Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2096
Browse
14 results
Search Results
Item Розвиток інноваційної і сталої інфраструктури: досвід Європейського Союзу(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Яншина, А. М.Проаналізовано сучасні наукові підходи до дослідження проблем створення інноваційної інфраструктури у країнах світу у контексті сталого зростання як найсуттєвішого аттрактора розвитку міжнародної економіки. Розкрито ключові тенденції й особливості формування інноваційної і сталої інфраструктури на наднаціональному і національному рівнях у межах Європейського союзу. Запропоновано рекомендації щодо формування інноваційної і сталої інфраструктури в Україні в умовах її інтеграції до Європейського союзу. A drastic deterioration in environmental performance of developed countries as well as emerging markets triggered off by devastating resource usage, environmentally and socially intolerant economic behavior has turned national-level goal of greening and socializing economic growth into a worldwide challenge of utmost importance. Innovative and sustainable infrastructure plays a pivotal role in the sustainable development concept implementation at all levels. In the article academic approaches to the innovative infrastructure are examined in the light of sustainable development as a key world economy attractor. The author investigates latest trends and features of the EU infrastructure modernization. The infrastructure performance of the EU Member-States has been rather strong and innovative of late but not permanently sustainable. Thus amongst many terms used to outline a final and expected result of infrastructure renovation – sustainable, innovative, green infrastructure – the last one aimed at ensuring eco-friendly economic effects as well as non-environmental benefits is supposed to be the most applicable to the modern EU context. Green infrastructure goals have been incorporated into all main supranational policy frameworks of the European Union since Green Infrastructure Strategy «Green Infrastructure – Enhancing Europe’s Natural Capital» was adopted in May 2013. To meet decarbonization challenges and integrate new Member-States into intra-EU economic affairs the European Union prioritize greening energy and transport infrastructure. Active civil society dialogue on green infrastructure issues is ensured by a variety of NGOs represented at all EU levels and via a number of on-line platforms. France, Germany, Austria, Belgium and Finland are the EU leaders in terms of innovative infrastructure. However the world economic crisis has negatively impacted the infrastructure financing. After the World War II the public sector was a key investor in infrastructure across Europe. Nowadays public sector investments in infrastructure have dropped, the total number of public-private projects is low as well.Item Мотиваційні передумови інноваційної активності та реалізації інноваційного маркетингу на підприємстві(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Антоненко, О. Л.; Козар, З. І.Розглянуто роль мотивації у процесі інноваційної діяльності підприємства, запропоновано систему заходів, необхідних для інноваційної активності та реалізації інноваційного маркетингу на підприємстві. Сформовано механізм мотивації персоналу, що являє собою систему, яка узгоджує потреби, інтереси, ціннісні настанови, мотиви і поведінку працівників. Визначено принципи, яких потрібно дотримуватись для забезпечення ефективної мотивації працівників. Сформовано структуру інтелектуальної складової трудового потенціалу. Визначено чинники, які формують інтелектуальну складову трудового потенціалу та сприяють його функціонуванню: інтелектуальні здібності, інтелектуальний потенціал, рівень освіти, інформаційні ресурси, інтелектуальна власність, фінансовий капітал і досягнення інноватора, його творча активність та нові технології. Сформовано перелік сприятливих умов для інноваційної активності підприємства. Запропоновані заходи можуть створити сприятливе інноваційне середовище та задіяти необхідні механізми і стимули для підвищення зацікавленості підприємств у впровадженні інноваційних технологій. The article examines role of motivation in the process of innovation of the company, proposed a system of measures necessary for the implementation of innovative activity and innovative marketing in the enterprise. A mechanism of motivation of staff was formed, which is a system that matches the needs, interests, values, guidance, motivation and behavior of employees. The principles that have to be followed for effective motivation of employees. An intellectual component formed structure of labor potential. Factors that form part of the intellectual labor potential and contributing to its functioning is intellectual abilities and intellectual potential, level of education, information resources, intellectual property, financial capital and achievements innovator, his creative activity and new technologies. Determined that the motivation is an important component of innovation activity that determines the extent to which the employee will use its competence, creative effort, creativity at finding a solution to the problem, which is a very important resource in the process of innovation activity. This article highlighted that due to product-novelties with creative abilities of employees in innovative enterprises is the process of creating new technologies, products renewal, resulting in the company entering into new fast-growing markets. Such activities may contribute to improving the image of the company as innovation-oriented and increase investment in it. In the innovative business important role played by questions of the organization of marketing activities. However, small companies often these questions are beyond attention of manager. As a result, many projects fail. Marketing innovation activities of enterprise evaluation is an important condition for the success of the activities concerning innovation. Innovative Marketing for the enterprise stands as a certain type of production and business activities, which aims to optimize and control the innovation and production- sales management enterprises. Based on innovative marketing is the readiness of the enterprise to implementation innovative project. This article formed the list of favorable conditions for innovation activity of enterprises. Among these measures is the government support innovative creativity creating the necessary socio-economic conditions and investments to increase scientific capacity, attracting investors and encouraging staff to work for effective results, formatting team of creative people. Formed measures may create a favorable innovative environment, and activate the necessary mechanisms and incentives to enhance the interest of enterprises in implementation of innovative technologies.Item Керівництво інноваційною діяльністю на машинобудівних підприємствах за умов масової індивідуалізації попиту(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Колінко, Н. О.; Красуляк, М. М.Розглянуто приклади реалізації масової індивідуалізації попиту на зарубіжних та вітчизняних підприємствах, зокрема на машинобудівних, та їхню систему керівництва. На основі проведеного аналізу запропоновано схему керівництва інноваційною діяльністю за умов масової індивідуалізації, на якій зображено взаємозв’язок між керуючою й керованою системою та результат від інноваційної діяльності керівника з підлеглими за умов використання нової стратегії. Для керуючої системи виокремлено низку вимог притаманних керівнику інноваційної діяльності. Саме вміння застосування керівником певних навичок, знань, цінностей, здібностей, мислення та якостей, сприятимуть впровадженню на підприємстві нової стратегії масової індивідуалізації попиту. Для керованої системи реалізація масової індивідуалізації попиту здійснюється через три етапи: виявлення потреб споживачів, складання замовлення і узгодження умов договору; виробництво продукції масової індивідуалізації; доставка продукції до замовника та сервісне обслуговування. Прийняття управлінських рішень, відповідальність та підзвітність покладається на команду, а не на окремих осіб. Результатом такої командної роботи є співвідношення між задоволенням індивідуальних потреб споживачів та максимізацію прибутків підприємства на основі залучення нових сегментів ринку. Проведене дослідження дає змогу поглиблено вивчити та зрозуміти сутність та схему керівництва інноваційною діяльністю за умов масової індивідуалізації попиту, що, своєю чергою, приведе до задоволення індивідуальних потреб споживачів через його персоніфікацію та ідентифікацію, мінімізації та ліквідації витрат, пов’язаних із зберіганням запасів, зацікавленості усіх суб’єктів логістичного ланцюга в успіху індивідуалізованих товарів чи послуг, впровадження у виробничий процес ІТ-технологій, залучення та організації досвідчених фахівців з розумінням до самоорганізації, збалансованого розподілу ресурсів в інноваційній діяльності підприємства. Проведене дослідження сприятиме збільшенню ефективності інновацій на машинобудівному підприємстві. Ключові слова: інновація, керівництво, керівництво інноваційною діяльністю, масова індивідуалізація попиту, вимоги до керівника інноваційної діяльності, попит. The article reviews examples of realization of a mass individualization of demand at the foreign and domestic enterprises, in particular on machine-building, and their system of the management are reviewed. The carried-out analysis offers the scheme of management by innovative activity under conditions of mass individualization on which the interrelation between the managing director and operated system and result from innovative activity of the director with subordinates is represented under conditions of use of new strategy. For operating system a number of requirements inherent in the manager of innovative activity is allocated. The ability of application by the manager of certain habits, knowledge, values, abilities, thinking and qualities will render assistance to introduction at the enterprise of the new strategy of mass individualization of demand. For managed system the realization of mass individualization of demand is enabled through three stages: identification of needs of consumers, drawing up order and coordination of terms of the contract; production of mass individualization; production delivery to the customer and service. The adoption of administrative decisions, responsibility and the accountability is relied on team, instead of the individual. Ratios between satisfaction of individual needs of consumers and maximizing profits of the enterprise on the basis of attraction of new segments of the market are result of such team work. The conducted research gives the chance to learn and understand profoundly the essence and the scheme of the management of innovative activity under conditions of mass individualization of demand which in turn will lead to satisfaction of individual needs of consumers through its personification and identification, minimize or eliminate costs associated with the storage of supplies, all subjects of interest in the success of the logistics chain personalized goods or services, the introduction of information technologies in the production process, involvement and organization of experienced professionals with an understanding of self-organization, a balanced distribution of resources in the innovation of the company. This study will increase the efficiency of innovation in the manufacture of machinery.Item Інновація, інноваційність та інноваційний розвиток з позицій економічної теорії(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Скворцов, Д. І.Узагальнено підходи різних авторів до значень понять “інновація”, “інноваційність”, “інноваційний розвиток”. Досліджено ступінь їх охоплення та сутність як ключового чинника соціально-економічного розвитку. Розглянуто види інноваційності та їх взаємозв’язок. This paper summarizes the approaches of different authors to the values of the concepts of “innovation”, “innovative development”. It investigats the extent and nature of their coverage as a key factor in social and economic development. Also types of innovation and their relationship are discusses.Item Роль страхових компаній у розбудові інноваційної інфраструктури в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Кондрат, І. Ю.; Грегораш, С. М.Визначено проблеми, що перешкоджають розвиткові інноваційної інфраструктури, визначено роль страхових компаній у її розбудові, систематизовано ризики, притаманні суб’єктам інноваційної діяльності, запропоновано види страхових продуктів, необхідних для їх мінімізації. The article defines the problems that hinder the development of innovation infrastructure, the role of insurance companies in its development. The risks are systematized that inherent to business innovation. The types of insurance products required for their minimization are proposed.Item Аспекти застосування на підприємстві інноваційних технологій в управлінні персоналом при наданні послуг з переробки давальницької сировини(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Григор’єва, Л. В.Визначено зміст інновацій та інноваційної діяльності, розглянуто інноваційні аспекти щодо управління персоналом та запропоновано методологію введення інноваційних технологій управління персоналом на підприємствах легкої промисловості. Проведене дослідження дало змогу зробити висновки щодо особливостей застосування інноваційних технологій в управлінні персоналом на підприємстві, що надає послуги з переробки давальницької сировини. The content of innovations and innovative activity is defined, innovative aspects as to the personnel control are looked upon, and methodology of introduction of innovative technologies of personnel control at the enterprises of light industry is offered in the article. The conducted research gave the opportunity to make conclusions as to the peculiarities of innovative technologies’ usage in personnel control at the enterprise, which gives services in processing of tolling raw materials.Item Генезис стратегії і тактики формування освітньої домінанти в умовах глобалізації(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Гаращук, О. В.; Куценко, В. І.Розкрито сутність і значення освітньої домінанти в соціально-економічному розвитку, її зростаюча роль в умовах глобалізаційних процесів, обґрунтовуються шляхи генезису стратегії та тактики освітньої домінанти.The essence and importance of education in the dominant socio-economic development and its growing role in globalization processes grounded ways genesis strategy and tactics educational dominant.Item Підходи до класифікації товарних інновацій(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Чучмарьова, С. Ю.Розглянуто проблеми вітчизняних підприємств, які пов’язані з подоланням кризи. Досліджено основні підходи до визначення поняття «товарна інновація». Визначено також основні форми товарної інновації, а також запропоновано нове визначення терміну «товарні інновація». The problems of domestic enterprises, what crises related to overcoming, rise in the article. Investigational basic going near determination of concept «commodity innovation». Certainly also basic forms of commodity innovation and also new determination of term «commodity innovation is offered».Item Види інновацій підприємств промисловості(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Сиротинська, Н. М.Визначено підходи вітчизняних та зарубіжних вчених до класифікації інновацій; запропоновано власну класифікацію інновацій, яка містить узагальнені основні ознаки та види інновацій; визначено сутність кожної з інновацій та притаманні їй власні якісні характеристики, набір яких і дає змогу визначити величину впливу інновації на розвиток підприємства. In the article the studied going of domestic and foreign scientists is near classification of innovations; own classification of innovations, which includes the generalized basic signs and types of innovations, is offered; certainly essence each of innovations and own high-quality descriptions set of which and enables to define the size of influence of innovation on development of enterprise are inherent to it.Item Комерціалізація інноваційної продукції: сутність, значення та принципи здійснення(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Косцик, Р. С.Розглянуто погляди українських та іноземних авторів на трактування поняття “комерціалізація”. Розкрито сутність цього поняття та особливості трактування. На основі опрацьованої літератури запропоновано власне визначення поняття “комерціалізація інноваційної продукції”. Розкрито роль, значення та необхідність комерціалізації інноваційної продукції у сучасному суспільстві. Охарактеризовано принципи здійснення комерціалізації інноваційної продукції. The article discusses the views of Ukrainian and foreign authors on the interpretation of the concept of “commercialization.” The essence of this concept and features of interpretation are discussed. Based on the processed literature the own definition of “commercialization of innovative products” is offered. The role, importance and necessity of innovative products commercialization is described in today's society. The principles of innovative products commercialization are characterized.