Педагогіка і психологія професійної освіти
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616
Browse
Item Освіта у Києво-Могилянській академії та формування нової педагогічної культури України в період XVIІ – XVIIІ ст.(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Антонюк, ГалинаНа примере образовательной и педагогической практики Киево-Могилянской академии в статье проанализировано развитие высшего образования в Украине в период XVII – XVIII вв.; охарактеризированы способы усвоения западноевропейских образовательных и научных идей, подчеркнута роль старых и новых европейских языков в этом процессе. The article analyzes the development of higher education in Ukraine in the XVII – XVIII centuries on the example of educational and pedagogical practices of the Kiev-Mohyla Academy. The article characterizes the ways of West European educational and scientific ideas assimilation and emphasizes the role of old and new European languages in the process.Item Освітня практика Києво-Могилянської академії в контексті західноєвропейського схоластичного дискурсу(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Антонюк, ГалинаНа примере образовательной деятельности Киево-Могилянской академии в статье охарактеризирован схоластический метод как важный этап в развитии теоретического мышления в образовании Украины периода XVII —XVIII ст.; показано, что схоластика как метод преподавания философских дисциплин была попыткой преодоления недостаточного развития рационализма в греко-славянском образовании, а также попыткой приобщения к западноевропейскому схоластическому дискурсу и вхождения в европейский образовательный контекст. The article characterizes scholastic method as an important stage in the development of theoretical thinking in education of Ukraine in XVII-XVIII centuries on the example of the educational activities of Kiev-Mohyla Academy. It is shown that scholasticism as a method of teaching philosophical disciplines, was an attempt to overcome the lack of rationality in the Greek-Slavic education, and also an attempt of initiation to the Western European scholastic discourse and inclusion into the European educational context.Item Розвиток освіти у братських школах України XVI – XVII ст. в контексті західноєвропейського відродження(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Антонюк, ГалинаВ статье рассматриваются социально-исторические предпосылки развития и формирования школьного образования в Украине в период XVI–XVII вв., раскрыта роль братских школ в процессе становления педагогической мысли и школы на этнических украинских землях в названный период; прослеживаются способы усвоения украинской педагогикой иностранного материала и форм. Образование в братских школах было сориентированным на национальные достижения, но, в свою очередь, оно было открыто для усвоения передовых достижений западноевропейской школы и науки. Social and historical conditions of the development of school education in Ukraine in XVI–XVII centuries are under consideration. The article shows the role of brotherhood schools in the development of pedagogical thought and school on the ethnic Ukrainian lands in the outlined period. The author traces back the ways of foreign materials and forms acquisition by Ukrainian pedagogics. The rise of brotherhood schools was a significant step towards the development of higher education in Ukraine.Item Роль Острозького культурного центру в становленні ренесансно-гуманістичних ідей в освітньому просторі України XVI – поч. XVII cт.(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Антонюк, ГалинаНа примере Острожского культурно-просветительского центра прослеживается формирование ренессансно-гуманистических идей в образовании Украины проанализировано образовательную практику Острожской школы как синтез западной и восточной моделей просвещения, охарактеризовано переводческую и литературную деятельность острожских учёных-книжников, их вклад в развитие украинской культуры.The author traces the formation of Renaissance humanistic ideas in the field of education in Ukraine on the example of Ostroh cultural and educational center. The article analyzes Educational practice of Osroh school as a synthesis of Western and Eastern models of education; characterises translational and literary activities of Ostroh scholars and their contribution to the development of Ukrainian culture.Item Ян Амос Коменський і розвиток педагогічної думки України в XVII ст.(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Антонюк, ГалинаВ контексте педагогики Возрождения и Нового времени в статье проанализированы педагогические взгляды Яна Амоса Коменского; сделано попытку сопоставительного анализа идей Коменского и педагогической практики братских школ Украины и Белоруссии; проанализированы общие черты педагогических взглядов чешского ученого и украинских просветителей; подчеркнуто влияние идей Яна Амоса Коменского на развитие образования в славянском и общеевропейском пространстве. The article analyses pedagogical views of Jan Amos Comenius in the context of the Renaissance pedagogy and pedagogy of Early Modern Period. It conducts comparative analysis of Comenius’ ideas and pedagogical practice of brotherhood schools in Ukraine and Belarus, determines similarities common for the ideas of Czech scholar and Ukrainian educators. The article also defines influence of Jan Amos Comenius’ ideas on the development of education in the Slavic and European space.