Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2009. – №657
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/6318
Вісник Національного університету "Львівська політехніка".
До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009. – № 657 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку / відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – 564 с. : іл.
Browse
Item A competitive energy market - reality or just a slogan(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Brzoska, J.; Pyka, J.Розглянуто проблеми конкурентноспроможності енергетичного ринку ЄС, дослідження якої є одним з пріоритетів енергетичної політики ЄС, спрямованої на забезпечення більшої енергетичної безпеки в умовах сталого розвитку. У статті охарактеризовано основні етапи та правила створення конкурентного енергетичного ринку в країнах Європейського Союзу. Автор висвітлює цілі, переваги та загрози для розвитку конкуренції в енергетичній галузі. Був проаналізований рівень концентрації енергетичного ринку ЄС. Ситуація на польському ринку електроенергії була оцінена з точки зору можливостей споживачів щодо зміни постачальників енергії. A competitive energy market belongs to the priorities of the EU's energy policy, which is aimed at ensuring better energy security in the conditions of sustainable development. The article presents the background and the basic rules for creation of the competitive energy market. It indicates the objectives, the benefits, but also the threats, to the development of competitiveness in the power industry. The level of the EU's energy market concentration has been analyzed. The situation on the Polish electricity market has been evaluated from the perspective of the consumers' possibilities to change energy providers.Item Business model - creation of competitive edge(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Brzoska, JanЗміна середовища, поступові процеси консолідації та глобалізації вимагають постійного вдосконалення методів створення конкурентних переваг підприємств, що діють на відкритому ринку. Зміни в умовах діяльності підприємств, що зумовлені глобальними процесами та належністю до Європейського Союзу, вимагають коригування, а в деяких випадках глибокої трансформації бізнес-моделі. Наведено характеристику бізнес-моделі, яка трактується як поєднання концепції конкурентних переваг із зазначенням заходів і засобів, необхідних для її реалізації, що дає змогу організації (підприємству) досягнути визначених цілей, зокрема, рентабельності. The dynamics of he environment, the continuing processes of consolidation and globalization require continuous improvement of methods for building competitive advantages of enterprises operating in the open market. Changes in conditions of global business processes and determined membership in the European Union need to produce correct and often deep transformation of business model. The article presents the characteristics of the business model as a combination of treating the concept of competitive advantage with a set of activities and resources necessary for is implementation, enablng the organization (company) to achieve those objectives, in particular profitabilty.Item Cultural conditioning in marketing on foreign markets(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Limanski, AndrzejКультурне середовище є елементом міжнародного оточення, що характеризується дуже широкою, різноманітною сферою впливу на маркетингову діяльність підприємств у галузі споживчих товарів, поставок та послуг. Культура еволюціонує, проте, на даний момент вона є загальною системою для суспільства. Культура проявляється з використанням словесної і невербальної мови, вірування (релігії) і, проявляється в соціальному і економічному житті. Культурне розмаїття ринків є передумовою відмінної концепції міжкультурного маркетингу. Cultural surroundings is an element of the nternational surroundings which is characterised by a very wide, diversified scope and the multiple influence on marketing activity of the enterprises in industries of consumer goods, supply, and services. Culture is subject to an evolution, however, at a particular moment it constitutes the shared system for the given society or its distinguished parts. Culture manifests itself with the used verbal and non-verbal language, with beliefs (religion) and with turning towards the products of a foreign social and economic life. Cultural diversity of markets is a premise of distinguishing the concept of cross-culural marketing.Item Financial plan – basis for “Yield (earning) methods” application(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Lojda, Jan; Kralovic, JozefОцінювання компанії можна виконати багатьма способами. Одним із варіантів є використання методів оцінювання «за кінцевим результатом» та інструментарію, який полегшує оцінювання комплексного фінансового плану компанії. Для цієї мети можна використати офіційний фінансовий план компанії, укладений фінансовим менеджером компанії, або його власний план. За обох підходів фінансовий менеджер мусить бути добре інформованим про структуру фінансового плану, а також про індикатори оцінювання і моніторингу. Основний зміст цієї статті стосується опису згаданих вище аспектів фінансового планування. Evaluation of the company is possible in many ways. One possibility is to apply evaluation methods, which are based on the yield (earning) methods and such tools, which make easily possible to evaluate the complex financial plan of the company. For these purposes it is possible to use the official financial plan of the company elaborated by the financial manager must be well informed about the structure of the financial plan and also about inserted evaluation and monitoring indicators. The description of above mentioned aspects of financial planning are the core of this article.Item Non capital strategies of the foreign expansion of the enterprises(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Drabik, IreneuszОписуються можливості та обмеження застосування обраної стратегії розширення зовнішньоекономічної діяльності підприємств: непрямий експорт та кооперативні форми (ліцензійні угоди і франчайзинг). Непрямий експорт здійснюється без посередників, через прямі контакти з іноземними клієнтами. Вона заснована на продажі продукції національного виробника для національного експортера або внутрішньої філії' іноземного імпортера. Ліцензування є методом розширення, у відповідності до якого іноземний ліцензіат одержує право виробляти і продавати продукти на основі отриманого від підприємства (ліцензіара) досвіду. Франчайзинг - в основному схожий на ліцензування -означає угоду, в якій одна зі сторін (франчайзі) самостійно здійснює підприємницьку діяльність за згодою та контролем іншої сторони (франчайзер) при здійсененні фіксованих платежів. Товари (послуги) виробляються у відповідності до франшизи та стратегії франчайзера і під його товарним знаком. Стратегії закордонної експансії, такі як ліцензійні угоди і франчайзинг суттєво впливають на сучасну світову економіку. The article describes possibilities and limitatons of applications of chosen non-capital rategies of the foreign expansion of enterprises: the indirect export and cooperative forms (licence agreements and franchising). The indirect export is carried out by intermediaries without the direct contact with the foreign customer. It is based on the sale of the producer's own products for the national exporter or the domestic branch of the foreign importer in order to sell the products abroad. Licensing is a method of the expansion relying on the agreement, according to which the foreign licensee acquires the right to produce and sell products on the basis of widely understood knowledge obtained from the granting enterprise (licensor). Franchising - basically similar to licensing - it denotes the agreement, in which one of the sides (franchisee) independently conducts business activity under a permission of the other side (franchisor), but according to their signs and control and for the fixed payment. The produced items (services) are sold by the franchisee according to the strategy determined by the franchisor and under his trademark. Non-capital strategies of the foreign expansion, especially licence agreements and franchising make profit on their significance in the contemporary world economy.Item Quantitative methods in the process of segmentation(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Szlapka, M.У статті наведено основні припущення щодо здійснення сегментації клієнтів і кількісні методи, що використовуються при цьому. Визначено методи перевірки статистичних гіпотез для визначення статистичної значущості досліджуваних параметрів. Для того щоб уникнути дублювання інформації та спростити розподіл одержувачів на однорідні групи визначено, що може бути використаний аналіз співвідношення параметрів. При визначенні однорідних класів - сегментів покупців, застосовуються методи ієрархічного групування і розподілу. Незалежно від ієрархічних методів застосовуються також графічні методи, методи площі та щільності, оптимізація ітераційних методів та спільний аналіз. In the article the fundamental assumptions of conducting the process of segmentation of customers and quantitative methods helpful in its realization are presented. The methods of the verification of statistical hypotheses enable determining the statistical relevance of the studied parameters. In order to avoid the redundancy of the information and to simplify the distribution of recipients into homogeneous groups, the analysis of the correlation of parameters can be used. In defining homogeneous classes -segments of buyers, the methods of hierarchical grouping and distribution are applied respective of hierarchical methods. The graphic, area and density methods, as well as terative optimization and conjoint analysis are also applied.Item Strategic planning in Polish hard coal industry(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Wodarski, K.Наведено стратегічне планування в польській вугледобувній промисловості. Обгрунтовано весь процес стратегічного планування та виконання стратегічного плану в вугледобувної промисловості. Визначено, що реалізація найкращих стратегій повинна гарантувати досягнення стратегічних цілей. Однак, слід зазначити, що однією з найважливіших умов для здійснення цієї стратегії є інформація про внутрішні і зовнішні фактори в довгостроковій перспективі. З'ясовано, що у вугільних компаніях стратегічне планування ускладнене невизначеність, а для інструментом стратегічного контролю є ведення облікового табелю. The paper is about strategic planning in Polish hard coal industry. It shows the whole process of strategic planning and execution of strategic plan in hard coal inductry. It is a very wide-spread subject to write about. We should be aware that execution of the previously selected best strategy shall guaratee achievement ot strategic objective. However, it should be pointed out that one of the most crucial conditions for execution of the strategy is information concerning internal and external factors in the long-term perspective. From practical point of view concerning strategic planning in coal companies it turns out that information gathered for the purpose of this process is encumbered with uncertainty and a very useful tool for strategic control is the aforementioned Balanced Score Card.Item SWOT - аналіз конкурентних можливостей підприємства(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Дубодєлова, А. В.; Гербут, М. В.Узагальнено теоретичні положення, практичний зарубіжний та вітчизняний досвід проведення SWOT - аналіз бізнес - середовища підприємства. Досліджено сфери застосування, використовувані методичні підходи та визначено напрями використання його інструментацію під час виявлення конкурентних переваг і формування відповідних стратегічних орієнтирів ринкової діяльності підприємства. Generalization of theoretical positions, practical foreign and domestic experience of leadthrough of SWOT - analysis of business - environment of enterprise is executed. Investigational aplication domains, in - use methodical approaches and certainly directions of the use of his tool, forming of proper strategis directions of market activity of enterprise in the process of exposure of competitive edges.Item А competitive energy market - reality or just a slogan(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Brzoska, J.; Pyka, J.Розглянуто проблеми конкурентноспроможності енергетичного ринку ЄС, дослідження якої є одним з пріоритетів енергетичної політики ЄС, спрямованої на забезпечення більшої енергетичної безпеки в умовах сталого розвитку. У статті охарактеризовано основні етапи та правила створення конкурентного енергетичного ринку в країнах Європейського Союзу. Автор висвітлює цілі, переваги та загрози для розвитку конкуренції в енергетичній галузі. Був проаналізований рівень концентрації енергетичного ринку ЄС. Ситуація на польському ринку електроенергії була оцінена з точки зору можливостей споживачів щодо зміни постачальників енергії. A competitive energy market belongs to the priorities of the EU's energy policy, which is aimed at ensuring better energy security in the conditions of sustainable development. The article presents the background and the basic rules for creation of the competitive energy market. It indicates the objectives, the benefits, but also the threats, to the development of competitiveness in the power industry. The level of the EU's energy market concentration has been analyzed. The situation on the Polish electricity market has been evaluated from the perspective of the consumers' possibilities to change energy providers.Item Актуальні проблеми формування конкурентної політики морських торговельних портів України(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Афанасьєва, О. К.; Рощіна, Н. В.; Ширяєва, Л. В.Охарактеризовано конкурентну позицію морських торговельних портів України у чорноморському регіоні. Виявлено та досліджено актуальні проблеми формування конкурентної політики портів. Наведено перелік заходів, здійснення яких дасть змогу покращати конкурентну позицію українських портів за рахунок переходу на інноваційний шлях розвитку. The competitive position of sea trading of Ukraine in the Black Sea region is characterized. Actual problems of formation of a competitive policy of ports are revealed and investigated. The list of the actions which realization will give the chance to improve a competitive position of the Ukrainian ports by the innovative way of development is resulted.Item Аналіз впливу економічної кризи на розвиток ринку корпоративного контролю в Україні(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Герасименко, А. Г.Досліджено сучасні прояви циклічності розвитку концентраційних процесів в економіці України. З цією метою проведено кількісний та якісний аналіз змін, що відбулися на вітчизняному ринку корпоративного контролю, виявлено причини уповільнення концентраційної активності у 2008 році, окреслено шляхи подальшого розвитку ринку. На основі порівняння сучасних тенденцій розвитку процесів концентрації в Україні із хвилею концентрацій, що відбулась у США у 1980-х рр., здійснено оцінку їх ролі в оздоровленні економіки України. The article is devoted the investigation of modern stage of M&A cyclical development in Ukrainian economy. The quantitative and qualitative analysis of native market for corporate control changes has been made. The reasons for slowdown of M&A activity in the year 2008 have been determined. The ways of future development the market for corporate control have been defined. On the base of comparison of modern Ukrainian tendencies of M&A development with American M&A wave of 1980s the estimation of modern M&As' influence the revitalizing of Ukrainian economy has been made.Item Бізнес-індикатори в системі полікритеріальної діагностики діяльності підприємства(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка"а", 2009) Мельник, О. Г.Уточнено трактування поняття "бізнес-індикатор", виокремлено та обгрунтовано місце бізнес-індикаторів в системі полікритеріальної діагностики діяльності за низкою істотних ознак та охарактеризовано їхні різновиди за кожною із ознак. Обгрунтовано теоретичну та прикладну цінність поділу бізнес-індикаторів за змістовим наповненням. There are in the article the definition of the category "business - idicator" is impoved, place business - indicators in the policryterial diagnostic system enterpriser's activity are considered. System classification of the business - indicators for the list main signed is offered and its kind for each signed are characterized. Theoretical and practical value of the divisions business - indicators for meaning are considered.Item Венчурна інфраструктура та її роль у розвитку малих інноваційних підприємств(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Литвин, І. В.Обгрунтовано необхідність розвитку венчурних інфраструктурних об'єктів, формування асортименту їх послуг, враховуючи особливий попит, що висувають молоді інноваційні фірми, перебуваючи у пошуках венчурних інвесторів. Розроблено методичні рекомендації щодо оцінювання та вибору венчурним підприємцем бізнес-інкубаторів, зважаючи на відмінності у меті та особливостях підтримки, що надається різними інкубаторними структурами. Necessity in development of the objects of venture infrastructure, their services assortment forming, taking inyo account the special demand, that pull out young innovative firms, being in search of venture investors are argued in the article. Methodical recommendations in relation to the evaluation and choice of business incubators by the venture businessman due to the differences in a purpose and features of support given by different incubatory structures are developed.Item Взаємозв`язок інновації і конкурентоспроможності на прикладі підприємств Львівської області(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Гвоздю, С. Ю.Представлено ситуацію щодо інновацій на прикладі підприємств Львівської обл. Визначено взаємозв'язок інновацій та конкурентоспроможності, який випливає із їхніх визначень. Проаналізовано чинники впливу на конкурентоспроможність підприємств та запропоновано напрями подолання негативних чинників, зокрема інноваційних. The article presents the example of situation of enterprise innovation in Lviv region. Connection of innovation and competitiveness is analyzed from their definitions. Factors of influence on competitiveness of enterprises are analyzed and directions for overcoming the negative factors, including innovation, are proposed .Item Визначення сутності тіньової економіки(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Ванькович, Ю. М.Запропоновано визначення тіньової економіки та дано пояснення її сутності. Названо та охарактеризовано складові тіньової економіки, а саме: неофіційна економіка, підпільна економіка та фіктивна економіка та показано це на рисунку. Подано перелік загроз тіньової економіки та названо деякі її позитивні аспекти. Проілюстровано процес функціонування легальної та тіньової економік та відображено їх взаємодію. Determination of shadow economy is offered and explained of its essence is given. The constituents of shadow economy are adopted and described namely: unoffical economy underground economy and fictitious economy and it is structured on picture. The list of threats of shadow economy is given and some are adopted its positive aspects. The process of functioning of legal and shadow economies is illustrated and their co-operation is represented between it self.Item Використання нових управлінських механізмів для реалізації конкурентної політики на прикордонних територіях(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Вербовська, Л. С.Для реалізації конкурентної політики на прикордонних територіях повинно відбуватися налагодження партнерських стосунків між владою - бізнесом - громадськими організаціями, що вимагає від основних гравців суспільства нових управлінських механізмів. Це співробітництво потребує серйозних змін, інновацій та нових механізмів. Одним із таких механізмів є культурне співробітництво між трьома секторами.Це співробітництво дасть змогу імплементувати культуру через навчання, стажування, перекваліфікацію тощо. Використання інноваційних підходів до культури та використання порівняльного аналізу уможливить підвищити культурний рівень не тільки влади, але й бізнесу та громадських організацій. For realization of competition policy on boundary territories, adjusting of partner relations must take a place between power - business - public organizations, that requires societies of new administrative mechanisms from basic. This collaboration needs serious changes, innovations, and new mechanisms. One of such mechanisms there is a cultural collaboration between three sectors. This collaboration will allow inplementeshions a culture through studies, internship, retraining, and others like that. The use of the innovative going near a culture and use of comparative analysis will allow to promote the standard of culture of not only power but also business and public organizations.Item Використання сильних та слабких ознак під час формування конкурентної політики суб'єктів господарювання(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Михальчишин, Н. Л.Охарактеризовано сутність сильних та слабких ознак підприємства та визначено їхнє практичне застосування у формуванні конкурентної політики суб'єктів господарювання, зокрема, під час вирішення проблем входження на нові ринки. Виявлено вплив реалізації конкурентної політики на стратегію поведінки суб'єктів господарювання, а також залежність конкурентної стратегії від виду та ступеня конкуренції на товарних ринках, ринкового становища суб'єктів господарювання та їхньої здатності визначати умови функціонування ринку. The strengths and weaknesses parties of enterprise are characterizes, their practical using in the formation of competition policy of business persons, separately in decision problems of entering at the new markets are in the article. The influense realization competition policy in the strategy behavior of business persons, the dependence of the competitive strategy of the type and degree of competition at the product market, the market position of business persons and their ability to determine the condition function market are detected.Item Вплив нетто-ставки на фінансову стійкість страхової компанії(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Біла, Г. І.; Хома, І. Б.Обґрунтовано важливість правильності розрахунку страхового тарифу, зокрема нетто-ставки, для забезпечення фінансової стійкості страховика. Охарактеризовано різні підходи до трактування поняття «фінансова стійкість», надано власне визначення. Розглянуто структуру страхового тарифу і механізм його обчислення. Запропоновано модель для визначення оптимального рівня нетто-ставки, що зрівноважуватиме між собою інтереси страховиків та клієнтів, застосовуючи метод множників Лагранжа. Current worc justifies the importance of correct calculation of the underwriting rate, particularly of the net premium, for successful maintenance of insurer’ financial stability . Different approaches to the treatment of "financial stability" are proposed as well as its definition is stated. The structure and ways of assessments of underwriting rate are described. The model for determination of the optimal level of net premium rate is determined; the model uses method of Lagrangian correlation coefficients to balance interest of insurers and their clients.Item Врахування тінізації діяльності в оцінюванні рівня соціально-економічної ефективності систем менеджменту машинобудівного підприємства(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Подольчак, Н. Ю.Запропоновано механізми врахування тінізації діяльності в оцінюванні рівня соціально-економічної ефективності систем менеджменту машинобудівного підприємства. Розроблено підходи оцінювання рівня тінізації різних етапів виробничо-господарської діяльності підприємства. Сформовано формули для корегування та регулювання реальних фінансово-економічних показників діяльності підприємства, враховуючи тіньовий сектор. In the article was proposed the mechanism of considering the shadow activity in evaluation of socio-economic effectiveness of management systems of machine-building enterprise.It was elaborated the approaches of evaluation of shadow on different steps of enterprise activity. Author formed the formula of correction the real financial- economic indicators of enterprise activity considering the shadow sector of enterprise.Item Державне регулювання розвитку паливно-енергетичного комплексу як складової конкурентної політики держави(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Галюк, І. Б.; Мацькевич, О. Ю.Розглянуто питання регулювання процесів розвитку паливно-енергетичного комплексу держави в аспекті проблемних тем, які існують сьогодні в економічному житті України. Визначено основні напрямки виконання завдань задля закріплення конкурентних позицій держави на світовому ринку. The question of adjusting of processes of development of fuel and energy complex of the state is considered in the aspect of problem themes which take a place for today in economic life of Ukraine. Certainly basic directions of decision of basic tasks are for the sake of fixing of competition positions of the state in the world market.