Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №797
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/25283
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 797 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 479 с. : іл. – Бібліографія в кінці розділів.
Browse
Search Results
Item Галузь діяльності як системоутворюючий фактор обліку і контролю витрат на якість зернопереробних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Луцюк, І. В.Розкрито організаційно-технологічні особливості діяльності борошномельних підприємств та визначено особивості їх впливу на побудову обліку витрат. Побудовано модель системи вхідного і вихідного контролю якості заготівлі і переробки зерна спеціалізованими підприємствами. Наведено етапи життєвого циклу продукції борошно-мельного виробництва, на кожному з яких здійснюються витрати на якість продукції. The article reveals organizational and technological features of flour milling enterprises activity and defined the nature of their impact on cost accounting construction. We have built a model of the system input and output quality control of harvesting and processing of grain at the specialized enterprises. The characteristics of the technological process of harvesting and processing of grain, which affect the recognition, the structure of the operation costs and the formation of the major and by-products' cost is given. Is indicated that the carrying out of several interrelated activities leads to the necessity of costs distribution by business segments, as these operations are performed simultaneously, using the same equipment and workers with elevator's own resources and products adopted from customers. The phases of the operating cycle of harvesting and processing of grain is described. Since milling industry unites a series of interrelated processes, most enterprises use processorder costing. The objects of cost accounting on the flour milling enterprises is separate milling – a set of interrelated technological operations on processing of grain into flour. In onegrade milling the cost of 1 ton of flour is determined by dividing the total direct costs on the volume of production. The milling industry in addition to the major product (flour of different grades) produces by-products (semolina, bran), waste of I and II categories, which can be sold as animal feed. To estimate the cost of each kind of products, enterprise evaluates the cost of separate milling and then allocate it between products. The calculation unit is 1 ton of products (flour, bran). In high-grade milling cost allocation carries out with conditional factors that are determined for each variety of products. It is important to distinguish between joint products, failure and waste products, because their value have an influence on the major product’s cost and accounting. By-products is a result of the technological process in the production of the major product and can be sold to consumers. The cost of recyclable waste is not included in the cost of finished products. Waste, that cannot be transferred to reprocessing and have to be salvaged, increases the cost of production. Quality control is realized at all phases of processing of grain and includes input control of raw materials, measures to improve grain quality and quality control during storage and at all stages of the production process. In general, implementation of the quality management system at the enterprise requires proper accounting and analytical support that will afford information regarding the amount of quality costs and activities results. Milling industry has a number of technological features, that should be considered, when building an accounting system, in particular: the existence of a few business' segments, the manufacturing of products from customer-owned raw materials, the complex nature of production, a significant proportion of industrial waste, seasonal fluctuations in the volume of raw materials, the continuity of the production process. The specifics of mills defines the nomenclature of quality costs, peculiarities of their inclusion in the cost of production or written off to business costs.Item Внутрішній аудит в управлінні витратами підприємств ресторанного господарства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Копотієнко, Т. Ю.Досліджено теоретичні аспекти та визначено можливості практичного застосування внутрішнього аудиту в управлінні витратами підприємств ресторанного господарства. Наведено порівняльний аналіз переваг та недоліків впровадження внутрішнього аудиту на підприємствах ресторанного господарства. In the article the theoretical aspects of internal audit and the problems of its practical application at the restaurant business enterprises have been considered. The basic approaches to defining the essence and purpose of internal audit have been determined. The expedience of the internal audit application as opposed to other form of financial control has been substantiated.The comparative analysis of the benefits and disadvantages of the internal audit implementation at restaurant business enterprises has been conducted. Thus, the main advantages of the internal audit application are its permanence, preventive character and the abilityof using the confidential and administrative information. The important differences between the internal audit, revision and consulting have been considered. Thus, the revision activity focused on the retrospective, on events that have already occurred and their consequences. Internal audit focused on the prospect, on analysing the future events that may have an adverse effect on the activity of the enterprise. The results of own author`s research, that had received by interviewing management personnel of definite restaurant business enterprises have been usedin this work. The overview of key problems in the sphere of restaurant businessenterprisers expenses management and suggestions for their optimization and rationalization through using the internal audit have been determined in the article.Item Інформаційне забезпечення формування витрат енергопостачальної компанії: обліково-аналітичний підхід(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Левицька, І. О.Розкрито роль обліково-аналітичної системи в процесі управління витратами енергопостачальної компанії та її особливості в системі управлінського обліку. Досліджено методичні та організаційні підходи формування обліково-інформаційного забезпечення процесу управління витратами. In the article role of accounting-analysis system as process of cost’s management at energy supply company and place of management accounting in this process are highlighted. Components and forming of accounting information provision for cost management is conducted. Determined that reasonableness and prudence of management decisions regarding cost optimization at energy supply companies (primarily those that are included in the tariff structure), largely depends on the quality of information provision of accounting users, their professional knowledge and skills in the use of economic information management. An information provision is the process of satisfying information requests, consisting of continuous preparation and issuing accounting and analytical information in compliance with such requests. We consider that accounting and analytical systems should support synthesis of information on its activities in all accounting subsystems: accounting, tax, management and statistics. Research of management practices of energy supply companies shown that analytical component of management system is a harmonious combination of management accounting with operative analysis. The reason is that management accounting purpose is to conduct a deeper analysis than strictly regulated systematization of entries in the accounts. Information provision for cost management, which form the tariffs for transmission and/or electricity distribution, is deducted as a collection of data obtained from the organization, planning, accounting, analysis and cost control of energy supply company and serve as the foundation for their regulation. The important point, however, remains the integration of management accounting and control into one synergistic system by holding the previous control-analytical processing of financial information within the responsibility centers' “Costs”. The following information resources of information provision for system of costs management are highlighted: the legal and regulatory framework; internal organizational and administrative documentation; primary and consolidated accounting documents; internal and external reporting of accounting, management, tax and statistical subsystems; software and hardware. As a result of effectively implemented system of management accounting the major source of information is the internal management reporting detalization cost which is provided through a structured, analytical enough work plan accounts. The defining control instrument over the formation of the operating costs of transmission and/or electricity distribution is budgeting (quarterly, semi-annual, annual).