Енергооптимальні технології, логістика та безпека на транспорті (ЕОТ-2023). – 2023 р.

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/61699

Матеріали 3-ї Міжнародної конференції ЕОТ-2023

У збірнику наведені матеріали 3-ї Міжнародної науково-практичної конференції «Енергооптимальні технології, логістика та безпека на транспорті», яка відбулась 9–10 листопада 2023 року, Львів. Збірник призначений для науково-технічних працівників залізниць, підприємств транспорту, викладачів вищих навчальних закладів, докторантів, аспірантів та студентів.

Енергооптимальні технології, логістика та безпека на транспорті : матеріали 3-ї Міжнародної науково-практичної конференції ЕОТ-2023 (Львів, 9–10 листопада 2023 р.) / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка". – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. – 81 с. – Паралельний титульний аркуш англійською.

Енергооптимальні технології, логістика та безпека на транспорті : матеріали 3-ї Міжнародної науково-практичної конференції

Зміст


1
20
25
30
33
36
39
42
45
49
52
54
55
78

Content


1
20
25
30
33
36
39
42
45
49
52
54
55
78

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання впливу факторів на функціонування дорожньої мережі міста
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09) Ганжеєв, Дмитро; Джус, Олег; Фалендиш, Анатолій; Іванченко, Дмитро; Клецька, Ольга; Приазовський державний технічний університет; Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз
    Дослідження спрямовані на імітаційне моделювання впливу факторів на транспортні вузли. Розглянуто використання електронних пристроїв і датчиків для відстеження факторів, які важко врахувати звичайними методами. Виконане дослідження підкреслює важливість імітаційного моделювання для аналізу складних систем і пропонує концепцію застосування сучасних технологій для точного збору реальних даних і створення більш реалістичних моделей впливу. У ході дослідження проаналізовано сучасні теорії та розробки щодо сучасних напрямів імітаційного моделювання, визначено напрямки, які потребують уточнення та доповнення. В експериментальній частині запропоновано спрощену електронну схему пристрою генерації імпульсів, чутливого до показань датчиків реального часу. Використання таких пристроїв може сприяти збору первинної інформації про оперативні зміни вулично-дорожньої мережі міста, формуванню масивів даних для систем управління дорожнім рухом. Розробка має важливе значення для виявлення стохастичних факторів на окремих територіях і транспортних вузлах, а також визначення інтенсивності стохастичних ефектів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Determining the optimal mode for using a lithium-ion battery
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09) Serhii, Buriak; Oksana, Gololobova; Volodymyr, Havryliuk; Tatiana, Serdiuk; Oleh, Voznyak; Ivan, Manachyn; Ukrainian State University of Science and Technologies; Lviv Polytechnic National University; Lviv Research Institute of Forensic Expertise
    Lithium-ion batteries are chemical sources of electrical current. Like any other sources of electrical energy, elements produced using this technology must have a standard for assessing resource indicators. This is necessary for various reasons, but primarily operational. Among resource indicators, a special place is occupied by durability, which should be understood as using the battery resource for the longest possible time. But resource indicators for electrical energy storage devices, in addition to service life, also include such as charge capacity and electrical energy density. The mode of charge and discharge in which a specific storage element will be operated directly determines the preservation of its resources and ability to perform its functions efficiently. The use of a high degree of charge and a large value of the depth of discharge promotes the use of more energy but leads to faster depletion of the storage element. This approach allows it to achieve high energy efficiency in a short period of time, that is, here and now. In the long term, it will lead to a reduction in service life. At the same time, using a small part of the battery capacity, although it significantly increases life expectancy, greatly reduces its productivity, which ultimately does not allow the resource of the electrical energy storage device to be used with maximum effect. Therefore, in order to use the battery resource with the greatest efficiency, it is necessary during operation to focus on certain average indicators of such basic conditions as the charge level and depth of discharge while controlling the current, the nature of the load and the ambient temperature. To assess the possible maximum resource, it is necessary to calculate the amount of energy supplied throughout the entire service life. This method is based on counting the energy units that the battery is capable of delivering over its entire service life, and is designed to obtain the maximum amount of energy that the storage element is capable of delivering over its entire life span. This approach makes it possible to achieve an optimal ratio of energy density and service life, and, most importantly, to minimize the cost per unit of energy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оптимізація експлуатаційних параметрів ферито-перлітних сталей за допомогою математичних моделей механіки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09) Кузін, Микола; Національний університет “Львівська політехніка”
    The results of research into the wear processes of ferrite-pearlitic steels are presented. A simulation model of the structure is proposed, which, when using the method of sketched elements, allows choosing the optimal amount of the solid component in steel, which ensures an increase in its wear resistance. The resulting technique made it possible to establish the optimal parameters of the structure of wheel steels after surfacing.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методи підвищення несучої здатності неоднорідного земляного полотна
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09) Кравець, Іван; Ковальчук, Віталій; Національний університет “Львівська політехніка”
    The earth layer is the most responsible engineering structure of the transport industry, which acts as the foundation of roads. Safety, reliability and permissible speeds of transport units depend on the ground surface. The work presents modern soil strengthening technologies that are used in transport construction to strengthen subgrade soils by improving their physical and mechanical properties. It has been established that it is possible to increase the bearing capacity of non-homogeneous road subgrades by using geotextile materials and reinforcing the subgrade with the use of advanced "jet-grouting" technologies. One of the methods of increasing the deformability of a non-uniform road surface is the reinforcement of the surface with tubular drains.
  • Thumbnail Image
    Item
    Світовий досвід забезпечення безпеки руху пішоходів при перетині залізничних колій на пішохідних переходах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09) Лесів, Юлія; Ковальчук, Віталій; Національний університет “Львівська політехніка”
    The safety of pedestrians crossing railway tracks is relevant all over the world. The article provides statistical data on pedestrian injuries at railway crossings in Ukraine, which prompts the improvement of safety measures on railway tracks for pedestrians. The ways of increasing the safety of pedestrian traffic across the railway track, which are used in world practice, are considered, in particular, active and passive measures for the safety of pedestrian traffic in the countries of Europe, America and Australia. By modernizing the existing crossings and using world experience for the design of new railway crossings, we will be able to increase the safety level of pedestrian movement across railway tracks, especially in urban areas.
  • Thumbnail Image
    Item
    Критерії безпеки по вибору рухомого складу для перевезень
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09) Каращук, Вікторія; Джус, Олег; Фалендиш, Анатолій; Маслак, Ганна; Клецька, Ольга; ДВНЗ "Приазовський державний технічний університет"; Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз
    У матеріалах виконаний аналіз обсягів перевезених вантажів, вантажообігу при перевезеннях залізничним транспортом. Досліджено динаміку транспортних пригод на залізничному транспорті, визначено розподіл кількості випадків транспортних пригод на один млн. тонн перевезеного вантажу та вантажообігу за різними видами перевезень. Запропоновано поняття критерію транспортних пригод та досліджено кореляційний зв’язок обсягів перевезених вантажів та вантажообігу від кількості аварій, інцидентів, катастроф. Обґрунтовано складові критерію транспортних пригод та підходи до розрахунку.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вантажний моторвагонний поїзд для кар’єрних залізниць
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09) Рой, Сергій; Тихонов, Андрій; Качан, Андрій; Якунін, Дмитро; Рябов, Євген; ТОВ «Миколаївський тепловозоремонтний завод»; Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
    The possibility of using freight motor-car trains for quarry railway transport has been considered and substantiated. To ensure their high traction and energy characteristics, it is advisable to use locomotives with dual-mode power, traction batteries, hydrogen elements, etc. The parameters of locomotives and motor dumpcars were evaluated. The description of traction systems of the locomotive and motor dumpcar, as well as strategies for managing energy flows in them to ensure high energy efficiency is given.
  • Thumbnail Image
    Item
    Небезпеки автомобілізації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09) Форнальчик, Євген; Гілевич, Володимир; Національний університет “Львівська політехніка”
    It is known that the most important thing in maintaining the good health of citizens is to save their lives from possible fatal road accidents, ensure the cleanliness of the air space, isolation from excessive noise pollution, electromagnetic fields. The listed negative impacts generate intensive traffic flows, which are the main component of transport systems. The task of identifying the patterns of changes in motorization over the past five years has become important. Taking into account the extreme importance of ensuring the normal living space of the urban population, which is formed, including the norms of the functioning of the transport system. Motoriization, as it was previously believed, is one of the characteristics of the well-being of the population. Growth is already accompanied in large cities by negative phenomena, such as: road accidents with loss of life; deterioration of air pool quality; excessive traffic noise; excessive electromagnetic fields that cause intense traffic flows. All these negative characteristics of the increase in the level of motorization formed the subject of this study. First of all, the trends of changes in hazards by year were revealed based of statistical data: there is a constant increase for the period from 2017 to 2022.
  • Thumbnail Image
    Item
    Анотації статей, які увійшли до збірника MATEC Web of Conferences
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-11-09)