Філософські науки

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2132

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Сучасна людина у просторі віртуальної реальності: особливості соціально-культурної трансформації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Онищук, Оксана
    Розглянуто особливості соціокультурної реальності глобалізованого світу. Окреслено базові чинники зміни соціокультурного простору. Виявлено основні аспекти у трансформації комунікативних, ціннісних та ідентифікаційних адаптаційних механізмів людини. Розкрито риси ескейпізму як однієї з форм самоідентифікації людини у віртуальному просторі. Зроблено наголос на особливостях ідентифікації у віртуальному просторі. The article examines the peculiarities of socio-cultural reality of the globalised world. The basic factors the socio-cultural space change are outlined. The principal transformation aspects of the communicative, value and identification human adaptation mechanisms are disclosed. The main characteristics of escapism as a form of human self-identity in cyberspace are revealed. The identification peculiarities in virtual space are highlighted. Globalisation is considered as a change factor of modern sociocultural space. The author concludes that cyberspace offers an alternative form of life that is more attractive than the objective world and creates new opportunities for escapism and psychological dependence. Virtual reality excludes the direct contact between individuals and technological interaction replaces dialogic communication. It causes distortion of the dialogue values, the loss of the sense of selfsufficiency of the subject of communication and the advancement of the rationality cultivation. In the information society a person becomes very pragmatic and traditional values lose or change their meanings that may have a negative impact on him/her. The Internet is a social environment based on new virtual communication space. One of the determinant features of global thinking is a desire to become part of the big world to go beyond one’s own subjective worldview. This is a kind of intellectual and psychological involvement in the global life processes. In the modern age a person’s worth is determined by flexible thinking and the ability to respond quickly to constant vicissitudes of time. Cultural identity is formed in the visual environment with the help of television, advertising, the Internet and the printing press. Nowadays visuality is an important factor in developing social practices, socialisation and coexistence with other people. Contemporary culture is visually presented and the viewer combines the functions of a spectatorconsumer and a tourist-flaneur.
  • Thumbnail Image
    Item
    Онтологічний статус досвіду священного
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Вікторія, Головей
    Висвітлюється онтологічний вимір сакрального досвіду як основоположного елемента досвіду релігійного, ширше – духовного. Стверджено, що досвід священного вирізняється онтологічним змістом і характером. Це досвід символічних актів трансцендування, які утворюють онтологічний горизонт буття. Водночас - це досвід культуротворення і самотворення, в якому формуються смисложиттєві засади людського існування, розкривається й утверджується людська сутність. The paper explores the ontological dimension of the experience of the sacred as the fundamental element of the experience of the religious, and more generally, of the spiritual one. The author asserts that the experience of the sacred has a distinguished ontological content and nature. This is an experience of symbolic acts of transcendence which create the ontological horizon of Being. At the same time this is an experience of creation of culture and self-creation which forms the foundations of the meaning of human existence, reveals and confirms the human essence.
  • Thumbnail Image
    Item
    Наука як фактор збереження цивілізації і культури
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010) Семенюк, Едуард
    В добу глобалізації світова наука нерідко є першоджерелом небажаних та небезпечних змін у природі та суспільстві. Разом з тим саме наука та філософія є важливими чинниками збереження цивілізації та культури. Це ще раз переконливо доводить, що проблематика сталого розвитку та ноосфери глибоко взаємопов’язана. The world science often is an origin of the undesirable and dangerous changes in the nature and society during the globalization epoch. At the same time just science and philosophy are important factors of the civilization and culture conservation. Sustainable development and noosphere problems demonstrate it convincingly once more.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблема симулякрів в культурі: культурологічний аспект
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Кандзюба, Марія
    Досліджується природа симулякра та еволюція цього поняття в контексті європейської філософської традиції. Аналізуються сфери та наслідки впливу симуляції на життя суспільства, зокрема феномена моди як сфери циркуляції симулякрів. З'ясовуються особливості симулятивного телепростору та відповідного йому типу суспільства – “суспільства спектаклю”. Стверджується залежність усіх сфер культури від симулякрів різних рівнів. Крім того, доводиться небезпека впливу симулятивних образів на свідомість індивіда, його самоідентичність та формування ціннісно-смислових пріоритетів. Визначається статус новітніх змін у культурі, пов’язаних із активністю симулятивних процесів. This article deals with the analysis the character of simulacres and the evolution of the concept in the context of European philosophical tradition. The spheres of simulacres' effect on society are analyzed. Special attention is drawn to the phenomenon of fashion as a sphere of circulation of simulacres. We try to clear up the matter of communication between the simulative realm of TV and responsive type of society – “show society”. The dependence of the all spheres of culture from simulacres on different levels is asserted. The author also attempts the danger of the influence simulative appearances on the consciousness of human, his selfidentify and on the forming of valuable priorities. The status of modern shifts in culture, which caused by spread of simulative process is determined.
  • Thumbnail Image
    Item
    Зміст та значення провідних соціальних функцій утопії
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Петрушенко, Оксана
    Автор визначає та окреслює такі соціальні функції утопії, як соціального явища (що властиві і позитивній, і негативній утопії): дидактичну, прогностичну, критичну, аксіологічну, культуротворчу, особистісну, виховну, соціально-політичну, і робить висновок про соціальну доцільність (а не надлишковість) утопії у житті суспільства. Author of the article defines and traces next social functions of utopia as social phenomenon (which belong both to positive and negative utopias): deductical, prognostic, critical, value, cultural, personal, educational, socio-political; and makes conclusion about social expedience (but not superfluity) of utopia in social life.