Логістика
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2138
Browse
Item Accounting logistic service through data quantification(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Rusanovska, O.The importance of logistics enterprises was established for their overall economic result (profit). Emphasized that effective management of logistics activities of enterprises allows enterprises to improve the image and increase its competitiveness not only in the current time period, but also in the future. The importance of logistics services to companies was revealed and research papers based on domestic and foreign scientists, found a lack of theoretical and practical framework for the logistics service of company stressed the need for quantifying the logistic service and found free of developments on the chosen topic. Research scientists share Importance possible to identify indicators of services, among which an important place occupied by figures of logistics services, namely receiving orders 4.2 % return of 2.6 % replacement of goods 1.6 %, 1.1 repair products, technical consultancy 2 % et al., particles ranging importance of service companies show that ranks first performance of logistic service companies. The key objectives of the article include: identification of possible goals and objectives of logistics services and establish ways of quantifying the logistic service company. Why was this study the possible objectives and tasks of logistic service companies on the example of PC “Almazinstrument” and suggested ways of keeping logistic service through an existing quantification data service and built plans. Highlighted two methods of accounting logistics services: first – account already existing services, which includes compliance with these rules – formation table of the existing plan logistics services, the box in front of the customer and the specific item of logistic service put the number “1” after he was executed; If the client does not need the realization on the part of the enterprise service a particular item, it also put the number “1” (to simplify maintenance of general accounting software logistics services); where there was a need to perform certain maintenance item, but it was not implemented for various reasons, put the number “0”; under “amount” for the period necessary to put down the result of calculating the following formula: the ratio of the value in each cell to the amount of served customers. Second – accounting plans logistics service that requires compliance with the following rules: set time limits specific tasks aimed at achieving the objectives are recorded in the plan; installation planned values controlled rate; strict observance of periods of monitoring and recording actual values, using the scale of logic (Boolean) data type; in case of deviation, which does not fit the defined limits, conduct a detailed study of the problem, followed by the formation of advisory opinion to guide. The results of the study allow to formalizing and concretizing plans logistics service there by improving logistics management services and processes associated with controlling and adjusting plans for logistics services. Taking into account the results of the research as well as modern advances in information technology, possible to emphasize the need to develop automated accounting software company logistics service. Визначено важливість логістичної діяльності підприємств для їхнього загального економічного результату (прибутку). На основі дослідження праць вітчизняних та зарубіжних науковців встановлено недостатню теоретичну та практичну базу щодо логістичного обслуговування підприємства, виявлено необхідність кількісного обліку логістичного обслуговування та відсутність напрацювань щодо обраної тематики. Досліджено можливі цілі та завдання логістичного обслуговування підприємств на прикладі ПАТ “Алмазінструмент” та запропоновано способи обліку логістичного обслуговування через квантифікацію даних уже наявного обслуговування та побудованих планів.Item Actual problems of economics and capitalization value-oriented management: new challenges of marketing(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Mnykh, O. B.The article given quantitative and qualitative characteristics of the processes of capitalization of economy of Ukraine in the deepening systemic crisis and globalization of the investment market. It is proved about strengthening the necessity of greater influence of marketing on the process of forming costs and finding new sources of value creation in emerging European markets. Attention is focused on ensuring long-term competitive advantages through innovative marketing solutions for commodity and stock markets. Подано кількісну і якісну характеристику розвитку процесів капіталізації економіки України в умовах поглиблення системної кризи і глобалізації інвестиційного ринку. Доведено необхідність посилення впливу маркетингу на процеси формування вартості і пошук нових джерел створення вартості на нових європейських ринках. Зосереджено увагу на забезпеченні тривалих конкурентних переваг на основі інноваційних маркетингових рішень на товарних і фондових ринках.Item Advertising in the process of internationalisation of enterprises – towards standardisation or individualisation(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Nowacki, R.Carrying out advertising activities in foreign markets requires from enterprises resolution of the dilemma of how to programme the advertising strategy, making use of the standardised and proved in other markets solutions, or shaping new concepts compliant with the idea of individualisation. An objective of the article is to answer the question, which of these models is more often used in the Polish market by foreign enterprises and what effects of that are from the point of view of enterprises’ competitiveness, consumers’ perception and motivating them to buy. The basis for deliberations is findings of the surveys carried out by the author among the enterprises operating in the Polish market and consumers in the first decade of the 21st century. Проведення рекламної діяльності на зовнішньому ринку вимагає від підприємств вирішення дилеми про те, як запрограмувати рекламну стратегію: використовувати у стандартизованих та випробуваних ринкових рішеннях, чи формувати нові концепції, які сумісні з ідеєю індивідуалізації. Дано відповідь на питання, яка з цих моделей найчастіше використовується на польському ринку іноземними підприємствами і які наслідки цього, з погляду конкурентоспроможності споживачів підприємства. Основою для обговорень є висновки досліджень, проведених серед підприємств, що працюють на польському ринку, і споживачів у першому десятилітті 21-го століття.Item Analysis of cluster enterprises from the point of view of lean management concept application(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Pawłyszyn, I.; Wyrwicka, M.This article deals with the functioning of industrial clusters in Poland. The study described in the article aimed at identifying the scale of application of Lean Management concept in cluster enterprises. The analysis carried out in 107 companies of various sizes, territorially located in various provinces, seeks to identify whether there is an information exchange – diffusion of knowledge, among enterprises that apply tools for waste minimization. The study has helped outline an overall picture of the situation, but has not allowed the identification of barriers to the use of Lean Management concept in cluster enterprises. Стаття стосується функціонування промислових кластерів у Польщі. Метою описаних у статті досліджень було виявлення масштабів застосування концепції ощадливого управління в кластерних підприємствах. Аналіз, проведений у 107 підприємствах різних розмірів, територіально розташованих у різних провінціях, був спрямований на визначення, чи між підприємствами, які використовують інструменти для мінімізації витрат, відбувається обмін інформацією – дифузія знань. Дослідження допомогли виокремити загальну картину ситуації, але не дали змоги виявити бар’єри на шляху використання концепції ощадливого управління в кластерних підприємствах.Item Analysis of the grain market problems in Ukraine based on logistics(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Shandrivskа, O.; Romanus, I.; Shandrivskyi, V.There is made a comprehensive analysis of market conjuncture of grain in Ukraine, analyzed the problems of functioning and development of the grain industry on the work. There are highlighted factors of influence on the market conjuncture of grain during the formation of grain exports in comparison with the world leader. Before consideration are taken: the main pricing factor, the principle of pricing, cost structure availability of export duties, specificity of logistics, the structure of production and consumption e.g. There are systematized grain industry issues, their causes and way of resolving. Problems identified in the following areas: problems with the storage and transportation of grain by different modes of transport, information and technological support of transportation and warehousing cargo handling, quality control, entry barriers and functioning, inefficient logistics management agricultural companies etc. Problems are grouped by such the factors: problems as regards storing and transporting grain, quality control problems and another environmental problems. We have concluded regarding the perspective of development, the main of which are development of logistics infrastructure, improving the quality control system in accordance with international requirements and renovation of fixed assets of enterprises of agricultural complex. Комплексно проаналізовано кон’юнктуру ринку зернових в Україні, проблеми функціонування та розвитку зернової галузі. Висвітлено чинники впливу на кон’юнктуру ринку зернових під час формування експорту зерна порівняно з світовим лідером. До розгляду взято такі чинники: основний ціноутворювальний чинник, принцип формування ціни, рівень цін, наявність експортного мита, структура собівартості, специфіка виробництва та споживання, особливості логістики. Систематизовані проблеми зернової галузі, причини їх виникнення та способи розв’язання на засадах логістики. Проблеми ідентифіковано за такими напрямами: проблеми із зберіганням та транспортуванням зерна різними видами транспорту, інформаційне та технологічне забезпечення транспортно-складської вантажопереробки, контроль якості, бар’єри входу та функціонування, неефективне логістичне управління сільськогосподарськими компаніями тощо. Зроблено висновки щодо перспектив розвитку, основними з яких є розвиток логістичної інфраструктури, вдосконалення системи контролю якості відповідно до міжнародних вимог та оновлення основних фондів підприємств агропромислового комплексу.Item Applying marketing principles in human resourches management in the current context(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Zakharchyn, H.; Lyubomudrova, N.Висвітлено основні аспекти управління персоналом через призму маркетингу, окреслено сучасні реалії, які впливатимуть на формування новітніх концепцій та вибір ефективного інструментарію маркетингу в управлінні персоналом. Акцентовано на особливостях функцій, принципів і завдань маркетингу персоналу відповідно до ключових пріоритетів розвитку суспільства, економіки. Людська праця й інтелектуальний потенціал розглядаються через призму культурологічного фактора, який визначає поведінку на ринку усіх зацікавлених суб’єктів. Обґрунтовано доцільність формування субкультури маркетингу в системі організаційної культури. The basic aspects of personnel management through the prism of marketing, outlines the current realities that affect the formation of new concepts and choice of effective marketing tools in human resources management. The attention is drawn to peculiarities of functions, principles and objectives of personnel marketing in accordance with the key priorities of society’s, economy’s development. Human labor and intellectual potential are considered through the prism of cultural factors, which determines the behavior of all market stakeholders. The necessity of marketing subculture formation in the system of organizational culture is grounded.Item Behaviors of individuals in the process of internationalism of the insurance market in Poland(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Nowotarska-Romaniak, B.; Ogrodnik, H.In countries that transform their economy is a strong tendency to imitate, the acquisition of consumption patterns and behaviors of more developed countries. Factor for strengthening these trends is globalization and internationalization. In Poland, the market particularly sensitive to process of internationalism is insurance market. Fast going system changes in the insurance market in Poland have caused not only the transformation of infrastructure, but also intensified changes in customer behavior. The article, based on a survey conducted in November-December 2012, presents the process of internationalization of insurance in Poland. The results of that research clearly show that the individual customers in Poland don’t take full advantage of the internationalization. У країнах з перехідною економікою сильною є тенденція до наслідування зразків закупівлі і споживання розвинених країн. Чинником зміцнення цих трендів є глобалізація і інтернаціоналізація. У Польщі ринок особливо чутливий до процесу інтернаціоналізації страхового ринку. Швидка зміна системи страхового ринку Польщі спричинена не тільки перетвореннями інфраструктури, але й посиленими змінами поведінки споживача. На основі опитування, проведеного в листопаді–грудні 2012 року, представлено процес інтернаціоналізації страхування у Польщі. Результати цього дослідження показують, що індивідуальні клієнти в Польщі не повною мірою використовують переваги інтернаціоналізації.Item Characteristic peculiarities of main crowdfunding websites(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Ugolkova, O.The purpose of this article is to formulate the description of crowdfunding as an alternative financial instrument and to systematize the information about international experience of crowdfunding operations in order to provide the necessary information base for further detailed researches. The practical significance of the research is to develop recommendations for using the crowdfunding models of funds accumulation for small business and entrepreneurship in Ukraine. In current article, author reveals the concept of the crowdfunding and its advantages (opportunity to obtain a significant amount of financial resources in a short period, low fees of using financial recourses, ability to evaluate the potential for the newly created company, ability to realize free analysis of potential product consumers, easy registration of project). The author justifies the need of using this innovative instrument in Ukraine. In developed countries crowdfunding has become a known and effective tool for accumulating financial resources for small and medium enterprises and entrepreneurs. This method of fundraising allows realizing a significant number of projects in various fields: culture, art, IT-sector and business. Many of these projects cannot be implemented by using services of financial intermediaries, because these projects often are not profitable for financial intermediaries and their implementation involves significant level of risks. The article provides the characteristics of crowdfunding as an alternative financial instrument in order to disclosure the difference between the concepts of crowdfunding and crowdinvesting. Crowdfunding is the practice of funding the project or enterprise by the accumulation of small amounts of money from large numbers of people via internet. Crowdinvesting is a type of crowdfunding which is characterized by obligatory financial remuneration of donors of the project. For instance, it can be the investment in exchange for shares or rewarding donors by royalty. The main crowdfunding platforms of the world were analyzed (Kickstarter.com, Indiegogo.com, LendingClub.com, Rrosper.com, Crowdcube.com, Crowdfunder.co.uk and Kisskissbankbank.com) and the key features of each platform were identified. Interest of the research is in the studies of information about international experience of crowdfunding operations in order to provide the necessary information base for further detailed researches. Author formulates the following conclusion: there is a significant demand for microfinance in Ukraine, which can be secured using crowdfunding models of funds accumulation. In conclusion author describes the enabling conditions that must be created in our country: provision visionary regulation of crowdfunding activities, implementation of effective technological solutions, and creation of basis for development of high confidence and culture that are necessary for this innovative instrument.Item Charakterystyka zastosowania metodologii SMED na przykładzie drukarni(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Pawłyszyn, I.; Hadaś, Ł.; Stachowiak, A.Висвітлено дослідження щодо реальної ситуації, пов'язаної з переоснащенням друкарні в контексті методології SMED. Представлено пропозиції щодо скорочення часу на переоснащення аналізованої компанії, беручи до уваги чотири основні етапи SMED. Крім того, на основі трьох складових чинників, а саме: коефіцієнта продуктивності, доступності та якості, визначено загальну ефективність обладнання (OEE) як основного критерію вдосконалення процесів. У дослідженні, окрім напрямів удосконалення, зосереджено увагу на необхідності участі у цьому процесі всіх працівників підприємства, а також підкреслено необхідність стандартизації розроблених методів роботи. Celem badań zawartych w opracowaniu jest przedstawienie rzeczywistego przebiegu zdarzeń towarzyszących przezbrojeniu maszyny roboczej w drukarni w kontekście metodologii SMED. W dalszym ciągu zaprezentowano propozycje zmian w myśl skrócenia czasu poświęcanego na przezbrojenia w analizowanym przedsiębiorstwie, biorąc pod uwagę cztery podstawowe etapy SMED. Ponadto na podstawie trzech składowych współczynników, a mianowicie: współczynnika wydajności, dostępności oraz jakości, wyznaczono całkowitą efektywność wyposażenia (OEE) będącej kluczowym miernikiem doskonalenia procesów. Badania, oprócz wskazania kierunków poprawy, zarówno koncentrują uwagę na potrzebie zaangażowania w proces poprawy wszystkich pracowników organizacji, jak też uwidaczniają potrzebę zestandaryzowania wypracowanych metod pracy.Item Cold chain development in Ukraine(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Kobylyukh, O. Y.; Melnyk, G. М.This article provide the concept of cold chain, define the purpose of development, key elements and stages of organizing refrigeration circuit. The share of perishable products in total domestic retail trade is revealed. The development of the national cold chain is regarded from the standpoint of implementation of intelligent systems for monitoring of perishable goods in real time. Висвітлено поняття холодної логістики, визначено мету розробки, ключові елементи та етапи організування холодового ланцюга. Розглянуто частку швидкопсувної продукції в загальному обсязі вітчизняного роздрібного товарообігу. Розвиток вітчизняної холодної логістики розглядається з позиції упровадження інтелектуальних систем моніторингу швидкопсувних товарів у режимі реального часу.Item Competitiveness of small grocery stores in poland during the economic slowdown(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Lipowski, М.; Angowski, М.Economic slowdown influences purchasing behavior of customer in food and grocery stores. Small grocery stores are under pressure from competitors especially in times of economic slowdown. With the crisis, consumer price sensitivity rises. Small grocery shops are a category of retailers in which customers declare the largest decline of purchase frequency. Large stores have improved a number of factors that traditionally were the advantage of small shops. Уповільнення темпів економічного розвитку впливає на купівельну поведінку клієнтів у продуктових магазинах. Малі продуктові магазини знаходяться під тиском з боку конкурентів, особливо у періоди економічного спаду. Поряд із кризою зростає чутливість споживчих цін. Невеликі продуктові магазини являють собою категорію роздрібної торгівлі, в яких спостерігається найбільше зниження частоти закупівель. Великі магазини покращили свій стан, який традиційно був перевагою невеликих магазинів.Item Conceptual approach to define the notion “green logistics”(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Chornopyska, N. V.The article elucidates theoretical and methodological principles of green logistics. The major ecological and economic laws have been generalized. The economic opinion genesis regarding the implementation of new ‘environmental’ paradigm in logistics has been researched. It has been set up that such major categories which play the role of foundation for ‘green’ logistics formation are the following: environmental goods and services, ‘green’ business, cleaner manufacture, ecological management, sustainable development, ‘green’ economics and social business responsibility. On this basis the notion of the ‘green’ logistics has been determined. Висвітлено теоретико-методологічні засади «зеленої логістики». Узагальнено основні еколого-економічні закони. Досліджено генезис економічної думки відносно втілення нової «середовищної» парадигми в логістиці. Встановлено, що фундаментом для становлення «зеленої» логістики є такі основні категорії, як: екологічні товари та послуги, «зелений» бізнес, чистіше виробництво, екологічний менеджмент, сталий розвиток, «зелена» економіка, соціальна відповідальність бізнесу. На цій основі визначено поняття «зелена логістика».Item Conceptual principles of risk management in logistic system of enterprise(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Margita, N. О.; Hryniv, N. Т.Theoretical principles of logistic risks are analyzed, description of logistic risk as an economic category is formed. Classification of logistic risks is offered, within its limits logistic risks are distinguished (by the types of streams and components of different level logistic system), and non-logistic risks – external (risks, the sources of which are suppliers, consumers and economic environment). The algorithm of risk management in the logistic system of enterprise is improved, which must be sent to the achievement of minimum risk or its complete neutralization by means of certain tool and methods and taken into account of the specific of management, which depends on the level of propensity to the risk. Measures for the improvement of process of risk management in the logistic system are offered. Проаналізовано теоретичні засади логістичних ризиків, сформовано характеристику логістичного ризику як економічної категорії. Запропоновано класифікацію логістичних ризиків, у межах якої виділено логістичні ризики (за видами потоків та компонентів логістичної системи різного рівня) та нелогістичні ризики – зовнішні (ризики, джерелами яких є постачальники, споживачі та економічне середовище). Удосконалено алгоритм управління ризиками в логістичній системі підприємства, що повинен бути спрямований на досягнення мінімального ризику або повну його нейтралізацію за допомогою певного інструментарію і методів та з урахуванням специфіки управління, що залежить від рівня схильності до ризику. Запропоновано заходи для покращення процесу управління ризиками в логістичній системі.Item Consequences multi-channel sales – customers and retailers perspective(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Lipowski, M.Проаналізовано, як мережева економіка, інформаційні та комунікаційні технології модифікують поведінку та переваги споживачів. Багато виробників продають свої товари в роздрібних магазинах, через каталоги, електронну пошту, соціальні мережі, телефон, онлайн-магазини, мобільні додатки, а також через ринкових посередників. Досліджено ефект мультиканальних продажів з погляду як покупця, так і продавця. Мультиканальні продажі дають можливість клієнту самостійно вирішувати, як, коли і де купувати товари та замовляти послуги. Запропоновано розглядати кожен канал збуту не окремо, а в сукупності з іншими для забезпечення ефекту синергії. Проаналізовано взаємний вплив каналів та переваги мультиканальних продажів як для продавців, так і для покупців. Network economy, ICT technology modify consumer behaviour and purchase habits. Many providers sells their offer today in the physical retail stores, through catalogues, e-mail, social networking sites, by phone, online store, mobile applications as well as market intermediaries. The aim of the article is to present the effects of multichannel sales. Both from the point of view of the consumer and the manufacturer/seller. Multichannel selling gives customer opportunity to chose how, when and where to buy goods and services. The researcher suggest to treat every distribution channel not as a separate system but manage them in order to find synergy. Different channel influence each other. Multichannel selling bring retailers: higher selling, higher lifetime value of consumer, higher cost managing multi-channel selling, better information about customers, more competitive market. Multichannel give customer: convenience, less cost/effort, flexibility buying, lower level of service. In the online environment and the network economy gradually blurs differences between communication and distribution channel.Item Consumers information activity on the polish food market vs. integration of Poland into the european union(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Nestorowicz, R.Information asymmetry between consumers and manufacturers appears as an immanent feature of the food market, particularly in the functional and organic food segments. This article is to present the information activity of Polish consumers on the food market, with special focus on the mentioned segments. The analysis takes account of the impact European Union legislation and programs have on the manner food manufacturers communicate with consumers. Інформаційна асиметрія між споживачами і виробниками послуг виступає як іманентна властивість на ринку харчових продуктів, особливо у сегментах функціональних і органічних харчових продуктів. Показано інформаційну активність польських споживачів на ринку продуктів харчування, особливо акцентуючи увагу на зазначених сегментах. Проаналізовано вплив законодавства Європейського Союзу та способу комунікацій виробників продуктів харчування зі споживачами.Item Cooperation of commercial chains with suppliers in the context of csr concept(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Bilinska-Reformat, К.; Stefanska, М.The relationships between commercial chains and producers and suppliers, as well as CSR initiatives that make the tools strengthening these relationships are the object of authors' interest in this paper. Transformations that have taken place in trade for the last 20 years in Poland and for the last 40 years in Europe let us state that it is the sector that at present is characterised by asymmetry of the power of relationships in the channel of distribution. For the purpose of explaining CSR significance in formation of the relationships, models of relationships in the channels of distribution are presented in the paper, asymmetry of relationships in trade and its source are indicated, and the role of CSR in change of relationships in the channel of distribution is defined. Work is funded by the NCN grant based on the decision number DEC-2011/03/B/HS4/03576. Взаємовідносини між торговими мережами, виробниками і постачальниками, разом з заходами CSR, які здатні посилити ці взаємовідносини, – є об'єктами зацікавленості авторів цієї роботи. Перетворення, які існують в торгівлі протягом останніх 20 р. у Польщі та 40 р. – в Європі, дають нам можливість говорити, що цей сектор на сьогоднішній день характеризується асиметрією влади стосунків в каналах розподілу. З метою пояснення значення CSR в утворенні партнерських взаємозв’язків у роботі наводяться моделі взаємозв’язків у каналах розподілу, розглядається асиметрія стосунків у торгівлі і вказуються джерела її виникнення; визначається роль CSR у зміні взаємозв’язків у каналах розподілу. Робота профінансована за кошти гранту на основі NCN рішення DEC-2011/03/B/HS/03576.Item Coordinating activities in a supply chain(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Grzybowska, K.Координація стала істотним чинником інтеграції різних частин організації, а також різних організацій у ланцюжку поставок. Вона є ключовим фактором успіху логістичного управління. Наведено результати досліджень у галузі координації ланцюжка поставок. Подано результати науково-дослідних робіт відповідно до проекту Логос “Модель координації віртуальних ланцюжків постачань відповідно до вимог корпоративної соціальної відповідальності”. У першій частині статті описано координаційну теорію, а в другій – дослідження, проведене автором. У статті містяться висновки з проведеного дослідження. W celu uzyskania integralności działań w złożonych strukturach jakimi są łańcuchy dostaw, konieczne jest wykonywanie działań koordynacyjnych. Działania te polegają na dopasowaniu, dostosowaniu i współdziałaniu rozproszonych czynności realizowanych w łańcuchu dostaw lub sieci w sposób współbieżny. Dzięki temu utworzony złożony system możliwy jest do dalszej rozbudowy lub przebudowy, zgodnie z potrzebami wynikającymi z rynku. Celem publikacji jest prezentacja istotnych zdaniem autorki działań koordynacyjnych, które spajają złożone struktury łańcuchów dostaw. Artykuł można podzielić na dwie główne części. Część pierwsza porusza zagadnienia teoretyczne związane z teorią koordynacji. Część druga to prezentacja wybranego fragmentu badań, które dotyczą znaczenia działań koordynacyjnych w praktyce gospodarczej. Tekst zakończono podsumowaniem.Item CSR as an element of based-value marketing. Implementation of corporate social responsibility by the DANONE GROUP in Poland(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Howaniec, H. B.The system changes, including in Poland, have forced a change in approach to the market. Implementation of the marketing concept without providing real value for the customer, taking into account other interest groups or using traditional media is becoming – at least for certain groups of consumers – obsolete. This article presents the definition of the marketing concept, narrowing to its determination from the perspective of the tools and its goals, presents the concept of value-based marketing and its specificity by presenting as an example – delivering value through the implementation of the concept of corporate social responsibility. Системні зміни, які відбуваються зокрема й у Польщі, змусили змінити підхід до маркетингу. Впровадження маркетингової концепції без надання реальної вартості для споживача, беручи до уваги інтереси інших груп чи використовуючи традиційні засоби маркетингових комунікацій, для певних груп стає недоцільним. Визначено маркетингову концепцію, деталізуючи її з точки зору інструментарію та цілей, представлено концепцію орієнтованого на вартість маркетингу і його специфіку з використанням прикладу – надання вартості впровадженням концепції корпоративної соціальної відповідальності.Item CSR influence on modern corporations – examples from Poland(Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Кудлак, І.; Огурек, В.; Kudlak, I.; Ogórek, W.; Університет Марії Кюрі-Склодовської в Любліні; Maria Curie-Skłodowska UniversityНаведено концепцію корпоративної соціальної відповідальності на прикладі двох компаній, присутніх на польському ринку – Міленіум Банк і Orange Польща. Метою статті є подати стратегію КСВ як спосіб надання пільг для організації і як джерело конкурентної переваги. Наведено переваги і недоліки використання компаніями правил корпоративної соціальної відповідальності.Item Demarketing of fuel and energy resources in housing and utilities sector(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Karyy, O.; Trach, О.The current state of energy supply in housing and utilities sector of Ukraine was analyzed in the article, and, as the result, the relevance of using a demarketing toolkit for energy resources was established. Analysis of theoretical and conceptual basics of demarketing led to the conclusion that the complex of demarketing of energy consumption consists of five elements – product, price, distribution, communication and punitive demarketing. Some practices of the use of demarketing tools of fuel and energy resources in the housing and utilities sector of Ukraine were illustrated in the article. Проаналізовано сучасний стан енергозабезпечення житлово-комунального господарства України, в результаті чого встановлено актуальність застосування демаркетингу паливно-енергетичних ресурсів. Визначено теоретичні основи та концептуальні засади демаркетингу, які дали підстави зробити висновок, що комплекс демаркетингу споживання енергії складається з п’яти елементів – товарного, цінового, дистрибуційного, комунікаційного та карального демаркетингу. Проілюстровано окремі практики застосування інструментів демаркетингу паливно-енергетичних ресурсів у житлово-комунальному господарстві України.