Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №797
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/25283
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 797 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 479 с. : іл. – Бібліографія в кінці розділів.
Browse
Search Results
Item Формування стратегії вирішення управлінських конфліктів у діяльності машинобудівних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.; Подольчак, Н. І.Відображено підходи щодо сутності митних процедур у вітчизняному законодавстві із урахуванням положень митного законодавства ЄС та інших нормативно-правових актів ВМО, запропоновано скасувати термін “митний режим”, замінивши його терміном “митна процедура”, із внесенням відповідних змін до МКУ та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, особливу увагу звернено на документальні перевірки дотримання законодавства України з питань державної митної справи, які на практиці отримали назву “митного постаудиту”. The article shows the approaches to the nature of customs procedures in the national legislation, taking into account the provisions of the customs legislation of the European Union and other legal acts of the World Customs Organization. Today it is necessary to implement the EU experience in Ukraine in order to improve the system of customs control and provide a unified coherent mechanism of interaction between customs, tax and other regulatory agencies and economic operators. This issue is especially urgent when developing and implementing qualitative management decisions of the State Fiscal Service of Ukraine during planning, organization and implementation of customs control of foreign trade transactions, and in particular such form as post-clearance audit. It is recognized that there is no single approach in the national legislation to the interpretation of the category “customs procedure”. Customs procedure means a body of rules determining conditions and procedure for disposal of goods in the customs territory of the country and beyond its borders, or a form of customs control.It should be noted that categories “customs regime” and “customs procedure” are equal in international acts. Here one can mention the French root of the word “regime” which in the original means order of something. For example, similar definitions can be found in the Glossary of Customs Terms, published by the WCO, which as a synonym for the English term “customs procedure” gives the French one “rugime douanier” that refers to “the regime used by Customs to the goods as objects of customs control”. It is possible to make a conclusion on the identification of “customs regime” and “customs procedure” categories having analyzed the contents of the International Convention on Simplification and Harmonization of Customs Procedures where the terms “procedure” and “rugime” are used as synonyms even in the names of copies in English and French. Taking into consideration the European experience and inconsistencies of national legislation, we suggest cancelling the term “customs regime” and replacing it with the term “customs procedure” with the corresponding changes to the Customs Code of Ukraine and other regulatory and legal acts on the state customs affairs. Hereby the term “customs procedure” means a system of consistent actions of the subjects of customs relationships (concerning Customs clearance and customs control), the content and sequence of which depends on the declared purpose of movement of goods and vehicles across the customs border of Ukraine. Considering customs procedures as a form of customs control we focus the attention on documentary checks of compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs, which in practice is called “post-clearance audit”. It should be noted that there is no single definition of “post-clearance audit” in foreign literature and the following terms exist: “post-customs audit”, “post-customs control”, “post-clearance audit”, “post-clearance control”, “post-entry audit”. However, despite the variety of categorial definitions, the essence of all concepts is the interpretation of post-clearance audit as minimization of “passing” procedures and performance of customs control by means of further in-depth documentary checks of foreign economic activity after the fact of customs clearance of goods and vehicles. The Customs Code of Ukraine stipulates that authorized officials are allowed to conduct remote, on-site scheduled and unscheduled documentary audits of enterprises. During on-site scheduled and unscheduled documentary audits counter-checks can be conducted to clarify the issues of the audit. The formation of the system of post-clearance audit in Ukraine has begun and gradually is being improved. The regulations governing the process of organizing, conducting and presenting the results of documentary checks on the compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs have been developed and are being implemented into practice. The post-clearance audit of foreign economic activity is a complex and continued process. And the quality and efficiency of customs procedures for carrying out documentary checks on compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs depend on the fact how it is legally regulated and methodically secured.Item Формування стратегії вирішення управлінських конфліктів у діяльності машинобудівних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.; Подольчак, Н. І.Дослідження дало змогу згенерувати стратегічні альтернативи вирішення управлінських конфліктів, які виникають у діяльності машинобудівних підприємств із урахуванням двох важливих ознак – напрям впровадження управлінських змін на підприємстві та необхідність залучення зовнішніх експертів до подолання конфліктів. Розроблено та описано особливості формування та реалізації таких стратегій керування управлінськими конфліктами: стратегія структурних змін, стратегія психоемоційного впливу, стратегія структурного перерозподілу, стратегія психоемоційного перерозподілу. Для вибору остаточної стратегії управління конфліктами запропоновано використовувати метод сценарного аналізування, який дає змогу обрати оптимальну стратегію щодо визначених на підприємстві цілей та управлінських завдань. On the main structures identified conflict management, that is, its components, relationships between elements, causes, factors and implications, as well as the main assessment and forecast models of conflict in organizations need to form a common vector of conflict management, which is called strategy. The strategy of conflict management control strategies for classification hierarchy refers to the functional strategies, ie those that are developed for a specific functional activity directly, but must be consistent with other types of functional strategies for the creation of a single course of business. This strategy is quite narrow and has very specific measures of realization of objectives in the field of conflict management as one of the major functional areas of conflict management strategy but affects all other strategies of the enterprise. The study made it possible to generate strategic management alternative solve conflicts that arise and flow in engineering companies of taking into account two important features - the direction of the implementation of management changes at the company and the need to involve external experts in conflict resolution. It should be noted that the review of existing policies and mergence set of measures to prevent and control conflicts has shown that they can be divided into strategies involving external agents and strategies without engagement. This criterion is crucial for conflict resolution, as it creates a clear distinction between acts and omissions of the parties in the event of conflicts intermediaries or settlement of the conflict itself, determines the direction of providing resources and their structure, scope, identify persons applying for the distribution of the results obtained from the settlement conflict. Another important criterion of separation strategies of conflict management is the impact on psycho-emotional sphere or structural changes in the company. Using the criteria of separation strategies of conflict management it was built map strategies. The use of psycho-emotional measures to managers provides proof place and importance of their work in teams, to ensure effective communication, motivation formalization connectivity with end performance. An important aspect of the strategy is the selection of personnel, the formation of the teams on the basis of partnerships between team members and positive psychological state, the construction of psycho-emotional matrix and the matrix of contact that allow you to identify leaders in the team. In general, often between psycho-social measures and individual measures of psycho difficult to distinguish, as any person is part of the group and therefore as the first, so the second type of events will affect both the individual leader, and the group as a whole. Thus developed and described features of the formation and implementation of management strategies of conflict management: a strategy for structural change strategy emotional impact of structural reallocation strategy, the strategy of emotional redistribution. An important issue for the choice of conflict management strategy is to solve the feasibility of attracting third parties to the conflict. This third party may be in relation to the company both internal and external. Evaluation of the feasibility and necessity of involving a third party to resolve conflict management is realized by a sequence of steps using the method of probability scenarios. To select the final conflict management strategies proposed use of scenario analysis method that allows you to choose the optimal strategy with respect to the set objectives and the enterprise management tasks.