international relations as a field of study gains a significant role in the context of current global trends in the development of higher education systems. The construction of transnational cooperation, analysis and solution of complex problems of today depend on professionalism of specialists in the realm of international affairs. Thus, there is the growing need for professional training of specialists in international relations. Professional training of the specialists in international relations is traditionally implemented in the system of university education. Numerous well-elaborated training programs provide students with opportunities of successful formation and development of the necessary knowledge and skills for future career. We have characterized organizational and pedagogical fundamentals of professional training of the Bachelors of Arts in international relations at the universities of Canada (harmonization of provincial and Pan-Canadian educational and professional standards, the quality of education monitoring, the autonomy of universities, the principles of internationalization, humanization and democratization of the educational process, academic mobility, flexibility of content of educational programs; focus on academic performance, integrated character of education programs, the development of research capacity of universities, cooperation of universities and the business sector, industry, government and NGOs). We have developed and justified the model of the system of professional training of the Bachelors of Arts in international relations at the universities of Canada. It includes the aim of instructional programs, motivation of students’ activity, content of instructional programs, forms and methods of instruction, learning outcomes, and assessment of students’ academic achievements. It has been discovered that the undergraduate instructional programs in international relations in Canada assist students in gaining a broad overview of multidisciplinary studies complementing each other to develop a good sense of the ways in which different disciplines approach the development of the major sphere of interest. The research contains the general overview of the main types of the instructional programs in international relations of the leading universities in Canada, namely the Bachelor of Arts, the Bachelor of Arts (with honours), the Bachelor of Arts with minor specialization. On the basis of comparative analysis, common and divergent features of Canadian and Ukrainian experience have been defined. We have outlined the possible use of advanced ideas of Canadian experience in the higher education of Ukraine. The notions «professional training», «Bachelor of Arts», «international relations specialist» are clarified. The ideas of organization of professional training of international relations specialists on the basis of closer cooperation of universities and potential employers, complex use of traditional and innovative teaching methods together with informational and communicative technologies, role plays, community-based learning have gained further development.
  • Item
    Міжнародне співробітництво України в галузі реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (кінець ХХ – початок ХХІ ст.)
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2009) Томко, Павло Петрович
    Dissertational researches are devoted to the complex analysis and generalization of experience of formationand and development of the system of preparation of the officer staff for the Ministry of Emergence of Ukraine in the end of XX – beginning XXI Genturies. The content of the thesis is divided in three sections. During researches jn improvement of the system of preparation of the managerial personnel practical recommendations are developed for the Ministry of Emergence of Ukraine. Диссертация посвящена комплексному анализу вопросов связанных с международным сотрудничеством в области реагирования на ситуации техногенного и природного характера в конце ХХ – начале ХХІ вв. Содержание диссертации разкрыто в трех разделах. В первом розделе проводится анализ научной литературы и источников по выбранной теме, а также представлены основные методы исследования. Определено, что вопросы связанные с международным сотрудничеством Украины с другими странами по ликвидации чрезвычайных ситуаций техногенного и природного характера рассматривались науковцами, как отечественными, так и зарубежными, лишь в общих черта. Конкретно же аспектов касающихся нашей проблематики, то они остались поза их вниманием. Во втором разделе, автор, на основе анализа существующих документов, раскрывает основные факторы которые влияют на процесс международного сотрудничества в указанной области. В третьем разделе диссертант раскрывает основные направления международной деятельности и мероприятия связанные с ними в области защиты населения от ситуаций техногенного и природного характера. Здесь он определяет характерные черты и особенности профессиональной деятельности спасателей. На основе выявленных тендеций автор предлагает возможные пути использования полученного опыта в современных условиях, обосновывает методические рекомендации касающиеся международного сотрудничества. Дисертаційне дослідження присвячено комплексному аналізу питань пов`язаних з міжнародним співробітництвом у галузі реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру на прикінці ХХ – початку ХХІ ст. Зміст дисертації розкрито у трьох розділах. Проаналізований та узагальнений досвід організації співпраці між Україною та іншими країнами світу у справі ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру. При цьому визначені характерні риси основних шляхів цього процесу та розкриті об`єктивні і суб`єктивні фактори, що впливали на нього. Досліджені основні погляди щодо державної політики в сфері техногенної та природної безпеки. Виявлені основні тенденції розвитку системи реагування на надзвичайні ситуації та надані можливі напрями використання отриманого досвіду в сучасних умовах.