Педагогіка і психологія професійної освіти
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616
Browse
8 results
Search Results
Item Гуманістичні цінності й етико-естетичні ідеї у педагогічній спадщині А. Макаренка: сучасний погляд(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Філіпчук, НаталіяВ статье освещается актуальность культурологических, гуманистических, моральных ценностей в наследии А. Макаренка в современном образовательном пространстве. Акцентируется на важности культурологического подхода в учебно-воспитательном процессе. Анализируются взгляды известного педагога-новатора, которому на основе внедрения культурных достижений, этичных и эстетических норм удалось создать гуманистические учебно-воспитательные заведения и систему высокоорганизованной демократии, которая даже в советское время способствовала утверждению двух значимых ценностей: свободы и справедливости. The article highlights actuality of culturological, humanistic and moral values of A. Makarenkoʼs heritage in modern educational space. The author points up the importance of culturological approach in the educational process. The paper analyses views of prominent teacher-innovator, who managed to create humanistic educational establishments and system of highly organized democracy on the basis of introduction of cultural acquisitions, ethic and aesthetic norms. That system even in soviet time contributed to the establishment of two important values that are freedom and justice.Item Взаємозв’язок інновацій і педагогічної майстерності викладача у навчальному процесі професійної школи(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Грищенко, ОльгаПоказано взаимосвязь инновационных технологий обучения и педагогического мастерства преподавателя в учебном процессе профессиональной школы. Подчеркнуто важность роли педагога и высокий уровень его педагогического мастерства. The paper shows interconnection between innovative educational technologies and teacher’s pedagogical skills in the educational process of vocational school. The author emphasizes the importance of teacher’s role and a high level of his/her pedagogical skills.Item Професійна підготовка рятувальників у Львівському державному університеті безпеки життєдіяльності (середина ХХ – початок ХХІ ст.)(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Іванів, ОльгаИзложены результаты анализа организации подготовки спасателей во Львове на разных этапах становления ведомственного учебного заведения. Выделены главные отличия этапов становления ведомственного учебного заведения. Установлено, что процесс развития образовательных стандартов в системе Болонского процесса не обошел и учреждений, осуществляющих подготовку спасателей. The author states the results of the rescuers training organization in Lviv at different stages of departmental education institution establishment. The article highlights the major differences between the stages of departmental education institution establishment. It is determined that the process of the development of educational standards in the Bologna process have not omitted the institutions that train rescuers.Item Педагог і його полікультурна освіта(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Васянович, ГригорійВ статье анализируется сущность понятия “поликультурное образование педагога”. Обосновывается положение, согласно которого поликультурное образование базируется на основе взаимодействия и взаимообогащения, диалога культур. Характеризуются объективные и субъективные причины, которые препятствуют педагогу приобретать знания на уровне как этничности, так и поликультурности. The article analyses the essence of the notion of “polycultural education of a teacher”. The concept according to which polycultural education is based on the principles of interaction, mutual enrichment, and dialogue of cultures is under consideration. The author characterizes objective and subjective reasons for preventing a teacher from obtaining knowledge on the both levels of ethnicity and polyculture.Item Освіта у Києво-Могилянській академії та формування нової педагогічної культури України в період XVIІ – XVIIІ ст.(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Антонюк, ГалинаНа примере образовательной и педагогической практики Киево-Могилянской академии в статье проанализировано развитие высшего образования в Украине в период XVII – XVIII вв.; охарактеризированы способы усвоения западноевропейских образовательных и научных идей, подчеркнута роль старых и новых европейских языков в этом процессе. The article analyzes the development of higher education in Ukraine in the XVII – XVIII centuries on the example of educational and pedagogical practices of the Kiev-Mohyla Academy. The article characterizes the ways of West European educational and scientific ideas assimilation and emphasizes the role of old and new European languages in the process.Item Сучасні підходи до викладання фізики(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Апуневич, СофіяАнализируются современные подходы к преподаванию физики в высшем учебном заведении на примере кафедры физики и математики Львовского национального университета ветеринарной медициныи биотехнологий имени С. Гжицкого. Преподавание физики ориентировано на формирование студента как специалиста, способного самостоятельно ставить перед собой задачу, планировать этапы ее решения и добиваться положительного результата. The article analyses modern approaches to physics teaching in higher educational institution on the example of physics and mathematics department of S. Z. Gzhytskyj National University of Veterinary Medicine and Biotechnologies of Lviv. Teaching physics is aimed at the formation of a student as a specialist which can independently set a problem, plan step-by-step its solution and achieve positive results.Item Костянтин Ушинський – класик світової педагогіки(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Васянович, ГригорійАнализируется творческая деятельность выдающегося педагога и психолога ХІХ века К. Д. Ушинського. На основе первоисточников а также значительного массива историко-педагогической литературы освещен его вклад в разработку педагогической методологии, проблем воспитания и обучения. Дается сравнительный анализ педагогических идей К. Д. Ушинского и классиков мировой педагогики: Я. Коменського, Ж. -Ж. Руссо, Й. Гербарта, Й. Песталоцци, А. Дистервега и др. The article considers creative work of outstanding teacher and psychologist of XIXth century Kostiantyn Ushynskyi. Having analyzed historical and pedagogical literature the author highlights the contribution of scientist to the development of pedagogical methodology and educational questions. The author gives a comparative analysis of pedagogical ideas of Kostiantyn Ushynskyi and classicists of world pedagogics such as J. A. Comenius, J. –J. Rousseau, J. Pestalozzi, A. Disterveg and others.Item Виховна роль праці у педагогічних поглядах Василя Сухомлинського і Тадеуша Новацького(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Васянович, ГригорійВ статье анализируется теоретический вклад украинского и польского учёных – Василия Сухомлинского и Тадеуша Новацкого – в педагогику труда. The article analyzes theoretical and practical contribution of Ukrainian and Polish scholars Vasyl Sukhomlynsky and Tadeush Novatsky to the pedagogics of labour.