Педагогіка і психологія професійної освіти
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616
Browse
3 results
Search Results
Item Структурно-функціональна семантика категорії “взаємодія” в педагогічній психології(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Ковальчук, ЗорянаПредлагаемая статья является философским, этимологическим, семантическим и лингвостилистическим анализом понятия “педагогическое взаимодействие”, что позволит углубить уровень понимания сущности его дефиниции для дальнейшего научного исследования. The article is a philosophical, etymological, semantic, lingual and stylistic analysis of the notion of “pedagogical interaction” that gives the possibility to raise understanding of its definition essence for further scientific researches.Item Костянтин Ушинський – класик світової педагогіки(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Васянович, ГригорійАнализируется творческая деятельность выдающегося педагога и психолога ХІХ века К. Д. Ушинського. На основе первоисточников а также значительного массива историко-педагогической литературы освещен его вклад в разработку педагогической методологии, проблем воспитания и обучения. Дается сравнительный анализ педагогических идей К. Д. Ушинского и классиков мировой педагогики: Я. Коменського, Ж. -Ж. Руссо, Й. Гербарта, Й. Песталоцци, А. Дистервега и др. The article considers creative work of outstanding teacher and psychologist of XIXth century Kostiantyn Ushynskyi. Having analyzed historical and pedagogical literature the author highlights the contribution of scientist to the development of pedagogical methodology and educational questions. The author gives a comparative analysis of pedagogical ideas of Kostiantyn Ushynskyi and classicists of world pedagogics such as J. A. Comenius, J. –J. Rousseau, J. Pestalozzi, A. Disterveg and others.Item Зміст правоосвітньої діяльності працівників органів внутрішніх справ у професійно-технічних навчальних закладах(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Сурмяк, ЮрійРассматриваются проблемные аспекты практики взаимодействия профессионально-технических учебных заведений и органов внутренних дел в правовом просвещении учащихся, анализируются нормативно-правовые документы, которые регламентируют такую деятельность, определяется содержание совместной правовоспитательной работы. The author considers topical aspects of the practice of vocational schools and organs of Inner Affairs interaction in students’ juridical education, analyses normative and juridical documents that regulate such activities, determines the contents of their joint juridical educational work.