Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Thumbnail Image
    Item
    Математична модель магнітного стану однофазного колекторного двигуна
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-02-22) Гавдьо, І. Р.; Havdo, I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Однофазні колекторні двигуни (ОКД) із послідовним збудженням мають просту конструкцію та невелику вартість, тому перспективні щодо застосування для приводу приладів побутової техніки та електричного ручного інструменту. Це зумовлює необхідність створення математичних моделей ОКД, які дали б змогу як розробляти нові, так і модернізувати наявні зразки таких двигунів. Мета статті – створення інженерної математичної моделі магнітного стану ОКД із використанням колових методів. Вихідними параметрами для цієї моделі є розміри магнітного кола, обмоткові дані та миттєві значення струмів статора і якоря. Розроблена модель дає змогу визначити криву поля у повітряному проміжку ОКД, а також розрахувати магнітні індукції на всіх інших ділянках магнітного кола ОКД. Математичну модель магнітного стану ОКД розглянуто на прикладі найпоширенішої двополюсної конструкції. Магнітний стан ОКД подано вичерпною заступною схемою магнітопроводу із зосередженими параметрами. Окремі ділянки магнітопроводу, в межах яких магнітне поле вважається однорідним, замінені магнітними опорами. Нелінійні магнітні опори (НМО) відповідають феромагнітним ділянкам магнітопроводу та зубцевій зоні якоря, а постійні магнітні опори (ПМО) – ділянкам повітряного проміжку та ділянкам, де протікають потоки розсіяння. НМО представлені нелінійними характеристиками як залежностями намагнічувальнх сил (НС) від магнітного потоку – F [Ф]. Активний шар якоря ОКД під полюсами в площині, яка перпендикулярна до осі обертання двигуна, поділено на m рівномірних секторів. Заступна схема магнітного кола ОКД містить НМО ділянок ярма статора, полюсів статора, зубцевого шару якоря, ярма якоря, а також ПМО ділянок повітряного проміжку і можливих шляхів замикання потоків розсіяння. Для складання системи рівнянь, яка описує заступну схему, використано метод контурних потоків. Систему нелінійних алгебричних рівнянь можна розв’язати, зокрема, ітераційним методом Ньютона. Запропонована математична модель магнітного стану ОКД може бути основою для розроблення математичних моделей розрахунку перехідних режимів та статичних характеристик цього типу двигуна.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінка стійкості до розмагнічування двигуна постійного струму зі збудженням від постійних магнітів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-01-20) Гавдьо, І. Р.; Havdo, I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Двигуни постійного струму зі збудженням від постійних магнітів (ДПС ПМ) успішно замінюють аналогічні двигуни з електромагнітним збудженням, оскільки мають вищий коефіцієнт корисної дії та меншу масу на одиницю потужності. Небезпека розмагнічування магнітів є однією з головних перешкод, яких треба уникнути в процесі проектування та експлуатації ДПС ПМ. Розмагнічувальна дія реакції якоря може призвести до розмагнічування постійних магнітів і до втрати працездатності двигуна, що й зумовлює актуальність досліджень. Метою статті є наближена оцінка стійкості до розмагнічування ДПС ПМ на основі спрощеної лінійної моделі. Стійкість до розмагнічування ДПС ПМ розглядається на прикладі поширеної двополюсної конструкції з радіально намагніченими магнітами. Показано, що для визначення положення робочої точки на діаграмі магніту ДПС ПМ графічним способом необхідно знати параметри магніту та магнітопроводу ДПС ПМ, а також визначити реакцію якоря Fa. Розглянуто три складові магніторушійної сили (МРС) якоря. Зроблено висновок, що доцільно враховувати найбільш несприятливий випадок реакції якоря двигуна, коли вона приймається еквівалентною її поперечній складовій. Для оцінки стійкості до розмагнічування ДПС ПМ під час проектування, коли ще не розраховані потоки розсіяння магніту та характеристика намагнічування машини, використано заступну схему магнітного кола. Схема містить n = 3 вузли і m = 5 віток, намагнічувальні сили магніту Fm і реакції якоря Fa. На схемі наведено магнітні опори: Rm – постійного магніту; Rδ – повітряного проміжку; Rст – сталі магнітопроводу; Rσm – розсіяння магніту; Rσа – розсіяння якоря. Заступну схему описано системою лінійних рівнянь, складених за законами Кірхгофа. Знайдено розв’язок системи відносно невідомого потоку постійного магніту Фm. Характеристику розмагнічування магніту B (H) наведено у вигляді рівняння прямої. Отримано остаточну формулу для максимально допустимої величини реакції якоря Famax, яка не призведе до втрати постійним магнітом магнітних властивостей. Цією формулою доцільно скористатися на початковому етапі проектування ДПС ПМ.
  • Thumbnail Image
    Item
    Математична модель магнітного стану колекторного двигуна із магнітоелектричним збудженням
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-28) Гавдьо, І. Р.; Havdo, I. R.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Сьогодні існує тенденція до заміни мікродвигунів постійного струму з електромагнітним збудженням на двигуни зі збудженням від постійних магнітів (ДПС ПМ). Враховуючи широке застосування ДПС ПМ, актуальним є створення математичних моделей цього типу двигуна. Мета статті – розроблення математичної моделі магнітного стану ДПС ПМ на основі теорії електричних та магнітних кіл, яка дає змогу за заданими значеннями характеристики розмагнічування магніту та миттєвими значеннями струмів якоря знайти розподіл магнітних потоків (індукцій) в усіх частинах магнітопроводу двигуна. Математичну модель ДПС ПМ розроблено на основі розгалуженої заступної схеми магнітного кола із зосередженими параметрами та з високим рівнем деталізації магнітопроводу. Магнітне коло ДПС ПМ умовно розділено на окремі ділянки, в межах кожної з яких поле вважаємо однорідним. Ділянкам магнітопроводу з електротехнічної сталі та зубцевому шару якоря на заступній схемі відповідають нелінійні магнітні опори, які задано характеристиками F[Ф] як залежностями спадів магніторушійних сил від магнітних потоків. Ділянкам із повітряним проміжком відповідають постійні магнітні опори. Постійний магніт подаємо зосередженою магніторушійною силою (МРС), заданою характеристикою розмагнічування Fм [Фм]. Якір з повітряним проміжком радіальними площинами розділяємо на s = m + n ділянок у межах полюсної поділки. З них m рівномірних ділянок відповідають частині якоря, яка розміщена під магнітом, а n рівномірних ділянок – у просторі між магнітами. Вихідну систему рівнянь складено для однієї полюсної поділки за методом контурних потоків, які є первинними невідомими. Вихідна система рівнянь перетворюється – спади магнітних напруг на нелінійних опорах подано залежностями від потоків віток. Характеристику розмагнічування магніту подано як рівняння прямої, яка розташована у другому квадранті й перетинає вісьX у точці залишкового магнітного потоку Фr, а вісь Y у точці, що відповідає повній намагнічуючій силі магніту – Fc. Отриману нелінійну систему алгебричних рівнянь доцільно розв’язувати ітераційним методом Ньютона. Розроблена математична модель магнітного стану ДПС ПМ може слугувати основою для створення математичних моделей розрахунку перехідних процесів та статичних характеристик цього типу двигуна.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив ступеня шунтування магнітного потоку на характеристики асинхронного двигуна з екранованими полюсами
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Гавдьо, І. Р.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розглядається вплив ступеня шунтування магнітного потоку на статичні характеристики асинхронного двигуна з екранованими полюсами. Використано математичну модель двигуна, в якій магнітопровід зображено розгалуженою заступною схемою. Статичні характеристики розраховано диференційним гармонічним методом.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив параметрів та геометричних розмірів на пускові властивості асинхронних двигунів з екранованими полюсами
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Гавдьо, І. Р.
    Досліджено вплив параметрів та геометричних розмірів на пускові властивості асинхронних двигунів з екранованими полюсами на основі математичної моделі, яка враховує нелінійність характеристик намагнічування. Наведені розрахункові залежності пускового моменту і пускового струму від низки параметрів та геометричних розмірів двигунів, здійснено їх аналіз. The influence of parameters and dimension on the starting performance of shaded- pole induction motors on the base of mathematical model taking into account the magnetization curves nonlinearity has been investigated. The calculated characteristics showing starting torque and starting current influence from the parameters and dimension has been presented and analysed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив геометрії магнітного шунта на магнітне поле у проміжку асинхронного двигуна з екранованими полюсами
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007) Гавдьо, І. Р.; Гладкий, В. М.; Маляр, В. С.
    Розглядається питання впливу геометрії магнітного шунта асинхронного двигуна з екранованими полюсами на криву розподілу індукції в повітряному проміжку на підставі використання математичної моделі двигуна, в якій магнітопровід зображений розгалуженою заступною схемою. The influence of magnetic shunt geometry of shaded-pole induction motor on air gap magnetic field distribution has been considered. The motor magnetic circuit is presented by the ramified equivalent circuit.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив опору короткозамкненого витка на характеристики асинхронного двигуна з екранованими полюсами
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007) Маляр, В. С.; Глухівський, Л. Й.; Гавдьо, І. Р.; Гречин, Д. П.
    The influence of resistance of short-circuited shading coil on the performance of shadedpole induction motors has been investigated. The electromagnetic parameters are calculated on the base of ramifided equivalent circuit of motor magnetic circuit.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження однофазного режиму роботи трифазного асинхронного двигуна
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Маляр, В. С.; Гамола, О. Є.; Мадай, В. С.; Гавдьо, І. Р.
    Розглядається проблема розрахунку перехідних процесів в асинхронних двигунах, які живляться від однофазної мережі із конденсаторами в одній фазі. В основу розробленого алгоритму покладено математичну модель асинхронного двигуна високого рівня адекватності, в якій враховується явище витіснення струму в стержнях ротора і насичення магнітопроводу. The problem of calculation of transients in asynchronous motors which works from single-phase network with capacitors in a single phase is examined. The basis of the algorithm is a mathematical model of induction motors with the high level of adequacy. This model takes into account the phenomena of skin effect in the bars of the rotor and magnetic core saturation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розрахунок усталених режимів і статичних характеристик асинхронних двигунів з екранованими полюсами диференціальним гармонічним методом
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002) Гавдьо, І. Р.; Глухівський, Л. Й.; Маляр, В. С.
    Розглянуто особливості застосування диференціального гармнічного методу до розрахунку усталених режимів асинхронних двигунів з екранованими полюсами. Показано способи розв'язання задач в умовах заданого постійного ковзання та заданого постійного моменту. Електромагнітні параметри обчислюються на основі представлення магнітної системи двигуна розгалуженою засткпною схемою. Peculiarities of using the differential harmonic method to calculation steadystates in shaded-pole induction motor have been considered. The way of problem solving when the slide or torque are given is shown. The electromagnetic parameters are calculated on the base of ramifided equivalent circuit of motor magnetic circuit.
  • Thumbnail Image
    Item
    Гармонічний аналіз кривої поля в повітряному проміжку асинхронного двигуна з екранованими полюсами
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Маляр, В. С.; Гавдьо, І. Р.
    Розглянуто гармонічний склад кривої поля в повітряному проміжку асинхронного двигуна з екранованими полюсами на основі використання математичної моделі двигуна, в якій магнітопровід представлений розгалуженою заступною схемою. The harmonic field effects in shaded-pole induction motor has been considered. The motor magnetic circuit is presented by the ramified equivalent circuit.