Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №797

Permanent URI for this collection

Вісник Національного університету "Львівська політехніка"

У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 797 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 479 с. : іл. – Бібліографія в кінці розділів.

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 64
  • Item
    Формування стратегії вирішення управлінських конфліктів у діяльності машинобудівних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.; Подольчак, Н. І.
    Відображено підходи щодо сутності митних процедур у вітчизняному законодавстві із урахуванням положень митного законодавства ЄС та інших нормативно-правових актів ВМО, запропоновано скасувати термін “митний режим”, замінивши його терміном “митна процедура”, із внесенням відповідних змін до МКУ та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, особливу увагу звернено на документальні перевірки дотримання законодавства України з питань державної митної справи, які на практиці отримали назву “митного постаудиту”. The article shows the approaches to the nature of customs procedures in the national legislation, taking into account the provisions of the customs legislation of the European Union and other legal acts of the World Customs Organization. Today it is necessary to implement the EU experience in Ukraine in order to improve the system of customs control and provide a unified coherent mechanism of interaction between customs, tax and other regulatory agencies and economic operators. This issue is especially urgent when developing and implementing qualitative management decisions of the State Fiscal Service of Ukraine during planning, organization and implementation of customs control of foreign trade transactions, and in particular such form as post-clearance audit. It is recognized that there is no single approach in the national legislation to the interpretation of the category “customs procedure”. Customs procedure means a body of rules determining conditions and procedure for disposal of goods in the customs territory of the country and beyond its borders, or a form of customs control.It should be noted that categories “customs regime” and “customs procedure” are equal in international acts. Here one can mention the French root of the word “regime” which in the original means order of something. For example, similar definitions can be found in the Glossary of Customs Terms, published by the WCO, which as a synonym for the English term “customs procedure” gives the French one “rugime douanier” that refers to “the regime used by Customs to the goods as objects of customs control”. It is possible to make a conclusion on the identification of “customs regime” and “customs procedure” categories having analyzed the contents of the International Convention on Simplification and Harmonization of Customs Procedures where the terms “procedure” and “rugime” are used as synonyms even in the names of copies in English and French. Taking into consideration the European experience and inconsistencies of national legislation, we suggest cancelling the term “customs regime” and replacing it with the term “customs procedure” with the corresponding changes to the Customs Code of Ukraine and other regulatory and legal acts on the state customs affairs. Hereby the term “customs procedure” means a system of consistent actions of the subjects of customs relationships (concerning Customs clearance and customs control), the content and sequence of which depends on the declared purpose of movement of goods and vehicles across the customs border of Ukraine. Considering customs procedures as a form of customs control we focus the attention on documentary checks of compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs, which in practice is called “post-clearance audit”. It should be noted that there is no single definition of “post-clearance audit” in foreign literature and the following terms exist: “post-customs audit”, “post-customs control”, “post-clearance audit”, “post-clearance control”, “post-entry audit”. However, despite the variety of categorial definitions, the essence of all concepts is the interpretation of post-clearance audit as minimization of “passing” procedures and performance of customs control by means of further in-depth documentary checks of foreign economic activity after the fact of customs clearance of goods and vehicles. The Customs Code of Ukraine stipulates that authorized officials are allowed to conduct remote, on-site scheduled and unscheduled documentary audits of enterprises. During on-site scheduled and unscheduled documentary audits counter-checks can be conducted to clarify the issues of the audit. The formation of the system of post-clearance audit in Ukraine has begun and gradually is being improved. The regulations governing the process of organizing, conducting and presenting the results of documentary checks on the compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs have been developed and are being implemented into practice. The post-clearance audit of foreign economic activity is a complex and continued process. And the quality and efficiency of customs procedures for carrying out documentary checks on compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs depend on the fact how it is legally regulated and methodically secured.
  • Item
    Антикризове управління фінансами банків на прикладі ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК”
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кондрат, І. Ю.; Топій, І. І.
    Розглянуто особливості антикризового управління фінансами на прикладі ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК”. Метою статті є розкриття сутності та особливостей здійснення антикризового управління фінансами банківської установи. Проаналізовано підходи вітчизняних та зарубіжних дослідників до трактування поняття “антикризове управління” та на цій основі виокремлено підхід, котрий, на думку авторів, якнайповніше та об’єктивніше розкриває сутність та значення цього поняття. Окрім цього, виокремлено як особливості антикризового управління загалом, так і особливості антикризового управління банком зокрема. Проаналізовано та виокремлено основні проблеми антикризового управління у банківській сфері, а також запропоновано заходи антикризового управління проблемними банківськими активами. Запропоновані заходи антикризового управління у банківській сфері було застосовано діяльності ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК” та визначено економічний ефект від їх можливого впровадження. Для цього було розраховано показник внутрішньої ставки генерування капіталу до і після проведення рекомендованих антикризових заходів у діяльність ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК”. Для підтвердження об’єктивності очікуваних результатів від впровадження антикризових заходів у діяльність ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК” було розраховано фактичний та очікуваний рівень ймовірності його банкрутства. The economic and financial crisis in Ukraine today increasingly exacerbate the situation of all entities both enterprises of different scales and insurance companies, credit unions, investment funds, banks and so on. Functioning of the economy of any country can not be imagined without efficient banking system. Banks deeply penetrate into the sphere of production and actively influence the economic and social processes in the country. For a long period of banking institutions activity has been unstable and it gets worse every year. The main destabilizing element of home banks is their liquidity, which decreases each passing day, causing panic among the population, which in turn leads to an outflow of deposits from the banking system. Also, banks have significant challenges associated with managing their problem assets. All these destabilizing factors negatively affect the financial stability of individual banks and the banking system as a whole. In addition, the crisis leads to a reduction of the number of jobs and, consequently, deprive people of livelihood. That is why particularly relevant today there are anti-crisis measures, which will be used to stabilize the economic situation in the country and to improve the financial stability of banks and other entities. The purpose of this article is to outline the nature and features of anti-crisis management financial banking institutions to develop specific anti-crisis measures of management distressed bank assets and to them to the activity of PJSC "Brokbiznesbank". To date, no consensus among scientists about the nature of anti-crisis management has not happened. In particular, they have different definitions of essence of anti-crisis management bank. Thus, O. Dzyublyuk, Yu.Rebryk, I. Blank consider anti-crisis management as a process, whereas V. Kovalenko, A. Kruhmal, V. Shpachuk, W. Wolf, M.Bas understand it as a set of activities. However, despite this, both a process and a set of measures are aimed at preventing, monitoring and recovery. Anti-crisis management in foreign literature is mainly considered as external control, that is to involve crisis management professionals from abroad, while home scholars emphasize its external and internal components. In V.I.Kostohryz’s opinion, there are three types of anti-crisis management: pre-crisis; management in times of crisis; management processes to overcome the crisis, each of which can be carried out both by internal and external experts. Thus, the bank anti-crisis management can be defined as a set of tools and measures of the legal, organizational and financial nature, which are aimed to identify and prevent crises in the bank's activities, restoration of its liquidity, solvency, competitive position. Analysis of home and foreign literature showed a wide range of factors destabilizing the banking sector, highlighted by scientists and allowed to distinguish their own, ones including the following: deterioration in asset quality, particularly increase of the share of "nonperforming" assets, reducing of emergency bank liquidity, significant costs of banking institutions directly concerning both their operations and functioning of the administrative apparatus, neglecting qualitative assessment of the creditworthiness of bank borrowers, late NBU reaction to banks loss of their solvency, increase of banks systemic risk. To improve the financial condition and remove it from the crisis we suggest the following measures: to change the repayment provisions of problem loans, the sale of bad loans, carring out the bank capitalization, restructuring of its assets and liabilities. Primary role in anti-crisis management plays a banks troubled asset management. The most effective and efficient management can ensure the stability and reliability of both the first and the second levels of the banking system of Ukraine. Thus, in modern economic conditions the anti-crisis bank management system effects essentially the restoration of financial firmness and solvency of both every individual bank and the stability and effectiveness of Ukrainian banking system function in whole. The perspective direction of future investigation will be the distinction of anti-crisis management factors of bank finances and working out means of their elimination.
  • Item
    Дослідження бюджетно-податкової політики у сфері державного регулювання техногенних збитків у національному господарстві
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кузьмін, О. Є.; Бублик, М. І.
    Досліджено бюджетно-податкову політику у сфері державного регулювання техногенних збитків у національному господарстві. Проаналізовано особливості бюджетно-податкової політики засобами кластерного аналізу факторів формування техногенних збитків на макрорівні. Кластерні моделі факторів формування техногенних збитків було побудовано як за видами економічної діяльності, так і за їх просторовою концентрацією методом нечітких С-середніх. Обґрунтовано доцільність розроблення сучасного інструменту фіскальної політики, який покращуватиме господарський механізм у сфері державного регулювання техногенних збитків, а також запропоновано шляхи його формування. In order to study fiscal policy on state regulation of man-made damage to the national economy, the theoretical principles of application of its instruments under conditions of incomplete information and uncertainty of the future have been summarized in this paper. According to objectives of the research tasks appropriate level of environmental taxes on factors of the levels of man-made damage to the national economy, and the study of features of fiscal policy means cluster analysis and the formation of approaches to the selection of effective economic instruments of state regulation of man-made damages, aimed at reducing the impact of destructive factors and promotion of environmental activities in the national economy the following results have been obtained. There have been built cluster model factors of man-made losses on the spatial concentration of economic activities by fuzzy C-means. The expediency of developing modern tools of fiscal policy have been justified. This will improve the economic mechanism in the field of state regulation of man-made damage, according to the needs of each specified cluster. It has been proposed to amend the key instrument of fiscal policy in the study area - environmental tax - according to the nature of the clusters. It has been recommended to apply the stimulating tools for objects belonging to the cluster with low levels of the factors of man-made damages, supporting tools - cluster with average levels of factors, constrainting tools - the cluster of high levels of factors and reorganising tools - cluster with critical levels of factors.
  • Item
    Економічні важелі впливу на діяльність підприємств: етимологічний, семантичний та типологічний аспекти
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дідик, А. М.
    Розглянуто трактування категорії “економічний важіль” в енциклопедичній, тлумачній та науковій літературі, на підставі чого уточнено її сутність у контексті інструментів економічного характеру, які забезпечують зміну параметрів функціонування підприємства. Виокремлено характерні ознаки економічних важелів, які пов’язані із їх дієвістю, забезпеченням змін, стимулювальним чи стримувальним характером. На підставі аналізування літературних джерел за проблемою розроблено типологію економічних важелів за низкою істотних та незалежних ознак, а саме: за змістом (фіскальні, монетарні, тарифно-цінові, інвестиційні, кредитні, амортизаційні), за цілеспрямованістю використання (цільові, іманентні), за характером впливу (важелі безпосереднього впливу, важелі опосередкованого впливу), за середовищем формування (важелі, що впливають на діяльність підприємства із зовнішнього середовища, важелі, що впливають на діяльність підприємства із внутрішнього середовища функціонування), напрямом впливу (стимулювальні важелі, гальмівні важелі), за рівнем формування (важелі, макроекономічного рівня, важелі мезоекономічного рівня, важелі мікроекономічного рівня), за силою впливу (важелі сильного впливу, важелі середнього впливу, важелі слабкого впливу), за охопленням впливом (комплексні важелі, локальні важелі), за проявом результативності дії важелів (важелі, дія яких проявляється у довгостроковому періоді, важелі, дія яких проявляється у середньостроковому періоді, важелі, дія яких проявляється у короткостроковому періоді), за сферою впливу (важелі здатні діяти на підприємстві на виробничу, збутову, логістичну, фінансово-економічну, технологічно-конструкторську сферу тощо). За результатами досліджень конкретизовано цільове призначення економічних важелів у забезпеченні розвитку підприємств. In the article interpretation of category is considered "economic instrument" in encyclopedic, explanatory and scientific literature, on the basis of what her essence is specified in the context of instruments of economic character, that provide the change of parameters of enterprise functioning. The characteristic signs of economic instruments, that is related to their effectiveness, providing of changes, are distinguished, motivation or by retentive character. On the basis of literary sources analysis for the problem by typology of economic instruments is worked out after the row of substantial and independent signs, namely: on maintenance, after purposefulness of the use (having a special purpose, immanent), by the nature of influence (levers of direct influence, levers of the mediated influence), after the environment of forming (levers, that influence on activity of enterprise froman environment, levers, that influence on activity of enterprise fromthe internal environment of functioning), after direction of influence (motivation levers, brake levers), after the level of forming (levers of macroeconomic level, levers of mezoeconomic level, levers of microeconomic level), after force of influence (levers of strong influence, levers of middle influence, levers of weak influence), after a scope influence (complex levers, local levers), after the display of effectiveness of action of levers (levers the action of that shows up in a long-term period, levers the action of that shows up in a medium-term period, levers the action of that shows up in a short-term period), after the sphere of influence (levers are able to operate on an enterprise on a productive, sale, logistic, finance-economic, technologically-designer sphere and others like that). On the basis of the executed researches the key whole uses of economic instruments of influence are specified on enterprises on a macrolevel, it is reckoned to that: providing of intensive, progressive development of enterprise; a leadingout of enterprise is from the crisis state; introduction and development are on the enterprise of innovations; bringing in of outsourcing of financing; expansion of market share; providing of economy of resources; providing of the having a special purpose use of resources of enterprise; conditioning is for development of skilled and technological potential; providing of economic and financial stability of functioning of enterprises; increase of financial effectiveness of functioning; improvement of financial discipline and solvency; providing of increase of business activity of enterprise; activation of organizational changes of technological, social, administrative character; increase of market value of enterprise; an increase of competitiveness of enterprise is at the market; warning of bankruptcy; realization of sanation events; forming of economicsecurity; activation of foreign economic activity; optimization of charges and others like that. Also outlined aims of economic instruments of influence on enterprises on a macrolevel and a mezolevel of national economy.
  • Item
    Зв'язки між інформацією системи обліку та логістичної системи господарюючого суб’єкта
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Камініцка, М.; Наркевіч, Й.
    Досліджено спільні риси інформаційної системи бухгалтерського обліку та логістичної системи підприємства. Розкрито організаційно-економічний механізм використання облікових інструментів для підвищення ефективності управління логістичними процесами. Сформульовано окремі підходи до системного використання бухгалтерських інструментів для підтримки логістичних процесів. The aim of this study is to identify similarities between the accounting information system and the logistics system of an individual economic entity. The background for this type of analysis is provided by the characteristics and the role of the individual information company where the key role regarding the economic information is played by accounting. The presentation of the main characteristics and functions of accounting as well as the definition of the notion and the characteristics of logistics will be followed by the answer to the question about the possibility of using the accounting tools for a more effective management of the logistic processes within the company. The present study is theoretical and the main research method used for the preparation hereof was a critical analysis of the secondary sources (volume forms and articles) and the primary sources (balance law acts) regarding the theory of information systems, accounting and logistics. The accounting system and the system governing a company's logistics are characterized by certain common features. They primarily include a similar sequence (stages) of the logistical processes and their interdisciplinary and systemic character. Therefore, there are strong connections between both these systems. This primarily refers to accounting and particularly the management accounting which show a huge potential and the capacity to support the decision-making processes in logistics. The said potentials apply particularly to the adaptation for the needs of the logistics with respect to cost accounting, budgeting and some financial accounting tools (charts of accounts, inventory, financial reporting). The present study was intended to indicate the directions of looking for the possibilities to use accounting tools in order to support logistical processes.
  • Item
    Досвід організації обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслосоюзом” у першій половинні XX ст.
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Швець, В. Є.
    Розкрито значимість історичних досліджень становлення і розвитку обліково-аналітичного забезпечення для системного аналізу чинної практики й сучасних наукових розробок у предметній сфері економіки. Висвітлено історичний досвід обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслоcоюзом”, який був лідером з переробки молокопродуктів на західноукраїнських землях у першій половиніХХ століття. Обґрунтовано висновок про наукову доцільність використання досліджуваних підходів у формуванні міждисциплінарної інформації для практичного й організаційно-нормативного забезпечення сучасних потреб теоретико методологічних розробок для формування адекватності базових засад обліково-аналітичних наук. Reveals the importance of historical research establishment and development of accounting and analytical support for the system analysis of the current practices and current research in the subject field of economics. Deals with the historical experience of accounting and analytical maintenance of “Maslocoyuzom” which was a leader in the processing of milk at Western in the first half of the twentieth century, including the structure and content of the accounting and analytical information to support the appropriate management decisions in this field of business activity. The analysis purely your block these companies, including the list of the structure and content of accounts, summarizing the findings of their compliance management needs. The results of the structural analysis of the structure and content in the context of reports on the business of unions and concluded their validity for the purposes ofmanagement in contemporary conditions. Reasoned opinion on the feasibility of using scientific approaches studied in the formation of interdisciplinary information for practical and organizational and regulatory support needs of modern theoretical and methodological development for adequacy forming the basic principles of accounting and analytical sciences.
  • Item
    Оцінка діяльності та аналіз необоротних активів машинобудівних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Трофимчук, В. Я.
    Розглянуто динаміку реалізації продукції машинобудівної галузі України, а також наведено результати досліджень питомої ваги основних засобів у загальній вартості необоротних активів, їх структуру та частку амортизації в операційних витратах машинобудівних підприємств Львівської області. Крім цього, проаналізовано показники використання основних засобів. In the modern terms of menage an engineer is basis of economy of any state and plays a decision role creation of materially-technological base of economy. Producing capital goods for different industries of national economy, engineer provides complex mechanization and computer-aided manufacturing for different industries of national economy, engineer provides complex mechanization and computer aided manufacturing, carrying out an important role the same in the acceleration of scientific and technical progress. But for today, the problem of physical and moral wear of the fixed productive assets of machine-building enterprises appears especially sharply. The low level of the technical state of facilities of labour on many machine-building enterprises of Ukraine is predefined both objective by reasons, in particular by absence sufficient volumes financial resources and subjective, in particular by the presence of row of the unsolved scientific tasks related to development of effective mechanism of updating of the fixed assets of enterprises. Yes, having regard to the considerable scientific achievements, attained in this circle of researches the unsolved are remained by the questions of determination of critical limits of level wears of the fixed assets, the achievement of that brings to impossibility providing over of the proper recreation of productive process, making of criteria and methods of realization of the rational program of technical rearmament of enterprises and development of strategy of her financing and others like that.
  • Item
    Особливості економічного оцінювання машинобудівних підприємств у процесі їх розвитку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Тревого, О. І.
    У представленому дослідженні сформована базова концепція економічного оцінювання машинобудівних підприємств в процесі їх розвитку, для досягнення якої проаналізовано існуючі підходи до економічного оцінювання різних складових діяльності машинобудівних підприємств; виділено ключові групи показників для кожного напряму оцінювання; сформульовано процедуру відбору окремих показників та механізм зміни їх структури у процесі розвитку підприємства. The aim of the research is to develop the basic economic evaluation concepts of machinebuilding enterprises in their development, which is formulated to achieve three objectives: to examine existing approaches to economic evaluation of the various machine-building enterprises components; to identify key groups of indicators for each of the assessment; to compose the selection process of individual indicators and mechanism of structure changes in the enterprise development. Past studies have shown that the existing systems of machine building enterprises economic evaluation mainly focused on the analysis of business results and financial performance. Thus there are many evaluation systems of machine-building companies’ innovative development, their organizational settings and market environment, which, however, do not meet the comprehensive evaluation of some discrete levels of business and did not allow a rapid response to sudden changes in the environment or the needs of incremental adaptation strategy development enterprises to these changes. Balanced Scorecard Kaplan R. and D. Norton system and tableau de bord, which is used in France solve the adaptation problem of evaluation indicators in developing machine building enterprises. However, these systems provide opportunities to integrate quantitative and qualitative indicators to evaluate in different directions and implement cascade control at different management levels; they do not sufficiently reflect the organizational and social aspects of machine building enterprises under uncertainty environment. The studies were reviewed and modified balanced scorecard by Meysela L., Niven P., K. Radchenko, which aimed to shift the focus on the priority of human factors by innovative management. However, these approaches do not provide the necessary level of flexibility in selecting indicators assessment at different stages of development machine building enterprises and do not give answers to questions of priority and composition of these indicators specific to the industry. Given the characteristics of the machine-building enterprises and professional research formed the general concept of economic evaluation that integrates economic, organizational and innovative directions of the enterprise development, integrating the positive aspects of the described approaches to evaluation and provides a stable effect at each stage of the entity development. The concept involves the choice of basic indicators at the stage of diagnosis the enterprise current status, and when the development strategies are built – the calculation of projected values. After activities implementation the actual values of basic indicators are calculated and compared with their projections, and the result of this comparison allows you to select a group of functional indicators. After making arrangements, the calculation results give a real detailed economic evaluation of new actual state and the effectiveness of the enterprise within the described cycle. At the beginning of the next cycle of the machine-building enterprise basic indicators set has to be adjusted according to the number and composition based on how profoundly the proposed functional performance trends have changed the initial structure evaluation of the research object. This approach is justified by the stability conditions of most business processes, but is limited in use. In this case it is no longer on the evaluation process of building enterprise but effectively to create a new business model.
  • Item
    Облікова політика підприємства щодо незавершеного виробництва
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Сторожук, Т. М.; Кушніренко, Д. І.
    Узагальнюючи пропозиції авторів та враховуючи особливості незавершеного виробництва, його неоднозначність та різноплановість як об’єкта бухгалтерського спостереження, запропоновано розширений перелік елементів облікової політики, які впливають на облікове відображення незавершеного виробництва. Варіативність методів оцінювання і альтернативність облікового відображення незавершеного виробництва розширює самостійність підприємства і дає змогу підбирати елементи облікової політики, враховуючи вплив на фінансовий стан та фінансові результати діяльності. In the article the problem of accounting policies of work-in-progress are researched. Work-in-progress is one of the key objects of accounting because it directly influence on financial position and financial results of enterprise. Despite the possibility of using alternatives in accounting and reporting, the problem of accounting policies of work-inprogress becomes relevant. In the article theauthors’suggestions in part of isolatingelementsof accounting policiesregardingwork in progress are summarized. Due attentionis given toestimation of work-in-progress,which mayhave different versions. The inherency for work-in-progress characteristics of costs of enterprise and characteristics of inventories of enterprise must be considered in developing of accounting policies for work-in-progress. Based on this in article selected elements of accounting policies of work-in-progress are united in three groups: a) general organizational elements: b) elements as a part of inventories of enterprise; c) elements as a part of costs of enterprise. Variety of methods of estimation and alternativeness of accounting reflection of work-inprogress extend the independence of enterprise and allow it to select the elements of accounting policies with considering of it influence on financial position and financial results of activity.The final choice of various positions in accounting policies components for the workin progress should be made considering the peculiarities of the companyactivity.
  • Item
    Особливості внутрішнього аудиту інвестиційних проектів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрик, О. А.; Шкіренко, В. В.
    Розкрито зміст існуючих процедур аудиту інвестиційних проектів, систематизовано погляди науковців на розвиток предметної сфери знань і практичної діяльності. Обґрунтовано поняття “внутрішній інвестиційний аудит”, визначено його мету, завдання, порядок інформаційного забезпечення. Сформульовано його основні елементи та запропоновано підходи до удосконалення методики за етапами проведення внутрішнього інвестиційного контролю. Maintenance of existing audits of investment projects, systematized views of scientists on the development of subject area knowledge and practice. Shows ambush approaches of financial accounting Ukrainian enterprises based on common principles set out in international standards, standardization of national legislation with an international regulatory framework. The causes of low efficiency of investment of domestic enterprises through causal factor of influence on this fact the absence of an internal audit of investment projects. Argued that the internal audit investment is one of the most progressive forms of management control under which proposed to consider the process of verification and generation of information provision to meet the needs of management, policy analysis company, certain administrative mechanisms and procedures adopted by the authority in order to maintain a high level of effectiveness of implementation of the investment strategy of the entity, management of investment risk and achieve the desired economic (social) effects. Proved the concept of “internal audit investment”, defined its objectives and tasks, the order of information provision. Formulated its basic components and proposes approaches to improve methods for the stages of domestic investment control.
  • Item
    Фінансовий аналіз банківського сектора в Польщі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гальбарчик, T.
    Наведено специфіку та спектр фінансового аналізу банків як фактор впливу на їх імідж та стабільність, а таким чином – і на стабільність всього фінансового сектора. Проаналізовано вибрані сфери діяльності банківського сектора Польщі в 2010–2013 рр. In the market economy, banks act as financial intermediary. On one hand, they want to make profit, but on the other hand they are called public-trust institutions. Since profit maximization is not possible without taking risks, that is why risk taking must be controlled. The activity of banks is therefore supervised by the Commission for Financial Supervision, the National Polish Bank or Bank Guarantee Fund. Other participants in the economic process must also have a clear picture of their financial position and management results. In the context of increasing competition and increasing the risk of making decisions by banks, an access to objective assessments of the economic – financial situation of banks is of particular importance. The assessments should be based on the analysis of the data presented in the financial statements. Since the credibility of carried out evaluations is determined by the credibility and reliability of data on which they were made, the bank financial statements are subject of examination, the purpose of which is to express an opinion by the auditor, whether it is consistent with the applicable accounting rules (policy) and whether it fairly and clearly shows the asset and financial situation, as well as the bank profit. Financial analysis can reduce the risk and eliminate the consequences of bad decisions, makes it possible to take appropriate action in order to improve efficiency, better utilization of resources, to meet the expectations of the owners and to ensure an appropriate level of liquidity and capital adequacy. Apart from the bank managers, others use it as well. The main objective of such tools is to assist the processes of decision-making at various levels. Furthermore, financial analysis has an impact on shaping the image of the bank and the evaluation of its credibility. Presentation of the characteristics and scope of the banks financial analysis, as a factor affecting their image and their stability, is therefore the aim of the author’s article. This is of particular importance due to the fact that at the end of 2013 the value of the assets of the financial system in Poland (without NBP) was nearly 2.3 billion zł, of which 62.2% was in the banking sector. Moreover, taking into account the relations between banks and other entities of the financial market, it can be concluded that the stability of the banking sector is crucial for the stability of the entire financial system in Poland. The scope of the financial analysis is related to the macro scale and covers the entire banking sector, i.e. commercial banks (state-owned and joint-stock companies), credit units and credit institutions. The paper presents the structure of the sector (including the participation of foreign capital and the directions of its origin) and its place in the Polish financial system taking into account the amount of assets. The subject matter of the scope includes preliminary financial statements analysis (the analysis of dynamics and structure of the balance sheet and profit and loss account - without the report of funds flow and the statement of changes in equity - and capital adequacy) and ratio analysis on the basis of data from financial statements. The ratio analysis was limited to the assessment of the most important spheres of bank activities, i.e. solvency ratios, liquidity measures and efficiency. The source of the pooled data for the banking sector have been reports published by the FSA. The time period of the analysis covers the years 2010–2013, and the spatial range takes into account system solutions in assessing the solvency and liquidity of banks and the already mentioned above, position in the Polish financial system. Due to limitations in the volume of the article, the analysis of the competition from other institutions has been omitted. The analysis leads to the following conclusions: number of entities conducting banking activities remains stable, while there was a slight increase of the contribution of banks controlled by domestic investors; the banking sector in Poland is characterized by maintaining strong capital position. Throughout the period there was a growing surplus of own funds in relation to the entire capital requirement, which means that the amount of own funds was appropriate to the scale of the risk involved; the balance sheet structure confirms the dominant contribution of traditional banking operations (deposit and credit activities) in shaping the balance sheet total. The effect of this is also the predominant contribution of income interests in shaping banking activity profit and – indirectly – banks profit; the banks compliance requirements for solvency and liquidity should be assessed positively. Both capital adequacy ratios (CAR and Tier 1) and shorter-term liquidity measures were maintained at the required level; despite difficult external conditions, the net profit achieved by the banking sector in 2012-2013, fell only slightly, the consequence of which was, however, worsening of the main measures of effectiveness; the analysis confirmed the key role of banks for the stability of the financial system in Poland. At present and in the near future, the stability of the banking sector does not seem to be threatened.
  • Item
    Теоретичні засади удосконалення організації обліку заробітної плати
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Островерха, Р. Е.
    Розкрито сутність заробітної плати та її вплив на організацію обліку, встановлено відмінності та взаємозв’язок між поняттями “оплата праці” та “заробітна плата”, визначено об’єкти та елементи організації обліку заробітної плати та критеріальні засади їх удосконалення, розроблено шляхи оптимізації показників документів з обліку праці та її оплати, запропоновано порядок формування робочого плану рахунків з обліку заробітної плати. The role and importance of wages in the public and socio-economic development and the necessity to improve accounting as the basic information system that provides for the formation of information resources in order to manage the system of remuneration. The essence of wage and its impact on accounting, set difference and relationship between the concepts of “wages” and “salary” defined objects and elements of payroll principles and criterion of perfection, the essence of which lies in the complex systematic approach that covers all stages of your process and all their components and ensures their relationship and harmonization. The essence of payroll is a derivative nature of accounting and the contents of one of the key concepts of economic theory “organization” (from the French. Organization, from Lat. Organizo - give an orderly appearance, arrange), so it can be defined as a set of targeted processes or actions taken by managers and provide the best selection, operation, regulation and continuous improvement methods and techniques for collecting, processing, storing and transmitting accounting information necessary to manage payroll and solve the current problems of calculation and payment of salary for each reporting period. Argued that the improvement of payroll is an integral part of increasing the efficiency of accounting information. The ways of improvement of payroll, developed a list of indicators of accounting work and pay, adapted to the needs of analytical and synthetic accounting and reporting of the work proposed order of development time & attendance numbers for employees and proved its need to improve accounting analyticity and raising control; the structure of the work plan, that gives detail information in terms of the types and forms of remuneration; structural units and categories of workers (managers, Business unit personnel, workers, staff), qualification levels of workers.
  • Item
    Особливості обчислення середньоденної заробітної плати для розрахунком за листком непрацездатності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Нікітіна, Я. В.
    Розглянуто процес розрахунку середньоденної заробітної плати для нарахування матеріального забезпечення за тимчасової втрати працездатності та відображення в системі бухгалтерського обліку розрахунків з відшкодування працівникам втраченого заробітку. Досліджено методику розрахунку середньоденної домоги з тимчасової втрати працездатності для різних категорій найманих працівників, зокрема для добровільно застрахованих осіб. The scientific article the features of accounting of payments for insurance and reporting in accordance with applicable law are considered. The process of calculating the average wage per day to charge the material security while temporary disability and representation of workers' lost earnings compensation calculations in the business accounting is considered in the article. Reveals the method of calculating refunds for various types of social insurance are some controversial points in calculating such amounts. The features of calculating benefit for temporary disability, depending on the cause of disability: total temporary disability, caring for a sick family member, temporary disability related to pregnancy and childbirth are analyzed. Examples of calculation of the average wage per day for the employee in an insurance case and reflection the accounting in a table are considered. The methods of average benefit calculation for the period of disability for different categories of employees including the ones who work part-time and who are voluntarily insured are researched. Formulated some proposals for improving the calculation of financial security in the system of voluntary insurance.
  • Item
    Облік у кредитних спілках
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мохняк, В. С.
    Розглянуто відповідність методики та організації обліку у кредитних спілках відповідно до специфіки їх діяльності. Розкрито шляхи і передумови формулювання засадних основ адаптивності системи бухгалтерського обліку кредитних спілок. Compliance methodologies and accounting organization of credit unions in accordance with their specific activities discussed in the article. The accounting system of credit unions in their methodological orientation should provide financial information and social protection for all participants, a reliable statistical basis for macroeconomic management processes form, transparency of these institutions for the regulation of financial services to create. The existing legal and procedural framework for the organization of accounting in credit unions, lack of clear legal rules to control this basic foundation does not provide financial protection to their members, prevents and effectiveness of overall regulation of this sector of the economy. Accounting system in credit unions requires adaptation according to the actual conditions analysis confirms recent studies and publications. The problem of establishing objective level of financial stability of the credit union occurs in modern conditions are unstable and not enough projected financial and economic environment. Protection of its own (invested capital), the actual level of financial stability of the credit union does not allow you to install modern methods. This is because the methods are based not only formalized the basic information, but also use a significant number of quality indicators. Formalized financial information should speak baseline information for organizations of this type. The formulation of fundamental principles of adaptability accounting credit unions should be made within the national standardization of accounting-based teaching materials institutions regulation of financial services. This base object and a rising condition for the development and adaptation of the accounting system of the credit union must act equity.
  • Item
    Сучасні аспекти формування загальної стратегії аудиту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Москаль, Н. В.
    Досліджено порядок формування загальної стратегії аудиту у контексті розвитку теорії аудиту, наявності різноманітних підходів до його планування та спрямування практики аудиторської діяльності до постійного удосконалення організації та методики його проведення. До передумов розроблення загальної стратегії аудиту віднесено ознайомлення для отримання розуміння суб’єкта господарювання і його середовища, діагностику безперервності діяльності, оцінку ризику та суттєвості, визначення умов аудиту. На основі розглянутих елементів та передумов формування загальної стратегії аудиту запропоновано застосовувати на рівні окремих суб’єктів аудиторської діяльності типову структуру загальної стратегії аудиту, яка би забезпечувала належну якість його подальшого планування та здійснення. Ключові слова: планування аудиту, загальна стратегія аудиту, оцінка ризику та суттєвості, умови аудиту, об’єкти аудиту, аудиторські процедури. Audit planning is a vital area of the audit primarily conducted at the beginning of audit process to ensure that appropriate attention is devoted to important areas, potential problems are promptly identified, work is completed expeditiously and is properly coordinated. Audit planning means developing a general strategy and a detailed approach for the expected nature, timing and extent of the audit. The auditor plans to perform the audit in an efficient and timely manner. The auditor should develop and document a general strategy describing the expected scope and conduct of the audit. In developing the overall audit strategy we suggest to include: knowledge of the business; general economic factors and industry conditions affecting the entity's business; important characteristics of the entity, its business, its financial performance and its reporting requirements including changes since the date of the prior audit; understanding the Accounting and Internal Control Systems; the accounting policies adopted by the entity and changes in those policies; the expected assessments of inherent and control risks and the identification of significant audit areas; the setting of materiality levels for audit purposes; the identification of complex accounting areas including those involving accounting estimates; possible change of emphasis on specific audit areas; coordination, direction, supervision and review; other matters. It is advisable to use the typical structure of the overall audit strategy for individual audit firms. This will improve the process of forming the overall audit strategy and ensure proper quality of future planning and auditing. Key words: audit planning, the general audit strategy, risk assessment and evaluation of materiality, conditions of audit, objects of auditing, the audit procedures.
  • Item
    Необхідність застосування міжнародних стандартів обліку (IAS) в умовах економічної інтеграції України з ЄС
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Маслак, О. О.; Лега, О. С.
    Розкрито суть міжнародних стандартів обліку та роль уніфікації міжнародних стандартів обліку з вітчизняними. На основі дослідження та узагальнення літературних джерел визначено необхідність пристосування вітчизняних стандартів обліку до потреб ринку, також визначено необхідність гармонізування термінології і принципів обліку в міжнародному аспекті. Визначено найважливіші відмінності між міжнародними стандартами фінансової звітності та положення про стандарти бухгалтерського обліку. The paper presents the essence of international accounting standards and the role of unification of international accounting standards in domestic. Based on the study and synthesis of the literature identified the need for adaptation of national accounting standards with market needs, and defined by the need for harmonization of terminology and principles of accounting in an international context. Determined the major differences between International Financial Reporting Standards and the provisions of Accounting Standards. The largest corporations today are joint ventures. It's becoming commonplace. For the modern business investment flow erases all boundaries. Although there are some difficulties on features and adequacy of information display in certain countries. Therefore, the present conditions it is necessary that the financial statements of the entity was understood by other market participants from different countries. Today, more than ever, market actors need complete and understandable information about the company, this is especially true for modern Ukraine, which strongly steps toward integration and active cooperation in all sectors of the EU. Over the last decade, the countries of the European Economic Community held a strong work involves the harmonization of accounting and through the joint efforts of developed countries gradually established a uniform system of accounting. Obviously we see the need to implement IFRS for all sectors of Ukraine and harmonization of accounting standards.
  • Item
    Соціальний облік: методичний підхід та організаційне забезпечення
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Левицька, С. О.
    Аналізується потреба в інформації з питань використання трудових ресурсів, реалізації заходів соціальної захищеності працівників. Досліджуються методична та організаційна складові соціального обліку з урахуванням принципів соціальної, економічної та екологічної збалансованості господарської діяльності. Modern management system actualizes the need for monitoring the performance evaluation of social programs, particularly in terms of personalized costs of conservation, restoration and rational use of labor resources. Social responsibility of business – is a concept that encourages business entities to consider the interests of society by taking responsibility for the impact of performance on consumers, stakeholders, employees, communities and the environment. Therefore, the baseline corporate social responsibility (CSR) should be integrated for entities controlled not only by public authorities, but also by the public. The source of information for enterprises is the only integrated systemof economic accounting, including accounting, internal, statistical and tax accounting subsystemof business transactions. The integrated accounting system has indicators in the context of each sub-account, describing the status and use of labor resources. Given the purpose of the social component and the methodological and organizational features of this subsystem we can define social accounting as a reflection of economic activity within the economic and organizational measures, conservation, and workforce development of the enterprise based on ecological and economic providing for their implementation. Established, that reporting forms are not ready to disclose the performance of CSR in the context of the results of their activities. Topical is the issue of forming social reporting. Among the tasks aimed at enhancing corporate social responsibility in Ukraine are: development of a system of quantitative and qualitative indexes of estimation social responsibility, taking into account economic and ecological balance of entrepreneurial activity; implementation of mechanism for lodging social reporting (along with those of existing reporting forms or in the form established by the integrated reporting performance indicators of social guarantees for members of staff). The above mentioned will establish control by the state, owners, labor collective of compliance with the state policy of social support workers, early subjects accumulate funds for such payments.
  • Item
    Вектори органзаційно-правового удосконалення практики функціонування національного природно-заповідного фонду
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Римар, М. В.; Курницький, В. І.
    Висвітлено організаційні та правові параметри функціонування природно-заповідного фонду України. Зокрема проведено наукове обґрунтування застосування сучасних методик організації природно-заповідної справи з позиції лібералізації системи державного відомчого регулювання та спрощення природоохоронних механізмів у межах природно-заповідної сфери. Reveals the current state of objects of nature reserve fund of Ukraine, provision of maintenance of financial and economic resources to implement policies to protect the environment. Analyzed the system of economic instruments in implementing recreational activities. Deals with organizational and legal parameters of the Nature Reserve Fund of Ukraine. Specifically conducted scientific substantiation of application of modern methods of natural reserves in positions of public institutional liberalization and facilitation of environmental regulation mechanisms within natural protected areas. It is proved that even with substantial decentralization processes coordination plans recreational activities within protected areas fund to form a clear list of criteria to be taken into account when assessing and analyzing such plans. Formulated some aspects of the development and study of mechanisms of organizational and legal liberalization of the regulatory process to ensure adjustment and maintenance of recreational activities within the nature reserve fund of Ukraine. Argued for the need to adopt a more targeted tools and leverage the capacity to provide a regulatory effect and create real economic and financial platform for additional investments in nature conservation recreation.
  • Item
    Сучасне трактування, склад і особливості формування управлінської звітності підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Куцик, П. О.
    Досліджено підходи вчених до трактування поняття “управлінська звітність” та її призначення. Обґрунтовано доцільність використання запропонованого терміна “внутрішньокорпоративна управлінська звітність”, який відображає як ціль подальшого використання викладеної у ній інформації, так і суб’єктів, чиїх інтересів вона торкається. Розглянуто класифікацію управлінської звітності, що подається вченими в їх дослідженнях. Подано авторську позицію щодо структурування та визначення складу внутрішньокорпоративної управлінської звітності, її місця в системі інформаційного забезпечення системи управління. Reveals the importance of management accounting in upravlinnni modern enterprise, its functionality in managerial concepts. The article is devoted to the consideration of some outstanding scientists approaches to the interpretation and purpose of “managerial reporting” notion. The expediency of the proposed “intra-corporate managerial reporting” term using is grounded, in order to reflect the objective of its further using with a view to put into practice the carried information and meaning. The classification of managerial reporting presented by some outstanding scientists is considered also. Grounded appropriate format of the information provided internal management reporting required to support effective management decisions. Presented arguments and outlines some approaches by which management reporting structure of intra corporate can be modified and developed by extending one of its components, including the one which allows us to differentiate intra management reporting and responsibility centers and other segments of the industry, products, structural units and so on. The author’s position on structuring and determination of “intra-corporate managerial reporting” composition and also its place in the information management system is substantiatly presented.
  • Item
    Галузь діяльності як системоутворюючий фактор обліку і контролю витрат на якість зернопереробних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Луцюк, І. В.
    Розкрито організаційно-технологічні особливості діяльності борошномельних підприємств та визначено особивості їх впливу на побудову обліку витрат. Побудовано модель системи вхідного і вихідного контролю якості заготівлі і переробки зерна спеціалізованими підприємствами. Наведено етапи життєвого циклу продукції борошно-мельного виробництва, на кожному з яких здійснюються витрати на якість продукції. The article reveals organizational and technological features of flour milling enterprises activity and defined the nature of their impact on cost accounting construction. We have built a model of the system input and output quality control of harvesting and processing of grain at the specialized enterprises. The characteristics of the technological process of harvesting and processing of grain, which affect the recognition, the structure of the operation costs and the formation of the major and by-products' cost is given. Is indicated that the carrying out of several interrelated activities leads to the necessity of costs distribution by business segments, as these operations are performed simultaneously, using the same equipment and workers with elevator's own resources and products adopted from customers. The phases of the operating cycle of harvesting and processing of grain is described. Since milling industry unites a series of interrelated processes, most enterprises use processorder costing. The objects of cost accounting on the flour milling enterprises is separate milling – a set of interrelated technological operations on processing of grain into flour. In onegrade milling the cost of 1 ton of flour is determined by dividing the total direct costs on the volume of production. The milling industry in addition to the major product (flour of different grades) produces by-products (semolina, bran), waste of I and II categories, which can be sold as animal feed. To estimate the cost of each kind of products, enterprise evaluates the cost of separate milling and then allocate it between products. The calculation unit is 1 ton of products (flour, bran). In high-grade milling cost allocation carries out with conditional factors that are determined for each variety of products. It is important to distinguish between joint products, failure and waste products, because their value have an influence on the major product’s cost and accounting. By-products is a result of the technological process in the production of the major product and can be sold to consumers. The cost of recyclable waste is not included in the cost of finished products. Waste, that cannot be transferred to reprocessing and have to be salvaged, increases the cost of production. Quality control is realized at all phases of processing of grain and includes input control of raw materials, measures to improve grain quality and quality control during storage and at all stages of the production process. In general, implementation of the quality management system at the enterprise requires proper accounting and analytical support that will afford information regarding the amount of quality costs and activities results. Milling industry has a number of technological features, that should be considered, when building an accounting system, in particular: the existence of a few business' segments, the manufacturing of products from customer-owned raw materials, the complex nature of production, a significant proportion of industrial waste, seasonal fluctuations in the volume of raw materials, the continuity of the production process. The specifics of mills defines the nomenclature of quality costs, peculiarities of their inclusion in the cost of production or written off to business costs.