Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Thumbnail Image
    Item
    Досягнення і проблеми наукових досліджень, збереження і розвитку архітектурно-містобудівних об`єктів культурної спадщини України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Баланюк, Юліанна; Balaniuk, Juliana; Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича; Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
    У статті розкриваються досягнення вітчизняних та зарубіжних науковців у сфері досліджень наукових архітектурно-містобудівних об’єктів культурної спадщини України. Висвітлюються проблеми, викликані значною різницею між набутками теоретичними і реальною практикою збереження та розвитку культурної спадщини у сфері урбаністики й містобудування. Зокрема, гальмування процесів реставрації і пристосування до умов сучасного використання. Встановлено, що за ХХ сторіччя істотно розширилася тематична сфера дослідження міста як феномена культури.
  • Thumbnail Image
    Item
    Замок у стані тривалої руїни та заходи спрямовані на його збереження
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Гаврилів, Калина-Теодора; Gavryliv, Kalyna-Theodora; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті сформовано дефініції “замок в стані тривалої руїни” та “архітектурна ревіталізація”. Розглянуто перелік заходів спрямованих на збереження пам’яток архітектури, а саме консервація, реставрація, музеєфікація, пристосування, ремонт (реставраційний), ревалоризація, реабілітація, регенерація, ревіталізація, реконструкція, відбудова, відтворення, реновація та ознакування, щодо їх застосування на прикладі замків в стані тривалої руїни. Визначено, які з перелічених варіантів підходять для збереження даного типу споруд, а які слід відкинути.
  • Thumbnail Image
    Item
    Реставрація творів мистецтва та архітектури з каменю – виклики та відповіді
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-03-01) Стасюк, Олена; Stasyuk, Olena; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розглянуто реставраційні дипломні роботи студентів спеціальності “Реставрація творів мистецтва з каменю”. Проаналізовано виклики, з якими зустрілися студенти, та методику й аргументацію запропонованих відповідей.
  • Thumbnail Image
    Item
    Current situation and conservation issues of the cemetery near the church of the Holy Spirit in Rohatyn
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-10-10) Стасюк, Олена; Stasyuk, Olena; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Рогатин є містечком давнім та історичним. Воно є відомим і знаменитим своїми історичними, культурними й архітектурними пам’ятками. Історичні цвинтарі, як і церкви є невід’ємною складовою частиною культурного пейзажу кожного міста і містечка. Для українців сам храм є надзвичайно важливим – це унаочнення, матеріальне втілення духовної сутності християнства. У давнину християн ховали довкола церков, а також в церковних криптах. На жаль історичні цвинтарі є дуже вразливими до руйнувань – це фізичні, хімічні і біологічні чинники, а також людський фактор, як то звичайний вандалізм або звичайна некомпетентність при виконанні ремонтних чи опоряджувальних робіт. Для того, щоб успішно створити і втілити програму збереження історичних кладовищ необхідно ретельно їх дослідити задокументувати, інвентаризувати, а також ретельно вивчити матеріал з якого виконані ці пам’ятки. Дослідження має за мету вивчити існуючий стан історичного цвинтаря біля церкви Св. Духа в Рогатині. Дослідити матеріал, зокрема кам’яний, меморіальної пластики цвинтаря, проаналізувати причини його знищення і пошкоджень. Показати виклики та завдання, які пов’язані з реставрацією і збереженням цього об’єкту. Сьогодні Рогатин роблять відомим: ім’я Роксолани і пам’ятка включена у список світової спадщини ЮНЕСКО – дерев’яна Церква Зішестя Святого Духа. Історичний цвинтар біля церкви Зішестя Святого Духа перебуває в задовільному стані і зберіг свою історичну й мистецьку цінність. Щодо матеріалу надгробних пам’ятників, то він, зокрема, є дуже різний. А що стосується руйнувань і пошкоджень, то всі природні чинники руйнування – працюють. На діючому цвинтарі додається ще людський фактор – наприклад, нефаховий ремонт чи впорядкування пам’ятників. Дуже шкідливою є й бездіяльність. Як кожен окремий пам’ятник, так і цвинтар вцілому, для того, щоб постійно перебувати в доброму стані, вимагають постійного догляду. Історичний цвинтар біля церкви Зішестя Святого Духа в Рогатині вимагає визначення і затвердження свого правового статусу і прийняття концепції щодо його подальшого функціонування і використання. Виклики щодо способу й методики збереження, мусять вирішуватися фахівцями з урахуванням особливого пам’яткового статусу, а значить, крім українського, ще й міжнародного законодавства.
  • Thumbnail Image
    Item
    Забезпечення освітнього та наукового процесу реставрації в профільних інституціях Сполучених Штатів Америки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Бевз, М. В.; Каплінська, М. В.; Bevz, M.; Kaplinska, M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розглянуто особливості реалізації процесу підготовки фахівців з реставрації об’єктів культурної спадщини. Висвітлено організаційно-навчальні та інструментальні питання провадження реставраційної освіти та її наукового забезпечення в провідних профільних інституціях Сполучених Штатів Америки (Східного берега), зокрема в навчальних програмах в університетах, реставраційних лабораторіях при музеях та приватних фірмах.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості реставрації скульптурної пластики з алебастрового каменя: історіографічний аспект
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Фоміна, О. В.; Fomina, O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті проаналізовано наукові праці, що присвячені вивченню особливостей реставрації алебастрової скульптурної пластики за трьома тематичними групами: термінологічне значення назви алебастрового каменю; мінералогія, кар’єри та каменеобробні осередки алебастрового каменю; збереження та відновлення скульптурної пластики з алебастрового каменю.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аспекти реставрації голови лева з виногроном в кам’яниці на вулиці Руській, 4 у Львові
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Рибчинський, О. В.; Rybchynskyi, O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті розкрито методику реставрації, а також архітектурні, конструктивні та мистецькі особливості голови лева з виногроном. Викладено аргументи на користь твердження, що завдяки деталям можна репрезентувати просторовий образ Львова у культурному контексті вибраних століть.
  • Thumbnail Image
    Item
    Експертиза технічного стану будівель та їх проектної документації, управління якістю та життєвим циклом споруд
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005-03-01) Яківчик, Р. М.; Yakivchyk, R. M.; FiCoTe-Group в Україні
    Розглянуто та проаналізовано найсучасніші методики фінської проектно-консал-тингової фірми FiCoTe-Group: “створення здорового клімату в будівлі” (експертиза технічного стану будівлі та проектної документації), “управління якістю”, “управління життєвим циклом будівлі” (рекомендації з експлуатації), провідні “ноу-хау” методів реконструкції. Наведено приклади завершених проектів для відомих замовників, виконаних FiCoTe-Group. Запропоновано застосування їх в Україні для вирішення технічних проблем реставрації, ремонту, будівництва, подальшої експлуатації будівель і споруд, а також для зменшення витрат і покращання загальної економічної ефек-тивності будівель, зводячи до мінімуму порушення якості.
  • Thumbnail Image
    Item
    Current state of preservation and problematics restoring polychrome paintings by modest sosenko the structure of sacred architecture
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2019-02-26) Черкес, Богдан; Радомська, Віолетта; Cherkes, Bohdan; Radomska, Violetta; Lviv Polytechnic National University
    Сучасна тенденція збереження пам’яток нерухомої спадщини набрала вкрай негативного характеру, оскільки надалі залишається неврегульованою законодавча пам’ятко-охоронна діяльність держави та релігійних громад, які стають «власниками» визначних сакральних споруд. Для комплексного збереження архітектурного об’єкта вкрай важливо синхронізувати багатовекторні дослідження фахівців усіх напрямів. Яскравим прикладом може слугувати стан збереженості стінописів відомого модерніста першої чверті ХХ століття Модеста Сосенка (1875–1920), виконаних у структурі інтер’єрного середовища українських церков. Руйнівні процеси, ідеологічні прерогативи, зміна естетичних принципів призвели до тотального знищення цих унікальних пам’яток декоративно-монументального мистецтва. На основі емпіричних, науково-реставраційних досліджень розглянуто збереженість та проблематика реставрації сакральних поліхромій Модеста Сосенка на теренах Львівської області. Серед значної спадщини церковних стінописів та іконостасів, а це понад 12 об’єктів, станом на сьогодні збереглось: три іконостаси, церковні поліхромії в трьох храмах. Визначити стан збереженості авторських поліхромій та розробити рекомендації щодо охорони і реставрації декоративно-монументальних творів в архітектурі вкрай важливо, оскільки маємо нещодавній негативний пам’яткоохоронний досвід повного знищення історико-мистецької спадщини – стінописів Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка в церкві Успіння Богородиці, смт. Славське Львівської обл. (червень 2019 р.). На основі узагальнення досвіду українських та іноземних науковців і реставраторів розроблено рекомендації щодо охорони та реставрації ще існуючих автентичних стінописів і вітражів авторства Модеста Сосенка (1907–1910 рр.) в інтер’єрі церкви Архистратига Михаїла с. Підберізці Львівської області. Такий об’єкт доцільно включити в перелік культурної спадщини для занесення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, як об'єкт монументального мистецтва. Сучасна науково-реставраційна галузь зобов’язана розробити дієву концепцію популяризації, просвітництва та тісної співпраці з активом громад для збереження пам’яток нерухомої спадщини, які переходять у їхню власність. Результати дослідження сприяють вирішенню проблем охорони, реставрації, збереження та використання архітектурної спадщини України, що відповідає потребам загальнодержавних та міських програм розвитку.
  • Thumbnail Image
    Item
    Палацовий комплекс у с. Самчиках Хмельницької обл. – приклад класицистичної європейської архітектури кінця XVIII – початку XIX ст.
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Погранична, І. І.; Palace and park complex in Samchiki village, Khmelnitsky regione – example of classic european architecture in the end of XVIII – the first half of XIX century
    Охарактеризовано архітектурні особливості та етапи розвитку палацового комплексу у с. Самчики Хмельницької обл. Встановлено, що палацові комплекси були центральною композиційною домінантою у структурі села. Проте з розвитком поселення та недоцільним функціональним використанням палацового комплексу руйнується архітектурний образ пам’ятки та поселення загалом. Науково обґрунтовані рекомендації щодо збереження та реставрації історичної забудови класицистичних резиденцій допоможуть зберегти унікальні складові історико-культурної спадщини України. The article describes the architectural characteristics and stages of development of palace complex in the Samchiki village Khmelnitsky region. Stated, that palace complexes were central composition in the village’s structure. The high architectural and artistic level of buildings – elements of ensembles was reached through participation in their designing and decorating the most recognized and talented architects and painters of this time. One of them is the famous Polish architect Jakub Kubicky, who built a palace for Tadeusz Chatsky in Kremenets in 1805, for Peter Chechel in Samchiki during 1795–1805, for Marcin Tarnavski in Berezhtsi and others. The palace complex in the Samchiki village is very interesting. One of the characteristic features of the classic art of palace building, which is clearly reflected in the Samchiki farmstead is complexity and stylistic integrity of the entire area as a whole, when the main building is in harmony with annexes, outhouses and park surroundings. The palace complex has experienced several stages of formation and development, including: First period: beginning of the XVIII century – laying of the first buildings and a small park; Second period: XVIII - the beginning of XIX century – construction of classic architectural ensemble (architect Jakub Kubicky) and planning of the landscape of the park and gardens; Third period: the XIX century – adding a thorn hedge and laying regular park. Over the years, there were numerous alterations and extensions. However, if in the pre-revolutionary times, restructuring and redevelopment of the estate were made with the needs of owners, from the second part of the XX century all buildings without exception stylistic features and formed plan of the park, and sometimes with destruction of historic buildings, which was because of change their functionality. It happened with existing greenhouses and “garden in the walls.” Greenhouses were destroyed in their place were built a greenhouses, garages and research station. So-called “Garden in walls” was turned into a warehouse of building materials. On the territory of estate the kindergarten, research station, boiler, houses and hospital were built. The architecture not only meets the historic environment, but in general has no sign of style. Those buildings classified as dissonant buildings. Thus, the palace and park complex is part of a unique historical and architectural heritage of settlements and their stylistic and aesthetic characteristics help to preserve the authentic image of the settlements of regional and international tourism. This indicates that it is necessary to identify, consider and value popularization palace complexes in the formation of settlements. Now, there are not the best days of palace and park complex. Palace, gate, fencing and ancillary buildings need restoration and park - a radical upgrade, possibly laying the new. Nowadays, it is necessary to carry out not only restoration work, but also the reconstruction of three-dimensional structure of the palace and park complex, which is aimed to restore the whole image.