Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №797

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/25283

Вісник Національного університету "Львівська політехніка"

У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 797 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 479 с. : іл. – Бібліографія в кінці розділів.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Внутрішній аудит витрат на інновації: організаційно-методичний підхід
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гик, В. В.
    З’ясовано значення та роль внутрішнього аудиту витрат на інновації як окремого виду супутніх аудиторських послуг. Розкрито організаційні аспекти внутрішнього аудиту витрат на інновації та наведено методичні підходи до використання аналітичних процедур. Запропоновано процес внутрішнього аудиту витрат на інновації розподілити на три етапи: початковий (планування аудиту витрат на інновації), етап дослідження (аналіз інформації, необхідної для оцінювання достовірності обліку витрат на інновації та його перевірка за суттю) та завершальний етап (написання аудиторського висновку). Встановлено, що при проведенні аудиту витрат на інновації важливого значення набуває проблема оцінювання їх економічної ефективності. The importance and role of internal audit of costs on innovations as a separate type of accompanying audit services has been clarified. Organizational aspects of internal audit of costs on innovations have been revealed, and methodical approach of using analytical procedure has been indicated. The process of dividing the internal audit of costs on innovations into three stages: initial (planning of audit of costs on innovations), investigation stage (analysis of information needed to evaluate credibility of costs on innovation accountability and its verification) and final stage (compilation of audit report) has been offered. It has been ascertained that the initial stage of the internal audit of costs on innovations should consist of four phases, mainly preliminary planning of audit of costs on innovations; risk evaluation; preparation and compilation of a general plan of audit of costs on innovations; preparation and compilation of audit program of costs on innovations. It also has been determined that a significant role in the conduction of audit of costs on innovations is played by the problem of calculating their economic effectiveness aimed at choosing and giving grounds to the most economically reasonable costs for enterprises, i. e. optimal variants for development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Wpływ dysfunkcyjnego zachowania managerow na jakość środowiska pracy worganizacjach
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Lewicka, D.; Guzik, G.
    W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu organizacji stale poszukiwane są metody zwiększenia efektywności pracy, a przez to konkurencyjności organizacji. Obecnie praktycy i teoretycy zarządzania coraz częściej zwracają uwagę w tym kontekście na jakość miejsca pracy. Pozwala ona na pozyskiwanie i utrzymanie kandydatów z wyższymi kwalifikacjami oraz umożliwia ich motywowanie, a przez to także wzrost efektywności. Często zdarza się niestety, że jakość tą obniżają poprzez swoje dysfunkcyjne zachowanie managerowie, którzy powinni być najbardziej zainteresowani zdrowym funkcjonowaniem organizacji. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zachowań i charakterystyk managera, które mogą wpływać negatywnie na jakość miejsca pracy i powodować dysfunkcje i patologie. Jako kontrast przedstawiono w nim charakterystykę organizacji przyjaznej dla pracowników, budującej zaufanie oraz wzmagającej motywację. In a dynamically changing environment, organizations are constantly looking for the ways to increase their efficiency and thus the competitiveness. Currently, practitioners and theoreticians of management increasingly pay attention to the quality of the workplace. That allows acquiring and retaining candidates with higher qualifications, motivating them and thereby increasing efficiency. But unfortunately this quality is often lowered by dysfunctional behavior of managers who should be most interested in the healthy functioning of the organization. The purpose of this article is to present the behavior and characteristics of the manager, which may adversely affect the quality of jobs and cause dysfunctions and pathologies. As a contrast it is presented the characteristics of the organization friendly for staff, that builds the trust and increase motivation. There are many factors that may adversely affect the motivation. The most common of them (the source of which are managers) include: the creation and acceptance of a bad climate in the team, tolerating “toxic” environment in the organization, isolating workers from the information, creating an atmosphere of unhealthy competition, favoring their favorite employees, unfair promotion and remuneration of employees, changing employees on “their”, ordering members of the execution of useless stuff (for example. never by anyone not watched), lack of respect for staff and poor communication between them and the leaders and many others. Many managers believe that managing people is the most difficult task, indicating that the creation of a healthy, free from pathology organization is not easy. But only so employees feel good, they want to work and are motivated to achieve the best results.