Педагогіка і психологія професійної освіти

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Структурно-функціональна семантика категорії “взаємодія” в педагогічній психології
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Ковальчук, Зоряна
    Предлагаемая статья является философским, этимологическим, семантическим и лингвостилистическим анализом понятия “педагогическое взаимодействие”, что позволит углубить уровень понимания сущности его дефиниции для дальнейшего научного исследования. The article is a philosophical, etymological, semantic, lingual and stylistic analysis of the notion of “pedagogical interaction” that gives the possibility to raise understanding of its definition essence for further scientific researches.
  • Thumbnail Image
    Item
    Взаємозв’язок інновацій і педагогічної майстерності викладача у навчальному процесі професійної школи
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Грищенко, Ольга
    Показано взаимосвязь инновационных технологий обучения и педагогического мастерства преподавателя в учебном процессе профессиональной школы. Подчеркнуто важность роли педагога и высокий уровень его педагогического мастерства. The paper shows interconnection between innovative educational technologies and teacher’s pedagogical skills in the educational process of vocational school. The author emphasizes the importance of teacher’s role and a high level of his/her pedagogical skills.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток конкурентоздатності викладача вищої школи
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Чуба, Олеся
    В статье раскрыта суть и доказана необходимость формирования конкурентоспособности преподавателя высшей школы. Определены критерии и показаны возможные пути оптимизации этого процесса. The article develops the essence and the necessity of higher school teacher’s competitiveness formation. The author determines the criteria and proposes the possible ways of this process optimization.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання інтеграції знань у підготовці молодших медичних сестер у професійно-технічних навчальних закладах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Джулай, Лариса
    В статье рассматривается практические аспекты реализации интеграции знаний преподавателями ПТУЗ. Визуальное представление в модели механизмов и приемов интегрирования позволяет более широко использовать интеграцию знаний при подготовке будущих младших медицинских сестер с ухода за больными. The article considers practical aspects of realization of knowledge integration by the teachers of vocational schools. Visual presentation in the model of mechanisms and methods of integration allows extending the use of knowledge integration in the process of future assistant nurses’ training.
  • Thumbnail Image
    Item
    Педагог і його полікультурна освіта
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Васянович, Григорій
    В статье анализируется сущность понятия “поликультурное образование педагога”. Обосновывается положение, согласно которого поликультурное образование базируется на основе взаимодействия и взаимообогащения, диалога культур. Характеризуются объективные и субъективные причины, которые препятствуют педагогу приобретать знания на уровне как этничности, так и поликультурности. The article analyses the essence of the notion of “polycultural education of a teacher”. The concept according to which polycultural education is based on the principles of interaction, mutual enrichment, and dialogue of cultures is under consideration. The author characterizes objective and subjective reasons for preventing a teacher from obtaining knowledge on the both levels of ethnicity and polyculture.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вольові якості у структурі особистості та проблема виховання у вищій школі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Шамлян, Каріна
    Высшие учебные заведения играют ключевую роль в воспитании национального сознания, интеллектуальной элиты общества. Указывается на актуальность морально-волевого воспитания в высшей школе. Анализируется роль волевых качеств в структуре личности современных студентов, представления студентов о качествах личности “идеального” преподавателя. Higher education institutions play a key role in the education of national consciousness, the intellectual elite of a society. The author indicates the relevance of moral and volitional education in higher school. The article analyzed the role of volitional qualities in the personality structure of modern student and their understanding of the “ideal” teacher’s personality traits.
  • Thumbnail Image
    Item
    Невротичний характер особистості педагога як актуальна психолого-педагогічна проблема
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Павлик, Наталія
    Статья посвящена актуальной проблеме развития невротического характера личности педагога, который негативно влияет на процесс педагогической деятельности и обуславливает вектор деструктивного личностного развития как учителя, так и учеников. В статье проанализированы психологические факторы невротического развития личности педагога, рассмотрены основные формы его проявления. Важным фактором невротического характера выступает нарушение психологического механизма духовно-нравственной саморегуляции личности будущего педагога. The author deals with the actual problem of teacher’s neurotic character development that negatively influences the process of pedagogical activity and determines a vector of destructive personal development of both teacher and pupils. The article analyzes psychological factors of neurotic development of a personality and considers basic forms of its developments. The infringement of the psychological mechanism of spiritual and moral self-control of the personality of a teacher is the major factor of neurotic character development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Костянтин Ушинський – класик світової педагогіки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Васянович, Григорій
    Анализируется творческая деятельность выдающегося педагога и психолога ХІХ века К. Д. Ушинського. На основе первоисточников а также значительного массива историко-педагогической литературы освещен его вклад в разработку педагогической методологии, проблем воспитания и обучения. Дается сравнительный анализ педагогических идей К. Д. Ушинского и классиков мировой педагогики: Я. Коменського, Ж. -Ж. Руссо, Й. Гербарта, Й. Песталоцци, А. Дистервега и др. The article considers creative work of outstanding teacher and psychologist of XIXth century Kostiantyn Ushynskyi. Having analyzed historical and pedagogical literature the author highlights the contribution of scientist to the development of pedagogical methodology and educational questions. The author gives a comparative analysis of pedagogical ideas of Kostiantyn Ushynskyi and classicists of world pedagogics such as J. A. Comenius, J. –J. Rousseau, J. Pestalozzi, A. Disterveg and others.