Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №797

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/25283

Вісник Національного університету "Львівська політехніка"

У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 797 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 479 с. : іл. – Бібліографія в кінці розділів.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Зв'язки між інформацією системи обліку та логістичної системи господарюючого суб’єкта
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Камініцка, М.; Наркевіч, Й.
    Досліджено спільні риси інформаційної системи бухгалтерського обліку та логістичної системи підприємства. Розкрито організаційно-економічний механізм використання облікових інструментів для підвищення ефективності управління логістичними процесами. Сформульовано окремі підходи до системного використання бухгалтерських інструментів для підтримки логістичних процесів. The aim of this study is to identify similarities between the accounting information system and the logistics system of an individual economic entity. The background for this type of analysis is provided by the characteristics and the role of the individual information company where the key role regarding the economic information is played by accounting. The presentation of the main characteristics and functions of accounting as well as the definition of the notion and the characteristics of logistics will be followed by the answer to the question about the possibility of using the accounting tools for a more effective management of the logistic processes within the company. The present study is theoretical and the main research method used for the preparation hereof was a critical analysis of the secondary sources (volume forms and articles) and the primary sources (balance law acts) regarding the theory of information systems, accounting and logistics. The accounting system and the system governing a company's logistics are characterized by certain common features. They primarily include a similar sequence (stages) of the logistical processes and their interdisciplinary and systemic character. Therefore, there are strong connections between both these systems. This primarily refers to accounting and particularly the management accounting which show a huge potential and the capacity to support the decision-making processes in logistics. The said potentials apply particularly to the adaptation for the needs of the logistics with respect to cost accounting, budgeting and some financial accounting tools (charts of accounts, inventory, financial reporting). The present study was intended to indicate the directions of looking for the possibilities to use accounting tools in order to support logistical processes.
  • Thumbnail Image
    Item
    Досвід організації обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслосоюзом” у першій половинні XX ст.
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Швець, В. Є.
    Розкрито значимість історичних досліджень становлення і розвитку обліково-аналітичного забезпечення для системного аналізу чинної практики й сучасних наукових розробок у предметній сфері економіки. Висвітлено історичний досвід обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслоcоюзом”, який був лідером з переробки молокопродуктів на західноукраїнських землях у першій половиніХХ століття. Обґрунтовано висновок про наукову доцільність використання досліджуваних підходів у формуванні міждисциплінарної інформації для практичного й організаційно-нормативного забезпечення сучасних потреб теоретико методологічних розробок для формування адекватності базових засад обліково-аналітичних наук. Reveals the importance of historical research establishment and development of accounting and analytical support for the system analysis of the current practices and current research in the subject field of economics. Deals with the historical experience of accounting and analytical maintenance of “Maslocoyuzom” which was a leader in the processing of milk at Western in the first half of the twentieth century, including the structure and content of the accounting and analytical information to support the appropriate management decisions in this field of business activity. The analysis purely your block these companies, including the list of the structure and content of accounts, summarizing the findings of their compliance management needs. The results of the structural analysis of the structure and content in the context of reports on the business of unions and concluded their validity for the purposes ofmanagement in contemporary conditions. Reasoned opinion on the feasibility of using scientific approaches studied in the formation of interdisciplinary information for practical and organizational and regulatory support needs of modern theoretical and methodological development for adequacy forming the basic principles of accounting and analytical sciences.
  • Thumbnail Image
    Item
    Облікова політика підприємства щодо незавершеного виробництва
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Сторожук, Т. М.; Кушніренко, Д. І.
    Узагальнюючи пропозиції авторів та враховуючи особливості незавершеного виробництва, його неоднозначність та різноплановість як об’єкта бухгалтерського спостереження, запропоновано розширений перелік елементів облікової політики, які впливають на облікове відображення незавершеного виробництва. Варіативність методів оцінювання і альтернативність облікового відображення незавершеного виробництва розширює самостійність підприємства і дає змогу підбирати елементи облікової політики, враховуючи вплив на фінансовий стан та фінансові результати діяльності. In the article the problem of accounting policies of work-in-progress are researched. Work-in-progress is one of the key objects of accounting because it directly influence on financial position and financial results of enterprise. Despite the possibility of using alternatives in accounting and reporting, the problem of accounting policies of work-inprogress becomes relevant. In the article theauthors’suggestions in part of isolatingelementsof accounting policiesregardingwork in progress are summarized. Due attentionis given toestimation of work-in-progress,which mayhave different versions. The inherency for work-in-progress characteristics of costs of enterprise and characteristics of inventories of enterprise must be considered in developing of accounting policies for work-in-progress. Based on this in article selected elements of accounting policies of work-in-progress are united in three groups: a) general organizational elements: b) elements as a part of inventories of enterprise; c) elements as a part of costs of enterprise. Variety of methods of estimation and alternativeness of accounting reflection of work-inprogress extend the independence of enterprise and allow it to select the elements of accounting policies with considering of it influence on financial position and financial results of activity.The final choice of various positions in accounting policies components for the workin progress should be made considering the peculiarities of the companyactivity.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості внутрішнього аудиту інвестиційних проектів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрик, О. А.; Шкіренко, В. В.
    Розкрито зміст існуючих процедур аудиту інвестиційних проектів, систематизовано погляди науковців на розвиток предметної сфери знань і практичної діяльності. Обґрунтовано поняття “внутрішній інвестиційний аудит”, визначено його мету, завдання, порядок інформаційного забезпечення. Сформульовано його основні елементи та запропоновано підходи до удосконалення методики за етапами проведення внутрішнього інвестиційного контролю. Maintenance of existing audits of investment projects, systematized views of scientists on the development of subject area knowledge and practice. Shows ambush approaches of financial accounting Ukrainian enterprises based on common principles set out in international standards, standardization of national legislation with an international regulatory framework. The causes of low efficiency of investment of domestic enterprises through causal factor of influence on this fact the absence of an internal audit of investment projects. Argued that the internal audit investment is one of the most progressive forms of management control under which proposed to consider the process of verification and generation of information provision to meet the needs of management, policy analysis company, certain administrative mechanisms and procedures adopted by the authority in order to maintain a high level of effectiveness of implementation of the investment strategy of the entity, management of investment risk and achieve the desired economic (social) effects. Proved the concept of “internal audit investment”, defined its objectives and tasks, the order of information provision. Formulated its basic components and proposes approaches to improve methods for the stages of domestic investment control.
  • Thumbnail Image
    Item
    Критерії та складові інтегрального показника результативності функціонування підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Яремко, І. Й.; Рябкова, О. В.
    Проаналізовано наукові засади оцінювання та аналізування результативності діяльності підприємства. Розкрито зміст і сутність критеріїв, використовуваних для визначення результативності функціонування підприємства. Обґрунтовано доцільність і об'єктивованість оцінювання результативності підприємства з використанням підходу комплексного оцінювання на основі інтегрального показника. Наведено сформульований алгоритм побудови і розрахунку інтегрального показника результативності підприємства, який рекомендовано встановлювати за методом адитивної згортки критеріїв. Аргументовано, що використання такого формату інтегрального показника результативності підприємства дає змогу визначити загальний рівень результативності підприємства та виявити напрямки забезпечення ефективного управління підприємством. It was grounded the importance of key performance indicators in the system of modern enterprise management. It was analyzed the scientific approaches in estimating and analyzing effectiveness activity of enterprise. According to the results of analysis of different scientists’ researches in subject field in was notioned the ambivalent character of enterprise performance indicators, used in different scientific issues. It was pointed out the changes, that happened in the theories of effectiveness and efficiency. It was proved the crucial meaning of criteria and in dicators objectiveness in case of forming integral index of effectiveness, it’s meaning in the processes of day-to-day effectiveness operation management and long-termed enterprise functioning. It was explained the criteria’ context and subject used inenterprise effectiveness functioning, also the context of financial and non-financial effectiveness criteria. It was made as an example the obtainable informational basis format for pointing out the effectiveness enterprise functioning. It was proved the practicality and objectiveness of estimating enterprise effectiveness using integrated assessment. It was set the structured pattern building and calculating of enterprise effectiveness integral index, which is specified according to the method of additive criteria’ curtailing as recommended. It was pointed out the demands, met the criteria, which are the main for the determine enterprise effectiveness sindicators. It was grounded the importance of main weighing coefficient notioning, as well as expert estimating in meaning of used points and methods, based on the statistical processing for determining the integral effectiveness indicator. It was argued, that using such format of enterprise effectiveness indicator can bring us to determine the general level of enterprise effectiveness and develop the ways how to provide enterprise efficiency management.
  • Thumbnail Image
    Item
    Стратегічний управлінський облік як інформаційне підґрунтя стратегічного менеджменту підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Шевчук, В. Р.
    Завдяки аналізу досліджень вітчизняних та іноземних авторів розкрито сутність стратегічного управлінського обліку, а також представлено його роль як інформаційного підґрунтя прийняття рішень у кожному з п’яти взаємопов’язаних процесів стратегічного менеджменту підприємства, а саме: визначення сфери діяльності і формулювання стратегічних напрямів; постановка стратегічних цілей та задач для їх досягнення; формулювання стратегії для досягнення визначених цілей і результатів діяльності; реалізація стратегічного плану; оцінювання результатів діяльності та зміна стратегічного плану або методів його реалізації. In this scientific paper, by analyzing the research of domestic and foreign authors, defined the essence of strategic management accounting as an information basis for decision-making top-level management, which is to provide managers with all the information necessary for the management and control of business development for the benefit of its owners and other interested partner groups (creditors, customers, suppliers, staff, government and society). Also, the study presents the role of strategic management accounting as an information basis for decision-making in each of the five interrelated processes of strategic management of the enterprise, namely the definition of scope and formulation of strategic directions; setting strategic goals and objectives to be achieved; formulating strategies to achieve these objectives and performance; implementation of the strategic plan; assessment results and changes in the strategic plan or its implementation methods. Particular attention is paid to the value of strategic management accounting in the fifth management process: assessing performance and changes in the strategic plan and its implementation methods. By using tools of strategic management accounting, the company should develop an effective performance evaluation system that focuses on pre-defined parameters (a combination of short and long term financial and non-financial (qualitative) indicators of performance). Once the company has decided are critical indicators of performance should be measured and developed a system that captures these figures, it proceeds to assess progress. As part of the evaluation process execution (performance) is to compare the realized or actual, level of performance with a target level. The difference between the actual and planned levels of performance signals a potential problemthat will require an appropriate response. The emergence of new circumstances forcing the company to make adjustments to strategy development: long-term development direction can be changed with the management and future position of the company reviewed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Адаптаційні аспекти застосування економічної експертизи в контурах німецької моделі контролінгу підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Перевозова, І. В.
    Визначено адаптаційні аспекти застосування економічної експертизи в контурах моделі контролінгу А. Дайле, наведено взаємоузгодженість основних завдань контролінгу та економічної експертизи. Удосконалене графічне зображення піраміди тотального контролінгу в мультифункціональному організаційному утворено в контурах моделі А. Дайле. In this article the adaptive aspects of the economic expertise in the circuits controlling model of A. Dayle. In this approach, contours availability subsystem economic expertise be implemented in two groups of tools: tools of planning and regulation of subdivisions (a function of business process management) and management tools and incentives for workers (people management function). Thus, for each set of business processes, goals of controlling is actually derived from the objectives of the enterprise and are a direct reflection of the prevailing to solve problems. It is proved that the approach A. Dayle is to formulate target picture company that identifies and specifies its goals. The formation of this pattern is its quality description of the problem facing the company. Her actual presence serves stimulant motivate employees to achieve a goal. Emphasized that it was their decision, but primarily on the accuracy of the formulation, the achievement now. The challenge to the decision, concerning the economic and expert research to fully correlate with the main tasks of controlling, so interconsistency article describes the main tasks of controlling and economic expertise. Author`s representation of the pyramid of the total controlling multi-organizational created in the contours of A. Dayle’s model reflects ensuring the proper task of controlling, namely building an effective system for enterprise adoption, implementation, monitoring and analysis of management decisions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості проектування системи формування інтелектуального потенціалу підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Князь, С. В.; Холявка, Л. Ю.
    Досліджено особливості побудови системи формування інтелектуального потенціалу підприємств на основі процесно-структурованого проектування її складових. За результатами дослідження теорії управління та практики діяльності підприємств запропоновано розглядати систему формування інтелектуального потенціалу суб’єкта господарювання за основними стадіями її функціонування, такими як проектування, реалізування і оновлення. Обґрунтовано необхідність виділення саме цих стадій та наголошено на важливості зосередження уваги на розкритті питань, пов’язаних саме з проектуванням цієї системи. Запропоновано здійснювати та наведено логічну послідовність необхідних етапів проектування підсистеми інтелектуальних ресурсів організаційного рівня, що містить такі елементи, як службові відносини та інформаційніресурси. Наступним доцільно виконувати проектування підсистеми інтелектуальних ресурсів особистісного рівня, елементами якої є здібності, мотивованість, знання, вміння і навички працівників підприємства. Розроблено етапи проектування штучного інтелекту, який належить до підсистеми інтелектуальних ресурсів організаційного рівня, та проектується у такій послідовності відповідно до визначення потреб цих двох підсистем. Крім того, розкрито особливості та складові побудови механізму формування інтелектуального потенціалу як важеля генерування інтелектуальних можливостей суб’єкта господарювання. The features of the system of construction of formation of the intellectual potential of enterprises based on process-structured design of its components are explored in this article. The scientific opinions concerning the features and the need of develop this potential are developed. According to results of studying the theory and practice of management of enterprises the system proposed formation of the intellectual capacity of the entity for the main stages of its operation, such as designing, realizing and updating are considered. The necessity of selection of these stages is grounded and the importance of focusing on the issues that are connected with the designing of the system is complained. According to the sequence and structure of designing of system components forming the intellectual potential of the company, primarily prompted to make and are a logical sequence of steps necessary intellectual resources subsystem design organizational level, including items such as service relationship and information resources. Another designing of the subsystem intellectual resources personal level, featuring ability, motivation, knowledge and skills of employees are carried out. The stages of designing artificial intelligence, which belongs to the subsystem intellectual resources organizational level, and designed in such sequence as defined needs of these two subsystems are developed. In addition, the features and components of the mechanism of formation of construction intellectual capacities as a lever to generate intellectual ability of the entity are revealed.