Humanitarian Vision. – 2015. – Vol. 1, No. 2

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/34187

Науковий журнал

Засновник і видавець Національний університет «Львівська політехніка». Виходить двічі на рік з 2015 року.

Humanitarian Vision = Гуманітарні візіїї : [науковий журнал] / Lviv Polytechnic National University ; editor-in-chief Yaryna Turchyn. – Lviv : Lviv Politechnic Publіshing House, 2015. – Volume 1, number 2. – 116 p. – Текст: українською, англійською.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Міграційна криза в ЄС: проблема безпеки зовнішніх кордонів та загострення міжетнічних
    (Lviv Politechnic Publіshing House, 2015) Луцишин, Галина
    Розглянуто проблему сучасної міграційної кризи в країнах ЄС, основні загрози безпеці зовнішніх кордонів ЄС та загострення міжетнічних конфліктів. Проаналізовано сучасну міграційну політику країн ЄС, проблеми інтеграції мігрантів у європейські суспільства, заходи, які застосовують окремі європейські держави у боротьбі із нелегальною міграцією, а також наголошено на необхідності вдосконалення сучасної міграційної політики країн ЄС, розробки нових умов та принципів адаптації мігрантів. This article covers the problem of the current migration crisis in the EU countries. Special focus is placed on analyzing problems with the security of EU external borders and aggravating inter-ethnic conflicts. The author notes that the migration wave brings along the problem of the integration of migrants in European societies, revives the ethnocentric rhetoric of many European politicians. Further, the theory of multiculturalism is criticized, anti-Islamic sentiment is intensifying, ultra-right and nationalist parties are developing in European countries. Issues such as the protection of EU external borders, a fair allocation of refugees who are already in the European territory among EU countries are especially topical for the EU because today Hungary and Croatia can no longer manage the great numbers of refugees who have crossed their borders. Steps taken by individual European countries against illegal migration, including the decision of the Hungarian government to engage the military in holding back migrants, fail to solve the problem. Liability introduced for refugees crossing the border illegally has low effectiveness. The current situation commands an overhaul of the existing migration policy of EU countries, the development of new conditions and principles of the adaptation of immigrants. Of course, critical elements of the institutionalization of migrants include their national and network organizations. Their Diaspora has a special influence on the integration of migrants in host societies. The objective of the integration of immigrants, which is of top priority for Europeans, is unlikely to involve meaningful concessions for them. Continued tough focus on immigration policy in terms of both individual states. and the overall European Union will only strengthen the antagonism between migrants and native Europeans.
  • Thumbnail Image
    Item
    АСЕАН та ЄС у порівнянні: геоекономічний та інституційний аспекти
    (Lviv Politechnic Publіshing House, 2015) Івасечко, Ольга
    Здійснено порівняння показників окремих складових геоекономічного та інституційного потенціалу АСЕАН та Європейського Союзу. Зроблено висновок про те, що підхід, який має за основу тільки темпи економічного зростання держав–членів АСЕАН та їхню частку у світових макроекономічних показниках, має вагомі недоліки: по-перше, не враховує якісних параметрів економічної модернізації в азійських країнах у контексті регіональної інтеграції; по-друге не бере до уваги істотні розбіжності у розвитку економічних параметрів держав–членів АСЕАН щодо інтеграції і глобалізації загалом. The author of the article compares the indexes of separate components of geoeconomic and institutional potential of the ASEAN and the European Union. The role of these integrational unions is determined in regional and global dimensions. Problematic aspects and main differences in functioning of the ASEAN and the EU are defined. On the basis of comparative analysis of macroeconomic indexes of the ASEAN and the EU, considerable achievements of the ASEAN were stated. First of all, this is grounded by the fact of combined potential of ten Association member states which is much higher comparing to capacity of its separate states. Thus, member states of the ASEAN grant substantial preferences to consolidation on the international arena, despite their relatively low social economic level, comparing to the EU. The approach which is based only on the rates of economic development of ASEAN member states and their part in world macroeconomic indexes has many considerable drfawbacks: firstly, it does not take into consideration qualitative parameters of economic modernization in Asian countries in the context of regional integration; secondly, it does not pay attention to the essential differences in development of economic parameters of ASEAN member-states concerning integration and globalization in general. It is emphasized, that the EU and the ASEAN by uniting states different in their culture, language and national traditions, have much in common in their structure and approach to achieving the objectives. The cooperation between them is based on the unity of national states, respect for the national cultures, and openness to the dialogue. None of them is a threat to their neighbors and each of them derives from the fact that economic and political integration is the driving force for the development of democracy and providing of security. A clear example of this is qualitative humanitarian development among the continents and tangible results of their economic cooperation.