Інформаційні системи та мережі
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2105
Browse
37 results
Search Results
Item Підвищення ефективності функціонування інтелектуальних інформаційних систем із індуктивною компонентою(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002-03-26) Литвин, В. В.; Національний університет «Львівська політехніка»Розглядається питання підвищення ефективності функціонування інтелектуальних інформаційних систем. За критерій підвищення ефективності взято мінімізацію використання зайвих операторів інтелектуальною інформаційною системою під час розв'язування задачі. Для цієї мети вводиться індуктивна компонента, завдання якої полягає у модифікації множини знань та метазнань. Показано ієрархічну структуру процесу прийняття рішення щодо вибору оператора. Така структура відома як ієрархія шарів та зумовлює розв’язання задачі координації між різними рівнями ієрарха. Формулюється та розглядається координаційна задача.Item Інтелектуальна інформаційна система планування навчального процесу(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”) Литвин, В. В.; Назаров, О. Ю.; Чумачєнко, С. В.; НУ “Львівська політехніка”This paper considers main principles of modern information technologies using for design and development education control system.Item Проблема класифікації інтелектуальних інформаційних систем(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”) Івашків, А. М.; Литвин, В. В.; НУ “Львівська політехніка”Problem of classification intelligence information Systems are considered in this paper.Item Система ідентифікації проблемних ситуацій тестування програмного забезпечення(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Буров, Є. В.; Микіч, Х. І.; Верес, О. М.; Литвин, В. В.; Burov, Eugene; Mykich, Khrystyna; Veres, Oleh; Lytvyn, Vasyl; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено та розроблено методи та засоби ідентифікації проблемних ситуацій на базі онтологій із використанням механізмів логічного виведення, які застосовано в інтелектуальних системах підтримки прийняття рішень для завдань тестування програмного забезпечення. Розглянуто актуальну проблему тестування програмного забезпечення із використанням онтологічного моделювання для своєчасного виявлення помилок та поліпшення якості розроблюваного програмного продукту. Використання онтологічного моделювання для подання та ідентифікації ситуацій створює додаткові можливості для розв’язання задачі ідентифікації та обмеження. Перевагою є здатність застосування логічного виведення та використання аксіом під час міркувань про ситуації. Це забезпечує перспективу розроблення методів ідентифікації ситуацій, що ґрунтуються на логічному виведенні на основі інформації про поточний стан предметної області та знань про цю область. Використана модель завдань дає змогу не лише автоматизувати виконання деяких простих завдань, але й на основі наявних знань про ситуації здійснювати логічне міркування у системах тестування. Онтологічне подання знань про предметну область дало змогу формалізувати знання про проблемні ситуації, що виникають у проєкті, а застосування розроблених методів ідентифікації ситуацій у системі забезпечило вчасне виявлення загрозливих ситуацій та формування рекомендацій щодо їх уникнення. Всі ці фактори сприяють поліпшенню якості програмного продукту під час його розроблення. У роботі подано онтологію галузі тестування програмного забезпечення, а також наведено алгоритм роботи системи та здійснено моделювання на базі UML. Розроблено архітектуру системи ідентифікації ситуацій та програмний комплекс для аналізу і моделювання проблемних ситуацій на прикладі систем підтримки прийняття рішень галузі тестування, центральним компонентом яких є інструментальний засіб для онтологічного моделювання – Protégé. Для розширення функціональних можливостей редактора Protégé використано два плагіни, за допомогою яких здійснено моделювання за допомогою мов SWRL, SQWRL. Результати роботи доцільно використовувати для розв’язування задач виявлення критичних ситуацій під час розроблення та тестування програмного забезпечення, повторного використання інформації в базах знань організацій з розроблення програмного забезпечення, що поліпшить якість створюваного програмного забезпечення.Item Архітектура системи онлайн-туризму для пошуку та планування подорожей з урахуванням потреб користувача(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Литвин, В. В.; Наум, О. М.; Висоцька, В. А.; Дверій, М. В.; Lytvyn, Vasyl; Naum, Oleh; Vysotska, Victoria; Dverii, Mykola; Національний університет “Львівська політехніка”; Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка; Lviv Polytechnic National University; Drohobych Ivan Franko State Pedagogical UniversityМета роботи – спрощення процесу пошуку та планування подорожей та поїздок для користувачів завдяки застосуванню інтелектуальної системи інтеграції та формування контенту. Одним із основних завдань є здійснення пошуку та повернення його результатів користувачеві для подальшого вибору оптимальних варіантів авіаперевізників, готелів, сервісів оренди авто тощо. Агрегація усіх корисних даних дасть змогу значно зменшити час, необхідний користувачеві для пошуку потрібної інформації під час планування поїздки. Результати, отримані в ході пошуку, дають можливість виконати аналіз та порівняння усіх доступних варіантів та вибрати найкращий. Отже, об’єктом дослідження є процес пошуку, інтеграції та формування контенту, який буде корисним для туристів, а предметом дослідження – процес інтеграції та формування контенту з урахуванням потреб користувача. Наукова новизна отриманих результатів полягає у розробленні моделі інтелектуальної системи інтеграції даних з різних інтернет-ресурсів для забезпечення пошуку та планування подорожей та поїздок для користувачів. У роботі досліджено та використано методи інтеграції контенту для формування результатів у відповідь на запит користувача, а саме для забезпечення швидкого доступу до всієї необхідної інформації, яка може знадобитися користувачеві для планування туристичної подорожі. Розроблювана система поки що на стадії тестування, щоб виявити максимальну кількість помилок перед упровадженням продукту на ринок. В майбутньому вона може слугувати основою для глобальної системи пошуку та формування туристичного контенту, яка використовуватиметься в усьому світі.Item Ігровий метод кластеризації онтологій(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Кравець, П. О.; Буров, Є. В.; Литвин, В. В.; Kravets, Petro; Burov, Evgeniy; Lytvyn, Vasyl; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityРозглянуто актуальну проблему кластеризації онтологій для оптимізації операцій інтелектуального опрацювання даних в умовах невизначеності, зумовленої неточністю або неповнотою даних про предметну область. Кластеризація онтологій – це процес автоматичного розділення множини онтологій на групи (кластери) на основі ступеня їхньої подібності. Для розв’язування задачі кластеризації необхідно задати міри близькості онтологій, вибрати або розробити алгоритм кластеризації та виконати змістовну інтерпретацію результатів кластеризації. Для кластеризації онтологій в умовах невизначеності запропоновано застосувати стохастичний ігровий метод. Повторювальна стохастична гра полягає у реалізації керованого випадкового процесу вибору кластерів онтологій. Для цього закріплені за онтологіями інтелектуальні агенти випадково, одночасно і незалежно вибирають один із кластерів у дискретні моменти часу. Для агентів, що обрали один кластер, обчислюють поточну міру подібності онтологій, яка може враховувати близькість концептів, атрибутів та відношень між концептами. Цю міру використовують для адаптивного перерахунку змішаних стратегій гравців. Збільшуються імовірності вибору тих кластерів, поточний склад яких призвів до зростання міри подібності онтологій. У ході повторювальної гри агенти сформують вектори змішаних стратегій, які забезпечать максимізацію усереднених мір подібності розділених на кластери онтологій. Для розв'язування задачі ігрової кластеризації онтологій розроблено адаптивний марківський рекурентний метод на основі стохастичної апроксимації модифікованої умови доповняльної нежорсткості, справедливої у точках рівноваги за Нешем. Запропонований ігровий метод має фільтрувальні властивості щодо викидів у вхідних даних і практично не залежить від закону розподілу випадкових завад. Комп'ютерне моделювання підтвердило можливість застосування моделі стохастичної гри для кластеризації онтологій із врахуванням факторів невизначеності. Збіжність ігрового методу забезпечується дотриманням фундаментальних умов та обмежень стохастичної оптимізації. Достовірність експериментальних досліджень підтверджується повторюваністю отриманих результатів для різних послідовностей випадкових величин. Результати роботи доцільно використати для розв'язування задач інтелектуального аналізу даних, усунення дублювання інформації в базах знань, зменшення невизначеності у межах кластера онтологій, виявлення новизни інформації, організації високорівневої семантичної взаємодії між агентами під час розв’язування ними спільної задачі.Item Архітектура інформаційної системи інтеграції та формування контенту про криптовалюти на основі аналізу діяльності бірж(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02 26) Литвин, В. В.; Висоцька, В. А.; Кучковський, В. В.; Оливко, Р. М.; Lytvyn, Vasyl; Vysotska, Victoria; Kuchkovskiy, Volodymyr; Olyvko, Roman; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджені процеси аналізу, інтеграції та формування контенту з врахуванням криптовалютних потреб користувача. Використовуючи розроблену формальну модель та проведений критичний аналіз методів і технологій прогнозу курсу криптовалюти, побудовано загальну архітектуру системи опрацювання контенту з різних криптовалютних бірж. Досліджено методи, моделі та інструменти для удосконалення ефективнішої підтримки розроблення структурних елементів моделі системи підтримки прийняття рішень з керування контентом згідно з потребами користувача.Item Метод інтеграції та управління контентом мережі інформаційних ресурсів туризму згідно з потребами кінцевого користувача(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02 26) Литвин, В. В.; Висоцька, В. А.; Кучковський, В. В.; Дуткевич, С. Ю.; Наум, О. М.; Lytvyn, Vasyl; Vysotska, Victoria; Kuchkovskiy, Volodymyr; Solomiia, Dutkevych; Naum, Oleh; Національний університет “Львівська політехніка”; Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка; Lviv Polytechnic National University; Drohobych Ivan Franko State Pedagogical UniversityУ роботі описано метод інтегрованого опрацювання неоднорідних інформаційних ресурсів Web-систем для їх інтеграції та подальшого управління, який ґрунтується на моделі подання даних як узгодженого поєднання значень, правил їх зображення, правил інтерпретації та структури. Сформульовано новий підхід застосування та впровадження бізнес-процесів для побудови таких Web-систем. Розроблено методи та програмні засоби опрацювання контенту та інформаційного ресурсу як етап життєвого циклу контенту в Web-системах.Item Методи та засоби розвитку територіальної громади в напрямку ремонту доріг(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02 26) Литвин, В. В.; Рибчак, З. Л.; Завущак, І. І.; Lytvyn, Vasyl; Rybchak, Zoriana; Zavuschak, Iryna; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityУ статті розглянуто моделювання ремонту доріг територіальної громади за наявності коштів та залежно від стану доріг. Для моделювання запропоновано використати метод пошуку мінімального кістякового дерева на основі модифікації алгоритму Пріма. Наведено приклади використання запропонованого підходу в межах Ходорівської територіальної громади.Item Система оптимізації маршрутів туризму на основі модифікації генетичного та мурашиного алгоритмів(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Литвин, В. В.; Угрин, Д. І.; Іллюк, О. Д.; Білоус, С. В.; Рибчак, З. Л.; Національний університет “Львівська політехніка”; Чернівецький факультет НТУ “Харківський політехнічний інститут”Запропоновано використовувати модифіковані оператори ініціалізації та схрещування мурашиного та генетичного алгоритмів для розв’язування транспортної задачі у сфері туризму. На основі аналізу поведінки мурашиних колоній, а саме пошуку найкоротшого маршруту виділенням феромонів та функції схрещування двох рішень генетичного алгоритму, розроблено метод та алгоритм виконання таких операцій: пошук оптимального маршруту, розрахунок витрат ресурсів, пошук дистанції, час маршруту, запам’ятовування виконаних маршрутів. У роботі описано створену систему для мобільних телефонів під операційну систему IOS, що виконує всі перераховані вище операції. Проведено тестування мобільного додатка методом “спочатку тест”.