Сучасні досягнення геодезичної науки та виробництва
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/3184
Browse
3 results
Search Results
Item Рефракційне подовження траєкторії оптичного сигналу на трансатмосферній трасі(Видавництво Львівської політехніки, 2021-06-22) Олійник, А.; Прокопов, О.; Тревого, І.; Prokopov, A.; Oliinyk, O.; Trevoho, I.; Національний науковий центр “Інститут метрології”; Національний університет “Львівська політехніка”; National Scientific Centre “Institute of Metrology”; Lviv Polytechnic National UniversityМета. Мета цієї роботи – підвищення точності методів визначення тропосферної затримки, спричиненої рефракційним подовженням траєкторії сигналу супутникового лазерного віддалеміра на трансатмосферній трасі. Методика. Одним із головних факторів, що знижують точність вимірювання відстаней до штучних супутників Землі за допомогою супутникових лазерних віддалемірів, є вплив неоднорідної тропосфери Землі на характеристики поширення сигналу віддалеміра. Цей вплив призводить до додаткової затримки сигналу на трасі, що вимірюється, по-перше, через відмінність швидкості його поширення в неоднорідному середовищі від швидкості світла у вакуумі, а по-друге, за рахунок рефракційного подовження траєкторії сигналу внаслідок ефекту рефракції, до якого призводить ця неоднорідність. Рефракційне подовження визначається як різниця між дійсною довжиною траєкторії сигналу, яка містить викривлену внаслідок рефракції в тропосфері частину, та відстанню від точки спостереження до супутника по прямій лінії. Розрахунки основані на використанні інтегральної форми променевого рівняння геометричної оптики, яку за допомогою відомих квадратурних формул зводять до системи алгебраїчних рівнянь, що пов’язують рефракційне подовження та довжину тропосферної частини траєкторії. Основна ідея нового методу полягає у відмові від поширеного сьогодні застосування спрощених аналітичних моделей тропосферного профілю під час обґрунтування співвідношення для подовження траєкторії сигналу. У пропонованому варіанті це співвідношення подано у вигляді функції інтегральних вздовж траєкторії величин, які враховують дійсний стан тропосферного профілю у момент вимірювань відстані до супутника. Результати. Отримано співвідношення для рефракційного подовження та довжини тропосферної частини траєкторії, які залежать від інтегральних вздовж траси вимірювань величин, а саме кутів земної та фотограмметричної рефракції. Наукова новизна та практична значущість. Запропоновані співвідношення дають змогу визначити рефракцій не подовження через кути рефракції, які враховують реальний стан неоднорідного тропосферного шару для спостережуваного супутника Землі безпосередньо в момент вимірювань.Item К теории градиентного метода определения среднеинтегрального показателя преломления воздуха при дальномерных измерениях на приземных трассах(Видавництво Львівської політехніки, 2018-08-21) Неєжмаков, П.; Прокопов, О.; Тревого, І.; Neyezhmakov, P.; Prokopov, A.; Trevoho, I.; Неежмаков, П.; Прокопов, А.; Тревого, И.; Национальный научный центр “Институт метрологии”, Харьков; Национальный университет “Львовская политехника”Виконано аналіз точності градієнтного методу визначення середньоінтегрального показника залом- лення повітря під час віддалемірних вимірювань на приземних трасах. Показано можливість модифікації цього методу на випадок нерівномірного розбиття вимірюваної траси точками, в яких визначають локальні значення показника заломлення.Item К теории инструментальных методов учета рефракционного удлинения траекторий электромагнитных волн при дальномерных измерениях на приземных трассах(Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-01) Прокопов, О.; Тревого, І.; Prokopov, A.; Trevoho, I.; Прокопов, А.; Тревого, И.; Национальный научный центр “Институт метрологии”, Харьков; Национальный университет “Львовская политехника”Запропоновано інструментальний метод визначення поправки, що враховує рефракційне викривлення траєкторії електромагнітного сигналу віддалеміра під час геодезичних вимірювань на приземних трасах. Метод ґрунтується на інтегральному поданні променевих рівнянь геометричної оптики неоднорідних середовищ і реалізується за допомогою вимірів кутів рефракції та середньоінтегрального показника заломлення повітря на досліджуваній трасі.