Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №797
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/25283
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 797 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 479 с. : іл. – Бібліографія в кінці розділів.
Browse
Item Stan rynku finansowego jako determinanta rozwoju gospodarczego kraju(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Iwaszczuk, N.; Solovei, T.W artykule dokonany został przegląd podstawowych instrumentów i elementów tworzących system finansowy w Polsce. Przeanalizowano udział poszczególnych podmiotów wchodzących w jego skład. Zbadano dynamikę wartości aktywów systemu finansowego Polski w relacji do PKB na tle innych państw. Oddzielnie zostały zbadane rynek pieniężny i rynek kapitałowy, pod względem rodzajów instrumentów obrotu i ich łącznej wartości na przestrzeni ostatnich lat. Poddano analizie związek pomiędzy stanem rynku finansowego a rozwojem gospodarczym kraju. Revealed that the analysis of the modern economy can not be considered sufficient without interrelated analysis of the financial market, which is currently the most dynamic in its development and provides the rotation of securitiesof the realeconomy. This article was made an overview of the basic instruments and elements of the financial system in Poland. The share of individual entities (its component) was analyzed. The dynamics of the Polish financial system assets values to GDP ratio compared to other countries were examined. Money market and capital market have been examined separately, in terms of types of traded instruments and their total value in recent years. The relationship between the state of the financial market and economic development of the country was analyzed. Argued that the stock market provides theefficiency of capital mobilization and allocation, as it provides a lower cost of capitaland contributes to the implementation of innovations and new technologies and improve business efficiency. Based on the above, rightly, that the organization of a well-functioning capital market facilitates corporatere structuring, an important feature of whichis the fact that he has nopolitical boundaries, as opposed to the real economy.Item Wpływ dysfunkcyjnego zachowania managerow na jakość środowiska pracy worganizacjach(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Lewicka, D.; Guzik, G.W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu organizacji stale poszukiwane są metody zwiększenia efektywności pracy, a przez to konkurencyjności organizacji. Obecnie praktycy i teoretycy zarządzania coraz częściej zwracają uwagę w tym kontekście na jakość miejsca pracy. Pozwala ona na pozyskiwanie i utrzymanie kandydatów z wyższymi kwalifikacjami oraz umożliwia ich motywowanie, a przez to także wzrost efektywności. Często zdarza się niestety, że jakość tą obniżają poprzez swoje dysfunkcyjne zachowanie managerowie, którzy powinni być najbardziej zainteresowani zdrowym funkcjonowaniem organizacji. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zachowań i charakterystyk managera, które mogą wpływać negatywnie na jakość miejsca pracy i powodować dysfunkcje i patologie. Jako kontrast przedstawiono w nim charakterystykę organizacji przyjaznej dla pracowników, budującej zaufanie oraz wzmagającej motywację. In a dynamically changing environment, organizations are constantly looking for the ways to increase their efficiency and thus the competitiveness. Currently, practitioners and theoreticians of management increasingly pay attention to the quality of the workplace. That allows acquiring and retaining candidates with higher qualifications, motivating them and thereby increasing efficiency. But unfortunately this quality is often lowered by dysfunctional behavior of managers who should be most interested in the healthy functioning of the organization. The purpose of this article is to present the behavior and characteristics of the manager, which may adversely affect the quality of jobs and cause dysfunctions and pathologies. As a contrast it is presented the characteristics of the organization friendly for staff, that builds the trust and increase motivation. There are many factors that may adversely affect the motivation. The most common of them (the source of which are managers) include: the creation and acceptance of a bad climate in the team, tolerating “toxic” environment in the organization, isolating workers from the information, creating an atmosphere of unhealthy competition, favoring their favorite employees, unfair promotion and remuneration of employees, changing employees on “their”, ordering members of the execution of useless stuff (for example. never by anyone not watched), lack of respect for staff and poor communication between them and the leaders and many others. Many managers believe that managing people is the most difficult task, indicating that the creation of a healthy, free from pathology organization is not easy. But only so employees feel good, they want to work and are motivated to achieve the best results.Item Адаптаційні аспекти застосування економічної експертизи в контурах німецької моделі контролінгу підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Перевозова, І. В.Визначено адаптаційні аспекти застосування економічної експертизи в контурах моделі контролінгу А. Дайле, наведено взаємоузгодженість основних завдань контролінгу та економічної експертизи. Удосконалене графічне зображення піраміди тотального контролінгу в мультифункціональному організаційному утворено в контурах моделі А. Дайле. In this article the adaptive aspects of the economic expertise in the circuits controlling model of A. Dayle. In this approach, contours availability subsystem economic expertise be implemented in two groups of tools: tools of planning and regulation of subdivisions (a function of business process management) and management tools and incentives for workers (people management function). Thus, for each set of business processes, goals of controlling is actually derived from the objectives of the enterprise and are a direct reflection of the prevailing to solve problems. It is proved that the approach A. Dayle is to formulate target picture company that identifies and specifies its goals. The formation of this pattern is its quality description of the problem facing the company. Her actual presence serves stimulant motivate employees to achieve a goal. Emphasized that it was their decision, but primarily on the accuracy of the formulation, the achievement now. The challenge to the decision, concerning the economic and expert research to fully correlate with the main tasks of controlling, so interconsistency article describes the main tasks of controlling and economic expertise. Author`s representation of the pyramid of the total controlling multi-organizational created in the contours of A. Dayle’s model reflects ensuring the proper task of controlling, namely building an effective system for enterprise adoption, implementation, monitoring and analysis of management decisions.Item Аналіз концепцій пояснення категорії “група” з метою бухгалтерського обліку за МСФЗ(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Брадул, О. М.; Юнацький, М. О.Розкрито динаміку об’єднань, злиттів і поглинань у сучасній глобальній економіці, важливість об’єктивної оцінки активів і капіталу під час консолідації балансу суб’єктів господарювання – учасників процесу. Проаналізовано результати утворення груп підприємств у разі об’єднання бізнесу у різних країнах світу. Розкрито засадні принципи формування стандартизованих процедур для цілей бухгалтерського обліку оцінки капіталу корпоративних груп. Наведено результати критичного аналізу поняття “об’єднання підприємств” та “об’єднання бізнесу”. Розглянуто основні концепції пояснення категорії “група”, що існують у міжнародній практиці. Обґрунтовано доцільність використання методу придбання, який розглядається таким, що має переваги у підвищенні якості та надійності фінансової інформації, зокрема сприяє забезпеченню підвищення зіставності консолідованої звітності різних компаній, усуваючи потреби застосування альтернативних методів, на відміну від методу участі в капіталі. Reveals the dynamics of mergers, mergers and acquisitions in today’s global economy, the importance of an objective assessment of capital assets and the consolidation of the balance sheet entities – participants. The results of the formation of enterprise groups in a business combination in different countries. Reveals the fundamental principles of formation of standardized procedures for accounting purposes of Capital Measurement corporate groups. The results of the critical analysis of the concept of “enterprise association” and “business combination”. The basic concept explanation category “group” that exist in the international practice. Shows the comparative analysis of different conceptual approaches in the provisions of the basic principles and guidelines for positioning united enterprise.Identified some shortcomings in the procedures regulated association of companies in terms of consolidation of profits and capital. The expediency of the use of the purchase method, which is seen as having advantages in improving the quality and reliability of financial information, in particular contributes to increase the comparability of the consolidated statements of different companies, eliminating the need for alternative methods, as opposed to the equity method.Item Аналізування ризиків, що виникають при залученні нових збутових каналів у процесі диверсифікації маркетингової діяльності малих машинобудівних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Шпак, Н. О.; Кирилич, Т. Ю.Проаналізовано ризики, що виникають у разі залучення нових збутових каналів процесі під час диверсифікації маркетингової діяльності малих машинобудівних підприємств; згруповано їх за сферами виникнення; встановлено, що забезпечення захисту від декількох категорій ризиків, які виявлені під час дослідження, дасть змогу досягти високого показника мінімізації усіх категорій ризиків; запропоновано потенційні шляхи мінімізації або усунення виокремлених груп ризиків. The paper clarifies that taking a positive management decision to diversify marketing activity in the context of its key element (sales) is influenced by plenty of risks. Taking into account the above mentioned, risks appearing in attracting new sale channels in marketing activity diversification have been analyzed; they have been grouped together according to areas of their appearing. The level of the risks importance and probability of taking place have been estimated. It was found that ensuring the protection against several risk types revealed in the study will allow us to achieve a high level of minimization of all risk types; the potential ways of minimization or elimination of risk groups have been proposed. The methods of decreasing probability of the fact that the risk will take place and risk prevention methods are analyzed in order to exclude risk negative impact in diversification of the marketing activity of small machine-building enterprise. The way of application of the “sum” method as one of the types of ABC –analyses is studied to distinguish the biggest threats during distributing channels diversification for small machine-building enterprise.Item Аналізування стану інвестиційної конкуренції в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ліпич, Л. Г.; Чорнуха, І. В.Розкрито сутність інвестиційної конкуренції, досліджено макросередовище підприємств будівельної галузі та оцінено рівень інвестиційної конкуренції між регіонами країни. Запропоновано методику оцінки стану інвестиційної конкуренції на основі коефіцієнтів концентрації капітальних інвестицій за регіонами України, що дало можливість з’ясувати рівномірність розподілу інвестицій по території країни та визначити стан інвестиційної конкуренції в країні. The article reveals the essence of investment competition and presents research of macroenvironment of enterprises of construction industry. Proved that attracting investment in the development of the national economy stands pressing issue today, because investment activity and investment in the country is a basic factor in the development of all sectors and particularly capital intensive, that is, the construction industry. The results of the analysis of the investment competition in macro construction enterprises, the content of basic indicators for enterprises. The analysis of the investment competition construction enterprises Ukraine found that a direct relationship between the level and degree of concentration factor is that the higher value of this index, the greater the degree of regional concentration of investments, and the weaker is the investment competition; increase in value of the index means reducing the concentration - the relationship is inverse. Based stateynoho study concluded that quantitative analysis of investment competition can be made on the basis of concentration ratios of capital investment by region of Ukraine, which will determine the uniformity of the distribution of investments across the country. The method of assessing the level of investment competition of macroenvironment based on the calculation of the coefficients of concentration of capital investment by region of Ukraine, that made possible to find even distribution of investment across the country and determine the state of the investment competition of macroenvironment of construction enterprises. Key words: national economy, businesses, construction industry, investment, investment attractiveness, competition, evaluation methods, factors evaluation system.Item Аналітичне забезпечення зміни витрат на виробництво продукції легкої промисловості України в умовах глобалізації(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Стріжик, У. Р.Проаналізовано стан легкої промисловості України, динаміку структури операційних витрат за економічними елементами підприємств легкої промисловості та проблемні чинники, що впливають на неї. Порівняно результати фінансово-господарської діяльності підприємств у до- та посткризовий період. Проаналізовано зміну рівня рентабельності (збитковості) галузі легкої промисловості, виявлено залежність зміни цього показника до рівня витрат на одиницю готової (реалізованої) продукції. Також порівняно макроекономічні показники (індекси вартості, ціни виробників та фізичний обсяг продукції легкої промисловості). Застосовано комплексний підхід щодо впливу макроекономічної ситуації в Україні на формування витрат виробництва. The statelight industry Ukraine, structure of operating expenses by economic elements of light industry and a number of problematic factors affecting it.The comparison of the financial and economic activity of enterprises in pre-and post-crisis period. The change of profitability (loss) light industry, the dependence of the rate of change of the level ofcosts per unitof finished (sold) products. Alsomade comparison of macroeconomic indicators (index value, producer prices and volumes of light industry).The complexapproach tothe impact ofthe macroeconomic situation inUkraineon the formation ofproduction costs. Althoughthe light industry of Ukraine isinpoor condition, it is a socially important and Exportable industryhas every opportunity for furtherrestorationandrevival. Determined that theproducts of domestic producersindustry ishigh-quality and expensive, focused on Western European and American markets. This leadsto the use of tollingschemes thatcurrently the main source of working capital funds foreconomic entities, upgrading equipment, improving skills developmentsector and increase employment. The inability of people to buy these products leads to it sorientation buy much cheaperlow quality products from China. Analysis of the cost structure, the cost per unit off inished product, and operating profitability showed that purchasedomestic manufacturers of expensive imported raw materials, high deterioration manufacturing assets, high rateof rent forland for industrialuse, increasing energy costs, lack of incentives for workersbecause of the relativelylow wagesleadsto the formation ofrelatively highcost of productionof light industry.Item Антикризове управління фінансами банків на прикладі ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК”(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кондрат, І. Ю.; Топій, І. І.Розглянуто особливості антикризового управління фінансами на прикладі ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК”. Метою статті є розкриття сутності та особливостей здійснення антикризового управління фінансами банківської установи. Проаналізовано підходи вітчизняних та зарубіжних дослідників до трактування поняття “антикризове управління” та на цій основі виокремлено підхід, котрий, на думку авторів, якнайповніше та об’єктивніше розкриває сутність та значення цього поняття. Окрім цього, виокремлено як особливості антикризового управління загалом, так і особливості антикризового управління банком зокрема. Проаналізовано та виокремлено основні проблеми антикризового управління у банківській сфері, а також запропоновано заходи антикризового управління проблемними банківськими активами. Запропоновані заходи антикризового управління у банківській сфері було застосовано діяльності ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК” та визначено економічний ефект від їх можливого впровадження. Для цього було розраховано показник внутрішньої ставки генерування капіталу до і після проведення рекомендованих антикризових заходів у діяльність ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК”. Для підтвердження об’єктивності очікуваних результатів від впровадження антикризових заходів у діяльність ПАТ “БРОКБІЗНЕСБАНК” було розраховано фактичний та очікуваний рівень ймовірності його банкрутства. The economic and financial crisis in Ukraine today increasingly exacerbate the situation of all entities both enterprises of different scales and insurance companies, credit unions, investment funds, banks and so on. Functioning of the economy of any country can not be imagined without efficient banking system. Banks deeply penetrate into the sphere of production and actively influence the economic and social processes in the country. For a long period of banking institutions activity has been unstable and it gets worse every year. The main destabilizing element of home banks is their liquidity, which decreases each passing day, causing panic among the population, which in turn leads to an outflow of deposits from the banking system. Also, banks have significant challenges associated with managing their problem assets. All these destabilizing factors negatively affect the financial stability of individual banks and the banking system as a whole. In addition, the crisis leads to a reduction of the number of jobs and, consequently, deprive people of livelihood. That is why particularly relevant today there are anti-crisis measures, which will be used to stabilize the economic situation in the country and to improve the financial stability of banks and other entities. The purpose of this article is to outline the nature and features of anti-crisis management financial banking institutions to develop specific anti-crisis measures of management distressed bank assets and to them to the activity of PJSC "Brokbiznesbank". To date, no consensus among scientists about the nature of anti-crisis management has not happened. In particular, they have different definitions of essence of anti-crisis management bank. Thus, O. Dzyublyuk, Yu.Rebryk, I. Blank consider anti-crisis management as a process, whereas V. Kovalenko, A. Kruhmal, V. Shpachuk, W. Wolf, M.Bas understand it as a set of activities. However, despite this, both a process and a set of measures are aimed at preventing, monitoring and recovery. Anti-crisis management in foreign literature is mainly considered as external control, that is to involve crisis management professionals from abroad, while home scholars emphasize its external and internal components. In V.I.Kostohryz’s opinion, there are three types of anti-crisis management: pre-crisis; management in times of crisis; management processes to overcome the crisis, each of which can be carried out both by internal and external experts. Thus, the bank anti-crisis management can be defined as a set of tools and measures of the legal, organizational and financial nature, which are aimed to identify and prevent crises in the bank's activities, restoration of its liquidity, solvency, competitive position. Analysis of home and foreign literature showed a wide range of factors destabilizing the banking sector, highlighted by scientists and allowed to distinguish their own, ones including the following: deterioration in asset quality, particularly increase of the share of "nonperforming" assets, reducing of emergency bank liquidity, significant costs of banking institutions directly concerning both their operations and functioning of the administrative apparatus, neglecting qualitative assessment of the creditworthiness of bank borrowers, late NBU reaction to banks loss of their solvency, increase of banks systemic risk. To improve the financial condition and remove it from the crisis we suggest the following measures: to change the repayment provisions of problem loans, the sale of bad loans, carring out the bank capitalization, restructuring of its assets and liabilities. Primary role in anti-crisis management plays a banks troubled asset management. The most effective and efficient management can ensure the stability and reliability of both the first and the second levels of the banking system of Ukraine. Thus, in modern economic conditions the anti-crisis bank management system effects essentially the restoration of financial firmness and solvency of both every individual bank and the stability and effectiveness of Ukrainian banking system function in whole. The perspective direction of future investigation will be the distinction of anti-crisis management factors of bank finances and working out means of their elimination.Item Важность эффективности судебного разбирательства для действования правосудия в Польше(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Квятковска, Р.; Гаврон, К.Обобщенно содержательное наполнение терминологического аппарата относительно различных сфер деятельности, акцентировано на важности содержания и сущности эффективной деятельности органов судебной системы. Приведены результаты исследования разбирательств в судебной системе Польши, оценена эффективность ее функционирования в целом и отдельных судебных производств. Систематизированы европейские и международные подходы к оценке эффективности функционирования систем правосудия в контексте с оценочной методике, используемой в польской практике. Проанализированы организационную структуру и состав расходов польской судебной системы и сделаны выводы о структурной эффективности. Обосновано выводы о том, что эффективное правосудие является необходимым условием для социального и экономического прогресса; отмечено низкую эффективность судебного разбирательства в Польше, в связи с тем, что процедуры не реализуют целей, для которых они созданы, приводя к высоким затратам бюджета и экономики. Generalized substantive content terminological apparatus with respect to the various fields of activity, accented on the importance of the content and spirit of the effective operation of the judicial system. The results of investigation proceedings in the judicial system in Poland, evaluated the effectiveness of its functioning as a whole and of court proceedings. Systematized European and international approaches to the assessment of the efficiency of the justice systems in the context of the evaluation methodology used in the Polish practice. Argued that the efficiency of the courts in the exercise of their main goal, which is the realization of the right of citizens to a fair trial without undue delay, to a large extent depends on the organizational-technical operation of the courts. It is proved that in the present time, in this area the most important achievements of the projects yavlyaeyutsya e-court, e-registration course of proceedings. Analyzed the organizational structure and the expenses of the Polish judicial system and draw conclusions about the structural efficiency. The conclusion is that an effective justice is a prerequisite for social and economic progress; noted the low efficiency of the proceedings in Poland, due to the fact that the procedures do not realize the purposes for which they were created, leading to high costs of the budget and the economy.Item Вектори органзаційно-правового удосконалення практики функціонування національного природно-заповідного фонду(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Римар, М. В.; Курницький, В. І.Висвітлено організаційні та правові параметри функціонування природно-заповідного фонду України. Зокрема проведено наукове обґрунтування застосування сучасних методик організації природно-заповідної справи з позиції лібералізації системи державного відомчого регулювання та спрощення природоохоронних механізмів у межах природно-заповідної сфери. Reveals the current state of objects of nature reserve fund of Ukraine, provision of maintenance of financial and economic resources to implement policies to protect the environment. Analyzed the system of economic instruments in implementing recreational activities. Deals with organizational and legal parameters of the Nature Reserve Fund of Ukraine. Specifically conducted scientific substantiation of application of modern methods of natural reserves in positions of public institutional liberalization and facilitation of environmental regulation mechanisms within natural protected areas. It is proved that even with substantial decentralization processes coordination plans recreational activities within protected areas fund to form a clear list of criteria to be taken into account when assessing and analyzing such plans. Formulated some aspects of the development and study of mechanisms of organizational and legal liberalization of the regulatory process to ensure adjustment and maintenance of recreational activities within the nature reserve fund of Ukraine. Argued for the need to adopt a more targeted tools and leverage the capacity to provide a regulatory effect and create real economic and financial platform for additional investments in nature conservation recreation.Item Вибір системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктів господарювання: проблеми та шляхи їх вирішення(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Чирва, А. А.Розглянуто проблематику вибору системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктів господарювання різних категорій. Подано градацію сучасних суб’єктів підприємництва залежно від обсягу річного доходу та кількості працівників. Визначено коло існуючих проблем щодо застосування раціонального підходу під час впровадження системи оподаткування, обліку та звітності та запропоновано шляхи їх вирішення. The article deals with the problems of taxation system choice in accounting and reporting of entities in different categories. Considered gradation of modern entities depending on the amount of annual revenue and number of employees and the entity (micro, medium or large businesses). The necessity of choosing a simplified form of accounting that must be carried out taking into account the selected taxation system. Efficient implementation of the taxation system, accounting and reporting is accompanied by some problems that are grouped listed in the table. The main existing problems that accompany doing business in different business entities in general or simplified tax system is to limit the application of the system, the procedure for setting the tax rate, the definition of the object of taxation, the tax burden, the procedure for reporting. Examined problematic factors made scoring for each business entities. Exhibited points made evident in graphical form with the release of each category of entities that choose general or simplified system. Justified advantages and disadvantages of selected to the tax system of each business entity made in the plane of selected problems and explaining the proposed points. The following information illustrates some key problematic aspects that arise when choosing a system of taxation, accounting and reporting entities and proposed solutions.Item Внутрішній аудит в управлінні витратами підприємств ресторанного господарства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Копотієнко, Т. Ю.Досліджено теоретичні аспекти та визначено можливості практичного застосування внутрішнього аудиту в управлінні витратами підприємств ресторанного господарства. Наведено порівняльний аналіз переваг та недоліків впровадження внутрішнього аудиту на підприємствах ресторанного господарства. In the article the theoretical aspects of internal audit and the problems of its practical application at the restaurant business enterprises have been considered. The basic approaches to defining the essence and purpose of internal audit have been determined. The expedience of the internal audit application as opposed to other form of financial control has been substantiated.The comparative analysis of the benefits and disadvantages of the internal audit implementation at restaurant business enterprises has been conducted. Thus, the main advantages of the internal audit application are its permanence, preventive character and the abilityof using the confidential and administrative information. The important differences between the internal audit, revision and consulting have been considered. Thus, the revision activity focused on the retrospective, on events that have already occurred and their consequences. Internal audit focused on the prospect, on analysing the future events that may have an adverse effect on the activity of the enterprise. The results of own author`s research, that had received by interviewing management personnel of definite restaurant business enterprises have been usedin this work. The overview of key problems in the sphere of restaurant businessenterprisers expenses management and suggestions for their optimization and rationalization through using the internal audit have been determined in the article.Item Внутрішній аудит витрат на інновації: організаційно-методичний підхід(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гик, В. В.З’ясовано значення та роль внутрішнього аудиту витрат на інновації як окремого виду супутніх аудиторських послуг. Розкрито організаційні аспекти внутрішнього аудиту витрат на інновації та наведено методичні підходи до використання аналітичних процедур. Запропоновано процес внутрішнього аудиту витрат на інновації розподілити на три етапи: початковий (планування аудиту витрат на інновації), етап дослідження (аналіз інформації, необхідної для оцінювання достовірності обліку витрат на інновації та його перевірка за суттю) та завершальний етап (написання аудиторського висновку). Встановлено, що при проведенні аудиту витрат на інновації важливого значення набуває проблема оцінювання їх економічної ефективності. The importance and role of internal audit of costs on innovations as a separate type of accompanying audit services has been clarified. Organizational aspects of internal audit of costs on innovations have been revealed, and methodical approach of using analytical procedure has been indicated. The process of dividing the internal audit of costs on innovations into three stages: initial (planning of audit of costs on innovations), investigation stage (analysis of information needed to evaluate credibility of costs on innovation accountability and its verification) and final stage (compilation of audit report) has been offered. It has been ascertained that the initial stage of the internal audit of costs on innovations should consist of four phases, mainly preliminary planning of audit of costs on innovations; risk evaluation; preparation and compilation of a general plan of audit of costs on innovations; preparation and compilation of audit program of costs on innovations. It also has been determined that a significant role in the conduction of audit of costs on innovations is played by the problem of calculating their economic effectiveness aimed at choosing and giving grounds to the most economically reasonable costs for enterprises, i. e. optimal variants for development.Item Внутрішній аудит у секторі публічних фінансів і його роль в системі управлінського контролю(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Шольно, O.Наведено питання функціонування внутрішнього аудиту у державних фінансових установах та його роль в системі управлінського контролю. Головною метою даної статті є порівняльний аналіз внутрішнього аудиту і управлінського контролю з погляду Закону про державні фінанси. The article presents the issues of the functioning of internal audit in the public finance sector and its role in the system of management control. The main purpose of this article is to demonstrate that the internal audit and management control are necessary tools for use in public sector units. The necessity to control comes from the fact the management of public resources. The article presents the definitions and characteristics of both of these tools on a background of the Public Finance Act, both of 2005 and currently in force in 2009. Also in the article was presented a comparative analysis of the internal audit of financial control and management control. Functioning of the public sector is based on the management of public funds. Thus, even more than in the private sector, the need to control income and expenditure in this particular sector. Glossary of terms in the public distinguished by inspection and auditing, as the main instruments to help manageand management of public funds. The new Public Finance Act introduced the concept of management control and the proposed new regulations to internal audit that strengthen expenditure control. Control and internal audit are often identified both in literature and in practice. But this is a mistake because they have a different nature and should distinguish between them. These concepts are closely related and form a coherent system that guarantees the protection of public financial resources and effective management and operation of all public sector bodies, but their activities are varied. Internal audit and, in particular, management control can contribute to increasing the efficiency of the functioning of the entire public sector.Item Внутрішній контроль витрат періоду підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Бойчук, Т. М.Досліджено основні особливості формування системи внутрішнього контролю витрат періоду підприємства. Проведено аналіз дефініцій понять “внутрішній” та “внутрішньогосподарський” контроль, розкрито принципові підходи до його організації. Визначено взаємозв’язок контролю з іншими функціями управління витратами. На основі комплексного підходу здійснено побудову системи внутрішнього контролю. Визначено мету, сформульовано основні завдання, а також виокремлено об’єкт та суб’єкт внутрішнього контролю витрат періоду. Розкрито методику та організацію внутрішнього контролю витрат періоду. Internal control takes important place in enterprise costs management system plays. Due to the application of its principles and methods inappropriate and excessive costs can be detected and prevented. The value of internal control can’t be overstated, the most urgent this issue is for large enterprises management system, where a variety of costs requires a specific approach to their control. Also, the same important value has internal control organization for shareholders and investors. In this case the control can be regarded as a voucher of effective enterprise management. At the same time, insufficient attention is paid to internal cost control in practice. The main reason is the lack of workers knowledge and inability to apply the method of internal control implementation. Another problem with the organization of effective control organization is an absence of scientific approach to control organization depending on the type of expenditure. Its worth to notice, that the type of costs (production costs, auxiliary department costs, administrative, marketing etc) requires the organization of internal control directly to their nature, structure and behavior. Many concepts of internal control are offered currently concerning production costs, but there isn’t a big amount about period costs, which are not included to the production cost, but directly affect the financial results formation. The structure of period costs during operational activity includes administrative, marketing and other operating costs. Purpose of research. To discover the essence of internal control according to the integrated approach, to define its aim, tasks, objects and subjects according to the systematic approach, and to disclose organizational aspects of internal control on enterprise’s period cost example. Object of research is an costs’ internal control system, which are directly unrelated to the production process: administrative, marketing and other enterprise’s operating costs. The subject of research is theoretical, methodological and applied aspects of costs’ internal control.Item Галузь діяльності як системоутворюючий фактор обліку і контролю витрат на якість зернопереробних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Луцюк, І. В.Розкрито організаційно-технологічні особливості діяльності борошномельних підприємств та визначено особивості їх впливу на побудову обліку витрат. Побудовано модель системи вхідного і вихідного контролю якості заготівлі і переробки зерна спеціалізованими підприємствами. Наведено етапи життєвого циклу продукції борошно-мельного виробництва, на кожному з яких здійснюються витрати на якість продукції. The article reveals organizational and technological features of flour milling enterprises activity and defined the nature of their impact on cost accounting construction. We have built a model of the system input and output quality control of harvesting and processing of grain at the specialized enterprises. The characteristics of the technological process of harvesting and processing of grain, which affect the recognition, the structure of the operation costs and the formation of the major and by-products' cost is given. Is indicated that the carrying out of several interrelated activities leads to the necessity of costs distribution by business segments, as these operations are performed simultaneously, using the same equipment and workers with elevator's own resources and products adopted from customers. The phases of the operating cycle of harvesting and processing of grain is described. Since milling industry unites a series of interrelated processes, most enterprises use processorder costing. The objects of cost accounting on the flour milling enterprises is separate milling – a set of interrelated technological operations on processing of grain into flour. In onegrade milling the cost of 1 ton of flour is determined by dividing the total direct costs on the volume of production. The milling industry in addition to the major product (flour of different grades) produces by-products (semolina, bran), waste of I and II categories, which can be sold as animal feed. To estimate the cost of each kind of products, enterprise evaluates the cost of separate milling and then allocate it between products. The calculation unit is 1 ton of products (flour, bran). In high-grade milling cost allocation carries out with conditional factors that are determined for each variety of products. It is important to distinguish between joint products, failure and waste products, because their value have an influence on the major product’s cost and accounting. By-products is a result of the technological process in the production of the major product and can be sold to consumers. The cost of recyclable waste is not included in the cost of finished products. Waste, that cannot be transferred to reprocessing and have to be salvaged, increases the cost of production. Quality control is realized at all phases of processing of grain and includes input control of raw materials, measures to improve grain quality and quality control during storage and at all stages of the production process. In general, implementation of the quality management system at the enterprise requires proper accounting and analytical support that will afford information regarding the amount of quality costs and activities results. Milling industry has a number of technological features, that should be considered, when building an accounting system, in particular: the existence of a few business' segments, the manufacturing of products from customer-owned raw materials, the complex nature of production, a significant proportion of industrial waste, seasonal fluctuations in the volume of raw materials, the continuity of the production process. The specifics of mills defines the nomenclature of quality costs, peculiarities of their inclusion in the cost of production or written off to business costs.Item Досвід організації обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслосоюзом” у першій половинні XX ст.(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Швець, В. Є.Розкрито значимість історичних досліджень становлення і розвитку обліково-аналітичного забезпечення для системного аналізу чинної практики й сучасних наукових розробок у предметній сфері економіки. Висвітлено історичний досвід обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслоcоюзом”, який був лідером з переробки молокопродуктів на західноукраїнських землях у першій половиніХХ століття. Обґрунтовано висновок про наукову доцільність використання досліджуваних підходів у формуванні міждисциплінарної інформації для практичного й організаційно-нормативного забезпечення сучасних потреб теоретико методологічних розробок для формування адекватності базових засад обліково-аналітичних наук. Reveals the importance of historical research establishment and development of accounting and analytical support for the system analysis of the current practices and current research in the subject field of economics. Deals with the historical experience of accounting and analytical maintenance of “Maslocoyuzom” which was a leader in the processing of milk at Western in the first half of the twentieth century, including the structure and content of the accounting and analytical information to support the appropriate management decisions in this field of business activity. The analysis purely your block these companies, including the list of the structure and content of accounts, summarizing the findings of their compliance management needs. The results of the structural analysis of the structure and content in the context of reports on the business of unions and concluded their validity for the purposes ofmanagement in contemporary conditions. Reasoned opinion on the feasibility of using scientific approaches studied in the formation of interdisciplinary information for practical and organizational and regulatory support needs of modern theoretical and methodological development for adequacy forming the basic principles of accounting and analytical sciences.Item Дослідження бюджетно-податкової політики у сфері державного регулювання техногенних збитків у національному господарстві(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кузьмін, О. Є.; Бублик, М. І.Досліджено бюджетно-податкову політику у сфері державного регулювання техногенних збитків у національному господарстві. Проаналізовано особливості бюджетно-податкової політики засобами кластерного аналізу факторів формування техногенних збитків на макрорівні. Кластерні моделі факторів формування техногенних збитків було побудовано як за видами економічної діяльності, так і за їх просторовою концентрацією методом нечітких С-середніх. Обґрунтовано доцільність розроблення сучасного інструменту фіскальної політики, який покращуватиме господарський механізм у сфері державного регулювання техногенних збитків, а також запропоновано шляхи його формування. In order to study fiscal policy on state regulation of man-made damage to the national economy, the theoretical principles of application of its instruments under conditions of incomplete information and uncertainty of the future have been summarized in this paper. According to objectives of the research tasks appropriate level of environmental taxes on factors of the levels of man-made damage to the national economy, and the study of features of fiscal policy means cluster analysis and the formation of approaches to the selection of effective economic instruments of state regulation of man-made damages, aimed at reducing the impact of destructive factors and promotion of environmental activities in the national economy the following results have been obtained. There have been built cluster model factors of man-made losses on the spatial concentration of economic activities by fuzzy C-means. The expediency of developing modern tools of fiscal policy have been justified. This will improve the economic mechanism in the field of state regulation of man-made damage, according to the needs of each specified cluster. It has been proposed to amend the key instrument of fiscal policy in the study area - environmental tax - according to the nature of the clusters. It has been recommended to apply the stimulating tools for objects belonging to the cluster with low levels of the factors of man-made damages, supporting tools - cluster with average levels of factors, constrainting tools - the cluster of high levels of factors and reorganising tools - cluster with critical levels of factors.Item Екологічний аудит у контексті стимулювання раціонального аграрного землекористування в умовах осушування(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дорошенкo, Н. О.Проаналізовано вітчизняні та міжнародні підходи щодо визначення екологічного аудиту. Встановлено, що деякі вітчизняні науковці в своїх дослідженнях опираються на визначення, надане в Законі України “Про екологічний аудит”. Доведено, що екологічний аудит тісно пов’язаний із стимулюванням раціонального аграрного природокористування та займає важливе місце в його інформаційному забезпеченні. Вироблено власний підхід до трактування екологічного аудиту в контексті стимулювання раціонального аграрного використання осушуваних земель. Наведено перелік показників, що характеризують структуру земельних угідь, їх технічний та агроекологічний стан, а також ступінь техногенного навантаження, які можуть бути об’єктом дослідження екологічного аудиту у галузі економічно ефективного та екологічно збалансованого землекористування в умовах осушування. National and international approaches to the definition of environmental audit are analyzed. Established, that some domestic scholars in their studies are based on the definition provided by the Law of Ukraine “On Environmental Audit”. It is proved that an environmental audit is closely linked to sustainable agricultural environmental management supporting and plays an important point in its information basis. Own approach to the interpretation of environmental audit in the context of the rational agricultural use of drained land stimulation is developed. The list of parameters that characterize the structure of the land, their technical and agro-ecological condition, and the degree of anthropogenic load, which may be the subject of research in the field of environmental auditing of economic efficiency and environmentally sustainable land use under conditions of drainage, is given.Item Економічна безпека держави: вплив системи облікового забезпечення на управління державними фінансами(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Вашай, Ю. В.; Дорошенко, О. О.Проаналізовано місце економічної безпеки в структурі національної, а також її внутрішню структуру. З’ясовано вплив системи бухгалтерського обліку як інформаційного забезпечення управління державними фінансами на фінансову безпеку – складову економічної безпеки держави. Наведено перелік індикаторів бюджетної безпеки та доведено, що інформаційне забезпечення управління державними фінансами має опосередкований вплив на кожен із вказаних індикаторів. Окреслено напрямки модернізації державних фінансів та системи бухгалтерського обліку. Визначено, яким чином вони можуть бути пов’язані зі станом економічної безпеки. Досліджено вимоги міжнародних стандартів бухгалтерського обліку в державному секторі до інформації, що надається у фінансових звітах. Розглянуто вимоги до інформації, регламентовані вітчизняними нормативно-правовими актами. З’ясовано відмінності у вітчизняних та зарубіжних підходах до інформації, що має міститись у фінансових звітах щодо виконання кошторисів та бюджетів. The place of economic security in the structure of national security is analyzed. Its internal structure is analyzed in the article. The influence of accounting as an information providing of management of public finances to financial security as a part of economic security. The list of indicators of fiscal security is presented. The author proved that information support of public finance management has an indirect impact on each of these indicators. The directions of modernization of public finance and accounting systems are shown. The author determines how they can be related to the state of economic security.The requirements of international accounting standards in the public sector to the information provided in the financial statements are investigated. The information requirements, regulated by national regulatory acts are considered. The author shows the differences between domestic and foreign approaches to information that is contained in the financial statements on the execution of estimates and budgets.