Architectural Studies

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/31856

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Monks’ cemeteries of the Holy Dormition Univ Lavra. Their current condition and restoration issues
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-10-10) Стасюк, Олена; Stasyuk, Olena; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    За кілька кілометрів від Перемишлян розташовується село Унів, у якому зберігся архітектурний комплекс однієї з найбільших християнських святинь Галичини – Святоуспенської унівської лаври. Цей монастир є одним з найстаріших в Україні. Виникнення унівського монастиря овіяно легендами. На жаль, найдавніші документи монастиря загинули під час татарських нападів XV –XVI ст. Проте відомо, що саме у другій половині XIII ст. в північно-західному підніжі Чернечої Гори виникає новий Унівський чоловічий монастир. Після розорення та трагедії Чернеча Гора майже на два століття потрапила у запустіння. Частину території колишнього монастиря зайняло чернече кладовище. Це кладовище частково збережене і зараз. Вище на горі в минулому столітті було закладено новий чернечий цвинтар, який функціонує і сьогодні. Ці об’єкти є цінним джерелом історичної інформації, а також унікальною, дуже cвоєрідною галереєю творів мистецтва. На жаль, історичні цвинтарі є дуже вразливими до руйнувань – це фізичні, хімічні і біологічні чинники, а також людський фактор, як то звичайний вандалізм або звичайна некомпетентність під час виконанняремонтних чи опоряджувальних робіт. Для того, щоб успішно створити і втілити програму збереження історичних кладовищ необхідно ретельно їх дослідити задокументувати, інвентаризувати, а також ретельно вивчити матеріал, з якого виконані ці пам’ятки. Дослідивши існуючий стан цвинтарів стало зрозуміло, що два чернечі цвинтарі є в абсолютно різному стані. Теперішній, новіший цвинтар на вершечку пагорба доглянений і впорядкований. Давній чернечий цвинтар на схилі гори є забутий і занедбаний. Цей цвинтар загаом, як і окремі пам’ятники цього цвинтаря, потребують реставрації. Саме територія цього цвинтаря є недоглянутою. Першим викликом пов’язаним із реставрацією і збереженням історичних чернечих цвинтарів Унева є впорядкування території давнього цвинтаря. Можливо варто взяти за приклад теперішній новіший цвинтар, який є бездоганно впорядкований. Наступним викликом є відповідно реставрація окремих пам’яток. Це стосується знову ж таки давнього цвинтаря. Реставрацією повинні займатися фахівці. Що стосується кам’яних хрестів, то їх належить насамперед стабілізувати статично – відповідно підняти, вирівняти, укріпити, тобто зробити все належне, щоб пам’ятник рівно і міцно стояв. Далі належить зайнятися розчищенням і хрестів, і плит, відповідно за потреби, укріпленням самого кам’яного матеріалу, склеювання і скріплювання поламаних частин пам’ятників. Історичні чернечі цвинтарі Святоуспенської унівської лаври потребують визначення і затвердження свого правового статусу і прийняття концепції щодо їх подальшого функціонування і використання. Виклики щодо способу і методики збереження мусять вирішувати фахівці з урахуванням особливого пам’яткового статусу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Current situation and conservation issues of the cemetery near the church of the Holy Spirit in Rohatyn
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-10-10) Стасюк, Олена; Stasyuk, Olena; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Рогатин є містечком давнім та історичним. Воно є відомим і знаменитим своїми історичними, культурними й архітектурними пам’ятками. Історичні цвинтарі, як і церкви є невід’ємною складовою частиною культурного пейзажу кожного міста і містечка. Для українців сам храм є надзвичайно важливим – це унаочнення, матеріальне втілення духовної сутності християнства. У давнину християн ховали довкола церков, а також в церковних криптах. На жаль історичні цвинтарі є дуже вразливими до руйнувань – це фізичні, хімічні і біологічні чинники, а також людський фактор, як то звичайний вандалізм або звичайна некомпетентність при виконанні ремонтних чи опоряджувальних робіт. Для того, щоб успішно створити і втілити програму збереження історичних кладовищ необхідно ретельно їх дослідити задокументувати, інвентаризувати, а також ретельно вивчити матеріал з якого виконані ці пам’ятки. Дослідження має за мету вивчити існуючий стан історичного цвинтаря біля церкви Св. Духа в Рогатині. Дослідити матеріал, зокрема кам’яний, меморіальної пластики цвинтаря, проаналізувати причини його знищення і пошкоджень. Показати виклики та завдання, які пов’язані з реставрацією і збереженням цього об’єкту. Сьогодні Рогатин роблять відомим: ім’я Роксолани і пам’ятка включена у список світової спадщини ЮНЕСКО – дерев’яна Церква Зішестя Святого Духа. Історичний цвинтар біля церкви Зішестя Святого Духа перебуває в задовільному стані і зберіг свою історичну й мистецьку цінність. Щодо матеріалу надгробних пам’ятників, то він, зокрема, є дуже різний. А що стосується руйнувань і пошкоджень, то всі природні чинники руйнування – працюють. На діючому цвинтарі додається ще людський фактор – наприклад, нефаховий ремонт чи впорядкування пам’ятників. Дуже шкідливою є й бездіяльність. Як кожен окремий пам’ятник, так і цвинтар вцілому, для того, щоб постійно перебувати в доброму стані, вимагають постійного догляду. Історичний цвинтар біля церкви Зішестя Святого Духа в Рогатині вимагає визначення і затвердження свого правового статусу і прийняття концепції щодо його подальшого функціонування і використання. Виклики щодо способу й методики збереження, мусять вирішуватися фахівцями з урахуванням особливого пам’яткового статусу, а значить, крім українського, ще й міжнародного законодавства.
  • Thumbnail Image
    Item
    Developing and preservation of memory іn the architectural environment of the cities
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Yuryk, Yaryna
    The paper focuses on the ways of memory preservation in the architectural environment of the cities. The peculiarities of memory applications as a source of inspiration for modern Ukrainian architects in the environment of the Ukrainian cities are considered. The article highlights the problem of memory development in the architectural environment of the city by applying the architectural and design means. The specific features of the memory use as a multidimensional category are revealed; and considered as the sources of inspiration for modern architects in the environment of Ukrainian cities which serve as a memory storing device. The research results support the hypothesis that continuous processes of memory development, from personal to the global one, occur at various levels of the city environment using the means of architecture, design and art. Sites of memory, buildings and objects-symbols create a spiritual framework of a city. It is shown that the perception of a city as a qualitative and valuable environment by the in-groups and the out-groups occurs in the context of self-identification with the urban space, natural and architectural environment, the cultural heritage and it is inextricably linked to the multidimensional nature of memory: historical, social, urban, individual, national, etc. A historic or new urban environment is the ground for materialization of identity and memory, along with the need to preserve the environmental sustainability, safety and diversity. Modern architecture and new public spaces should enable the communities to identify themselves with it and materialize the memory, as long as architectural design work should strengthen the memory of the city. The study investigates two major groups of Ukrainian cities in terms of preservation of urban memory. The first group includes the cities with the preserved multicultural historical heritage and preserved memory, and where the continuous activity of the establishment of social memories by the communities occurs, and under the influence of the variables of state doctrine memory, the transformation processes happen. The second group consists of the cities which lost the memory expressed in the built environment during World War II and were reconstructed with the means of typical Soviet building techniques. In Ukraine, there is still no formed politics of memory, especially where public spaces should get priority-memory objects that would strengthen and form the city memory. The article studies the peculiarities of modern art of architecture in cities of both categories as based on our expert sociological research, analysis of publications, and surveys of their natural environment, which the author carried out in 2013–2014. These objects are analyzed in the context of the city memory and the memory layers used by the architects in their artistic work are identified. Thus, a dominant value of the memory category in modern architectural and design work manifested itself in the environment of the Ukrainian cities is specified. Досліджено аспект карбування та збереження пам’яті в архітектурному середовищі міста. Розглянуто особливості використання пам’яті як джерела натхнення у творчості українськими сучасними архітекторами у середовищі українських міст.
  • Thumbnail Image
    Item
    The palace and garden complex in Wlodowice. Prospects for restoration against other tourist attractions of the Krakow-Czestochowa Yura
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Uruszczak, Michal
    The article analyses potential restoration of a historic park and palace complex in Włodowice. It discusses the pragmatics of preservation in conservation practice. Furthermore, the author suggests possible courses of action designed to bring clarity to the original layout of the complex and popularize the commune as a tourist attraction. Подано аналіз можливостей ревалоризації історично сформованого палацово-паркового комплексу у Влодовіці. Обговорюється прагматика дій у практиктиці консервації. Запропоновано можливі напрями дій з предметного наповнення, спрямовані на прочитання його оригінального планування та популяризації муніципалітету.