Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналізування глобальної конкурентоспроможності країн ЄС
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Горбаль, Н. І.; Хіндяк, Р. В.; Horbal, N. I.; Khindiak, R. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    За умов євроінтеграції України ЄС є ключовим орієнтиром для посилення її глобальної конкурентоспроможності (КСП). Метою статті є аналізування глобальної КСП країн-членів ЄС за основними міжнародними індексами задля формування рекомендацій щодо її підвищення. Показано, що країни ЄС (передусім Нідерланди, Швеція, Данія) займають провідні позиції у міжнародних рейтингах КСП, проте у деяких ключових сферах частина країн відстає від світових лідерів. Відкрита й екпортоорієнтована європейська економіка страждає від низького попиту на інвестиційні товари і товари тривалого споживання; негативно впливає і вихід із ЄС Великобританії. Разом із тим ЄС глобально лідирує у забезпеченні сталого розвитку. ЄС рекомендовано насамперед зміцнювати єдиний ринок та підтримувати нові технології, а всім європейським країнам – підвищувати продуктивність, для чого необхідна активізація інвестицій у критичну інфраструктуру, інноваційні технології, розвиток навичок та збільшення ефективності ринків праці. Європейським компаніям потрібно модернізувати конкурентну політику згідно із динамікою глобальної кон’юнктури. Отримані висновки будуть корисними для адаптування Україною європейського досвіду підвищення КСП.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методичні підходи до формування конкурентних переваг підприємства на засадах бенчмаркінгу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Крамарчук, С. П.; Kramarchuk, S. P.; Тернопільський національний економічний університет; Ternopil National Economic University
    Обґрунтовано актуальність питань формування та досягнення конкурентних переваг окремим підприємством на сучасному етапі. Розглянуто сутність поняття “конкурентна перевага”. Виділено основні вимоги, яким мають відповідати конкурентні переваги, щоби вважатися стратегічними чинниками успіху. Означено основні проблеми, які виникають при формуванні конкурентної переваги на засадах бенчмаркінгу. Здійснено вибірку та подано методику розрахунку основних показників конкурентоспроможності підприємства, які забезпечуються застосуванням методики бенчмаркінгу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Україна в рейтингах глобальної конкурентоспроможності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Горбаль, Н. І.; Григор’єв, О. Ю.; Козачук, А. Ю.; Козачук, Н. Ю.; Horbal, N. I.; Hryhoriev, O. Yu.; Kozachuk, A. Yu.; Kozachuk, N. Yu.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    “КСП країни” визначено як обумовлений міжнародним поділом праці, національними умовами та факторами виробництва, а також здатністю її товарів і послуг ефективно конкурувати на світових ринках nf її стан на цих ринках. На жаль, констатовано відносно низьку КСП України за індексами GCI та “World Competitiveness Yearbook” останніх років, навіть порівняно з найближчими сусідами. Для підвищення КСП необхідно забезпечувати адаптивність та гнучкість економіки на рівні підприємств, галузей, країни; формувати інноваційні екосистеми; сповідувати людиноцентричний підхід до економічного розвитку тощо.
  • Thumbnail Image
    Item
    Digitalization as a tool for providing competitive advantages to enterprises in the machine-building industry
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2018-02-10) Tsvok, D.; Toczynska, J.; Lviv Politechnic National University; Silesian University of Technology (Poland)
    In such a climate, competition becomes ever more fierce and manufacturers must seize every opportunity and competitive advantage they can find.Increasingly, such advantages–along with new threats of disruption–come from digital technologies. A critical element of manufacturing innovation will be in the form of new business models, particularly regarding services and value-added offerings. In effect, simply making a good product may no longer be enough. Increasingly, what happens after the product is sold looms ever larger. Machine builders that successfully leverage services are using them to drive disruptive new business models that, in effect, enable them to charge for business outcomes–such as plant uptime–just as they now charge for physical products sold as a capital investment.Companies that don’t harness services–by converging their service and digital journeys–will risk falling behind in a rapidly changing marketplace in which innovation and agility rule. The author considers digitalization as a basis for service-oriented business models and considers digitalization as a tool for ensuring the competitive advantages of machinebuilding enterprises.
  • Thumbnail Image
    Item
    Methodological principles of definition of economic entity’s competence to forming of innovative-investment industry clusters
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Safonov, Yu.; Maslennikov, E.
    In the article the essence of economic entity’s competencies, the importance of creating innovation-investment clusters, methodology and sequence of determination of economic entity’s key competencies to create innovative investment clusters are considered. Розглянуто сутність компетенцій суб’єктів господарювання, важливість створення інноваційно-інвестиційних кластерів, методологія і послідовність визначення ключових компетенцій підприємств для формування інноваційно-інвестиційних кластерів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Детермінанти конкурентного розвитку вітчизняних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Полянська, А. С.; Поплавська, Ж. В.
    Розглянуто детермінанти конкурентного розвитку національних економік та окреслено шляхи досягнення конкурентних переваг вітчизняними підприємствами, виділено ключові індикатори економічного розвитку, який є основою формування конкурентного потенціалу, охарактеризовано чинники, що впливають на конкурентоспроможність бізнесу, виділено можливі способи позиціювання вітчизняних підприємств на національних та міжнародних ринках, обґрунтовано напрями вирішення питання підвищення конкурентоспроможності вітчизняних промислових підприємств. The article investigates the determinants of the competitive development of national economies and ways of competitive advantages achieving by domestic enterprises; allocates the key indicators of economic development, which is the basis of a competitive potential; characterizes the factors affecting the competitiveness of businesses; identifies possible ways of domestic companies positioning at the domestic and international markets; justifies the directions of domestic enterprises competitiveness increasing questions solving. The renewal of economic growth is an objective condition for Ukraine’s integration with the developed world’s economic system. Processes and trends which are occurring in the global economy put their imprint on the economic processes in Ukraine. And the first this applies to industrial enterprises activities those are producers of wealth, the source of GDP growth, the field for the development and implementation of innovative solutions, the means of financial resources accumulation and the sphere of their usage for recovery of economic growth. The consequences of the global economic crisis are demonstrated that the basis of economic growth is material production. Domestic production is characterized by stagnation process. Despite this it is the necessity not only in crisis management, but also in the long-term strategic management focused on competitive development, under which we consider sustainable progress of an object, which can be a company, region, country. And one of the main enterprises’ operation. The most important points of Ukraine positions growth were increasing of trust to public institutions, increasing of domestic markets efficiency, increasing of the people’s share that are educated, and also the widespread usage of IT communications in business and private life. However, it are remained the old unsolved problems, including inefficient institutional environment and the dominance of large enterprises.. In general, Ukraine has maintained the previous competitive advantages, though their list is not long. These conclusions are based primarily on the good education system and the size of the market. To achieve a high level of competitiveness the emphasis is made on the efficiency increasing and business productivity. It should be noted that the determinants of national economies competitive development determine the strategy and policy of competitive development of individual enterprises. Their success will depend on the such determinants of growth in the economy: starting level of development, that means the level that existed at the time, from which we start counting rate of development; human capital, that means the level of education; internal domestic economic conditions, that means economic system; external economic conditions. However, each company being interested in achieving of profitable operations due to meet consumer needs independently decides ways and means of competitive advantage achieving. In solving of this problem does not lose relevance to Ukraine such tool of competitiveness achieving as positioning. It should be noted that trying to achieve competitive advantages, based on the desire to compete at local regional, national or international markets the company should gradually and consistently transform the potential opportunities into driving forces. In the domestic market, competing conditions are the same for all businesses. Somewhat different is the situation on foreign markets where dominate the other needs, requirements, terms and conditions of business. Among the determinants of domestic enterprises competitive development that are participants of foreign economic relations the priority requires have the following: conformity to the international regulatory and legal framework; technical conditions (specifications); management. Of course, it is difficult to compete with countries which underline the productivity growth of innovative enterprises whereas the innovation activity is much lower at the domestic enterprises. However, the criterion of efficiency is the starting point to competitiveness increase of the domestic enterprises and the economy as a whole.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблеми розкриття інформації у звітності суб’єктів господарювання у контексті сталого розвитку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Максимів, Ю. В.
    Розкрито важливість формування звітності зі сталого розвитку вітчизняними суб’єктами господарювання, оскільки вона є інструментом, який сприяє налагодженню партнерських відносин з провідними світовими компаніями, державними інституціями й іншими групами зацікавлених сторін, а також є важливим чинником конкурентної боротьби. Проаналізовано основні формати звітів зі сталого розвитку, які прийняті у світі й окреслено можливості їх використання в Україні. Виявлено причини незначного поширення практики звітування вітчизняними підприємствами про соціальні й екологічні аспекти їх діяльності. Described the importance of making reporting on sustainable development by domestic entities regardless of their kind of size and activity, as it enables action to correct leadership in the strategic management through risk identification business; promotes partnerships with both domestic entities and with leading companies and public institutions, and other stakeholder groups; is an important factor of competition when entering international markets or participate in implementing government programs or projects of large private institutions. Proved that for large entities, as well as those who represent the public interest, it is necessary to legislatively regulate the procedure, the timing and method of publication of reports on sustainable development, while all other business entities must themselves be aware of the feasibility of disclosing information about its activities in the context of positive or negative influence on society. Business can be Socially responsible, regardless of its size, and even small businesses can create qualitatively new conditions of competition and to promote the development of enterprises in the context of sustainable development. Analyzed the basic formats of reports on sustainable development, which are in the world (report of progress implementing the principles of the Global Compact, Report on Sustainable Development, prepared according to the requirements of the system of the Global Reporting Initiative, Report by the standard AA1000, etc.), and outlined their possible use in Ukraine. It is proved that the first step to the disclosure of the entity in the context of the impact on society can become more efficient use of explanatory notes. Described the opinion that in terms of attracting additional economic benefits for companies statements are required by GRI, is more important than a report generated to fulfill commitments to implement the 10 principles of the UN. This is due primarily to the fact that it shows not only contribute to the development of the entity’s social, environmental and other socially significant projects, as well as their strengths to attract investors. Identified the causes slight widespread practice of domestic enterprises reporting about social and environmental aspects of their activities, the main ones are: the requirement of disclosure of this information in terms of legal regulation; the complexity of the process and the need to involve additional experts; lack of attention on this issue in training of economists in universities and so on.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток готельного господарства у ринкових умовах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Романів, О. Я.; Трусова, Т. С.; Бричка, Р. П.
    Розглянуто теоретико-методологічні засади розвитку готельного господарства Рівненської області, які ґрунтуються на методі конкурентних переваг. На основі індексу концентрації, індексів Херфіндаля–Хіршмана та Холла–Тайдмана було підтверджено висновки про невисоку конкуренцію в галузі та помірно концентрований ринок. За методикою набору конкурентноспроможних елементів було визначено рейтинг готелів за окремими індикаторами і побудовано конкурентну карту ринку послуг готельного господарства Рівненської області. The article considers theoretical and methodological fundamentals of hospitality industry development in Rivne region based on the method of competitive advantages, specifics of a hotel service and peculiarities of hospitality industry functioning in the structure of tourism industry as a whole, on modern tendencies of hospitality business in the world, which due to their globalising character find specific realization in the formation of hospitality service market in Rivne. Based on the review of the existing methodical approaches to management it is justified that effective management in a transformation economy is impossible without constant monitoring of the situation prevailing in the target market segment for the hospitality company, and without prediction of possible actions of competitors and evaluation of the company’s own competitive position. The main trends in the hotel industry of Rivne region have negative nature: the number of accommodation facilities as well as hotels availability is decreasing. The index of concentration, the Herfindahl-Hirschman index and the Tideman-Hall index are used to confirm the findings about low competition in the industry, and moderately concentrated market. The hotel rating by individual indicators is determined and the market competition map for the hotel industry of Rivne region is constructed using the method of a set of competitive elements. The article presents the analysis of modern tendencies in hospitality industry of Rivne region. It is advisable to use the experience of not only domestic but also foreign scientists. It is essential to create new strategies with the account of the position of the hotel in the market and to improve the quality of the hotel services.
  • Thumbnail Image
    Item
    Чинники конкурентоспроможності обслуговуючих підприємств (на прикладі гастрономічних підприємств)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Ґеребі, Е.
    Більшість підприємств групи “Готелі і ресторани” є сімейним бізнесом і не об’єднуються з іншими підприємствами. На польському ринку існують чотири основні форми інтеграції підпри- ємств: товариства, закупівельні групи, франчайзингові та квазі-франчайзингові мережі, фінансові групи. Важливо звернути увагу на той факт, що підприємство є конкурентоспроможнішим, коли досягає цілі в умовах конкуренції, яка існує на ринках, де працює або має намір працювати підприємство. Підприємство, яке хоче утримати конкурентну перевагу, повинно бути здатним до такого використання ресурсів і умов конкуренції, які уможливлюють створення більшої доданої вартості для підприємства та його наявних і потенційних клієнтів порівняно з конкурентами. The majority of micro-enterprises in the “hotels and restaurants” sector are family-run and do not connect with others. On the Polish market, there are four basic forms of integration: associations (associations), group purchasing, franchise networks and quasi-franchise, capital groups. It is important to note that the company is even more competitive, it has a greater ability to achieve the objectives of the existing competitive conditions in the markets in which it operates or intends to operate. The company, in order to maintain a competitive edge, must be capable of using resources and competitive conditions, which will enable the production of higher added value for the company, and its actual and potential customers, than the value generated by consumers.
  • Thumbnail Image
    Item
    Джерела конкурентних переваг виробників гірничо-видобувного обладнання на міжнародних ринках: результати опитування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Йонек-Ковальська, І.
    Метою дослідження є визначення джерел конкурентних переваг польських виробників гірничо-видобувного обладнання на міжнародних ринках. Для її досягнення у теоретичній частині статті проаналізовано літературні джерела з питань конкурентоспроможності підприємств, а у практичній частині подано результати опитування, проведеного у 2012 році серед польських виробників гірничо-видобувного обладнання. The purpose of the conducted considerations and research is to identify the sources of competitive advantage of Polish producers of mining machines and appliances on the international markets. In order to achieve the objective formulated in such way, in the theoretical part of the article there are literature studies presented concerning competitiveness of enterprises and in the practical part there are results of questionnaire research described, carried out in 2012 among the Polish producers of mining machines and appliances.